Utbruten tråd: wffs - testa?

Det tror jag vi kan fetglömma, då de inte har öppenhet och genomskinlighet som policy. Blir det någon som är öppen är det nog enskilda hingsthållare, inte förbunden.

Ja och det var därför jag ställde mitt hopp till hingsthållarna snarare än förbunden i tyskland
 
Nu har SWB fattat beslut, blir krav på känd status för licens för hingstarna! :up:

Med anledning av händelseutvecklingen avseende Warmblood Fragile Foal Syndrome (WFFS) har SWB:s styrelse vid sitt styrelsemöte den 24/5 beslutat följande:
  • Alla hingstar som verkar eller ska verka i SWB-avel ska testas för att ta reda på om de bär anlag för WFFS. Detta gäller även hingstar som verkar via så kallad ett-sto-licens.
  • Under 2018 kommer information om hingsten har testats och om dess bärar-/icke bärar-status att läggas upp löpande på SWB:s hemsida under Hingstlicenser.
  • Från och med 2019 krävs att hingsten har testats för att kunna lösa betäckningslicens för SWB. Detta gäller även ett-sto-licens.
  • Från och med 2019 kommer hingstarnas WFFS-status att anslås på språngrulla.
  • WFFS läggs till på SWB:s defektlista som rapporteringspliktig defekt.
  • SWB inleder en undersökning av anlagsbärarfrekvensen i SWB-populationen.
http://swb.org/nyheter/pressmeddelande-angaende-warmblood-fragile-foal-syndrome-wffs/

De påtalar också djurskyddslagen som innebär att man måste säkerställa att ex sto är icke-bärare om man vet att hingsten är bärare eller tvärt om.
 
Några nya svar på hingstar:

Fria:
Benetton Dream
Cayenne de Clarence
Point Break
Sankt Erik II
Van Vivaldi
Hooch DK
Cornus Z
Zafferano
Touchdown
Colmander
Gamelus R

Bärare:
Bellheim
 
Jag funderar på om det kan mutera och att en häst kan bli bärare utan att någon av dens föräldrar bär på genen.

Vore så otroligt intressant att se om det går att få fram några "matadorer" som är bärare.

Jag tror att det finns fler bärare än vi tror och att de flesta som får anlaget i dubbel upplaga kastas. Därav en av de gamla deviserna - byt hingst när stoet kastar.
 
Jag funderar på om det kan mutera och att en häst kan bli bärare utan att någon av dens föräldrar bär på genen.

Vore så otroligt intressant att se om det går att få fram några "matadorer" som är bärare.

Jag tror att det finns fler bärare än vi tror och att de flesta som får anlaget i dubbel upplaga kastas. Därav en av de gamla deviserna - byt hingst när stoet kastar.
Alla nymutationer uppkommer på det sättet du beskriver i stycket ovan, men det är ovanligt med nymutationer :). På människa finns det vissa gener som är extra känsliga för att mutera men jag har för mig att det är få gener som beter sig på det sättet, och det gäller även de genetiska sjukdomarna med 100%ig penetrans. Var dock ett tag sedan jag gick den kursen så ska inte vara alltför tvärsäker.

Jag spekulerar bara nu men jag skulle tro att anledningarna till att stona kastar är multifaktoriell, finns säkert andra autosomalt recessiva sjukdomar som ger kastning. Och sen har vi ju även kronosomfel, tillväxtstörningar mm. 75% av fölen efter hingst och sto som båda bär på anlag kommer ju dessutom att födas utan sjukdomen så det är nog väldigt svårt att spekulera i bärare innan man testat, om det inte fötts ett föl med konstaterad diagnos
 
Jag funderar på om det kan mutera och att en häst kan bli bärare utan att någon av dens föräldrar bär på genen.

Vore så otroligt intressant att se om det går att få fram några "matadorer" som är bärare.

Jag tror att det finns fler bärare än vi tror och att de flesta som får anlaget i dubbel upplaga kastas. Därav en av de gamla deviserna - byt hingst när stoet kastar.

Det är klart att det kan hända teoretiskt, men skulle säga att det är väldigt liten risk. Att det blir mutation i samma gen, kanske, men inte exakt samma mutation.

På människa finns det över 20 olika mutationer hittade i motsvarande gen (PLOD1), medans HERDA som finns hos quarterhästar och som också har nämnts när man pratar om WFFS beror på en mutation i en annan gen (PPIB). Sedan ska det finnas fall med liknande symptom beskrivna på araber, engelska fullblod och kallblod där det inte är fastställt om det är WFFS, HERDA eller någon annan mutation.
 
Alla nymutationer uppkommer på det sättet du beskriver i stycket ovan, men det är ovanligt med nymutationer :). På människa finns det vissa gener som är extra känsliga för att mutera men jag har för mig att det är få gener som beter sig på det sättet, och det gäller även de genetiska sjukdomarna med 100%ig penetrans. Var dock ett tag sedan jag gick den kursen så ska inte vara alltför tvärsäker.

Jag spekulerar bara nu men jag skulle tro att anledningarna till att stona kastar är multifaktoriell, finns säkert andra autosomalt recessiva sjukdomar som ger kastning. Och sen har vi ju även kronosomfel, tillväxtstörningar mm. 75% av fölen efter hingst och sto som båda bär på anlag kommer ju dessutom att födas utan sjukdomen så det är nog väldigt svårt att spekulera i bärare innan man testat, om det inte fötts ett föl med konstaterad diagnos

Jag håller med dig - nymutationen finns nånstans - frågan är om det är en eller flera individer som fått den eller om det finns ett case 0. Självklart finns en massa anledningar till att ston kastar - men fram till nu har det ju bara fötts ett föl i Sverige som man vet har haft sjukdomen, det borde varit fler, antagligen finns det några till men det är troligen inte dokumenterat nånstans. Samma sak med kastningar- jag tror det var @sona ? som eventuellt hade haft en kastning där det kastade fölets hud lossnade - men ingen kände ju till detta då. Hade varit mycket intressant att veta stammen på den fölungen
 
Alla nymutationer uppkommer på det sättet du beskriver i stycket ovan, men det är ovanligt med nymutationer :). På människa finns det vissa gener som är extra känsliga för att mutera men jag har för mig att det är få gener som beter sig på det sättet, och det gäller även de genetiska sjukdomarna med 100%ig penetrans. Var dock ett tag sedan jag gick den kursen så ska inte vara alltför tvärsäker.

Jag spekulerar bara nu men jag skulle tro att anledningarna till att stona kastar är multifaktoriell, finns säkert andra autosomalt recessiva sjukdomar som ger kastning. Och sen har vi ju även kronosomfel, tillväxtstörningar mm. 75% av fölen efter hingst och sto som båda bär på anlag kommer ju dessutom att födas utan sjukdomen så det är nog väldigt svårt att spekulera i bärare innan man testat, om det inte fötts ett föl med konstaterad diagnos

Ja det finns massor av orsaker till kastning men just WFFS ger ju i de allra flesta fall just kastning när anlaget dubblas. Det är nog så @cirkus menar.
 
kravet på test på alla swb-hingstar medför en och annan komplikation
det finns ju ett gäng hingstar som är döda sedan många år, där det finns användbara strån kvar i frysen. De hingstarna måste också testas. Frågan är bara hur?
Plötsligt blev de där dyrbara stråna värdelösa....
 
kravet på test på alla swb-hingstar medför en och annan komplikation
det finns ju ett gäng hingstar som är döda sedan många år, där det finns användbara strån kvar i frysen. De hingstarna måste också testas. Frågan är bara hur?
Plötsligt blev de där dyrbara stråna värdelösa....

Sperman går ju att testa, men det blir kanske att man får offra något strå.
 
Stackars Blädde, har de alltså två hingstar som är bärare i sitt program? Måste vara ett hårt slag för deras verksamhet och så tråkigt för alla parter...
 
Stackars Blädde, har de alltså två hingstar som är bärare i sitt program? Måste vara ett hårt slag för deras verksamhet och så tråkigt för alla parter...

Ja verkligen tråkigt. Jag tycker att de har agerat så otroligt föredömligt från början. Jag hoppas att det inte blir ett jättetapp utan att de klarar detta slag, de har ju gjort stora investeringar i fina hingstar och jag hoppas verkligen att de orkar vidare med det
 
Alla nymutationer uppkommer på det sättet du beskriver i stycket ovan, men det är ovanligt med nymutationer :). På människa finns det vissa gener som är extra känsliga för att mutera men jag har för mig att det är få gener som beter sig på det sättet, och det gäller även de genetiska sjukdomarna med 100%ig penetrans. Var dock ett tag sedan jag gick den kursen så ska inte vara alltför tvärsäker.

Jag spekulerar bara nu men jag skulle tro att anledningarna till att stona kastar är multifaktoriell, finns säkert andra autosomalt recessiva sjukdomar som ger kastning. Och sen har vi ju även kronosomfel, tillväxtstörningar mm. 75% av fölen efter hingst och sto som båda bär på anlag kommer ju dessutom att födas utan sjukdomen så det är nog väldigt svårt att spekulera i bärare innan man testat, om det inte fötts ett föl med konstaterad diagnos

Vad gäller CA på arabhästar har man fört fram teorin att mutationen uppkommit hos mer än en häst men det är ju som sagt svårt att bevisa. Spårningen på araber har dock varit rätt smidig, dels för att populationen är jämförelsevis liten och att det länge bedrivits genetisk forskning på dem. Dvs det har funnits mycket material redan innan.
 
Det finns en krönika i tidningen ridsport om att para anlagsbärare, har ni läst?
Den personen påstår att förekomst av anlaget kommer öka i populationen om man tillåter parning bärare-clear. Stämmer verkligen det?
Bör inte anlaget successivt minska eftersom bärargenen statistiskt inte går vidare till alla avkommor? Eller tänker jag fel?

N/N + N/WFFS ger väl 75% N/N och 25% N/WFFS? Så i varje generation blir förekomsten mindre och mindre?
 
Det finns en krönika i tidningen ridsport om att para anlagsbärare, har ni läst?
Den personen påstår att förekomst av anlaget kommer öka i populationen om man tillåter parning bärare-clear. Stämmer verkligen det?
Bör inte anlaget successivt minska eftersom bärargenen statistiskt inte går vidare till alla avkommor? Eller tänker jag fel?

N/N + N/WFFS ger väl 75% N/N och 25% N/WFFS? Så i varje generation blir förekomsten mindre och mindre?

Jag är inte imponerad av krönikan kan jag säga. Givetvis minskar genen med medveten avel (dvs testade avelsdjur). Det ironiska är att han beskyller andra debattörer för bristande kunskap i genetik :grin:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 672
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 258
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 930
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp