Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja det tycker jag också, menade bara att jag har vart med om fler innekatter/avelskatter som blivit smittade än huskatter/utekatter, även om dessa också parat sig. Så även om många uppfödare testar och håller sina katter inne (jag själv är en av dom) så verkar smittorna gå mest på raskatterna (vet inte om det är så, pratar bara från egen erfarenhet) och inte på huskatterna som går ute.

De avelskatter som åker på FeLV och FIV bor hos uppfödare som inte testar för tyvärr testar inte alla uppfödare.

Jag känner till fler huskatter än raskatter som drabbats av FeLV. Känner inte till någon som åkt på FIV. Däremot så gick det att läsa i någon tidning för 1-2 år sedan om en FIV-epidemi bland utekatter i Norge så det finns rätt så nära ändå.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Självklart testar man inför varje parning, men tar inte testresultaten lite tid? I så fall måste du ju hålla dom inne under den tiden? Alltså mellan test och nästa löp. Vilket kan dröja flera månader om man har tur.
Fast Nussikan skrev faktiskt tidigare i tråden när jag frågade att hon skulle ha honorna inne från löp tills kattungarna blivit stora, då är det ju en annan sak. Men lite knepigt är det ju för FeLV smittar via saliv, och kan smitta via matskålar, så det krävs ju att man har dem separerade från övriga otestade katter isåfall. :crazy:

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Fast Nussikan skrev faktiskt tidigare i tråden när jag frågade att hon skulle ha honorna inne från löp tills kattungarna blivit stora, då är det ju en annan sak. Men lite knepigt är det ju för FeLV smittar via saliv, och kan smitta via matskålar, så det krävs ju att man har dem separerade från övriga otestade katter isåfall. :crazy:

/Erica

Ja och för att vara riktigt säker hålla honan innan i alla fall en månad innan testet så att det inte visar falskt negativt p g a att honan är nysmittad.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja och för att vara riktigt säker hålla honan innan i alla fall en månad innan testet så att det inte visar falskt negativt p g a att honan är nysmittad.

Är det så pass lång tid som krävs alltså? Det är ju viktigt att veta, för det skulle i princip kräva att man hade en månads karens på varenda nya katt man tog in i hushållet etc, väldigt opraktiskt. :( Det vore bra om det gick att hitta exakta rekommendationer från ex. testtillverkare eller så, nån som vet om det går att hitta någonstans?

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Är det så pass lång tid som krävs alltså? Det är ju viktigt att veta, för det skulle i princip kräva att man hade en månads karens på varenda nya katt man tog in i hushållet etc, väldigt opraktiskt. :( Det vore bra om det gick att hitta exakta rekommendationer från ex. testtillverkare eller så, nån som vet om det går att hitta någonstans?

/Erica

Här är en artikel som en uppfödarkollega som haft Felv skrivit:
http://www.geocities.com/edosia/Artikel-felv.doc

Jag brukar göra så att jag köper bara katt vars föräldrar är testade. Sedan testar jag dessutom katten innan jag släpper ihop den med mina övriga. Då känns det som att risken är minimal att man ska få in detta.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Här är en artikel som en uppfödarkollega som haft Felv skrivit:
http://www.geocities.com/edosia/Artikel-felv.doc

Jag brukar göra så att jag köper bara katt vars föräldrar är testade. Sedan testar jag dessutom katten innan jag släpper ihop den med mina övriga. Då känns det som att risken är minimal att man ska få in detta.

Tack för lästipset! Fast det väckte lite frågetecken, bland annat om de olika typerna av tester som finns. Det står att snabbtestet kan visa falskt negativt om katten är nysmittad, men det står ingenting om vad de andra två testerna (virusisolering och immunitetstest) visar om en katt är nysmittad? Vad jag förstår så är testerna som man skickar iväg (exempelvis till lab i Finland som jag gör) immunitetstest då man letar efter antikroppar?

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ett tillägg förresten, jag har ju bara köpt två katter än så länge och de är testade negativt i vuxen ålder. Mina kattungar är ju efter fritestade föräldrar. Alla honor min hane tagit emot har också varit fritestade. Hur försiktig ska man vara dock, bör man kräva att honkattsägaren håller sina katter i isolation från andra katter i 2 mån innan de testar honan som ska på besök hos min hane? :crazy:

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Hur så? Stör det dig om jag inte vill lämna ut folks telefonnummer? Och hur vet jag att hon inte säger vem som gav henne numret? Som sagt, jag litar inte på folk jag bara "pratat" med via internet och lämnar inte ut namn eller nummer till privatpersoner. Söker hon runt på uppfödarnas hemsidor ser hon vilka som har dom ute.

Jag stör mig inte utan undrade bara.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Nej inte dessa smittor som smittar via direktkontakt. Att jag inte vågar släppa ut mina katter har inte bara med smittor att göra men det är en av många orsaker. Skulle heller aldig köpa katt från ett katteri där inte katterna var testade mot Fiv och Felv och jag skulle aldrig köpa in en kattunge från ett katteri där avelskatterna gick ute med tanke på dessa risker.
Skulle du då åka till ett djursjukhus eller en veterinär med katten? DÄR kan det finnas smitta vill jag lova.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ett tillägg förresten, jag har ju bara köpt två katter än så länge och de är testade negativt i vuxen ålder. Mina kattungar är ju efter fritestade föräldrar. Alla honor min hane tagit emot har också varit fritestade. Hur försiktig ska man vara dock, bör man kräva att honkattsägaren håller sina katter i isolation från andra katter i 2 mån innan de testar honan som ska på besök hos min hane? :crazy:

/Erica

Du behöver inte vara särskilt orolig. Hade kattungarn varit smittade hade de dött av en efter en rätt snabbt efter de fötts. FeLV är en ganska vanlig orsak till "fadin kitten syndrome", FeLV och neonatal isoerytrolys.

Är katteriet man lånar hane från fritestat för FIV och FeLV är risken minimal för smitta.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Du behöver inte vara särskilt orolig. Hade kattungarn varit smittade hade de dött av en efter en rätt snabbt efter de fötts. FeLV är en ganska vanlig orsak till "fadin kitten syndrome", FeLV och neonatal isoerytrolys.

Är katteriet man lånar hane från fritestat för FIV och FeLV är risken minimal för smitta.

Tack för svaret. :) Nu är det ju dock jag som har ett fritestat katteri och fritestad hane, och vill gärna kunna behålla det så. ;) Jag undrar alltså hur jag egentligen kan vara säker på att en parningshona som är fritestad verkligen är fri, om det nu inte är så att hon varit isolerad från "nya" katter i minst 2 månader före hon testats?

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Innan löp då? Från testtillfället till parningen? Om man testar och sen släpper ut, så finns väl risken att hon får smittan då/igen?

Jag har inte tittat så mycket på dessa tester, dom krävdes inte för Yogas parningar och sen blev det ju inget mer av aveln.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Innan löp då? Från testtillfället till parningen? Om man testar och sen släpper ut, så finns väl risken att hon får smittan då/igen?

Jag har inte tittat så mycket på dessa tester, dom krävdes inte för Yogas parningar och sen blev det ju inget mer av aveln.

Ja fast det är ju poänglöst att testa och sedan släppa ut igen, testet har ju ingen betydelse om man inte håller katten inne efter den testats. Det var i alla fall så jag tolkade det att hon skulle göra, hålla katten inne från testdatumet.

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jo, det var det jag menade. Ibland tar det ju upp till ett halvår innan löpet kommer, hur lätt är det att hålla en utekatt inne så länge om den är van att få gå ut när den vill?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Tack för svaret. :) Nu är det ju dock jag som har ett fritestat katteri och fritestad hane, och vill gärna kunna behålla det så. ;) Jag undrar alltså hur jag egentligen kan vara säker på att en parningshona som är fritestad verkligen är fri, om det nu inte är så att hon varit isolerad från "nya" katter i minst 2 månader före hon testats?

/Erica

Som jag har förstått det så är ett negativt resultat alltid korrekt. Falska positiva resultat finns dock. Ser ingen större risk att en fritestad katt skulle vara smittad, men att kräva att endast en honan som ska paras ska vara fri är för lite tycker jag. Antingen ska hon vara fritestad och isolerad från de andra eller så ska alla vara fritestade.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Man kan ju gå med den i koppel eller så, på samma sätt som jag gör nu. :) Och ett halvår är det väl som tur är sällan man behöver vänta, jag tyckte 7 veckor var lång tid från p-piller till löp dock. ;)

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Koppel var ju inget alternativ för Nussikan, katter tyckte ju inte om att gå i koppel eller hur det var.
Jag fick vänta 4 månader på Yoga :mad:
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

*kl*

Jag tycker också det är faschinerande att man ska ha katter lösa helt utan uppsikt, men när man kommer med funderingar om ifall det är okej med hästar, hundar och alla andra djur så dyker det plötsligt upp alla möjliga "sköna" argument och undanflykter.

Jag vet inte riktigt vilka argument man måste komma med för att förklara att man tycker att det är skillnad på katter, hundar och hästar. Det hela måste hänga ihop med hur stort kontrollbehov människan har och det verkar som om vi får ett allt större behov av att ha kontroll på allting. Naturen får helt enkelt inte inkräkta på vår välordnade civilisation. Jag bara väntar på den tid då alla räva, älgar, rådjur, vargar och björnar är chippade så att vi har full koll varje minut var de befinner sig så att ingen kommer i i våra trädgårdar eller går ut på våra vägar. Hörde föresten genom släkten att vargar hade tatt två hundar uppe i Dalarna i veckan och en tredje blev illa sårad.

Vi måste vänja oss. Vi komme aldrig att få full kontroll på naturen. Folk som beklagar sig över katter är säkert lika irriterade på rådjur i trädgården, möss och alla andra som råkar komma in utifrån och störa deras välordnade tillvaro. Tål man inte att ha djur omkring sig så bör man flytta till en lägenhet i på Linnegatan i centala stan. Annars är det bara att gilla läget.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det mesta här har plötsligt blivit som grekiska för mig. En totalt främmande värld. Alla för mig totalt okända bacilusker osv. osv. Det känns ganska så betryggande att bara ha katter omkring sig som har levt långa friska liv som utekatter utan att vare sig drabbas av basilusker eller andra farligheter. Alla dessa av människan konstruerade omständigheter kring parning m.m. sånt som jag aldrig tidigare hört nått annat än att katter klarar ypperligt alldeles själva. Jag befinner mig uppenbarligen i mitten av 1800-talet i min utveckling och där kommer jag att stanna.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag måste hålla med dig. Tycker det är en aaaning överdrivet. Varför så rädd för allt? Ingen av mina hemlösingar har haft några såna sjukdomar. Ändå är de säkert inavlade sen generationer tillbaka. Visst har de varit skabbiga och haft ohyra ibland då de tagits in. Men det svåraste har varit lunginflammation.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 075
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 198
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 253
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp