Bukefalos 28 år!

Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Varför domesticerades vildkatterna? Ja inte var det för att de år 2007 skulle bli prydnadsföremål och åka runt och visas upp på kattutställningar. Katten fyllde en funktion. De hade ett viktigt uppdrag genom att de jagade möss.

Låt våra domesticerade katter få fortsätta med uppdraget de från början har fått, och låt det aldrig bli så att katterna förvandlas till prydnadsföremål och inget annat. Små leksaker för människor med behov av att få bestämma över någon som är mindre än de själva.
Mina katter är absolut inte leksaker för mig och jag respekterar deras naturliga behov. Däremot är jag väldigt rädd om dem och vill inte att något ska hända dem.
Vad vet du om varför katten domesticerades?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Mycket klokt skrivet. Jag har själv raskatt och tycker inte det är något fel med det, så länge inte aveln går till överdrift (utan främjar kattens hälsa) eller man har den som du säger enbart som en prydnadssak. Man ser många på utställningar som inte ens behandlar sina katter som katter, utan som något substitut för bebisar eller som trofeer som bara ska putsas och putsas, då har man missat vitsen med att ha katt tycker jag.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Mina katter är absolut inte leksaker för mig och jag respekterar deras naturliga behov. Däremot är jag väldigt rädd om dem och vill inte att något ska hända dem.
Vad vet du om varför katten domesticerades?

Jag har inte läst typ 20 p på univeristetet för att lära mig kattens historia, men jag har mycket svårt att tro att orsaken till att de domesticerades var att de skulle vara nått gullegull för diverse människor som vill frånta dem rätten att vara ute och jaga möss.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Mina katter är absolut inte leksaker för mig och jag respekterar deras naturliga behov. Däremot är jag väldigt rädd om dem och vill inte att något ska hända dem.

Det kan hända saker med katterna även om dom är inne och någon gång dör katten och då tycker jag det är bättre att det kanske fått ett kortare och lyckligare liv där den fått leva som katter ska, istället för att få ett långt och tråkigt liv där människan ofta håller katten vid liv långt efter den har mist livsgnistan, enbart av egoistiska skäl.

Vad vet du om varför katten domesticerades?

Det finns att läsa om i böcker. Fast det borde vara ganska självklart att människan från början tog in katten just för att ha nytta av den (precis som med alla andra tamdjur) och inte för att ha liggandes inne i soffan.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Lånar din knapp

Då jag bodde i lägenhet hade jag två katter. Jag var fullt övertygad om att de mådde bra och trivdes. Sen flyttade jag ut på landet och dessa två katter fick gå ut och in som de ville. Plötsligt insåg jag hur tråkigt de haft det de där åren i lägenhet. Trots leksaker och klätterställning och kompis.

Var och en gör som den vill men aldrig mer att jag vill stänga in en katt på det sättet.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det gör det säkert. Tills de blir ihjälkörda i alla fall.

Det är väl ganska självklart att man inte har katter inne i stan så de blir påkörda:eek:

Av alla de katter jag har fått tillbringa mitt liv med under mina 35 år så har en blivit påkörd:cry: det var en inne katt som smet ut, när vi tillfälligt bodde i stan:(

Min mor hade alltid fyra katter och jag har haft/har endel själv med.

De katterna har dött av är ålder, de har blivit mellan 20 och 24 år gammla.

Inte en ända av dem har "kollade" föräldrar, men har varit friska ändå.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det är väl ganska självklart att man inte har katter inne i stan så de blir påkörda:eek:

Av alla de katter jag har fått tillbringa mitt liv med under mina 35 år så har en blivit påkörd:cry: det var en inne katt som smet ut, när vi tillfälligt bodde i stan:(

Min mor hade alltid fyra katter och jag har haft/har endel själv med.

De katterna har dött av är ålder, de har blivit mellan 20 och 24 år gammla.

Inte en ända av dem har "kollade" föräldrar, men har varit friska ändå.

Då är det bara att gratulera att du fått ha dina katter så länge:D Under de 20 år jag bodde på gård och hade inne/utekatter blev 12 katter överkörda och dödade. Nu var inte alla mina för en del av dem var sådana som flyttat in i vår tröskelänga. Men så sent som i Maj blev min fd:s 10 åriga katt ihjälkörd. Ändå är detta lååångt ute på landet med minimal trfik.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

*KL*

En sån där diskussion igen då...:smirk:

Jag antar att de flesta här vet vart jag står.

Folk kommer alltid ha olika åsikter, även om detta. Jag ids inte ens försöka diskutera men folk som tror de vet bäst.

Jag bara undrar varför vi ens tog hit katten från början när den absolut inte hör hemma här i norden. Människan, ja vad ska man säga...
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Vad vet du om varför katten domesticerades?

Malin, VAd vet du om varför katten domesticerades. Som sagt, har inte gått nån avancerad utbildning för att informera mig om detta, men det räcker ganska långt att läsa på i nationalencyklopedin. Där kan man läsa att fram till mitten av 1800-talet var en katt helt enkelt en katt i västerlandet. Katter såg olika ut, men man gjorde ingen större skillnad på katt och katt. Sen var det nått ljushuvud som kom på detta med att de olika särdragen var intressanta och efter hand skapades raser vilka åsattes standard samt förde stambok.

I övrigt kan man där läsa;
" Säkert var det kattens jaktegenskaper som gjorde att människan började utnyttja den redan för flera tusen år sedan. Det antas ha skett i Mellanöstern, när människan behövde hjälp att hålla efter skadedjuren i spannmålsförråden. Kattens ekonomiska värde i det avseendet kan knappast överskattas, och katten är än idag mycket uppskattad som mus- och råttfångare"

Ja, nationalencyklopedin kan kanske ha fel och Malin L ha rätt. Kattens huvudsakliga uppgift var kanske att agera utställningsdjur och jaga tygråttor och klättra i konstruerade kattklättertorn. Vem vet?

Cernika, som skall bli stallkatt i sitt nästa liv.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Alltså, dessa trådar börjar verkligen gå mig på nerverna. Jag försöker att inte reagera, och låter allt som oftast bli att skriva men faktum är att jag blir skrämd av den okunnighet som finns.
SJÄLVKLART får folk ha sina katter ute om de känner att det är det bästa, och om de bor lämpligt för det men faktum är att vi har ansvar för ALLA djur vi väljer att ha som husdjur, katten hör dit. Trots detta behandlas katter som lägre stående än alla andra djur i vår närhet. Återigen så kommer vi till detta med kattens status som det lägst stående djuret. Vill folk inte ha en ändrig på det? Gud jag blir så otroligt matt.

Jag måste bara få fråga er som, ja uppenbarligen, inte tycker samma som mig i denna tråden.
Har ni häst? Rider ni? Jag antar att era hästar, som är STRÖVANDE djur har bett er om att få stå i box, en liten hage, ha täcken på sig och användas som "leksaker" i fåniga tävlingar?
 
Senast ändrad:
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Katten ses väl inte som ett lägre stående djur bara för att man vill att den ska leva så naturligt som möjligt?? Var kommer det in i diskusionen? Jag tycker snarare det är tvärt om, dom som väljer att bo där katterna kan gå ut utan problem tycker jag tar större ansvar för sina katter.

Jag tycker det är lika viktigt att hästarna får gå så naturligt som möjligt, våra har aldrig täcke, har stora hagar och står bara inne några timmar på natten vintertid. Tycker lösdrift är det bästa, men det är tyvärr inget alternativ hemma.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????


Okunnighet? Det kanske handlar om att man har olika åsikter om saker och ting, inte att vissa är kunniga och andra okunniga. Är det för att människor genom alla tider har varit okunniga som katter har haft som uppdrag att jaga möss?

Hästen har också haft uppdrag, dock ej som musjagare. Den har jobbat i skogen och dragit timmer, den har hjälpt människor att färdas på vägarna och den har hjälp till att plöja åkrarna. Var hade mänskligheten befunnit sig idag utan hästarna? Eller åsnorna och kamelerna? Alla tamdjur har haft olika uppdrag, men vissa på denna sida tycks vara av den uppfattningen att människor som låter sina katter göra det jobb de från början tämjdes för att göra i princip inte borde få ha katt. Läste någons tråd där en person som hade stallkatt för att hålla borta mössen hade föreslagits att istället köpa råttgift och använda musfälla.

Status och status? Varför allt detta tjöt om status? Kattens status kommer inte att höjas bara för att den tvingas bort från ett naturligt leverne och sedan tvingas sitta fast i ett snöre.

Tror du att du kan fostra folk till att ändra åsikt genom att påstå att de är okunniga???????????????????????????????????????????

CErnika som skall bli stallkatt i sitt nästa liv
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Hästarna som går omkring på andra sidan vår väg har enorma ytor att röra sig på. De är dessutom en underbart vacker del av vyn utanför vårt fönster. Men personligen vet jag inte ett jota om hästar. För ett år sedan visste jag inte ens att det fanns stallkatter. upptäckte det när vår kattunge rymde dit för ett år sedan. Trots det;

Jag skall bli stallkatt i mitt nästa liv
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Att man tävlar med sin häst innebär knappast att man har den som leksak. Nu är du ju bara dum.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

KL

Alltså, jag förstår mig verkligen inte på er som gör skillnad på hästar/hundar/andra djur och katter. Vem har sagt att en häst vill stå i en liten box, bli riden, ha skarpa bett i munnen, åka många långa mil i en trång hästtransport (hästar är ju som bekant klaustrofobiska till naturen) bara för att ägaren vill ha lite kul och tävla o.s.v.? Eller vem har sagt att en hund vill gå i strypkoppel, vara ensam när ägaren är på jobbet, åka på en massa utställningar o.s.v.?

Nej, jag kan inte dra mig till minnes att jag har hört en enda häst eller hund säga till mig att det är så de vill leva sitt liv. :smirk:

Dessutom så påstår ni att hästar inte är lämpade för att leva lösa i vårt moderna samhälle, men det är ju uppenbarligen inte våra katter heller. En häst klarar inte av att söka föda skrev någon, nej... men det gör inte en katt heller. En katt måste äta uppåt 15 möss/dag för att få i sig tillräckligt med mat. Många vilda katter klarar inte det, och går en grym död till mötes. Framförallt vintertid då vårt klimat är extra tufft att överleva i.

För övrigt så lever min katt sitt liv såhär: han är vaccinerad, försäkrad, ID-märkt och kastrerad. Han bor som innekatt i en lägenhet på 47 kvm. Där har han en massa leksaker, klätterställning, mig ;) o.s.v. Insekter är tydligen roliga att jaga också, så jaktinstinkten får han utlopp för även om det inte är möss han jagar. Ofta går vi ut och utforskar omgivningen, vilket brukar vara uppskattat. Dock är det alltid sele på som gäller i de fallen. Men min katt klagar inte mer över selen än vad min hund gör över halsbandet/kopplet. Ibland åker vi hem till min mamma på landet och där finns det ytterligare en katt som han brukar leka med. Ibland får han då också gå ut lös i någon timme (under sträng övervakning) och det är förstås spännande. Annars så tillbringar han liksom alla katter en stor del av dygnet åt att sova. Gärna under täcket i mattes säng.

Tror ni att han lider? Det tror inte jag! Han verkar tvärtom vara ganska tillfreds med livet. Möjligen att han skulle vilja ha en kattkompis i lägenheten också, men i övrigt så ser jag en helt frisk och välmående katt när jag tittar på honom.

Och jag tror att de flesta innekatter lever ett liknande liv som det liv min katt lever. D.v.s. de får leva ett bra, naturligt liv MEN inte på bekostnad av deras hälsa och/eller fortsatta överlevnad.

Så, en sista fråga: ni som anser att kattens status inte är något problem - hur ser ni på det FAKTUM att det finns tusentals hemlösa katter som tvingas slåss för sin överlevnad, bara här i Sverige?
 
Senast ändrad:
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

När jag läser här på katt slås jag av det otroliga att katten överhuvudtaget fortfarande finns kvar på jorden:eek:

Min mormor avmaskade aldrig sina katter, det fanns inte ens då:eek:
Kattungemat fanns inte heller:eek:
Inte ens när jag var liten:smirk:

Hur kan katten ha överlevt på jorden:confused:

Idag ska man ha katten inomhus för annars är man helt knäpp:confused:

Att ha katter som får gå och komma som de vill är helt vansinne om man får tro många här.

Att de sedan får para sig med vem de vill går ju inte heller för sig:angel: för katten vet ju inte vem som är helt frisk och som ger friska och bra avkommor eller?

Nej jag är inte för att katter får yngla av sig hej vilt tills de är så många att de mår dåligt av det.

När ska vi börja testa människor?
Friröntgen och allmän hälsodeklaration borde ju faktiskt vara ett krav!

Mina katter får komma och gå som de vill, de avmaskas om de har mask och får mat de mår bra av.

Men vart är vi på väg? Visst vill jag att katter får högre status!

Men de måste ändå få leva som de är gjorda för!

Få springa fria ute och fånga råttor, fåglar och möss lika mycket som att ligga inne i knät och ha det skönt i värmen!

När jag nu (gud förbjude de valde sina makar själva:eek:) hade kattungar så var mitt krav att de skulle få gå ut hos nya ägarna!
Att de skulle få leva kattliv!

Förresten, är det inte bra märkligt att vi människor finns kvar på jorden idag? Jag menar, så som vi levde för bara ett några tusen år sedan utan sjukvård, bra mat o.s.v.? Men eftersom vi fortfarande lever tycker jag att vi ska gå tillbaka till det liv som vi är ämnade för. Vi borde m.a.o. skrota bilarna och börja gå igen, släppa alla våra slaktdjur fria så att vi får jaga till oss vårt kött, gå i skogen och försöka samla ihop vegetabilier att leva på istället för att gå till grönsaksdisken på ICA och köpa dyr mat från fjärran länder (som dessutom orsakar vår jord stora problem och därmed hotar alla arters fortsatta överlevnad) etc. etc. Jag vill dessutom absolut inte tvingas jobba eller gå i skolan, det är stressigt och jobbigt och ett sådant liv är inte jag ämnad för. Så hädanefter kommer jag att stanna hemma.

Låter det som en bra idé?

Nähä, inte det... Men inse då att tiderna förändras! Både för oss människor och våra husdjur.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag bor också i skåne och med tanke på alla städer och inhägnade områden är det knappast anpassat att ha lösa hästar här.

Vad är det som gör att du tycker att ovanstående miljö är bättre anpassad för lösa katter då?

Med tanke på alla bilar, alla grannar som kan bli störda av katter som går och utför sina behov i deras rabatter, djurplågare som gärna har lite skoj med en försvarslös katt, den tankspridda människan som har tankarna på annat och inte märker att en katt smiter in i förrådet innan denne stänger dörren etc.

:confused:
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Så du vill på allvar gå tillbaka till "misären" (med dagens västerländska mått mätt) som vi människor levde i för ett antal tusen år sedan? Där medellivslängden låg på ~35 år, där nästan vartannat barn dog innan det fyllt två år, där många kvinnor dog i barnasäng, där svält var ett vanligt förekommande fenomen, där sjukvård knappt var att tala om etc. etc.?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Vem av oss är det som har häst och hund på det sätt du beskriver?

Och även utekatter får faktiskt mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 541
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 204
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 327
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp