Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag tar faktiskt också hellre en basilusk än kejsarsnitt/kroksvansar/andningsproblem osv osv.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Vilken inställning man har kanske delvis beror på vilket kontrollbehov man har. Var på kurs genom jobbet för nått år sedan och vi fick då genomgå en test för att se bland annat vilket kontrollbehov vi hade. Det påstods att jag tillhörde kategorin "kontroll". Trots det ligger jag nog i lä i delar av detta gäng vad gäller kontrollbehov. Man kan omöjligt kontrollera naturen omkring oss. Har man en tomt så kommer det in diverse djur och det kan då vara rådjur, älgar, möss och katter. Det får man leva med helt enkelt. Jag kan inte bli upprörd över det. VAr lite sur på rådjuren förra hösten för att de inte kunde komma och städa upp under äppelträdet förra hösten utan jag var tvungen att göra det själv. Har man, såsom jag har gjort, haft fullt upp med att jaga iväg kor ur potatislandet när de lyckats ta sig igenom precis vilket staket som helst, utan irritation. Då skall det mycket till innan man börjar irritera sig på en katt som inte går i band. Jag har helt enkelt acceptera att jag inte kan kontrollera precis allt i min omgivning och naturen omkring mig och jag tror det är gott för mitt välbefinnande. Tänk att behöva gå omkring och ständigt oroa sig och irritera sig? När vi kommer till en tidpunkt nångång i framtiden då vargar börjar kika på mig genom fönstret kanske jag blir lite så där skraj, men i övrigt är det mest mördarsniglar jag irriterar mig på. Tänk om katter kunde börja äta mördarsniglar. Då kommer alla att älska deras besök :)
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det mesta här har plötsligt blivit som grekiska för mig. En totalt främmande värld. Alla för mig totalt okända bacilusker osv. osv. Det känns ganska så betryggande att bara ha katter omkring sig som har levt långa friska liv som utekatter utan att vare sig drabbas av basilusker eller andra farligheter. Alla dessa av människan konstruerade omständigheter kring parning m.m. sånt som jag aldrig tidigare hört nått annat än att katter klarar ypperligt alldeles själva. Jag befinner mig uppenbarligen i mitten av 1800-talet i min utveckling och där kommer jag att stanna.

FIV och FeLV är inte konstruerade av människan på något sätt. FIV har funnits hos katten i tusentals år och det finns hos alla vilda kattdjur i hela världen (de har dock levt med sjukdomen längre än tamkatten och har utvecklat en viss resistens mot den). Ska man se till vilka katter som drabbar så åker alla typer av katter på dessa sjukdomar. FIV verkar dock vanligare hos hemlösa katter än hos andra katter.

Så sjukdomen har alltid funnits med katten, vi har bara inte känt till den hela tiden. Katter har säkert dött av FIV och kattpest ända sedan katten kom till Sverige... människan har bara inte haft den kunskap som krävts för att känna till det.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Fast vadå, vad är det för baciller ni pratar om nu? :confused: Hittar ingen som diskuterat baciller. FIV och FeLV däremot är två dödliga obotliga virus, precis lika farliga för huskatter som raskatter, precis lika "vanlig" förekommande hos både huskatter och raskatter. De sprids via parningar (och slagsmål, och saliv) och för den som sysslar med avel är det väl isåfall väldigt viktigt att man inte riskerar att ens katter blir smittade?

Jag tar faktiskt också hellre en basilusk än kejsarsnitt/kroksvansar/andningsproblem osv osv.

Ja fast vad har de med saken att göra? På vilket sätt menar du att du undviker just kejsarsnitt? Kroksvansar och andningsproblem är ju inget mina katter råkar ut för bara för att jag har dem inne, eller? ;)

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag vet inte riktigt vilka argument man måste komma med för att förklara att man tycker att det är skillnad på katter, hundar och hästar. Det hela måste hänga ihop med hur stort kontrollbehov människan har och det verkar som om vi får ett allt större behov av att ha kontroll på allting. Naturen får helt enkelt inte inkräkta på vår välordnade civilisation. Jag bara väntar på den tid då alla räva, älgar, rådjur, vargar och björnar är chippade så att vi har full koll varje minut var de befinner sig så att ingen kommer i i våra trädgårdar eller går ut på våra vägar. Hörde föresten genom släkten att vargar hade tatt två hundar uppe i Dalarna i veckan och en tredje blev illa sårad.

Vi måste vänja oss. Vi komme aldrig att få full kontroll på naturen. Folk som beklagar sig över katter är säkert lika irriterade på rådjur i trädgården, möss och alla andra som råkar komma in utifrån och störa deras välordnade tillvaro. Tål man inte att ha djur omkring sig så bör man flytta till en lägenhet i på Linnegatan i centala stan. Annars är det bara att gilla läget.

Jag tror du gör en grov missbedömning av människor här. En del människor tex. jag har inga som helst problem med att skilja på vilda djur och tamdjur. Vilda djur=går inte att kontrollera, tamdjur=går i allra högsta grad att kontrollera.

Tänk om det finns människor som vill kunna njuta av naturen och de VILDA djuren ute på landsbygden, men de vill inte ha grannes katt vandrandes in och ut när de vädrar huset?

Måste man vilja ha andras människor djur hemma hos sig bara för att man vill ha vilda djur och natur runt omkring sig? Jag är uppvuxen på vischan och älskar lugnet jag får av att vara ute i naturen men nog fan fick jag spatt när hankatten till stallägaren i grannbyn kom och pissade ner allt den kom åt.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Gå till ett katthem eller besök en kattutställning. ;) Jag känner många sådana människor och alla är faktiskt inte några "kattfanatiker" utan helt vanliga svenssons som insett att det inte är så lämpligt att släppa ut katten inne i staden. Huskattägare som raskattägare.


Katthemmet här säljer gärna sina katter som utekatter...
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Här springer det katter inne i centrala stan också. Men jag tycker inte man ska behöva ta kattskit i trapphusen, pink i barnvagnen, sönderrepade bilar mm bara för att vissa lever kvar i den väldigt gamla och förlegade tron att katter måste leva ute för att ha det bra.
Min katt är mitt ansvar. Det hon förstör känner jag ansvar för.

Ursäkterna är bl.a att hundar är flockdjur och går att ha i koppel medan katter är solitära djur och mår dåligt av att gå i koppel. Vilken sten har man sovit under då?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Bara allmänt till alla i tråden:

Det kanske är dags att återgå till ursprungsfrågan??
Starta en särskild tråd som rör inne- vs utekatter?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Bara allmänt till alla i tråden:

Det kanske är dags att återgå till ursprungsfrågan??
Starta en särskild tråd som rör inne- vs utekatter?


Alla dessa trådar utvecklas till inne vs ute, och det har även funnits inne vs. ute-trådar. Egentligen är det onödigt att fortsätta älta, var och en är salig på sin tro.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag tar faktiskt också hellre en basilusk än kejsarsnitt/kroksvansar/andningsproblem osv osv.

Kejsarsnitt och kroksvansar iaf finns ju på huskatter också? Faktum är att dom flesta sjukdomar och defekter som förekommer på raskatter även finns på huskatter.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Bara allmänt till alla i tråden:

Det kanske är dags att återgå till ursprungsfrågan??
Starta en särskild tråd som rör inne- vs utekatter?

Jag tycker tråden är väldigt centrerad till ursprungsfrågan, eller frågorna rättare sagt. Inne/ute, testa eller inte testa osv. ;) Här är ursprungsinlägget...

När jag läser här på katt slås jag av det otroliga att katten överhuvudtaget fortfarande finns kvar på jorden:eek:

Min mormor avmaskade aldrig sina katter, det fanns inte ens då:eek:
Kattungemat fanns inte heller:eek:
Inte ens när jag var liten:smirk:

Hur kan katten ha överlevt på jorden:confused:

Idag ska man ha katten inomhus för annars är man helt knäpp:confused:

Att ha katter som får gå och komma som de vill är helt vansinne om man får tro många här.

Att de sedan får para sig med vem de vill går ju inte heller för sig:angel: för katten vet ju inte vem som är helt frisk och som ger friska och bra avkommor eller?

Nej jag är inte för att katter får yngla av sig hej vilt tills de är så många att de mår dåligt av det.

När ska vi börja testa människor?
Friröntgen och allmän hälsodeklaration borde ju faktiskt vara ett krav!

Mina katter får komma och gå som de vill, de avmaskas om de har mask och får mat de mår bra av.

Men vart är vi på väg? Visst vill jag att katter får högre status!

Men de måste ändå få leva som de är gjorda för!

Få springa fria ute och fånga råttor, fåglar och möss lika mycket som att ligga inne i knät och ha det skönt i värmen!

När jag nu (gud förbjude de valde sina makar själva:eek:) hade kattungar så var mitt krav att de skulle få gå ut hos nya ägarna!
Att de skulle få leva kattliv!
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Beror på vad du menar med "i stan", men i de samhällen häromkring (ca 24000 inv i det största) så är vet jag ingen som fått nej till att köpa en katt från katthemmet iallafall
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag tycker tråden är väldigt centrerad till ursprungsfrågan, eller frågorna rättare sagt. Inne/ute, testa eller inte testa osv. ;) Här är ursprungsinlägget...

Tycker det känns mest som smutskastning fram och tillbaka mot dem som har resp inte har sina katter inne. Min tolkning av ursprungsinlägget är betydligt vidare än så. Tror inte att TS menade att starta en inne/ute-tråd, utan snarare spåna lite om utvecklingen överlag...
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Alla dessa trådar utvecklas till inne vs ute, och det har även funnits inne vs. ute-trådar. Egentligen är det onödigt att fortsätta älta, var och en är salig på sin tro.

Visst, jag orkar inte älta (vet vad jag står för) men uppenbarligen finns det många som vill älta/diskutera fram och tillbaka, och då vore det väl utmärkt med en egen tråd isf trådkapning (som det ibland tenderat att bli på vissa trådar)
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Tycker det känns mest som smutskastning fram och tillbaka mot dem som har resp inte har sina katter inne. Min tolkning av ursprungsinlägget är betydligt vidare än så. Tror inte att TS menade att starta en inne/ute-tråd, utan snarare spåna lite om utvecklingen överlag...

Ja man kan tolka ursprungsinlägget vidare än så men faktum är att inget som skrivits om i denna tråd är utanför vad som står i usprungsinlägget! Inget som skrivits i denna tråd är "trådkapning".

Om du tycker något i denna tråd är smutskastning får du väldigt gärna skicka synpunkter på de inläggen, så jag som moderator kan förstå vad det är du menar är smutskastning. :idea: Jag ser nämligen bara en tråd där folk med väldigt olika åsikter framför dessa och försöker komma till någon slags gemensam förståelse. Självklart kommer inte alla bli överens i allt, men jag är ganska övertygad om att det finns en gemensam grund i allt. Och det finns väldigt mycket förutfattade meningar hos folk helt i onödan.

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det mesta här har plötsligt blivit som grekiska för mig. En totalt främmande värld. Alla för mig totalt okända bacilusker osv. osv. Det känns ganska så betryggande att bara ha katter omkring sig som har levt långa friska liv som utekatter utan att vare sig drabbas av basilusker eller andra farligheter. Alla dessa av människan konstruerade omständigheter kring parning m.m. sånt som jag aldrig tidigare hört nått annat än att katter klarar ypperligt alldeles själva. Jag befinner mig uppenbarligen i mitten av 1800-talet i min utveckling och där kommer jag att stanna.
Anledningen till att jag är så noga med att testa mot Fiv o Felv är för att jag kan räkna upp minst fem katterier inom min raskategori (jag tror mörkertalet är större) som drabbats av Felv som är en dödlig sjukdom. Anledningen till att de drabbades var att de slarvade med att testa. Får man in någon av dessa sjukdomar måste man lägga ner kattuppfödningen, för en längre eller kortare period och massor av katter dör i onödan. Därför testar jag hellre en gång för mycket än för lite. Läs gärna artikeln jag länbkade till om du inte redan gjort det, där förklaras en del.

FIV och felv är alltså inget jag hittat på för att göra mig märkvärdig eller så utan de är sjukdomar som faktiskt finns. Och att jag testar mina katter är inte heller för att vara överdriven eller märkvärdig. Det hade funiits betydligt roligare saker att lägga pengarna på i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ett tillägg förresten, jag har ju bara köpt två katter än så länge och de är testade negativt i vuxen ålder. Mina kattungar är ju efter fritestade föräldrar. Alla honor min hane tagit emot har också varit fritestade. Hur försiktig ska man vara dock, bör man kräva att honkattsägaren håller sina katter i isolation från andra katter i 2 mån innan de testar honan som ska på besök hos min hane? :crazy:

/Erica

Jag tror du kan känna dig helt lugn så länge dina katter inte träffar otestade katter. Jag testar alla min aktter med snabbtest regelbundet. Honor inför parningar, hanar ett par gånger per år. Och den enda hona jag tagit emot för parning har också varit fritestad.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag måste hålla med dig. Tycker det är en aaaning överdrivet. Varför så rädd för allt? Ingen av mina hemlösingar har haft några såna sjukdomar. Ändå är de säkert inavlade sen generationer tillbaka. Visst har de varit skabbiga och haft ohyra ibland då de tagits in. Men det svåraste har varit lunginflammation.
Det är inte överdrivet. Vet flera som drabbats av Felv, läs artikeln jag länkade till så får du se.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 398
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 069
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 198
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 253
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp