Bukefalos 28 år!

Utekatt bli innekatt?

T

Titioo

Jag är 19 och ska snart försöka flytta hemifrån. Jag har en katt som är nio och är utekatt. Mitt problem är att det är alldeles för hjärtskärande att lämna honom här, för han är helt enkelt det enda jag verkligen vill ha med mig när jag flyttar.
men, om jag flyttar till en lägenhet, skulle han klara det? Jag har läst andra trådar på detta forum om utekatter som blir innekatter, men vårt problem är hans ålder. Finns det ens en chans för honom att anpassa sig?
Jag och min pojkvän har diskuterat dagliga skogspromenader med sele och att ha en "kattplanka" från ett fönster så att han ska kunna ta sig ut, men om det inte finns någon möjlighet till det, är det då bättre att lämna honom?
 
Sv: Utekatt bli innekatt?

Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är att försöka. :)

Dock, men tanke på det där med kattplanka så låter det som att du ska bo i lägenhet och det är få lägenhetsområden som det är lämpligt att släppa ut lösa katter i. Funkar det inte att ha katten inne + koppelpromenader tycker jag, för kattens skull, att det är bättre att lämna honom där han är. (Vilket jag utgår ifrån är lämpligare område för utekatter?)

En nioårig katt är troligen inte lika rastlös som en yngre kisse, så visst kan det gå. Men det är individuellt som sagt.
 
Sv: Utekatt bli innekatt?

Det jag tänker är att han kan vara kinkig pga sin ålder, men med tanke på att han är som ett plåster på mig så kan det nog gå. "Hemma" är på en ö utan biltrafik eller asfalterade vägar, alltså extremt katt-vänligt. Tanken är att försöka hitta en lägenhet en bit utanför stan nära grönområden, dels för min skull och dels för kattens skull.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp