Bukefalos 28 år!

Urin som luktar illa.

Elinkan

Trådstartare
Tuva är ganska precis 13 och månader och de senaste dagarna har hennes urin luktat väldigt illa. Det luktar lite som gamalt utedass, väldigt starkt och fränt.
Tycker inte att det hjälper att ge henne mer och dricka heller. I övrigt är hon jätte pigg och glad, sover bra och har ingen feber.
Märker heller ingen skillnad mellan nattkiss och dagkiss (om ni förstår vad jag menar) och hon verkar må bra i magen för övrigt.
Kan heller inte komma på att hon har fått något annorlunda att äta eller liknande.

Är det någon som har varit med om något liknande?:confused: Tror ni det är läge att bli orolig, tänker lite på njurar osv...:crazy:
 
Sv: Urin som luktar illa.

Är du orolig så ring vårdcentralen och be dom kolla urinvägsinfektion.
Då kan urinen lukta illa.
Jag bad dom kolla min dotter en gång då urinen lukta konstigt, men det var inget. Men bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite tycker jag.
Har för mig att de tog ett blodprov.
 
Sv: Urin som luktar illa.

Tanken om urinvägsinfektion har slagit mig men brukar man inte få ont, det får man ju iaf som vuxen. Men det kanske är skillnad med barn?:confused:
 
Sv: Urin som luktar illa.

Jag vet faktiskt inte, har funderat över det jag också.
Tycker ju att de borde bli gnälliga i alla fall.
Men å andra sidan jobbar jag med dementa och har aldrig varit med om
att någon där med urinvägsinfektion klagat på att de har ont utan det är vi som personal som märker att urinen luktar konstigt och tar ett prov.
 
Sv: Urin som luktar illa.

kan det tänkas att hon druckit dåligt, för lite för då kan oxå urinen böja lukta välldigt illa :confused:
 
Sv: Urin som luktar illa.

Jag tycker inte det då vi testatde att ge henne mer att dricka än vad hon normalt får och det inte blev någon direkt skillnad. Jag ska nog ringa närsjukvården i morgon.
 
Sv: Urin som luktar illa.

Tanken om urinvägsinfektion har slagit mig men brukar man inte få ont, det får man ju iaf som vuxen. Men det kanske är skillnad med barn?:confused:

Ja, det är nog skillnad. Jag läste någonstans (kanske på growingpeople.se) att urinvägsinfektion på småbarn är mycket vanligare än vad de flesta tror. Ofta märker föräldrarna ingenting särskilt.
 
Sv: Urin som luktar illa.

En liten uppdatering: I morse hade lilla tjejen feber så jag ringde till vårdcentralen och vi var där i eftermiddags, mycket riktigt: urinvägsinfektion. Vi fick med en flaska aprikossmakande penicillin hem och nu har lillan somnat som en sten. Hoppas att det vänder snabbt. Tack för era tips!!
 
Sv: Urin som luktar illa.

Ja men en har det tyvärr inte vänt. Typ 40 graders hela dagen idag, stackars liten. Hoppas det vänder över natten.
 
Sv: Urin som luktar illa.

Tanken om urinvägsinfektion har slagit mig men brukar man inte få ont, det får man ju iaf som vuxen. Men det kanske är skillnad med barn?:confused:

Man behöver inte få ont. På mej svider det bara och är väldigt kissnödig.
på äldre kan man märka det genom att dom kan bli väldigt förvirrade, så symtomen kan vara olika.
kolla du med dom på vårdcentralen så kan dom hjälpa dej/er
 
Sv: Urin som luktar illa.

Nu är det väl säkert bättre?
Man brukar säga att det vänder inom 2 dygn efter att de fått första penicillindosen.
Hoppas hon kryar på sig!
 
Sv: Urin som luktar illa.

Nu är hon helt frisk och vi har avslutat penicillinkuren. Det gick jättefort när det väl vände!!
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 757
Senast: emma-vsm
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 410
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp