Bukefalos 28 år!

Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

kl

En betsling är inte starkare än ryttarens hand :)

En helt egen fundering:

Dressyr på hög nivå handlar ju i högsta grad om finlir. Ryttarens hjälper ska ju i princip vara osynliga.
Med ett kandar kan du använda minimala fingerrörelser för att uppnå effekt.
Visst kan du rida "dressyr" på sidepull, men rörelserna blir ju desto mer yviga, vilket inte är eftersträvansvärt :p

Dessutom är det i princip omöjligt att tygla en laddad häst på en tävlingsplats i grimma eller endast halsring, och kom inte med argumentet att hästen är "ouppfostrad" för det blir bara larvigt. Ett antal hundra kilo fulladdad häst i tävlingskondition försöker man inte rida runt på i grimma eller halsring bland andra hästar och människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag säger inte alla alla är så, eller hur?

Jag berättar om mina egna, högst personliga erfarenheter av människor som tävlar GP högt upp i klasserna. Om jag säger att 3 av 5 "fall" glänser inte med sin hästhantering.

Den erfarenheten jag har av dessa säger att de anser sig vara "rutinerade", men de klarar inte upp att rida ut på vanliga bett.
En kunde inte lasta sin häst från veterinären.
En annan kunde inte rida ut ensam.
En tredje hade problem med det vita staketen som omger dressyrbanan, hästen hoppade igenom den lilla ingången - varje gång!

Det finns många som drar alla över en kam, det gör inte jag.
Jag vet att det finns många genomskickliga ryttare här uppe.

Jag har sett många "icke GP" som reder upp sin hästsituation på ett bra, sunt sätt, skillnaden är att de tävlar inte GP dressyr, som ska innefatta "lydnad".

Jag har inte läst hela tråden men jag skulle vilja påpeka att dessa hästar kanske har en aning annorlunda temperament och förutsättningar än de som folk struttar runt i skogen på hemma. Jag tvivlar starkt på att du skulle rida ut ensam på samma häst t.ex. eller rida ut på den över huvud taget.
Sanningen är den att man oftast inte inser hur stor skillnaden är mellan en hobbyhäst och en tävlingshäst på hög nivå, det gäller inte alla men många. De flesta ryttare på lägre nivå är tveksamt om de ens skulle kunna skritta en runda i skogen på många av dagens tävlingshästar. Och det är dagens sanning!

Summa summarum: Att hobbyryttarens häst är mer lätthanterad och väluppfostrad har ingenting att göra med hobbyryttarens skicklighet utan helt enkelt att dennes häst är mildare i sitt temperament, avtrubbad och svårare att påverka (= inte lika reaktionssnabb).

Mvh JV
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

kl

En betsling är inte starkare än ryttarens hand :)

En helt egen fundering:

Dressyr på hög nivå handlar ju i högsta grad om finlir. Ryttarens hjälper ska ju i princip vara osynliga.
Med ett kandar kan du använda minimala fingerrörelser för att uppnå effekt.
Visst kan du rida "dressyr" på sidepull, men rörelserna blir ju desto mer yviga, vilket inte är eftersträvansvärt :p

Precis :bow:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag tolkade först ditt inlägg som att det var en standard hos toppryttarna att dels tvinga sina hästar till för svåra saker och att de flesta hästarna var knäppa.
Men det handlade alltså om ett fåtal?

När diskussionerna om kandar kommer upp, så är det nästan alltid så här. Och i de allra flesta fall frågar de som 1. Aldrig har ridit på det. 2. Aldrig ridit svåra rörelser på det. 3. Som aldrig kommit i närheten av en tävlingsbana.

Nu vet jag inte om så är fallet med dig?
Men de svar du fått har väl förklarat det mesta?
Toppryttarna skriver inte TR, de följer det. Jag tror nog att om det fanns ett val så skulle inte alla rida på Kandar.
Dessutom anser jag ett vanligt tränsbett mer skarpt i hårda händer, än ett kandar i mjuka...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag tolkade först ditt inlägg som att det var en standard hos toppryttarna att dels tvinga sina hästar till för svåra saker och att de flesta hästarna var knäppa.
Men det handlade alltså om ett fåtal?

När diskussionerna om kandar kommer upp, så är det nästan alltid så här. Och i de allra flesta fall frågar de som 1. Aldrig har ridit på det. 2. Aldrig ridit svåra rörelser på det. 3. Som aldrig kommit i närheten av en tävlingsbana.

Nu vet jag inte om så är fallet med dig?
Men de svar du fått har väl förklarat det mesta?
Toppryttarna skriver inte TR, de följer det. Jag tror nog att om det fanns ett val så skulle inte alla rida på Kandar.
Dessutom anser jag ett vanligt tränsbett mer skarpt i hårda händer, än ett kandar i mjuka...

Det anser jag också efter att ha sett många hobbyryttare, som aldrig har lärt sig att "krumelutta", som de säger, utan har fri fart i skogen och drar upp hästens mungipor till öronen med bett som är MINST 2 cm för långa i hästens mun, när de ska stanna. "Oj...jaa... Min arab är så het, jag ska nog ha graman i morgon, så vi kan hoppa.... - Tihiiii....*
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Haha, ja så är det verkligen!

Sen har jag aldrig förstått att kandaret är det stora monstret i ridsammanhang. Det är betydligt värre med diverse olika bettslingar som slängs på. De allra flesta som inte är duktiga att rida tycker det är svårt med dubbla tyglar och låter därmed kandret hänga.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Haha, ja så är det verkligen!

Sen har jag aldrig förstått att kandaret är det stora monstret i ridsammanhang. Det är betydligt värre med diverse olika bettslingar som slängs på. De allra flesta som inte är duktiga att rida tycker det är svårt med dubbla tyglar och låter därmed kandret hänga.

Jag ser mig själv, främst som "hobbyryttare", även om jag inte har något emot en programridning, eller klubbtävling när vi har varit/är i den konditionen.

Men även om jag är hobbyryttare, är jag medveten om att man är i lika stort behov av tränare som hobbyryttare, som när man är tävlingsryttare på hög nivå.

Då jag som hobbyryttare, vill att min häst ska hålla sig frisk och pigg långt upp i åren. Nu fyller hon visserligen bara 27 år i år, så vi har förhoppningsvis många år kvar tillsammans.

Korrekt ridning blir inte enklare pga utrustning, utan tränarhjälp. Utan korrekt ridning, blir enklare och hälsosammare för hästen, under överinseende av tränare, som kan anpassa utrustningen efter ekipagets utbildningsstatus, oavsett ridinriktning, skogsmulle (rätt muskler ska ändå hållas smidiga), dressyr, hoppning, fälttävlan, distans, galopp, western, monté, working equitation eller vara, vad det månde vara.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Absolut!
Ju mer man lär sig ju mindre förstår man att man kan:)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Med risk att verka tjatig:
Kandaret som det ser ut vet jag.
Jag har ridit på både kandar och stångbett.
Finlir är nyckelordet alltså... Men är det så att man ska tävla på lika villkor, varför man inte FÅR rida på tränsbett?
För jag kan förstå om man inte får tävla kandar när andra rider tränsbett, men tvärtom? Dressyr handlar om funlir och små hjälper i mina ögon, inte finlir på skarpa hjälpmedel.

Någon nämnde att anledningen till att dressyrhästar på elitnivå är pga deras tävlingsnerver eller något liknande. Om man drar paralellen till elittravhästar då? Oftast är dom sjukt miljötränade och bryr sig inte om traktorer som viner kring öronen. Är dom inte riktiga tävlingsmaskiner?
Jag vidhåller att i många fall är så att många ridmänniskor kan inte hantera sina hästar, bara rida dem inom kontrollerade ramar.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Snälla, ge dig nu. Det är inte tävlingsryttare som skriver TR och därmed kan göra som de vill. Utan det är Ridsportförbundet, med ledningsorganisationer som år för år, gör små små förändringar i de TR som militärakademierna en gång i tiden skrev. Det är fortfarande TR som styr tävlandet, oavsett vilken gren de rider.

Nu vet jag att det finns många ryttare, som försöker genom sina klubbar och annat, att lobba för att det ska öppnas upp möjlighet att ha vanligt tränsbett i stället för kandar på dressyrtävlingar.

Men än så länge, kan varken du, jag eller någon annan skriva ett eget TR, utan om vi nu vet hur funktionen på de olika betslingarna är, finna oss i de bestämmelser som finns.

Bara för att NÅGON skriver att elithästar är så nerviga, de är si och så, betyder det inte att ALLA, eller ens MÅNGA anser det.

För att inte tala om engelska fullblod och alla eldiga fullblodsaraber, som är alla flickors drömhästras just för att de är så hetsiga, heta och vilda att rida. Jag red in en arabhingst för 25 år sen, det var det slöaste åbäke, jag någonsin ridit i början :D. Men han var känslig :) och underbar att rida. Enda gångerna vi eventuellt-oftast inte, hade inspänning, eller annat på honom, var vid longering. Den enda betsling vi hade var vanligt tränsbett... pjaa... då var det förresten poppis att ha sån där gummiförstärkning, för att bettet "skulle vara mjukare" för hästens mungipor, halva bettet om jag inte minns fel. Flera av de fullblod jag tog hand om och red/ridutbildade på ett galopphäststuteri, var KOlugna och var i stort sett omöjliga att stressa upp.

Mvh

IngelaH.
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ja du hopphästarna ser värkligen ut som dom skulle gå i luften vilken sekund som häls för alla möjliga farliga saker när skötarna rider runt med väska på ryggen i sandaler och når inte ner till stigbyglarna :cool:.
Nja dom går snarare runt och sover.

Detta vad jag har sätt många år i rad på Falserbotävligarnas framhoppning, föredrar att titta på framhoppningen än tävlingen :angel:.

Inte heller har det varit några problem med dom hopphästar jag har jobbat med i ridning/hantering oavsätt var dock var dessa hästar för unga för svårklass då dom såldes vidare som 5-6åringar, såldes oftas vidare under Falsterbo.

Eller jo kom på att vi hade problem med att lasta 2av hästarn men det svåra var att hålla sig ur vägen när dom kastade sig in i bussen.

Kram
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag vidhåller att i många fall är så att många ridmänniskor kan inte hantera sina hästar, bara rida dem inom kontrollerade ramar.

Detta kan jag hålla med om men har inte sätt det på elit hopphästar (dålig kol på dressyr hästar så där vågar jag inte utala mej) utan snarare hos hobby ryttare.

Kram
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Fast här måste jag nog lägga mig i lite...

Man får ju som bekant inte lasta ur hästen i grimma tex, man får inte ens vistas på tävlingsplatsen i grimma i de vanliga grenarna. Men i distans får man det, så det kan ju inte vara att de ser en fara i att byta utrustning, för i så fall skulle man ju inte få ha grimma i viloområdet i distans. Och för er som tror att viloområdet är instängslat så kan jag tala om att jag har iaf aldrig varit med om det!

Är det då skillnad på de olika ryttarna? Har distansryttare mer koll på sina hästar? Eller är det lättare att ha koll på den vanligaste distanshästen (en arab oftast) än den vanligaste dressyr/hopphästen?

Jag bara undrar, för tydligen så är det någon skillnad nånstans...
Jag personligen har mer kontroll på mina hästar i grimma än i träns när jag är på marken.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Den fantastiska Norrlandseliten... motsvarar typ bottenskrapet i Skåne.... Vart vill du komma? Att alla utom du kan hantera hästar? Vad du är duuuuuktig.....

Vi lever i en strikt värld där TR styr vilka bett man får tävla på. Det finns massvis med folk som hellre hade valt tränsbett men nu får man inte det, är det så otroligt svårt att fatta :confused:

Stör det dig så ring upp ansvarige på förbundet. Det är liksom lönlöst att hålla på och mala om det i inlägg upp och inlägg ner i denna tråden.

Självklart kan inte eliten hantera sina hästar utan bara skogsmullarna och dom som har 3 bilar på sin väg, eliten reser bara runt hela världen, flyger, lastar ut hästarna och promenerar runt på stora rastplatser vid sidan av Autobahn, I hamnen bland alla tusen långtradare och allt detta utan att överhuvudtaget kunna hantera sina djur... Fy på dom :eek:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Fast här måste jag nog lägga mig i lite...

Man får ju som bekant inte lasta ur hästen i grimma tex, man får inte ens vistas på tävlingsplatsen i grimma i de vanliga grenarna. Men i distans får man det, så det kan ju inte vara att de ser en fara i att byta utrustning, för i så fall skulle man ju inte få ha grimma i viloområdet i distans. Och för er som tror att viloområdet är instängslat så kan jag tala om att jag har iaf aldrig varit med om det!

Är det då skillnad på de olika ryttarna? Har distansryttare mer koll på sina hästar? Eller är det lättare att ha koll på den vanligaste distanshästen (en arab oftast) än den vanligaste dressyr/hopphästen?

Jag bara undrar, för tydligen så är det någon skillnad nånstans...
Jag personligen har mer kontroll på mina hästar i grimma än i träns när jag är på marken.

Här kan jag till viss mån hålla med dig, jag har många gånger bättre koll på Fatima i grimma än träns. Men, är det mkt liv och rörelse så KAN hon stänga av och då är träns att föredra.

Men återigen, det är inte du och jag som skriver TR, utan som Fio säger. Har ni problem med TR-paragraferna, får ni kontakta ansvariga på förbundet i stället för att sitta och kasta skit på hur andra hanterar och rider sina hästar.

Alla har samma paragrafer, att följa när det gäller tävling. Vill man inte godta dem, får man lägga tävlingsskorna på hyllan, eller ta dusten med förbundet.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Den fantastiska Norrlandseliten... motsvarar typ bottenskrapet i Skåne.... Vart vill du komma? Att alla utom du kan hantera hästar? Vad du är duuuuuktig.....

Vi lever i en strikt värld där TR styr vilka bett man får tävla på. Det finns massvis med folk som hellre hade valt tränsbett men nu får man inte det, är det så otroligt svårt att fatta :confused:

Stör det dig så ring upp ansvarige på förbundet. Det är liksom lönlöst att hålla på och mala om det i inlägg upp och inlägg ner i denna tråden.

Självklart kan inte eliten hantera sina hästar utan bara skogsmullarna och dom som har 3 bilar på sin väg, eliten reser bara runt hela världen, flyger, lastar ut hästarna och promenerar runt på stora rastplatser vid sidan av Autobahn, I hamnen bland alla tusen långtradare och allt detta utan att överhuvudtaget kunna hantera sina djur... Fy på dom :eek:


Det där förväntar jag mig att alla mina hästar ska klara utan problem! Och då är 2 av 3 inte ens inridna eftersom de är så pass unga, så jag ser det inte som en merit, men som en självklarhet.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Fast här måste jag nog lägga mig i lite...

Man får ju som bekant inte lasta ur hästen i grimma tex, man får inte ens vistas på tävlingsplatsen i grimma i de vanliga grenarna. Men i distans får man det, så det kan ju inte vara att de ser en fara i att byta utrustning, för i så fall skulle man ju inte få ha grimma i viloområdet i distans. Och för er som tror att viloområdet är instängslat så kan jag tala om att jag har iaf aldrig varit med om det!

Är det då skillnad på de olika ryttarna? Har distansryttare mer koll på sina hästar? Eller är det lättare att ha koll på den vanligaste distanshästen (en arab oftast) än den vanligaste dressyr/hopphästen?

Jag bara undrar, för tydligen så är det någon skillnad nånstans...
Jag personligen har mer kontroll på mina hästar i grimma än i träns när jag är på marken.

På alla internationella tävlingar får man i alla grenar ha grimma, även på internationella tävlingar i Sverige.

Jag har varit på några tävlingar där dom har haft nationella klasser i samband med internationella tävlingar och då får dom som startar internationell klass gå runt i grimma medans de som startar nationell klass ha träns :angel:

Fast det skiter ju alla i.. är det uppstallning går i stort sett alla runt med grimma på promenaderna även om tävlingen bara är nationell.

Jag brukade gå omkring samtidigt med mina i grimma och beta dom.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Fast nu diskuterar vi reglerna, uppkomsten och syftet, vi pratar inte om att ändra dem. (även om jag inte skulle ha något emot att låta hästen ha grimma i veterinärbesiktningen sedan innan starten)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det där förväntar jag mig att alla mina hästar ska klara utan problem! Och då är 2 av 3 inte ens inridna eftersom de är så pass unga, så jag ser det inte som en merit, men som en självklarhet.

Det var ett svar på att alla ridmänniskor bara kunde hantera sina hästar under kontrollerade former. Men kul att du har dina oinridna unghästar längs Autobahn, ute på flygplatser och bland långtradarna i Hamnarna. För där är det allt utom kontrollerad former. Jisses vad du är duuuuuuuuktig :bow:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Regeln om träns har samma upphov som ridhjälmen. Säkerhet.
Hur du än vrider och vänder på det så ÄR det lättare att kontrollera en häst i träns än grimma.

Men ridsportförundet är säkert glada att få förslag som minskar säkerheten på tävlingar:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 183
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 901
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 841
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 210
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp