Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Klar som fan att jag kände tränaren! Ganska nära dessutom! Jag var den enda som visste att hon och hennes man skulle gifta sig förutom de själva.

Men inte fan hjälpte det.

Har dragit slutsatsen att man inte kan lita på någon mer än sig själv.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Kimmis, ta inte det så. Jag tror att du gör precis allt för att få din P fin igen.
Det handlar inte om kunskap hit eller dit. Ibland så får det ta tid, ni kommer komma dit igen!

*KL*
Om ni som ser detta kan återgå till vad jag menade med min frågeställning: Varför ska man ta till skarpare verktyg till "finlir" ju högre upp i klasserna man kommer, då JAG tycker det skulle vara bevis på högklassisk dressyr att se tvärtom: mindre verktyg ju mer dresserad häst man har?

Tre filmer hittade jag på en snabbgoogling, på dressyr utan bett som amatörer och proffs gjort.
Observera att jag inte är ute efter att man ska rida utan bett på en GP tävling, utan min fundering går snarare åt till att visa på om dessa personer rider UTAN bett: varför kan inte en GP häst gå på ett vanligt bett (rakt eller delat, allt utom kandar)?

http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U

http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&playnext=1&list=PLE8F6339BAE4358F2&index=52

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Klar som fan att jag kände tränaren! Ganska nära dessutom! Jag var den enda som visste att hon och hennes man skulle gifta sig förutom de själva.

Men inte fan hjälpte det.

Har dragit slutsatsen att man inte kan lita på någon mer än sig själv.

Oj, det var inte så jag menade, jag menade, kände du inte till tränarens kompetens/sätt att hantera hästar. Det är klart att det inte räcker att man känner dom som person. Jag känner massor av folk jag aldrig skulle lämna min häst till trots att jag tycker väldigt bra om dom.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Skulle det gå att rida ett Svårt dressyrprogram med vanligt tränsbett? fyller inte stången någon funktion när det gäller de ökade kraven i de högre programmen? Är isf stången onödig? Är stången ett sämre bett än tränsbett, för hästen? för rytaren? varför isf...frågorna kan göras oändliga och jag tycker de är ganska intressanta om man håller sig till frågeställningen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

*KL*
Om ni som ser detta kan återgå till vad jag menade med min frågeställning: Varför ska man ta till skarpare verktyg till "finlir" ju högre upp i klasserna man kommer, då JAG tycker det skulle vara bevis på högklassisk dressyr att se tvärtom: mindre verktyg ju mer dresserad häst man har?

Tre filmer hittade jag på en snabbgoogling, på dressyr utan bett som amatörer och proffs gjort.
Observera att jag inte är ute efter att man ska rida utan bett på en GP tävling, utan min fundering går snarare åt till att visa på om dessa personer rider UTAN bett: varför kan inte en GP häst gå på ett vanligt bett (rakt eller delat, allt utom kandar)?

http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U

http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&playnext=1&list=PLE8F6339BAE4358F2&index=52

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related

Tycker du att detta är dressyr på någon nivå alls:confused:
Är det tillräckligt för dej att kunna styra hästen:confused:

Ta den första filmen. En fin häst som det ser ut, springer i obalans som en sån häst verkligen inte ska behöva göra, hon kämpar allt hon kan med den där halsremmen för att påverka, det stör ju hästen nåt vansinnigt, ser du inte det:confused:

Tycker du att det är bra ridning? Hästarna är inte i balans, inte lösgjorda, de är ostadiga och inte minsta igenom i kroppen nånstans.

Vill man bara styra runt så går det lätt att lära en häst det. Men att sitta och dra som en dåre i halsringen, då har hon ju misslyckats även med den ridningen:crazy:

För att hästar ska arbeta ergonomiskt behöver de sitta ihop genom kroppen, ett minimum är att vara i balans, de ska vara lösgjorda och rakriktade för att kunna röra sej på riktigt igenom kroppen, utan kontakten mellan hästens mun och rytttarens hand går det inte att få till den här ihopkopplingen igenom hela hästens kropp, handen är en del av kommunikationen med hästen och den ska vara väldigt mycket finlir, men det är väldigt svårt eller helt omöjligt att få till alla kvalitéer utan den fina kontakten. Tro det eller ej men dina filmer visar inte motsatsen i alla fall.;)

Att däremot rida runt med en lydig häst uitan både sadel och träns går ju om man är nöjd med att hästen rör på benen och lyder....det är inte så märkvärdigt som det framställs, man styr mycket med en rem runt halsen, tro mej. hur behagliget det är för hästen kan ju diskuteras.

Det har jag gjort bla på min förra häst, man kunde rida och styra runt honom helt utan något att hålla i och han kunde vara avspänd och jobba rätt bra men det var ju inte frågan om att uppnå någon högre kvalitet, hästar som inte har kontakten i handen går mer eller mindre och balanserar sej på halsen istället för bakifrån. Och det handlar inte om STÖD som många tror utan just kontakten som är viktigare för hästen och samspelet och kommunikationen och hästens form än många tror.

En annars välriden häst kan behålla en del kvalitet ett tag även utan kontakten men det är bara till en viss gräns, det går aldrig att få helt samma och det handlar mera om att hästen försöker trots att det är svårare, men det tappas till slut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Här har du nog slagit huvudet på spiken, fast ändå inte. Du verkar ha missat att det är din egen bristfälliga ridning på utrustning du inte kan hantera som orsakat större problem än de du hade redan innan, dvs du klarade inte av henne och satte dit hjälper som inte är avsedda för kontroll eller dominans, i ett försök att åstadkomma just detta, dvs kontroll och dominans. Kanske lite reflektion över vad det är du skriver vore bra i detta fallet?

Jag skrev som jag gjorde, jag kan inte hantera min häst, därför jag lämnade bort henne på foder! Hon funkade bra med sporrar och annat men det är inte det jag vill hålla på med. Det var fel tidpunkt i livet att ha häst. Andra får göra som dom vill och får ha sina åsikter. Alla får ha sin uppfattning om det jag säger samt att jag får ha min egna uppfattning om vad ni säger. Jag är inte ute efter att tävla, förstår de som tävlar högt att de använder det de gör för det är vad ridningen går ut på. Men det är ur mitt perspektiv som inte alltid är rätt men som känns rätt för mig. Man kan inte missförstå något man är emot om du förstår hur jag menar. Man kan störa sig blind på hur andra tolkar och behandlar sin häst. Vi alla är med på att en häst är en häst. Och ja, det är bra att ha sadel på hästen, men jag menade inte just att sadla in hästen utan den vill inte ha en jävla ryttare på ryggen. Vissa kanske vad vet jag...

Ha det gott.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ja du...tack för lektionen!

Har öppnat upp Wikipedia och kopierat in allt NYTT du berättat för oss som hör till tråden.
Inget.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Kimmis, ta inte det så. Jag tror att du gör precis allt för att få din P fin igen.
Det handlar inte om kunskap hit eller dit. Ibland så får det ta tid, ni kommer komma dit igen!

*KL*
Om ni som ser detta kan återgå till vad jag menade med min frågeställning: Varför ska man ta till skarpare verktyg till "finlir" ju högre upp i klasserna man kommer, då JAG tycker det skulle vara bevis på högklassisk dressyr att se tvärtom: mindre verktyg ju mer dresserad häst man har?

Tre filmer hittade jag på en snabbgoogling, på dressyr utan bett som amatörer och proffs gjort.
Observera att jag inte är ute efter att man ska rida utan bett på en GP tävling, utan min fundering går snarare åt till att visa på om dessa personer rider UTAN bett: varför kan inte en GP häst gå på ett vanligt bett (rakt eller delat, allt utom kandar)?

http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U

http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&playnext=1&list=PLE8F6339BAE4358F2&index=52

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related

Tycker du att detta ens går att jämföra med GP dressyr.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej absolut inte.
Men likväl är det dressyr, många gånger bättre än vad många här på Buke skulle klara av.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Kimmis, ta inte det så. Jag tror att du gör precis allt för att få din P fin igen.
Det handlar inte om kunskap hit eller dit. Ibland så får det ta tid, ni kommer komma dit igen!

*KL*
Om ni som ser detta kan återgå till vad jag menade med min frågeställning: Varför ska man ta till skarpare verktyg till "finlir" ju högre upp i klasserna man kommer, då JAG tycker det skulle vara bevis på högklassisk dressyr att se tvärtom: mindre verktyg ju mer dresserad häst man har?

Tre filmer hittade jag på en snabbgoogling, på dressyr utan bett som amatörer och proffs gjort.
Observera att jag inte är ute efter att man ska rida utan bett på en GP tävling, utan min fundering går snarare åt till att visa på om dessa personer rider UTAN bett: varför kan inte en GP häst gå på ett vanligt bett (rakt eller delat, allt utom kandar)?

http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U

http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&playnext=1&list=PLE8F6339BAE4358F2&index=52

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU&feature=related

Svarar på detta igen. Tycker att den första filmen visar att det är hästen som bestämmer tempot. Det blr fruktansvärt orytmiskt och tittar du på hästens bakdel är han spänd, långt ifrån lösgjord, vilket han borde vara om detta är ett sådant bra sätt att rida. Ryttarinnan är väldigt oföljsam och har ett dåligt skänkelläge. Varför i hela friden rider denna frihetsälskande varelse med sporrar?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej absolut inte.
Men likväl är det dressyr, många gånger bättre än vad många här på Buke skulle klara av.

Håller med om att det är dressyr! Sista filmen diggar jag ;)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Freestyle dressyr går ju inte ut på samma sak som tävlingsdressyr, det var väl lite det jag försökte säja i början, att inom tävlingsdressyren fyller betten sin funktion för att uppnå det man vill uppnå. Vill man uppnå något annat så finns andra redskap, eller bara kroppen som redskap.
Freestyle dressyr är inte lättare eller mindre värd, bara annorlunda och fokus ligger på ngt helt annat en en perfekt piaff vid ett exakt ställe eller en ökad trav mellan två bokstäver.
Det är ju tur att man själv får välja sin egen väg. Jag valde den akademiska ridkonstens väg, det är min väg att gå, vare sig bättre eller sämre än andra vägar. Men de redskap vi använder kan mycket väl användas fel, men då är det inte fel på själva redskapet utan på användningen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Observera att jag inte är ute efter att man ska rida utan bett på en GP tävling, utan min fundering går snarare åt till att visa på om dessa personer rider UTAN bett: varför kan inte en GP häst gå på ett vanligt bett (rakt eller delat, allt utom kandar)?

Har du inte förstått det än, flera har svart på det, de kan säkert gå på vanligt bett och många gör det hemma vid men tävlingsreglementet kräver kandar.

Det samma gäller alla sporter med regelverk, det går utmärkt att spela fotboll med större mål och mindre boll och en rund plan men regelverket säger hur man får bete sig, vilken utrustnign man ska använda och hur plan/ridbana ser ut.

Jag tror faktiskt att det finns chanser att TR ändras när det gäller bett, men nu är det som det är och det är meningslöst att fråga varför. Misstycker man får man försöka påverka.
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ja du...tack för lektionen!

Har öppnat upp Wikipedia och kopierat in allt NYTT du berättat för oss som hör till tråden.
Inget.

Och eftersom du uppenbarligen fattar noll av vad många skriver till dej hur folk än försöker så är det totalt meningslöst att diskutera vidare.
Att du saknar grundläggande kunskaper i ridning kan man inte lasta dej för så kan det ju vara, men kan du ens läsa:confused:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Klart alla högre skolade hästar (här kallade GP-hästar av ngn anledning :angel:) kan gå på tränsbett och har gjort det som unga och gör det nog nu med under träning.
Frågeställningen var nog mer varför skärpan på bettet "graderades upp" när svårigheterna ökade.
Jag tror TS har förstått att det inte var syftet att skärpa bettet utan att syftet var bettets påverkan, förklarade det för ett tag sedan. Jag håller inte med om att det bara är för att reglerna kräver det. Jag tycker stången fyller en funktion som tränsbettet inte fyller och jag vet att stången inte är "farligare" än tränsbettet för hästen, tvärt om t.o.m i vissa lägen på vissa hästar.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Inga frågor är dumma, det är genom att fråga man lär sig:idea:.
dumma svar finns det däremot gott om:D
Gonatt!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag ber om ursäkt för att jag får dig att skriva så nedvärderande om mina (icke) kunskaper inom ridning, att jag inte förstår vad folk skriver (är dum antar jag) och att jag retat upp dig.
Jag vill inte förstöra din trettondagsafton eller kväll.

Du skrev " Och eftersom du uppenbarligen fattar noll av vad många skriver till dej hur folk än försöker så är det totalt meningslöst att diskutera vidare.
Att du saknar grundläggande kunskaper i ridning kan man inte lasta dej för så kan det ju vara, men kan du ens läsa"

Tolkar jag dig fel?

Ser att du nu har skrivit om det du skrev, men jag hann kopiera.

...och ser nu att jag kollade på fel meddelande, det står kvar. Så då tycker du väl så antar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ja eftersom du frågar samma sak igen fast du har fått svar. Men nu räcker det. Godnatt med dej!
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 777
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 333
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp