Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

TinyWiny

Trådstartare
När jag läser här på katt slås jag av det otroliga att katten överhuvudtaget fortfarande finns kvar på jorden:eek:

Min mormor avmaskade aldrig sina katter, det fanns inte ens då:eek:
Kattungemat fanns inte heller:eek:
Inte ens när jag var liten:smirk:

Hur kan katten ha överlevt på jorden:confused:

Idag ska man ha katten inomhus för annars är man helt knäpp:confused:

Att ha katter som får gå och komma som de vill är helt vansinne om man får tro många här.

Att de sedan får para sig med vem de vill går ju inte heller för sig:angel: för katten vet ju inte vem som är helt frisk och som ger friska och bra avkommor eller?

Nej jag är inte för att katter får yngla av sig hej vilt tills de är så många att de mår dåligt av det.

När ska vi börja testa människor?
Friröntgen och allmän hälsodeklaration borde ju faktiskt vara ett krav!

Mina katter får komma och gå som de vill, de avmaskas om de har mask och får mat de mår bra av.

Men vart är vi på väg? Visst vill jag att katter får högre status!

Men de måste ändå få leva som de är gjorda för!

Få springa fria ute och fånga råttor, fåglar och möss lika mycket som att ligga inne i knät och ha det skönt i värmen!

När jag nu (gud förbjude de valde sina makar själva:eek:) hade kattungar så var mitt krav att de skulle få gå ut hos nya ägarna!
Att de skulle få leva kattliv!
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag säger detsamma om hundar. Låt dem leva det liv de är gjorda för. Låt dem springa bilda flock med sina artfränder och låt dem fälla sina rådjur så de får riktig mat. :smirk:

Släpp hästarna fria så att de leva med sina artfränder och välja sina betesmarker själv. Så att de själva får välja ut vilken partner som är värdig att bli förälder till deras avkomma.

Ska jag fortsätta?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja visst är det märkligt... Jag håller helt med dig. Maskmedel tycker jag iofs är en bra uppfinning då många katter förr dog i parasitangrepp. Men i övrigt så tycker jag det har gått väldigt överstyr, en katt är bland det mest friska djur du kan tänka dig, iaf innan människan kom och lade sig i.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Och just för att människan lägger sig i är det väl vårat ansvar att vi försöker undvika att avla på sjuka individer?

Jag är emot fri avel på husdjur, det spelar ingen roll vilken art vi talar om, eftersom det handlar om djur som ska leva med människor och de ska fungera i vårat samhälle. Då funkar det inte att låta vilka djur som helst få skaffa avkomma och eftersom vi då blandar oss i aveln får vi ta vårat ansvar fullt ut och göra vad vi kan för att få friska djur också.

F ö så är katten ingalunda det enda djur som var bland de friskaste du kan tänka dig innan människan lade sig i. Så har det varit med alla djur. Survival of the fittest.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Och just för att människan lägger sig i är det väl vårat ansvar att vi försöker undvika att avla på sjuka individer?

Jag är emot fri avel på husdjur, det spelar ingen roll vilken art vi talar om, eftersom det handlar om djur som ska leva med människor och de ska fungera i vårat samhälle. Då funkar det inte att låta vilka djur som helst få skaffa avkomma och eftersom vi då blandar oss i aveln får vi ta vårat ansvar fullt ut och göra vad vi kan för att få friska djur också.

F ö så är katten ingalunda det enda djur som var bland de friskaste du kan tänka dig innan människan lade sig i. Så har det varit med alla djur. Survival of the fittest.

Håller med!
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

När jag läser här på katt slås jag av det otroliga att katten överhuvudtaget fortfarande finns kvar på jorden:eek:

Min mormor avmaskade aldrig sina katter, det fanns inte ens då:eek:
Kattungemat fanns inte heller:eek:
Inte ens när jag var liten:smirk:

Hur kan katten ha överlevt på jorden:confused:

Idag ska man ha katten inomhus för annars är man helt knäpp:confused:

Att ha katter som får gå och komma som de vill är helt vansinne om man får tro många här.

Att de sedan får para sig med vem de vill går ju inte heller för sig:angel: för katten vet ju inte vem som är helt frisk och som ger friska och bra avkommor eller?

Nej jag är inte för att katter får yngla av sig hej vilt tills de är så många att de mår dåligt av det.

När ska vi börja testa människor?
Friröntgen och allmän hälsodeklaration borde ju faktiskt vara ett krav!

Mina katter får komma och gå som de vill, de avmaskas om de har mask och får mat de mår bra av.

Men vart är vi på väg? Visst vill jag att katter får högre status!

Men de måste ändå få leva som de är gjorda för!

Få springa fria ute och fånga råttor, fåglar och möss lika mycket som att ligga inne i knät och ha det skönt i värmen!

När jag nu (gud förbjude de valde sina makar själva:eek:) hade kattungar så var mitt krav att de skulle få gå ut hos nya ägarna!
Att de skulle få leva kattliv!

Kloka ord Tiny Twiny
Katter får i regel avkomma med den de vill och då väljer de oftast den starkaste i området. Hundar skulle göra det samma om de fick. Men hur lätt är det att få till det om man sitter fast i ett snöre:confused: Är det nån som har försökt med det?
Katter skall inte sitta fast i snören. Försökte i helgen med en av ungarna, men man fattar snabbt varför katter inte skall sitta fast i snören. Man bestämmer inte över en katt alltså skall man inte leka att den är en hund.

Jo sen en sak till Tiny Twiny. ärligt talat tror jag att de flesta kattägare håller med dig, men dessa kattägare brukar inte tillbringa sin tid på ett kattforum
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Kloka ord Tiny Twiny
Katter skall inte sitta fast i snören. Försökte i helgen med en av ungarna, men man fattar snabbt varför katter inte skall sitta fast i snören. Man bestämmer inte över en katt alltså skall man inte leka att den är en hund.

Det där är en vanesak. Alla valpar gillar ju inte koppel omedelbart heller men en valp tränar man till det för att man "måste". Mina katter går alldeles utmärkt att ha i koppel.

Vad gäller reproduktion... det är för tusan bara att släppa tiken när hon löper! Nog kommer hon hitta någon hane som passar henne.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Kloka ord Tiny Twiny
Katter får i regel avkomma med den de vill och då väljer de oftast den starkaste i området. Hundar skulle göra det samma om de fick. Men hur lätt är det att få till det om man sitter fast i ett snöre:confused: Är det nån som har försökt med det?
Katter skall inte sitta fast i snören. Försökte i helgen med en av ungarna, men man fattar snabbt varför katter inte skall sitta fast i snören. Man bestämmer inte över en katt alltså skall man inte leka att den är en hund.

Jo sen en sak till Tiny Twiny. ärligt talat tror jag att de flesta kattägare håller med dig, men dessa kattägare brukar inte tillbringa sin tid på ett kattforum


Eller undviker iaf att yttra sig på dessa forum då de genast får ett stim hungriga pirayor i haserna...:o
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sol Håller med dig helt. Kanske vi ska släppa lös alla grisar med så de får böka, vilket är deras naturliga beteende. Men jag tror inte någon vill se 3/4 miljard grisar springa omkring och skita ner och böka upp allt i sin väg. Katten hör inte till vår fauna och är således inte ett naturligt inslag i vår natur. Vårt moderna samhälle är heller ingen lämplig miljö att släppa ut våra husdjur i utan tillsyn. Vet inte hur många gånger jag läst snyfttrådar där familjens katt blivit dödad av tex en bil. Tycker aldrig synd om dessa kattägare som utsätter sina djur för sån fara. Däremot tycker jag synd om katterna. Att sedan låta sin katt föröka sig utan koll på med vem den förökar sig är också oansvarigt. Man vet då inte vilka sjukdomar som förs vidare till ungarna. Kan tillägga att jag är emot all form av "kattavel", alltså även då det handlar om raskatter. Det behövs inga fler katter, så länge inte alla har ett hem. Beträffande avmaskningsmedel håller jag med om att man inte ska maska om man inte vet att katten har mask, och vilken sort det i så fall handlar om. Utekatter kan på ett bättre sätt göra sig av med inälvsparasiter än innekatter.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

På tal om kattungemat. Förr var det vanligare att katterna gick ute. Innekatter var ovanligt. Därmed fick kattungarna och även de vuxna naturlig föda, genom jakt. Kattmamman tog hem byten till ungarna. Detta är ju den absolut bästa födan en katt kan få. När fenomenet "innekatt" blev vanligare, blev det sötebrödsdagar för kattmatsfabrikanterna. När jag var liten och under hela min uppväxt var våra katter utekatter. Kastrering var ett okänt begrepp, och våra honkatter fick många kullar. Jag minns också att många kattungar var missbildade och de avlivades direkt. Tex ungar med Spinning Leg. Idag behndlas dessa och de flesta av dem blir normala i sina ben. DÅ skulle man heller aldrig låta en kattunge med 3 ben få leva. Det får de idag. Tiderna förändras, inte alltid till kattens fördel, men tillräckligt ofta.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag säger detsamma om hundar. Låt dem leva det liv de är gjorda för. Låt dem springa bilda flock med sina artfränder och låt dem fälla sina rådjur så de får riktig mat. :smirk:

Släpp hästarna fria så att de leva med sina artfränder och välja sina betesmarker själv. Så att de själva får välja ut vilken partner som är värdig att bli förälder till deras avkomma.

Ska jag fortsätta?

Mig veterligen är hunden av idag framavlad?!

Katten är inte det om man nu inte talar om raskatter som avlats fram så att de inte ens kan andas normalt.

Att släpa hästarna fria kan vi göra med de raser som är grunden till hästen idag.
En fjording, newforest eller islänning kan du släppa fri i vårt klimat.

Men ett halvblod som är framavlad hade inte klarat det lika bra, inte heller många andra raser som inte klarar vårt klimat.

Att de skulle kunna välja en bra pappa till sin avkomma är jag helt övertygad om.

De har inte tappat sin biologi som människan har gjort.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Kloka ord Tiny Twiny
Katter får i regel avkomma med den de vill och då väljer de oftast den starkaste i området. Hundar skulle göra det samma om de fick. Men hur lätt är det att få till det om man sitter fast i ett snöre:confused: Är det nån som har försökt med det?
Katter skall inte sitta fast i snören. Försökte i helgen med en av ungarna, men man fattar snabbt varför katter inte skall sitta fast i snören. Man bestämmer inte över en katt alltså skall man inte leka att den är en hund.

Jo sen en sak till Tiny Twiny. ärligt talat tror jag att de flesta kattägare håller med dig, men dessa kattägare brukar inte tillbringa sin tid på ett kattforum

Ja det är synd att vissa människor tror att katter och hundar fungerar likadant.

Stor brist på kunskap skulle jag vilja säga!!!!!!!!!!

Att på fullt allvar tro att hundar, som kräver en ledare precis som hästen kan behandlas likadant som katten som är sin egen viljas herre.

Kanske lite rädsla? Det vi inte kan kontrollera osv.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Vet inte om du frågade mig. Men jo, här finns gott om vildsvin. De jag tänkte på var tamgrisar. De är ju inte heller djur som kräver en ledare.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Katten är inte det om man nu inte talar om raskatter som avlats fram så att de inte ens kan andas normalt.
Jasså? Det var mer än vad jag visste. Du menar alltså att katten, eller det vi kallar bondkatt eller huskatt alltid funnits i sveriges fauna med vilda djur?

Att släpa hästarna fria kan vi göra med de raser som är grunden till hästen idag.
En fjording, newforest eller islänning kan du släppa fri i vårt klimat.
Varför ser vi då inga fria hästar? Varför knallar inte stora hästflockar lösa?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Mig veterligen är hunden av idag framavlad?!

Katten är inte det om man nu inte talar om raskatter som avlats fram så att de inte ens kan andas normalt.
Du har fel. Katten är ett domesticerat tamdjur precis som hunden.
Vad vet du om katter och kattavel egentligen? Jag har fem raskatter och alla andas och lever i största välmåga.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jasså? Det var mer än vad jag visste. Du menar alltså att katten, eller det vi kallar bondkatt eller huskatt alltid funnits i sveriges fauna med vilda djur?


Varför ser vi då inga fria hästar? Varför knallar inte stora hästflockar lösa?

För att vi hästägare är RÄDDA om våra djur.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Kanske lite rädsla? Det vi inte kan kontrollera osv.

Visst är det rädsla! Rädsla att en älskad vän inte ska komma hem mer. Rädsla att den ska mosas av en bil. Rädsla att ens bästa vän ska bli halvt uppäten av ett rovdjur. Rädsla att ens skyddsling ska gå svältdöden till mötes, inlåst i någon annans uthus. Rädsla att ens lilla kissemiss ska falla offer för elaka människor som finner glädje i att plåga oskyldiga djur. Rädsla att ligga sömnlös om natten och inte veta vad som hänt med ens älskade vän.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Varför ser vi då inga fria hästar? Varför knallar inte stora hästflockar lösa?

Därför att fria hästar rör sig över mycket större område än vad en katt gör. Katter håller sig kring gården, det gör inte en häst. Hästar är flyktdjur och kan inte söka föda själv. Katten är ett rovdjur som klarar det utmärkt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 396
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 065
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 198
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 252
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp