Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.

waldorff

Trådstartare
Det går alltid att få fina resultat på hästar som är inte ok med situationen.
Finns hästar som är så klaustrofibiska att dom inte kan gå mellan två väggar men hoppa kan dom. De är så rädd om baken att dom inte vet om att dom har en...men hoppa kan dom.
De kan inte tränsas utan att drogas, det finns till och med hästar som förbereds dagen innan tävling - för drogen måste gå ur kroppen. Och det är ELIT hästar!

Hästar kan göra allt man ber dom om, även om de är totalt avstängda. Däremot så blir inte problemet mindre med tiden och en utlösande faktor kan få ödestrigra konsekvenser. Och det är väl inte så proffsigt kan jag tycka.

Jag funderar fortfarande varför man har skarpare bett ju högre upp i dressyr och westernklasserna man kommer. Borde det inte vara tvärtom? ;)
Ja jag vet alla argument men jag köper dem inte. Ju "bättre" man är desto mindre medel borde man ta till, eller hur?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Håller med dig helt!

Borde ju vara bättre att göra lika små hjälper med vanliga bett, eller grimma, eller varför inte halsring?

Helt sjukt igentligen att distans är den enda grenen där bettsling är fri, och då är det väl den enda grenen under ridsportsförbundet där alla tävlande är på banan samtidigt?

Finns flera som rider i grimma.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ja det är avigt tänk.
Att det dessutom är KRAV på vissa bett är ju ännu mer snurrigt.

Om jag kan rida Grand Prix i halsring borde jag väl ändå vara den bästa ryttaren i hela världen?
Eller göra en stop, det vore väl nåt?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ja det är avigt tänk.
Att det dessutom är KRAV på vissa bett är ju ännu mer snurrigt.

Om jag kan rida Grand Prix i halsring borde jag väl ändå vara den bästa ryttaren i hela världen?
Eller göra en stop, det vore väl nåt?

Är det då ett tecken på ditt ledarskap, eller varför är det så viktigt vad man använder eller INTE använder för utrustning på sin häst? Med tanke på att tråden från början handlade om ledarskap.

För att spinna vidare på din och Kimmis funderingar... Liksom, det är ju inte tävlingsryttarna som har satt TR - tävlinsreglementet, utifrån vad som är snyggt eller inte, eller vad som ger finast hjälper. Utan det som har satt tävlingsreglerna i alla fall inom den traditionella ridsportens grenar, är ju ursprungligen "militärakademierna" och deras ledning.

Varifrån reglementena för western och distans kommit är jag inte lika säker på. Men där är ju också ofta utrustningen "hyfsat fri".
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag tycker tvärtom att det är oerhört bra att betslingen inte är fri (och nu tänker jag på dressyr) för annars hade man fått se allsköns mysko bett på tävling. Vilket inte gynnar hästarna och inte främjar god ridning.

För övrigt är det nog en helt annan diskussion om varför man behöver ha bett för att kunna åstadkomma en verklig ihopkoppling av hästen och inte bara "show" med diverse krumelutter...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det är inget tecken på MITT ledarskap.
Jag har inte mig själv i åtanke alls.:confused:

Jag tänker allmänt på hästar och ryttare som tävlar i dressyr på hög nivå.
Riktiga "hästmänniskor".
Dressyr innefattar lydnad, och varför avancera sin utrustning ju högre upp man kommer, borde man inte göra tvärtom om man nu talar DRESSYR?

Hunddressyr till ex. Tänk om man skulle använda strypkoppel eller stackel i VM, men på DM går dom lös?
Det känns bakvänt.

Självklart är det bra att det finns regler för tvärtom, att de skarpare och inte tillåtna betten förbjuds. Men försök förstå min grundtanke i det.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det vet jag att det går! Det gäller bara att vara tillräckligt duktig på att bossa och trycka ner hästen så att den inte vågar nåt annat!

Men sedan kommer ju hästen inte tycka att det är roligt, men bryr man sig inte om djuret utan bara ser det som en tävlingsmaskin eller liknande så behöver man ju inte bry sig om det. :cool:

Finns ingen tävlingsryttare som slösar tid och pengar på en sådan häst utan vill dom inte hoppa får dom göra annat med andra ryttare. Det går inte att tvinga en häst att hoppa, även om du gör det hemma så lär den sig fort att den inte behöver göra detta på en tävlingsbana och då börjar den stoppa. Så det blir meningslöst att fortsätta med.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det är inget tecken på MITT ledarskap.
Jag har inte mig själv i åtanke alls.:confused:

Jag tänker allmänt på hästar och ryttare som tävlar i dressyr på hög nivå.
Riktiga "hästmänniskor".
Dressyr innefattar lydnad, och varför avancera sin utrustning ju högre upp man kommer, borde man inte göra tvärtom om man nu talar DRESSYR?

Hunddressyr till ex. Tänk om man skulle använda strypkoppel eller stackel i VM, men på DM går dom lös?
Det känns bakvänt.

Självklart är det bra att det finns regler för tvärtom, att de skarpare och inte tillåtna betten förbjuds. Men försök förstå min grundtanke i det.

Jag kan rida min dam, med repgrimma, hackamore, stång, rep runt halsen på hemmaplan och det har jag gjort många gånger ;). Men OM jag vill tävla, så MÅSTE jag ju ha den utrustning som står i respektive TR. Klarar jag inte av att lyda dessa regler utan att knorra, jaa... då är jag kanske ingen tävlingsryttare innerst inne. :idea:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nej absolut, är med dig på det.
Men...återigen, det kanske är fel att säga at halsring, men att rida GP på vanligt tränsbett borde verkligen vara piece of cake.

Vare sig det står i TS eller ej, det borde logiskt vara så att ju högre upp i klasserna man kommer desto mindre/mildare hjälpmedel borde man behöva.

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av ryttare högt upp i klasserna. De är inga hästmänniskor många av dem, de klarar inte upp att rida ut sina hästar i skogen, och i många fall krävs det kandar och sällskap.
Mycket bakvänt för mig.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nej absolut, är med dig på det.
Men...återigen, det kanske är fel att säga at halsring, men att rida GP på vanligt tränsbett borde verkligen vara piece of cake.

Vare sig det står i TS eller ej, det borde logiskt vara så att ju högre upp i klasserna man kommer desto mindre/mildare hjälpmedel borde man behöva.

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av ryttare högt upp i klasserna. De är inga hästmänniskor många av dem, de klarar inte upp att rida ut sina hästar i skogen, och i många fall krävs det kandar och sällskap.
Mycket bakvänt för mig.

:angel:

Behandla andra, som du själv vill bli behandlad. Vill du bli dragen över en kam inom den genren du håller på? - Nej, troligen inte och då ska du inte uttala dig om hur DU tror att "många" andra är.

Mvh

moderator
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag säger inte alla alla är så, eller hur?

Jag berättar om mina egna, högst personliga erfarenheter av människor som tävlar GP högt upp i klasserna. Om jag säger att 3 av 5 "fall" glänser inte med sin hästhantering.

Den erfarenheten jag har av dessa säger att de anser sig vara "rutinerade", men de klarar inte upp att rida ut på vanliga bett.
En kunde inte lasta sin häst från veterinären.
En annan kunde inte rida ut ensam.
En tredje hade problem med det vita staketen som omger dressyrbanan, hästen hoppade igenom den lilla ingången - varje gång!

Det finns många som drar alla över en kam, det gör inte jag.
Jag vet att det finns många genomskickliga ryttare här uppe.

Jag har sett många "icke GP" som reder upp sin hästsituation på ett bra, sunt sätt, skillnaden är att de tävlar inte GP dressyr, som ska innefatta "lydnad".
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Håller med dig helt!

Borde ju vara bättre att göra lika små hjälper med vanliga bett, eller grimma, eller varför inte halsring?

Helt sjukt igentligen att distans är den enda grenen där bettsling är fri, och då är det väl den enda grenen under ridsportsförbundet där alla tävlande är på banan samtidigt?

Finns flera som rider i grimma.

Hoppningen har fri betsling, fälttävlan har fri betsling i hopp samt terräng över ** klass och grimma får du inte rida i om det går under ridsportsförbundet. Grimma under träns är helt ok men bara grimma är inte tillåtet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det är inget tecken på MITT ledarskap.
Jag har inte mig själv i åtanke alls.:confused:

Jag tänker allmänt på hästar och ryttare som tävlar i dressyr på hög nivå.
Riktiga "hästmänniskor".
Dressyr innefattar lydnad, och varför avancera sin utrustning ju högre upp man kommer, borde man inte göra tvärtom om man nu talar DRESSYR?

Hunddressyr till ex. Tänk om man skulle använda strypkoppel eller stackel i VM, men på DM går dom lös?
Det känns bakvänt.

Självklart är det bra att det finns regler för tvärtom, att de skarpare och inte tillåtna betten förbjuds. Men försök förstå min grundtanke i det.

Fast vänta lite här.. det finns ju nästan fler ryttare som INTE klarar av att rida sina hästar på vanligt tränsbett.. Det blir fler och fler trådar om människor som påstår att deras hästar inte trivs med bett.. att få hästen att korrekt acceptera bettet och få eftergift är inte det enklaste utan väldigt svårt.. dom flesta ryttare har inte hand eller teknik för detta och väldigt många hästar börjar antingen tjafsa i munnen eller knäppa av.

Det är betydligt ENKLARE att rida på bettlöst och med halsring än korrekt på ett bett och ännu mer korrekt på ett Kandar. Det finns nämligen en bedömningspunkt i dressyren som heter accepterande av bettet och även om domarna dömer lite si och så är detta en av grundpelarna i dressyren och det är därför man använder Kandar.. Hästen måste vara korrekt utbildad på tränsbett för att man skall få rätt effekt av kandaret.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Fast vänta lite här.. det finns ju nästan fler ryttare som INTE klarar av att rida sina hästar på vanligt tränsbett.. Det blir fler och fler trådar om människor som påstår att deras hästar inte trivs med bett.. att få hästen att korrekt acceptera bettet och få eftergift är inte det enklaste utan väldigt svårt.. dom flesta ryttare har inte hand eller teknik för detta och väldigt många hästar börjar antingen tjafsa i munnen eller knäppa av.

Det är betydligt ENKLARE att rida på bettlöst och med halsring än korrekt på ett bett och ännu mer korrekt på ett Kandar. Det finns nämligen en bedömningspunkt i dressyren som heter accepterande av bettet och även om domarna dömer lite si och så är detta en av grundpelarna i dressyren och det är därför man använder Kandar.. Hästen måste vara korrekt utbildad på tränsbett för att man skall få rätt effekt av kandaret.

:bow:

Tack Fio, jag hade inte TR med mig här ute på landet, så jag kunde inte riktigt sätta ord på tanken för tillfället...

/IH
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Finns ingen tävlingsryttare som slösar tid och pengar på en sådan häst utan vill dom inte hoppa får dom göra annat med andra ryttare. Det går inte att tvinga en häst att hoppa, även om du gör det hemma så lär den sig fort att den inte behöver göra detta på en tävlingsbana och då börjar den stoppa. Så det blir meningslöst att fortsätta med.

Det handlade inte om mig vill jag bara inflika, och jo, den ryttaren vann på tävlingar.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det handlade inte om mig vill jag bara inflika, och jo, den ryttaren vann på tävlingar.

Och då antar jag att du har missuppfattat hela situationen. Det krävs nämligen ett sanslöst stort mod hos hästen för att hoppa 150 på tävling. Finns inget tvång i världen som kan lösa det om hästen inte vill/vågar. Kanske man själv måste ha hoppat lite högre för att inse att så är fallet. Som ryttare kan man i stort sätt slå ihjäl sig om hästen tvekar lite och det finns ingen ryttare som utsätter sig för det.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Inom distans så är det krav på "huvudlag", med andra ord borde grimma vara tillåtet, även om det är viss tolkningsfråga.

Nej jag har inte missuppfattat, tro mig.

KL

Ang bett så kan jag helt klart säga att jag inte har kunskap nog att rida på tex pelham. Jag har ett här hemma som jag skulle rida ena hästen på, men hon böjer in näsan av bara tyngden av tygeln så det går liksom inte riktigt.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

huvudlag är träns och inte grimma.. Du får absolut inte tävla med grimma på tävlingar anordnade av svenska ridsportsförbundet.. du får inte ens lasta ur i grimma ( även om många gör det ändå inklusive jag).

Angående hoppningen så nä jag tror dig inte, sorry men inte en chans :D
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ang bett så kan jag helt klart säga att jag inte har kunskap nog att rida på tex pelham. Jag har ett här hemma som jag skulle rida ena hästen på, men hon böjer in näsan av bara tyngden av tygeln så det går liksom inte riktigt.

Det är för att hästen inte har accepterat ett vanligt bett så den knäpper av och hamnar bakom hand. Du måste ha ett "dragläge" när du rider på bett och det är inte det enklaste att komma dit. Jämför när du kör bil och möter upp med gas och koppling = dragläget. Inte för mkt och inte för lite för då blir det fel.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej det är ju ditt val att tro att bara för att hästen tävlar på hög nivå så är det oxå ett kvitto på att vägen dit har gått rätt till. Jag är mer skeptisk till min natur.

Varför är då mitt sidepull ett huvudlag om inte grimma är det?
Jag har sett folk tävla med grimma flera ggr.

Huvudlag inte inte lika med träns, huvud är huvud givetvis, men hur översätter vi då lag? För mig har ordet betydelsen att det är något som sitter på huvudet, vilket en grimma gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 777
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 333
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp