Bukefalos 28 år!

Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Tja, det enda jag kan säga är att: på din mormors tid så dog det säkert bra många fler katter också. Självdog eller sköts ihjäl när de tex blev maskangripna eller drabbade av sjukdomar.

Så; visst; vi skulle kunna återgå till det. Om vi vill. :crazy:
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Vad tycker uppfödarna till era inköpta katter om att ni har dem som utekatter? Att ha avelshonor ute på p-piller låter väldigt riskabelt, med tanke på hur stor andel honor som löper igenom piller, eller helt enkelt spottar ut dem/kräks upp dem utan att det upptäcks. Men jag antar att man får vara beredd på en kull huskatter då och då isåfall. Kommer ni testa era katter för FIV och FeLV innan parning? Håller ni kattungar och kattmammor separerade från övriga katter tills kattungarna flyttat hemifrån eller hur planerar ni det praktiskt med vaccinationer och dylikt?

/Erica

Jag köper inte katt av någon som inte tycker det är ok att katten får ett naturligt liv. Både hanar och honor testas för FIV och FeLV samt HCM och kattungarna går inte ut innan dom fått första sprutan. Vad har detta med saken att göra förresten? Jag vet flera uppfödare som har katterna ute och det blir inga huskattungar bara för det. Jag köper också mycket hellre katt av någon som behandlar sina katter som katter och inte som porslinsfigurer som inte kan gå utanför dörren för att inte riskera att bli sjuka. Dom kan bli sjuka oavsett om man har dom ute eller inne, vet du hur mycket bakterier och smittor dom som kommer på besök kan dra med sig in? Eller du själv om du varit ute och trampat i något?

En eloge till alla uppfödare som fortfarande sätter kattens bästa i första hand!! :bow:
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja man kan ju hoppas på att det är en sak som människan ännu inte lyckats avla bort.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

De kan smitta inne också, om ni inte har katterna i en glasbubbla eller aldrig tar emot besök eller själva går utanför dörren.

Jag känner en raskattuppfödare. Dom katterna får aldrig gå ut. Inte ens i en rastgård. Dörrar och fönster skall alltid hållas stängda. Nåde den ungen som råkar ha dörren öppen. Julgran har dom i plast. Så katterna inte blir smittade med diversse sjukdomar. Och i slutänden så slänger hon i väg kattungarna jättebilligt för hOn inte blir av med dom.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja det är märkligt hur vissa tänker... Men det finns mycket konstigt folk i "kattuppfödar-branchen", man slutar aldrig att förvånas ;) Fast flera tycker väl att jag är lika konstig som ens kan tänka mig att släppa ut mina katter, men det är ju så det är, alla är olika :)
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Vad har detta med saken att göra förresten? Jag vet flera uppfödare som har katterna ute och det blir inga huskattungar bara för det. Jag köper också mycket hellre katt av någon som behandlar sina katter som katter och inte som porslinsfigurer som inte kan gå utanför dörren för att inte riskera att bli sjuka. Dom kan bli sjuka oavsett om man har dom ute eller inne, vet du hur mycket bakterier och smittor dom som kommer på besök kan dra med sig in? Eller du själv om du varit ute och trampat i något?

En eloge till alla uppfödare som fortfarande sätter kattens bästa i första hand!! :bow:

FIV och FeLV smittar genom bett och parningar, så mina testade katter har ingen risk att smittas så länge jag inte låter dem gå ute obevakade. Och de enda katter mina katter träffar är FIV och FeLV negativa! En fertil katt som släpps ut är ju tyvärr betydligt mer benägen att hamna i slagsmål med en främmande (ev smittad) katt än en kastrerad, därför undrade jag om du skulle testa dina katter samt separera dem från de katter som är otestade/får gå fritt ute. För FIV och FeLV är inte att leka med! :(

Vad gäller övriga smittor man kan dra med sig in med skorna etc så har jag varit väldigt noga så länge kattungarna var små och innan de hunnit kommit över den kritiska gränsen - jag har hört om alltför många som drabbats av magsjuka små kattungar och det vill jag inte vara med om. :crazy:

Ja, visst är det bra att det finns så många seriösa uppfödare som alltid sätter kattens bästa i första hand! :) Som tur är hör jag väldigt sällan talas om någon som inte gör det, och de uppfödarna är definitivt inte mina vänner.

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag känner en raskattuppfödare. Dom katterna får aldrig gå ut. Inte ens i en rastgård. Dörrar och fönster skall alltid hållas stängda. Nåde den ungen som råkar ha dörren öppen. Julgran har dom i plast. Så katterna inte blir smittade med diversse sjukdomar. Och i slutänden så slänger hon i väg kattungarna jättebilligt för hOn inte blir av med dom.

Låter jättetrist, tyvärr så har väl inte alla möjlighet att ha en rastgård men jag kommer alltid se till att åtminstone ha innätad balkong för mina katter. Hoppas på stooooor innätad trädgård i framtiden. :love:

Fast att hon inte blir av med kattungarna lär nog bero på andra saker än att hon inte låter katterna gå ut, antingen är hon inte seriös eller så marknadsför hon inte sina katter kanske?

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag känner en raskattuppfödare. Dom katterna får aldrig gå ut. Inte ens i en rastgård. Dörrar och fönster skall alltid hållas stängda. Nåde den ungen som råkar ha dörren öppen. Julgran har dom i plast. Så katterna inte blir smittade med diversse sjukdomar. Och i slutänden så slänger hon i väg kattungarna jättebilligt för hOn inte blir av med dom.

Det är ju löjligt. Vad för smitta har hon tänkt sig ska komma från julgranen? Granpest? :rofl:
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag tycker forumet hade varit mycket trevligare om alla kunde få skriva sin mening utan att folk ska försöka övertyga dom om att deras åsikt är fel.

Det här är ju ett diskussions och debattforum. Det går ut på att man kommer med motargument, så länge man inte är otrevlig ser jag inget störande i det. Om jag tyckte det var jobbigt skulle jag aldrig hänga på forum.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Dom bor på landet och har en gammal hundgård med tak. Den skulle enkelt kunna byggas om. Tyvärr så är dom väldigt speciella. Mycket trist tycker jag. Men dom har nog bestämt sig för att dom r inne katter. Där med basta lixom. :(
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja, det är jag het övertygad om med. Alla vill väl ha frihet?

Det vill också min sambos familjs tax ha. Han springer lös i skogen på somrarna och dödar diverse djur. Det tror jag många hundar vill.
Min f.d häst ville också slippa bli riden många dagar, tror många hästar inte alltid känner för att bära runt på oss när vi vill det.
Som sagt; alla vill ha frihet - även flockdjuren.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag känner en raskattuppfödare. Dom katterna får aldrig gå ut. Inte ens i en rastgård. Dörrar och fönster skall alltid hållas stängda. Nåde den ungen som råkar ha dörren öppen. Julgran har dom i plast. Så katterna inte blir smittade med diversse sjukdomar. Och i slutänden så slänger hon i väg kattungarna jättebilligt för hOn inte blir av med dom.

Jaha, ska ditt inlägg vara ett argument för att raskattuppfödare är knäppa?
Jag känner till några som föder upp huskatter som gör betydligt värre saker.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja det är märkligt hur vissa tänker... Men det finns mycket konstigt folk i "kattuppfödar-branchen", man slutar aldrig att förvånas ;) Fast flera tycker väl att jag är lika konstig som ens kan tänka mig att släppa ut mina katter, men det är ju så det är, alla är olika :)

Liksom det finns bland huskattägarna och i större grad påverkar katternas välmående då huskatterna hamnar på katthemmen.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Nej absolut inte. Det är ju samma sak innom hundar, kaniner, hästar mm. Jag tycker väldigt mycket om tjejen som person. Tycker bara att det är lite synd att endel skall vara lite trångsynta.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja, om man har en gammal hundgård och inte bygger om den tror jag man inte vet riktigt vad som är roligast för katterna.
Hon kanske lider av någon fobi mot bakterier?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Vi har två katter hemma (vi bor på landet). Dom får vara ute och inne hur mycket dom vill, och dom är nästan alltid ute. Visst dom går in om dom är hungriga eller vill kela eller nått. Och en av katterna brukar vara inne på dagen. Men dom är frivlligt ute på natten och när det åskar och regnar och så.. På vintern ibland vill dom sova inne och då får dom det. Alla våra katter vi har haft har varit gamla och friska (vi avmaskar dom, men dom får inga sprutor eller nått).

Jag skulle aldrig sätta på någon av mina katter koppel. Jag skulle aldrig heller ha en katt om jag bodde i lägenhet. Isf skulle köpa en hund, som är mer framavlad till att vara inne mm.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Men sen finns det vissa raser som trivs mer inne än ute. Det kan man ju inte komma ifrån.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 239
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 213
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 402
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp