Bukefalos 28 år!

Utebox/lösdrift

Flummflicka

Trådstartare
Jag har ett stall med två boxar som jag ska på något sätt fixa till så hästarna kan gå ute dygnet runt. Min pojke har fått bronkit och behövder därför massa utevistelse.

Till frågan:
Kan man bara öppna upp boxarna så hästarna kan gå ut och in som dom vill (självklart göra så de inte kommer in i någon annan del av stallet, utan bara till boxarna) ? Eller är det risk för tjafs och bråk? Har även funderat på att göra om boxarna till uteboxarna. Men skulle helst se att de kan gå ut och in själva när de vill. Men vill inte riva ner boxarna.

Vad tycker ni? Finns det bättre alternativ?

Stallet är förästen i anslutning till hagen, så det är jättelätt att bara dra upp staket ända till stallet. ;)

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Utebox/lösdrift

Jättesvårt att säga! Med mina hästar tror jag INTE att det skulle funka. Haflingern skulle nog inte våga sig in eftersom hon har väldans respekt för det lilla shettismonstret. Det fick isåfall vara en JÄTTEvid dörröppning, tror jag, om det överhuvudtaget skulle finnas en chans. Du kan ju alltid testa med dina hästar och se om det verkar som om de vågar gå in när de känner för det. Tror nog mer på uteboxar faktiskt men, som sagt, testa!
 
Sv: Utebox/lösdrift

-Stod iett stall en gång som hade dörrar ut från varje box. Vi Gjorde som en minihage framför varje box så att de kunde vara ute el inne som de ville med öppen dörr till boxen utan att gå in i fel box. Dagtid var de naturligtvis ute tillsammans i stor hage. Det var även möjligt att ha öppet i övre delen av dörren på dörren ut mot hagen, så att det var som en Ute box. När vi hade föl hade vi bara sto och föl i den hagen då kunde de gå ut och in i fölboxen när de ville.
 
Sv: Utebox/lösdrift

Ja, det var det jag också tänkte, att någon kanske inte skulle vilja gå in, eller de blir tjafs, eller kanske går in båda i samma box och håller på... :angel:

Hm... får fortsätta fundera på en lösning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 874
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 675
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp