Ush tvi før idioter..

J

J3O

Hade utslæpp i søndags morse denna dialogen delade mellan mig (J) och en annan hæst ægare (E) som redan va nere i stallet och høll på med maten nær jag kom ner kl. 8.30
(vi har 5 hæstar i stllet då 5 st flyttade nu i månadsskiftet som var)

J- Hej, har du tagit fel på dagarna eller?
E- (skriker næstan)Næ, du har inslæpp idag och kommer in drullandes kl 8.30 då hæstarna ska ha mat kl 8 och inte ætit på hela natten
J (iriterad)- In drullandes? Næ, jag e inte sen.. Hæstanra ska vara ute mellan kl 9-10 och inget sagt om att de ska ha mat kl 8 och då jag kommer denna tid så ær dem ute senast kl 9.15.
E- DUU (pekandes)hæstarna ska ha mat kl 8 det ær bestæmmt och dom har ju inte ætit på hela natten
J- (arg)Vaddå.. jag vill inte att mina hæstar ska æta kl. 8 då dom inte kommer in førræn kl 6 i kvæll och inte ætit på hela dan... Och tror du verkligen Lasse (som tar ut dem på vardagarna) ger dem mat kl 8? nej det gør han 8.30
E- ja men han har ju betalat før det
J- det spelar væl ingen roll
E-(skriker) det går ju inte att lita på dig.. Jag vill att mina ska ha mat kl 8 på morgonen och då ska dem det.
J(blir jætte arg då min lilla syster ær med och vågar inte gå in i stallet før E´s uppførrande) - Nu får du lægga av, nu får det ræcka.
E- (pekar på mig och skriker)Du anvænder inte den tonen till mig
J(skriker næstan tillbaka)- och du anvænder inte den tonen till mig heller
E(øverlægsen)- Du.. jag ær ett par år ældre æn dig
J-(kokar) det spelar væl ingen roll.. man skriker inte åt en mænniska.
E- ja men du skøter ju inte det du ska. Och listan (den vi har till helger om vilka vi ska ta ut) gæller inte længre. nu tar vi ut o in våra egna hæstar (bestæmmer hon nu øver alla andra)
J- men lægg av nu va... Spela du martyr om du vill och tyck synd om dig sjælv før jag bryr mig inte. Gør du hur du vill med dina hæstar. Tycker du inte lite synd om dina att demska gå mellan 9-10 timmar i hagen utan mat.. Jag tar åtminstonde in mina och ger dom hø och slæpper ut dem igen nær jag kommer(samt havre efter ridning).
E- du skøter dina som du vill och jag mina som jag vill.
J-jaja.. gør du som du vill men om du kommer kl 8 och ger dem mat så får dom ju inte igen på 10 timmar.. det va ju en sak nær vi va 10 hæstar før då kom jag kl 8 och dom va ute vid kl 9.30.

Dær av tog hon ut sina hæstar och åktew hem.. Hon kom endast ner før att se så att jag gjorde rætt før mig... Nær jag sen kom på kvællen så sa hon inget och hon tog inslæppet før alla hæstar igår.. Jag vill heldre att mina hæstar blir lite hungriga inne i boxen dær de har halm och ligger och sover æn ute i hagen.

Några synpunkter på vem som hade rætt och vem som hade fel..
 
Tycker det var lite svårt att förstå...

Vad ni har för regler/vanor i ert stall vet jag inte, men jag måste säga att jag tycker E hade rätt.
Iofs skulle jag vilja att min häst fick morgonmat och kom ut tidigare än 8-9 och lunchhö (& emhö) är självklarheter för mig...
 
Men nu ær det så att hæstarna får mat 2 ggr om dagen.. På morgonen och sen kl 6 på kvællen.. førutom min hæstar då vi (jag o min medryttare) ger dom innan vi rider och den en skopa havre efter ridning.. Sen om kl inte ær 6 æn så slæpper vi ut dem igen.. Sen va det endast bestæmt att hæstarna ska vara ut kl 9-10.. Hæstarna va ute kl 9 den dagen som jag pratar om.. Han som slæpper ut på vardagarna som æger stallet ger dom mat mellan 8-9.. oftast kl 8.30. Hon tyckte att det va viktigast att dom inte va hungriga på natten.. Jag på dagen.. Sen tyckte jag nte att man børjar skrika så dær åt en person som hon gjorde.. Sen va jag inte sen och om hon tyckte det så enligt henne va jag då bara 30 min sen.. Men som sagt tycker jag att 8.30 ær perfekt att komma dit och då kommer de ut kl 9.15 senast..
 
Har du (ni) någon koll på hästar beteende och matsmältning? :confused:

Att hon börjar skrika åt dig mm tycker jag är fel om du inte har gjort något fel. Vill hon ändra någon "regel" så får ni väl ta upp det på ett stallmöte.
 
varför skriver du med så konstiga bokstäver? :) :confused:
vet inte vem som hade rätt men jag tycker hur som helst att ni har ärligt talat konstiga fodringar?
Mat 2 gånger om dagen och då kloockan 18.00 och sen 08:30??
rätta mig om jag har fel
 
Jag tyckte det lät som de var dags för ett stall möte!
Kom överrens om regler mm! :eek:
 
En häst ska ha mat fyra gånger om dagen. Inte småduttar här och där, och inte två gånger om dagen. Är det ingen i ert stall som känner till det?
 
hon menar nog att hästar som står på stall( som detta fall) ska fodras fler än 2 gånger om dan
 
Tycker kanske att det var lite fånigt att bråka om en halvtimme sådär, men jag håller med andra här att era utfodringstider kanske skulle behöva ses över, och åtminstone dela upp det på tre mål. På morgonen hö+kraftfoder, lunch/middagshö i hagen och kvällsmat hö+kraftfoder (lite senare än 18 kanske för att minska "luckan" fram till morgonmålet, 14 timmar är alldeles för lång tid)

Hoppas att ni hittar en lösning! :)

//Frida
 
Men det beror ju lite på hur mycket de får på morgonen ute. Som exempel, mina får frukost inne 0500, åker ut 0545 och då får de 7-9 kilo hö var i hagen(där är även lite gräs i hagarna, inte som på bete men ändå ganska mycket), dessa 7 kilo räcker till 15-16 på em. De får nytt hö mellan 17-18 beroende på när jag kommer hem. Sen fodrar jag kvällsmat och hö en gång till.. Det blir i princip fri tillgång till hö, med några timmars "uppehåll"

Men poängen är att det inte bara är antalet fodringar, utan även hur lång tid det utfodrade fodret räcker plus vad de kan tugga i sig i hagen.

Det är ju inte kraftfodret som är det viktiga, utan att hästen har konstant tillgång till grov/strå foder för att tillfredställa tugg behovet och hålla tarmarna igång..
 
jag vill också starkt ifrågasätta det här stallets hästhantering/rutiner.

Hästarna får alltså mat 8-8.30 och 18.00, och går ute mellan 9-10. sen då? står de i stallet resten av dygnet!?

hästar har en liten matsäck, som är gjord för att få lite mat väldigt ofta. De är dessutom skapta att vandra långa sträckor varje dag. Deras hovar fungerar som fyra extrahjärtan, som hjälper till att pumpa runt blodet.

Att stänga in dessa stäppdjur i en liten box större delen av dygnet, och till råga på allt bara fodra två gånger/dygn, är oförsvarbart!

Även om människan inte kan åtrskapa hästens fria miljö, så kan man i alla fall göra vad man kan. Om hästen går i hage (vilket är en självklarhet för mig) så bör den få hö minst 3 gånger om dagen (om det inte finns tillräckligt med gräs i hagen). Undantag för hästar som Martha beskriver som går på lösdrift och/eller har ständig tillgång till hö.
Ständig tillgång är ju den ultimata, men det är ju inte alla som har möjlighet att fodra så ofta, eller har för få hästar i samma hage för att kunna ha storbal.
Om man då ger ransonerna morgon, middag, kväll så kan hästen äta i egen takt. Ofta äter de hälften/större delen av höet vid fodringen, för att sedan gå tillbaka för mindre ransoner då och då. (varvat med lätt bete så blir det en väl fungerande mag-och tarm-balans. )
 
jag tror hon menar att någon gång mellan 09-10 ska hästarna gå ut, och sen stanna ute till kvällen.
 
jo men dessa hästar fodras 08.00 och ska ut vid 9.
ingen äter upp nästan 10 kg hö på den lilla tiden. Så deras hästar får förmodligen inte så mycket frukost.
 
Ok, det skulle ju kunna vara så att de får morgonmat (kraftfoder) på morgonen + lite hö, i hagen äter de gräs och på kvällen får de allt resten av höt + kraftfoder.
Men jag tycker inte det låter som det (eller så har jag missförstått allting).
 
absolut har du rätt i det (jag har heller inte påstått att kraftfodret är det viktigaste)
Men de hästar detta gällde får ju inte hö i hagen och har alltså inte fri tillgång. Hur mycket de får vid kvällsfodringen vet jag ju inte, men det är mycket möjligt att de får så de klarar sig under natten.

//Frida
 
och är det så, att de får så de klarar sig på natten, så har trådskaparen rätt, det är bättre att fodra lite senare på morgonen så det inte blir så lång stund de står utan..

Sen håller jag med att det är väldigt lång tid mellan fodringarna om det inte finns gräs eller hö i hagen..
 
...j3o vet att hästarna ska ha mat fler gånger om dagen än 2 ....jag tycker det är skit dåligt att de inte får det ...tur att det kanske finns lite gräs i hagarna nu...
Hästarna är ute till kl 18.00 på kvällen.
Jag frågade henne varför hästarna får mat så sällan och det är tydligen han som äger stället som inte vill att de lägger hö i hagarna för att det blåser iväg och han vill inte ha en massa hö över hela gården... men jag tycker det är urdumt av honom ..har man ett stall så måste man ju se till hästens bästa...
 
Man kan ordna med andra alternativ om man vill, så att höet inte blåser iväg. Vi har tex använt däck av olika storlekar att lägga hö i, och vi har använt större träd och buskar att "fästa" höet i. Sen finns det ju olika sorters foderhäckar och dyl att ordna med. :)

Mvh Huntress
 
ja eller varför inte bara byta stall till ett mer djurvänligt? :confused:
 

Liknande trådar

Relationer Efter vi åkt hem ifrån min pojkvæns væns 40 årsfest kænner jag att jag behøver lite pepp, tips och idéer utifrån... eller så vill jag...
Svar
18
· Visningar
2 511
Senast: Petruska
·
J
Träning Vet inte var denna tråden ska vara men ændå! Nu ligger det till så att jag har en lilla syster vid namn Mathilda då. Mathild ahar ridit...
Svar
4
· Visningar
847
Senast: J3O
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp