Utekaniner och vatten

D

_Dimma_

Ni som har utekaniner hur gör ni med vattnet? Jag brukar ge uppvärmt(kokat) vatten 2 ggr om dagen-morgon och kväll när hon får mat.Tror ni det är för lite?Vissa ggr är hon inte ens törstig då hon får vattnet (=hon dricker inte på ett helt dygn).Förut hade jag alltid vattenskålen i buren och bytte ca 3-4 ggr per dag om det frös.Men sen råkade en av mina kaniner doppa örat i vattnet och förfrös örat så veterinären var tvungen att amputera det :crazy:
Och min lilla kanin gillar väldigt mycket att "möblera om" i buren så tänk om hon får hela vattenskålen över sig :crazy: eller är det bara jag som pjåskar mig :o
Det här är naturligtvis bara på vintern. övriga årstider kommer hon naturligtvis att ha fri tillgång på vatten.jag vet inte om jag gör rätt,men har man vattenskålen hela tiden i buren fryser den ju ändå på 10 minuter.
 
när jag hade kanin så ställde jag 2 st skålar med vatten en med jummet och en med varmt ifall hon inte skulle vara törstig när jag kom med det så skulle den ena hålla sig längre utan att frysa + att jag bytte minst 3ggr per dag..
 
jag byter 2 ggr om dagen men de dricker bara 1 gång! Det räcker alltså med 2 ggr.

vad menar du med att dom bara dricker en gång?? :confused:
dricker dom sig "mätta" på en gång då eller?? :confused:
för mina som bor inne dricker ju massa ggr på en dag och natt...
 
Hade massor av kaniner för massa år sen och då bara jag ut ljummet vatten tre gånger om dagen, sen fodrade jag med mycket grönsaker när det var kallt så att de inte skulle bli så törstiga!
 
ja de dricker för hela dygnet en gång! de dagar de får pellets morgon o kväll dricker de 2 ggr. Det går inte åt lika mycket vatten i kyla som i värme!
 
oki..då e jag med... ;) :D
jag trodde du menade att kaniner (i allmänhet) bara dricker en gång om dynget/dan... :crazy:
 
mina käkar is om vattnet har frusit.
att en kanin skulle kunna förfrysa örat tycker jag verkar konstigt? blir kaninen blöt tvättar den ju sig ren, dessutom är ju pälsen vattentät?
kommer ihåg förra vintern när det var halv snöstorm och ickis vägrade gå in i sitt isolerade sovhus. näe, hon satt ute i den öppna delen av buren, intill gallret och hade ett täcke av snö över sig plus rimfrost i morrhår och öron när jag kom ut...

jag byter vatten en gång om dagen, på kvällen. kaninerna får blötlagt foder varje dag, så mycket av vätskan får de i sig den vägen, liksom av grönfodret.
 
Jag har tre kaniner och de får ljummet vatten morgon och kväll när det är frysgrader ute.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: KesoNeso
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 976
Senast: Efwa
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 868
Senast: Dopy
·
Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: AmandaA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp