Bukefalos 28 år!

Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Klamydia kan visst smitta inne. Du behöver inte tala om för mig vad jag behöver läsa, jag har nog med kunskap för att veta vad mina katter mår bäst av och det krävs ingen rymdforskare för att förstå att 99% av alla katter hade haft ett lyckligare liv om dom fått vara ute. Det finns betydligt fler sjukdomar som också kan smitta även om katten är inne, så det är inget argument i min värld.

Hur skulle de kunna bli smittade med klamydia om de är inne och inte träffar andra katter menar du? Jag menar att du borde läsa på lite om dessa sjukdomar och hur de smittar.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag känner då inte en enda uppfödare som skulle släppa sina avelskatter lösa ute. Såvida man inte bor på en ö där inga andras katter finns då. Jag vet dock att sådana uppfödare finns, även inom min ras och det är tråkigt för de har för vana att ha huskattungar med jämna mellanrum också. Hur de lyckas hålla sig kvar inom SVERAK är för mig en gåta, de borde blivit utsparkade för länge sedan.

Jag känner många och dom har aldrig huskattungar. Varför skulle dom bli utslängda? Huvudsaken är väl att katterna mår bra? Då vet jag flera jag tycker skulle bli utslängda för att dom har för många katter instängda på för liten yta. Jag tycker det borde finnas fler uppfödare som släpper ut sina katter (om dom bor så dom har möjlighet till detta), då skulle det finnas betydligt mer välmående katter än vad det gör idag.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Hur skulle de kunna bli smittade med klamydia om de är inne och inte träffar andra katter menar du? Jag menar att du borde läsa på lite om dessa sjukdomar och hur de smittar.

Folk kan dra med sig smitta in utifrån. Och är man så rädd för smitta så man inte ens vågar släppa ut katten så tycker jag man ska skaffa sig ett annat husdjur, eller kanske en porslinsprydnad.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Folk kan dra med sig smitta in utifrån. Och är man så rädd för smitta så man inte ens vågar släppa ut katten så tycker jag man ska skaffa sig ett annat husdjur, eller kanske en porslinsprydnad.

Nej inte dessa smittor som smittar via direktkontakt. Att jag inte vågar släppa ut mina katter har inte bara med smittor att göra men det är en av många orsaker. Skulle heller aldig köpa katt från ett katteri där inte katterna var testade mot Fiv och Felv och jag skulle aldrig köpa in en kattunge från ett katteri där avelskatterna gick ute med tanke på dessa risker.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Livet i sig är en livsfarlig åkomma som alltid slutar med döden. :)
Man kan inte alltid skydda sig från allt. Så är det bara. Jag har två barn och katter och ofta kan man känna en oro för att något skall hända. Att ha en unge på moppe kan också kännas oroligt.

Man kan inte vara så rädd att man inte vågar leva. Det finns faror precis överallt. Man kan faktiskt klämmas ihjäl i en sån sort stol som vi har i vårt vardagsrum just nu om man är en liten kattunge och en person som sitter i stolen inte är observant. Man kan riva ner nått tungt i huvet också om man är så liten och vild som en kattunge.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag känner många och dom har aldrig huskattungar. Varför skulle dom bli utslängda? Huvudsaken är väl att katterna mår bra? Då vet jag flera jag tycker skulle bli utslängda för att dom har för många katter instängda på för liten yta. Jag tycker det borde finnas fler uppfödare som släpper ut sina katter (om dom bor så dom har möjlighet till detta), då skulle det finnas betydligt mer välmående katter än vad det gör idag.

Kan inte du pm:a mig med namnen/stamnamnen och/eller hemsideadresserna till de uppfödare som har sina avelskatter ute? Jag är väldigt intresserad av hur de får det att fungera praktiskt så det vore jättesnällt av dig isåfall! :)

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag håller med dig. Inga föräldrar håller ju sina barn instängda bara för att dom kan bli smittade med något utomhus eller nekar dom att gå till lekplatsen för att dom kanske skadar sig i klätterställningen. På samma sätt om en förälder inte kan hålla sitt barn inspärrat tycker inte jag att människan har rätt att hålla katter inspärrade om dom har möjlighet att låta dom gå ut. Sen ska man aldrig jämföra barn med djur men jag tycker det är ganska lika. Vem är du (inte riktat till just dig nu) att ta ifrån katten den självklara sak som utevistelse en gång var?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag lämnar inte ut några namn, inte till någon jag inte känner. Ring runt till birmauppfödare som bor i Västragötalandslän, där vet jag iaf två, och det är två av dom mest respekterade uppfödarna.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Nej inte dessa smittor som smittar via direktkontakt. Att jag inte vågar släppa ut mina katter har inte bara med smittor att göra men det är en av många orsaker. Skulle heller aldig köpa katt från ett katteri där inte katterna var testade mot Fiv och Felv och jag skulle aldrig köpa in en kattunge från ett katteri där avelskatterna gick ute med tanke på dessa risker.

Alla katter jag har köpt kommer från uppfödare som testar mot Fiv och Felv. Tur att folk tänker olika då, jag skulle aldrig köpa en katt av en uppfödare som inte behandlar katterna som katter och ser till deras bästa, och ingen kan någonsin övertyga mig om att en innekatt är lyckligare än en utekatt (under rätt förutsättningar). Det är ju tur att det fortfarande finns uppfödare som gör detta, annars slutar väl snart katterna som hamstrar i små burar av glas, för att verkligen försäkra sig om att dom inte smittas med något eller skadar sig på något sätt.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag lämnar inte ut några namn, inte till någon jag inte känner. Ring runt till birmauppfödare som bor i Västragötalandslän, där vet jag iaf två, och det är två av dom mest respekterade uppfödarna.

Varför inte då? :confused: Är det en hemlighet att de har sina katter ute? Enligt Birmasällskapets hemsida finns det 30 birmauppfödare i Västa Götalands län, du menar att jag ska ringa runt till alla dem och fråga om de har sina avelskatter som utekatter? Låt mig gissa att jag inte skulle bli så poppis då med tanke på att ingen uppfödare jag känner ens skulle tänka tanken att släppa sina avelskatter fritt ute. ;)

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag håller med dig. Inga föräldrar håller ju sina barn instängda bara för att dom kan bli smittade med något utomhus eller nekar dom att gå till lekplatsen för att dom kanske skadar sig i klätterställningen. På samma sätt om en förälder inte kan hålla sitt barn inspärrat tycker inte jag att människan har rätt att hålla katter inspärrade om dom har möjlighet att låta dom gå ut. Sen ska man aldrig jämföra barn med djur men jag tycker det är ganska lika. Vem är du (inte riktat till just dig nu) att ta ifrån katten den självklara sak som utevistelse en gång var?

Nu blir det många svar till dig i rad här men det är lättast att svara på var sak på sin plats.

Den här jämförelsen är ju lite haltande - hur många småbarn blir ihjälkörda i Sverige per dag? Någon skillnad måste det ju vara mellan barn som får gå till lekplatsen själva, och katter som får gå ute själva. Eller så är det så att vi håller de barn som inte har trafikvett under uppsikt, vilket vi tyvärr inte gör med katter som saknar trafikvett. :(

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Alla katter jag har köpt kommer från uppfödare som testar mot Fiv och Felv. Tur att folk tänker olika då, jag skulle aldrig köpa en katt av en uppfödare som inte behandlar katterna som katter och ser till deras bästa, och ingen kan någonsin övertyga mig om att en innekatt är lyckligare än en utekatt (under rätt förutsättningar). Det är ju tur att det fortfarande finns uppfödare som gör detta, annars slutar väl snart katterna som hamstrar i små burar av glas, för att verkligen försäkra sig om att dom inte smittas med något eller skadar sig på något sätt.

Men jag undrar verkligen vilka uppfödare det är "ni" pratar om i tråden som är så rädda om sina katter att de inte vågar låta katten vara på innätad balkong ens, eller som inte vågar låta katten gå i koppel ute p.g.a. smittoskäl etc? För jag känner inte någon sådan uppfödare, och jag har jättesvårt att se varför vi skulle hamna i en sån dyster framtid som du målar upp! Vilka argument har de för att inte låta katten vara i kattgård osv? Visste vi det kunde vi ju tillsammans försöka tipsa och bearbeta så alla katter som vill får möjlighet att sniffa frisk luft någon gång i alla fall. Det finns ju liksom ingen här på forumet (mig veterligen??) som INTE vill låta sina katter göra det? Är det inte bra att vi fokuserar på likheter och gemensamma lösningar istället för att bråka? :)

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Varför inte då? :confused: Är det en hemlighet att de har sina katter ute? Enligt Birmasällskapets hemsida finns det 30 birmauppfödare i Västa Götalands län, du menar att jag ska ringa runt till alla dem och fråga om de har sina avelskatter som utekatter? Låt mig gissa att jag inte skulle bli så poppis då med tanke på att ingen uppfödare jag känner ens skulle tänka tanken att släppa sina avelskatter fritt ute. ;)

/Erica

För att jag inte känner dig. Ja, vill du veta får du ringa och fråga. Tur att vi känner olika uppfödare då.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Nu blir det många svar till dig i rad här men det är lättast att svara på var sak på sin plats.

Den här jämförelsen är ju lite haltande - hur många småbarn blir ihjälkörda i Sverige per dag? Någon skillnad måste det ju vara mellan barn som får gå till lekplatsen själva, och katter som får gå ute själva. Eller så är det så att vi håller de barn som inte har trafikvett under uppsikt, vilket vi tyvärr inte gör med katter som saknar trafikvett. :(

/Erica


Ja, jag vet, det var därför jag skrev det också... Poängen var att ingen människa har rätt att ta ifrån katten sin naturliga miljö på samma sätt som en förälder inte kan hålla sitt barn inlåst. Katten har inte valt att bli en avelskatt hos en uppfödare.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jo fast nu handlade det ju om att släppa ut katterna lösa om man hade möjlighet, inte ha dom i koppel eller på ballkong. Bor man i stan så har man ju ingen annan möjlighet, men bor man på landet och inte har något annat att skylla på än smittorisk för att inte släppa ut sina katter tycker jag man är fel ute. Men som jag skrivit många gånger nu, detta är vad jag tycker, alla tycker olika och jag försöker inte frälsa någon eller bråka, bara förklara vad jag (och många uppfödare med mig) tycker.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

För att jag inte känner dig. Ja, vill du veta får du ringa och fråga. Tur att vi känner olika uppfödare då.

Vad tror du skulle kunna hända om Cheeserica fick telefonnumret och ringde och frågade uppfödarna om tips utan att säga vem som gav henne numret?
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Ja, jag vet, det var därför jag skrev det också... Poängen var att ingen människa har rätt att ta ifrån katten sin naturliga miljö på samma sätt som en förälder inte kan hålla sitt barn inlåst. Katten har inte valt att bli en avelskatt hos en uppfödare.

Men kattens naturliga miljö innefattar inte bilar, ändå släpper tusentals människor ut sina katter där det finns bilar. Vi låter inte våra ettåriga barn välja om de vill springa lösa på vägarna heller, varför ska vi låta en katt med samma brist på trafikvett göra det?

/Erica
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Hur så? Stör det dig om jag inte vill lämna ut folks telefonnummer? Och hur vet jag att hon inte säger vem som gav henne numret? Som sagt, jag litar inte på folk jag bara "pratat" med via internet och lämnar inte ut namn eller nummer till privatpersoner. Söker hon runt på uppfödarnas hemsidor ser hon vilka som har dom ute.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Men kattens naturliga miljö innefattar inte bilar, ändå släpper tusentals människor ut sina katter där det finns bilar. Vi låter inte våra ettåriga barn välja om de vill springa lösa på vägarna heller, varför ska vi låta en katt med samma brist på trafikvett göra det?

/Erica

Men snälla, jag har skrivit säkert 10 gånger nu att man självklart inte ska släppa ut dom i stan eller nära större vägar. Det handlade om ifall man bodde på landet, långt ifrån grannar eller trafikerade vägar, alltså om man hade möjligheterna att ha sina katter ute men ändå höll dom inne.
 
Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Alla katter jag har köpt kommer från uppfödare som testar mot Fiv och Felv. Tur att folk tänker olika då, jag skulle aldrig köpa en katt av en uppfödare som inte behandlar katterna som katter och ser till deras bästa, och ingen kan någonsin övertyga mig om att en innekatt är lyckligare än en utekatt (under rätt förutsättningar). Det är ju tur att det fortfarande finns uppfödare som gör detta, annars slutar väl snart katterna som hamstrar i små burar av glas, för att verkligen försäkra sig om att dom inte smittas med något eller skadar sig på något sätt.
Nu handlar det ju om avelskatter och då är läget lite annorlunda. Avel kan inte jämföras med att ha katter enbart för sällskap, då man även ansvarar inför andra. Jag skulle inte låta min hane para en hona som fivk gå ute utan uppsikt, främst med tanke på smittorisken skulle aldrig riskera att få in dessa dödliga sjukdomar (inte klamydia men Fiv och Felv). Det skulle vara totalt ödeläggande. Det är ett ansvar gentemot kattungeköparna också. Att kunna garantera Fiv/felv negativa kattungar efter testade föräldrar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 541
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 204
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 328
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp