Bukefalos 28 år!

Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Därför att fria hästar rör sig över mycket större område än vad en katt gör. Katter håller sig kring gården, det gör inte en häst. Hästar är flyktdjur och kan inte söka föda själv. Katten är ett rovdjur som klarar det utmärkt.

Det där stämmer inte riktigt. Katter kan ha väldigt stora revir. Speciellet om de inte är kastrerade. Det reviret kan var flera kilometer i radie. Kan inte hästar söka föda själv?:eek: Hört talas om Connemaraheden eller New Forest? Där går hästarna lösa utan staket. HELA naturen är ju ett enda stort matbord för en häst. Att hästen är ett flyktdjur har inte med matförsörjningen att göra.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Varför ser vi då inga fria hästar? Varför knallar inte stora hästflockar lösa?

Det gör man, har du aldrig sett fjordingar på vestlandet, shettisar på shettlandsöarna eller Dartmoorponnyer i sitt hemland? Där får dom gå fritt i sitt naturliga element, det är bara det att vi har satt hästen inne i stan där det inte finns möjlighet för dom att gå fritt.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja, och på hur många ställen ser det ut som på connemaraheden? Det mesta av t.ex. södra Sverige är asfalterat och inhägnat.

Katter som hör hemma någonstans vandrar inte flera km.

Jag har inte påstått att flyktbetendet har med matförsörjningen att göra. Det är ett och i den meningen som du kanske missade?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Mig veterligen är hunden av idag framavlad?!

Katten är inte det om man nu inte talar om raskatter som avlats fram så att de inte ens kan andas normalt.

Att släpa hästarna fria kan vi göra med de raser som är grunden till hästen idag.
En fjording, newforest eller islänning kan du släppa fri i vårt klimat.

Men ett halvblod som är framavlad hade inte klarat det lika bra, inte heller många andra raser som inte klarar vårt klimat.

Att de skulle kunna välja en bra pappa till sin avkomma är jag helt övertygad om.

De har inte tappat sin biologi som människan har gjort.

Tror du på det där själv? Våran tamkatt anses härstamma från den afrikanska vildkatten felis silvestris libyca. Påstår du att våran tamkatt alltså skulle vara afrikansk vildkatt eller att den bara har spontanuppstått från ingenstans? Man började domesticera vildkatter i Nordafrika för flera tusen år sedan (precis som människan tros ha börjat domesticera någon slags varg för några tusen år sedan). I och med domesticeringen har katten förändrats generation för generation. Tror du man satte igång rasavel på varg omedelbart för att skapa hundraser? Njäe, det tror inte jag utan det handlade antagligen om att de mest tama djuren som höll sig nära människan parade sig med varandra och allt eftersom (efter ganska lång tid) började människan inse att det faktiskt gick att använda dessa djur till något användbart.

Det finns många djur vi kan släppa lösa i vårat klimat men vi gör det inte för det passar inte våran samhällsstruktur och det kan dessutom göra skada på vårat ekosystem.

Och återigen ett uttalande om raskatter som visar på hur dåligt insatt du är i "raskattsvärlden". Katter som inte kan andas normalt är inte direkt normen för raskatter. :smirk: Du kanske ska komma och hälsa på mig och min sönderavlade stackars raskatter. Om du klarar av att stålsätta dig mot den fruktansvärda syn du kan komma att möta...
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja, och på hur många ställen ser det ut som på connemaraheden? Det mesta av t.ex. södra Sverige är asfalterat och inhägnat.

Katter som hör hemma någonstans vandrar inte flera km.

Jag har inte påstått att flyktbetendet har med matförsörjningen att göra. Det är ett och i den meningen som du kanske missade?

Citat:"Hästar är flyktdjur och kan inte söka föda själv" Så skrev du. Vilket betyder att eftersom hästen är ett flyktdjur kan den inte söka föda själv. Alltså har du påstått det. Vad beträffar Södra Sverige har du helt fel om naturen HÄR. Jag bor vid Skånes sydligaste udde, och vi har mycket naturbete till en lösgående häst här. Nytt Citat: "Katter som hör hemma någonstans vandrar inte flera km:" Fel! Fel! Då jag bodde på gård hade min kastrerade hankatt revir på 4,5 km radie. Han höll alla hankatter borta och slogs lika mycket som en fertil hane. Det var mycket sällan han var hemma på gården. Man ska inte vara så snabb att generalisera.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Kom att tänka på fler hästraser som går lösa. Camargueponnyn och Ardennerhästarna i Franska Camargue och Ardennerna. Sedan finns ju vårt inhemska Gotlandsruss på Lojstahed, Akhal -Teken i Ryssland, den Argentinska ponnyn i Argentina m.fl.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Men då så, då finns det ju fria hästar så vad tjaffsar du för?:smirk:

Jag bor också i skåne och med tanke på alla städer och inhägnade områden är det knappast anpassat att ha lösa hästar här. Sen är det inte speciellt smart att ha hästan fri eftersom vi använder den.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Men då så, då finns det ju fria hästar så vad tjaffsar du för?:smirk:

Jag bor också i skåne och med tanke på alla städer och inhägnade områden är det knappast anpassat att ha lösa hästar här. Sen är det inte speciellt smart att ha hästan fri eftersom vi använder den.

Inget av detta har jag påstått. Bara talat om att en häst KAN klara sig om den går lös, samt var och vilka raser som går lösa. HUR bra den klarar sig vill jag dock ha osagt. Antar att de hade varit utsatta för samma hot som lösgående katter. Inte trevligt alls.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Tror du på det där själv? Våran tamkatt anses härstamma från den afrikanska vildkatten felis silvestris libyca. Påstår du att våran tamkatt alltså skulle vara afrikansk vildkatt eller att den bara har spontanuppstått från ingenstans? Man började domesticera vildkatter i Nordafrika för flera tusen år sedan (precis som människan tros ha börjat domesticera någon slags varg för några tusen år sedan). I och med domesticeringen har katten förändrats generation för generation. Tror du man satte igång rasavel på varg omedelbart för att skapa hundraser? Njäe, det tror inte jag utan det handlade antagligen om att de mest tama djuren som höll sig nära människan parade sig med varandra och allt eftersom (efter ganska lång tid) började människan inse att det faktiskt gick att använda dessa djur till något användbart.

Det finns många djur vi kan släppa lösa i vårat klimat men vi gör det inte för det passar inte våran samhällsstruktur och det kan dessutom göra skada på vårat ekosystem.

Och återigen ett uttalande om raskatter som visar på hur dåligt insatt du är i "raskattsvärlden". Katter som inte kan andas normalt är inte direkt normen för raskatter. :smirk: Du kanske ska komma och hälsa på mig och min sönderavlade stackars raskatter. Om du klarar av att stålsätta dig mot den fruktansvärda syn du kan komma att möta...

Jag har inte sagt att alla raskatter är sönder avlade, var kan du läsa det?

Och ja givetvis tror jag på det jag skriver!
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sen kan man ju undra varför vi skulle släppa hästar och hundar fria? Vi höjer ju inte deras livskvalitet genom att släppa dem. Hästar har det bra med kompisar i rejäla hagar där de får fodertillskott, täcken och annat de behöver, hundar är lyckligast hos sin flock dvs sin familj. Katter däremot får en bättre tillvaro om de kan vara ute och ströva.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sen kan man ju undra varför vi skulle släppa hästar och hundar fria? Vi höjer ju inte deras livskvalitet genom att släppa dem. Hästar har det bra med kompisar i rejäla hagar där de får fodertillskott, täcken och annat de behöver, hundar är lyckligast hos sin flock dvs sin familj. Katter däremot får en bättre tillvaro om de kan vara ute och ströva.

Håller helt med dig, förutom en liten petitess. Att katter utsätts för stora faror av både människor, andra djur och tex bilar. De kan komma bort och bli förvildade. Som sådana lever de ett mycket hårt liv med sjukdomar, skador, svält. Ja det är väldigt många tamkatter som förvillar sig och söker sig till kolonier med andra katter. Inte ett idealiskt liv, va?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Och det finns väldigt många gårdskatter som lever alldeldes jättelyckliga.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Men lägg av nu. Alla katter blir faktiskt inte överkörda.

Det räcker att kolla runt lite i det här kattforumet för att se att det inte är helt ovanligt att utekatter blir påkörda, försvinner, blir instängda någonstans, eller på andra sätt råkar illa ut.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det räcker att kolla runt lite i det här kattforumet för att se att det inte är helt ovanligt att utekatter blir påkörda, försvinner, blir instängda någonstans, eller på andra sätt råkar illa ut.

Precis. Och det är samma sak på alla andra kattforum:banana:
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Javisst, det är ju då man skriver en tråd. Inte skriver jag trådar om att mina katter lever idag också.

Alla utekatter blir inte ihjälkörda. Långt ifrån.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Där jag växte upp gick korna fritt och betade i skogen. Om man inte ville ha potatisen uppäten fick man minsann se till att inhägna den. Korna kom som en klocka på kvällen när de skulle mjölkas och gå in i sina bås.

Vi har en granne på sju år. Hennes dröm är att få gå ut med våra kattungar i koppel. Såg nått saligt i blicken när hon såg vår sele. Hon är yngst i hela familjen så hon har ingen att bestämma över. Alltså drömmer hon om att få bestämma över en katt.

Det får hon inte för oss. Katter skall inte sitta i ett snöre. Katter tycker att man inte är riktigt klok i huvudet, att man tror att man är nått, om man sätter dem i band.

Vissa människor har en omättligt behov av att få kontrollera och bestämma allting. Ibland får vi släppa på det. Det kanske är därför jag valt att skaffa katt.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Man började domesticera vildkatter i Nordafrika för flera tusen år sedan (precis som människan tros ha börjat domesticera någon slags varg för några tusen år sedan). I och med domesticeringen har katten förändrats generation för generation.
...

Varför domesticerades vildkatterna? Ja inte var det för att de år 2007 skulle bli prydnadsföremål och åka runt och visas upp på kattutställningar. Katten fyllde en funktion. De hade ett viktigt uppdrag genom att de jagade möss.

Låt våra domesticerade katter få fortsätta med uppdraget de från början har fått, och låt det aldrig bli så att katterna förvandlas till prydnadsföremål och inget annat. Små leksaker för människor med behov av att få bestämma över någon som är mindre än de själva.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 611
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 219
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 210
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 378
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp