Bukefalos 28 år!

Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Måste man inte alls, går alldeles utmärkt att rida hästen i form på långa tyglar.

Att gasa och bromsa som du beskriver skulle jag aldrig göra. Jag ger en hjälp, hästen ska utföra saken tills jag säger nåt annat, undertiden så ska jag bara behöva sitta. Mina leder håller inte för den typen av ridning du beskriver.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ett litet tillägg, om nu en grimma inte är ett huvudlag, hur skulle man behöva modifiera den för att det skulle få kallas huvudlag?

Jag har sökt lite på google, och har hittills inte hittat något som stödjer att en grimma inte skulle kunna kallas ett huvudlag, men inget emot det heller....
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej det är ju ditt val att tro att bara för att hästen tävlar på hög nivå så är det oxå ett kvitto på att vägen dit har gått rätt till. Jag är mer skeptisk till min natur.

Varför är då mitt sidepull ett huvudlag om inte grimma är det?
Jag har sett folk tävla med grimma flera ggr.

Huvudlag inte inte lika med träns, huvud är huvud givetvis, men hur översätter vi då lag? För mig har ordet betydelsen att det är något som sitter på huvudet, vilket en grimma gör.

Utbildas rätt?? Hur den har utbildats på vägen har jag ingen åsikt om eftersom jag inte sett hästen. Har var det ju tal om att någon tvingar en häst som inte vill hoppa att hoppa en 150 bana på tävling och det kan du glömma att det går.

Ett huvudlag är inte en grimma , Sen när blev sidepull en grimma menar du :confused: Hackamore är inte heller en grimma, träns heter det när det finns ett bett kopplat till huvudlaget. Ett huvudlag består oftast av nackrem, käkrem och sidostycken. Det är ju intressant är ju att många distansryttare inte kan sitt TR och rider omkring med otillåten utrustning och ännu värre är ju att funktionärer och domare tillåter detta :confused: Ni får ju iallafall bära grimma i viloområdet enligt ert TR. Bara den meningen gör ju att man förstår att det INTE är tillåtet att rida i grimma.

Mom 618 Hästens utrustning
1. Sadlingen är fri men obligatorisk och skall vara i säker kondition och passa hästen.
Blinkers och huva får ej användas. Insektsskydd och luva är tillåtet men skydd
som placeras på hästens huvudlag får ej innebära särskild påverkan av hästens
synfält
2. Fri betsling. Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med
löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i
huvudlaget. Hackamore och ”gags” där tyglarna är fästade i nackstycket och löper
genom betselringarna är dock tillåtna.
3. Hästen skall i veterinärgrinden visas upp i samma huvudlag som den rids i under
tävlingen. Hästen får efter besiktningen bära grimma i vilområdet om man säkert kan kontrollera den.

 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Måste man inte alls, går alldeles utmärkt att rida hästen i form på långa tyglar.

Att gasa och bromsa som du beskriver skulle jag aldrig göra. Jag ger en hjälp, hästen ska utföra saken tills jag säger nåt annat, undertiden så ska jag bara behöva sitta. Mina leder håller inte för den typen av ridning du beskriver.

Om du bromsar istället för att använda kopplingen förstår jag att du misslyckas :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Så ett bett måste vara kopplat till grimman/huvudlaget/tränset/whatever för att man ska få rida på det?

Åter igen, varför räknas då sidepull till huvudlag? Jag har 2 väldigt olika sidepull, den ena med rep över nosen, rätt skarpt som det är, men jag har stort ludd över så nu är det milt och fint. Sedan ett med mjukt tyg över nosen, vad är då skillnaden mellan den och en grimma? Jag rider i regel inte i det sidepullet då jag tycker att signalerna blir otydligare än om jag rider med grimma.

Med din logik så borde det med andra ord vara ok att rida på detta?

arabianhalters6.jpg
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Kör du bil när du rider? spännande!

(och är du medveten om att bilen ökar takt när man kopplar och att det faktiskt därför är ett bättre val att motorbromsa istället, som dessutom är bättre för miljön...)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Kör du bil när du rider? spännande!

(och är du medveten om att bilen ökar takt när man kopplar och att det faktiskt därför är ett bättre val att motorbromsa istället, som dessutom är bättre för miljön...)

Jag utgår ifrån att du inte har körkort eftersom du inte vet vad dragläge är.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

HAHA!!!!! :rofl:

You made my day!

Iaf så tycker jag att du krånglar till det jävligt onödigt mkt när du inte säger det du menar utan ska börja dra in bilkörning i det hela.

I vilket fall som helst så har min nuvarande häst inte kommit dit än, jag håller fortfarande på att försöka rätta till de felen en tränare fixade till så fint för över ett år sen. Hon satte snodd på henne och drog in skallen, efter det så får jag jobba som en sate för att länga överlinjen på henne, korta tyglar går inte för 5 öre, och sedan när jag väl längt överlinjen så ska jag få med rumpan med, inte så lätt tyvärr.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Så ett bett måste vara kopplat till grimman/huvudlaget/tränset/whatever för att man ska få rida på det?

Åter igen, varför räknas då sidepull till huvudlag? Jag har 2 väldigt olika sidepull, den ena med rep över nosen, rätt skarpt som det är, men jag har stort ludd över så nu är det milt och fint. Sedan ett med mjukt tyg över nosen, vad är då skillnaden mellan den och en grimma? Jag rider i regel inte i det sidepullet då jag tycker att signalerna blir otydligare än om jag rider med grimma.

Med din logik så borde det med andra ord vara ok att rida på detta?

arabianhalters6.jpg


Det handlar inte om MIN logik det handlar om din skyldighet att veta vad som gäller när du startar i en tävling anordnad av SvRf genom att läsa och förstå TR. Uppenbarligen har distansryttarna oerhörda svårigheter med detta enligt vad du påstår (som jag inte heller tror på).

Är du osäker på vad som gäller med ditt sidepull så hör med ditt förbund. I alla de andra grenarna måste huvudlaget vara av läder.

Är betslingen fri måste inte bett användas till huvudlaget. Huvudlag med bett = träns.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

HAHA!!!!! :rofl:

You made my day!

Iaf så tycker jag att du krånglar till det jävligt onödigt mkt när du inte säger det du menar utan ska börja dra in bilkörning i det hela.

I vilket fall som helst så har min nuvarande häst inte kommit dit än, jag håller fortfarande på att försöka rätta till de felen en tränare fixade till så fint för över ett år sen. Hon satte snodd på henne och drog in skallen, efter det så får jag jobba som en sate för att länga överlinjen på henne, korta tyglar går inte för 5 öre, och sedan när jag väl längt överlinjen så ska jag få med rumpan med, inte så lätt tyvärr.

Eller så läser du mitt inlägg igen som du skrattar åt för här är svaret på varför du inte kan korta tygeln eller få med rumpan :idea:

Det är för att hästen inte har accepterat ett vanligt bett så den knäpper av och hamnar bakom hand. Du måste ha ett "dragläge" när du rider på bett och det är inte det enklaste att komma dit. Jämför när du kör bil och möter upp med gas och koppling = dragläget. Inte för mkt och inte för lite för då blir det fel.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jo det handlar om din logik, för det är ditt sätt att tolka TR som vi diskuterar.

Eller kanske den verkliga betydelsen av ordet "huvudlag".
Iaf, enligt det du skrev så kan man alltså ta ett vanligt träns, ta bort bettet och sätta tyglarna direkt i sidostyckena, för då är det ju ett huvudlag helt klart... snurrigt det där... inget jag skulle våga rida på tror jag...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Hur får jag då hästen att acceptera bettet när jag aldrig rider på bett? Och hur kan det vara orsaken till vårat problem när jag inte ens använder det?

Jag rider dessutom på långa tyglar, som jag redan skrivit tidigare.

Jag kunde innan hästen var hos den här tränaren rida hästen i korrekt form med sug både på långa och korta tyglar. Nu funkar inte korta tyglar alls, så fort man får minsta lilla gram kontakt så drar hon in skallen.

Det verkar tyvärr som att jag inte riktigt har kunskapen att fixa till den här tränarens misstag, men jag vågar fan inte lämna iväg henne igen och riskera att få tillbaks en ännu värre häst :eek:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har läst tråden flera gånger nu och jag förstår fortfarande inte:confused:
Hur många av dessa hästar och ryttare anser du att det finns?
Jag har sett flertalet duktiga ryttare som har otroligt coola och välhanterade hästar. Klart att det finns en hel del nerv i dom men det är ju tävlingshästar och det bör det finnas i dem anser jag.
Sen kan det vara speciellt på en tävlingsbana. Både hästar och ryttare känner självfallet av stämningen. Men att det skulle vara hästar som är så stressade, som jag kan tyda av dina åsikter, men som ändå presterar bra, det tror inte jag på. En häst som är helt sönderstressad presterar inte bra vare sig i hoppning eller dressyr. I höga klasser. Sen kan dom vara jädrigt laddade, och det är ju precis vad dom måste vara för att prestera på topp.
Om jag jämför det med tex våra friidrottsstjärnor, skidåkare osv så tror jag inte dom tar en lååång sovmorgon, fikar frulle ute på stan med några goda vänner, kollar på tv en stund, kollar fejjan och sen drar på sig tävlingskläder och åker iväg och vinner en tävling. Klart som fasen att det måste laddas för att få bra resultat. MEN det som är grejjen med topphästar är väl att jag, som inte alls lika duktig ryttare skulle åka i backen fort som tusan, medans ett proffs kan hantera nerven i dem.

Sen måste jag fråga, oförskämt eller ej, ni som är så undrande över kandaret. Har ni själva ridit med ett? På en häst som är klar för det och att ni som ryttare är det?


Å för att återkoppla till bilkörning. Det ÄR skillnad på att köra en gammal volvo och att köra en Ferrari:angel:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nu svarar jag såhär, hoppas det inte blir rörigt

Jag har läst tråden flera gånger nu och jag förstår fortfarande inte:confused:
Hur många av dessa hästar och ryttare anser du att det finns?

Ingen som helst aning...men jag känner kanske 10 ryttare som rider/ridit samt tävlat högt upp i klasserna, varav 1 på SM nivå och övriga i "norrlandseliten".
Alla tävlar inte i dag, men har för mindre än 10 år sedan.


Jag har sett flertalet duktiga ryttare som har otroligt coola och välhanterade hästar. Klart att det finns en hel del nerv i dom men det är ju tävlingshästar och det bör det finnas i dem anser jag.
Sen kan det vara speciellt på en tävlingsbana. Både hästar och ryttare känner självfallet av stämningen. Men att det skulle vara hästar som är så stressade, som jag kan tyda av dina åsikter, men som ändå presterar bra, det tror inte jag på.

Vad är stressade? För mig är det en häst som inte är bekväm med uppgiften, ryttaren klarar inte av enkla uppgifter som att rida ut...som att lasta.

En häst som är helt sönderstressad presterar inte bra vare sig i hoppning eller dressyr. I höga klasser. Sen kan dom vara jädrigt laddade, och det är ju precis vad dom måste vara för att prestera på topp.
Om jag jämför det med tex våra friidrottsstjärnor, skidåkare osv så tror jag inte dom tar en lååång sovmorgon, fikar frulle ute på stan med några goda vänner, kollar på tv en stund, kollar fejjan och sen drar på sig tävlingskläder och åker iväg och vinner en tävling. Klart som fasen att det måste laddas för att få bra resultat. MEN det som är grejjen med topphästar är väl att jag, som inte alls lika duktig ryttare skulle åka i backen fort som tusan, medans ett proffs kan hantera nerven i dem.

Rida kan dom flesta som tävlar ELIT. Så visst...heder åt det, men leda hästrackarn utan kedja det går inte (nu låter det som att jag drar alla över en kam, men jag har en i åtanke)

Sen måste jag fråga, oförskämt eller ej, ni som är så undrande över kandaret. Har ni själva ridit med ett? På en häst som är klar för det och att ni som ryttare är det?

Jajjemensan det har jag gjort. Jag tycker det är ett bekvämt bett med sin tyngd. Men jag kan lova att om JAG fick skriva TR skulle det inte innehålla kandar på OS nivå, finns ingen anledning till det. Man ska ha en så pass välriden och känslig häst att vanligt tränsbett fungerar utmärkt.

Å för att återkoppla till bilkörning. Det ÄR skillnad på att köra en gammal volvo och att köra en Ferrari:angel:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Så nu vill jag gärna veta från er som rider på hög nivå: förutom att reglementet säger att man ska ha kandar och förutom att det härstammar från militären: vad är det som gör att kandar är nödvändigt högt upp i klasserna? Varför kan man inte rida samma ridning på vanligt bett?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jajjemensan det har jag gjort. Jag tycker det är ett bekvämt bett med sin tyngd. Men jag kan lova att om JAG fick skriva TR skulle det inte innehålla kandar på OS nivå, finns ingen anledning till det. Man ska ha en så pass välriden och känslig häst att vanligt tränsbett fungerar utmärkt.
Bekvämt?
Det handlar inte alls om det, utan finlir.

Det är oxå av en anledning som domare idag måste ha minst egen erfarenhet av minst MSV B.

Du måste känna till känslan för att kunna se o bedöma den.

Ang. kandaret så är det en militant kvarleva då nästan bara män red.

Om hästen är känslig o ska kunna hållas på mattan på en OS-arena kanske det behövs- har ingen aning om hur det känns. Hästar är starka o kan fly vettu;)
Den kan inte få galoppera på som hopphästar- får utlopp för sin energi.
Klart att det är svårt med ackumulerad energi.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej jag vill ha fakta på varför man har det i höga klasser.
Av någon erfaren, det militanta visste vi redan.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej jag vill ha fakta på varför man har det i höga klasser.
Av någon erfaren, det militanta visste vi redan.

Därför att det står i TR! Det är inget som tävlingsryttarna hittar på dagen innan de åker till tävlingsbanan. "Oj, undrar om jag ska rida GP-klassen, i skoteroverall och graningekängor, barbacka med repgrimma i morgon. Nej, jag tar nog hatt, frack, dressyrsadeln och kandaret som vanligt". Och som Fio tidigare sagt, I TR finns bland annat särskilda punkter om acceptans av bett.

Men på hemmaplan, rider väldigt FÅ med kandar, då själva utbildnings- och träningsfasen går precis lika bra att rida på tränsbett. Man behöver inte ens en dressyrbana. Mina kompisar som tävlar/har tävlat upp emot MSV dressyr, tränar galoppbytesserier, tempoväxlingar och samling mot piaff/passage i skogen, på tränsbett, utan hatt, kavaj o frack - med hjälm, utan sporrar osv...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej! Det där visste vi redan skrev jag ju.
Jag vill veta VAD det är hos kandaret som gör det nödvändigt att ha i svåra klasser. Jag vill veta varför betslingen blir skarpare när ryttarna och hästarna blir bättre.
Jag vill att nån som verkligen VET, utan att göra narr kan svara på det.
Fakta!

Ni kan inte mena att alla sitter och rider på kandar utan att veta varför, och vad bettet har för syfte??? Bara gör att det står i en bok?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ett kandar består av två bett, bridongbett och stångbett

Bridongbettets funktion

Tar du

Uppresande tygeltag, påverkar du mungipan på hästen och lyfter dess huvud

Ställande/böjande tygeltag, flyttar du bettet i sidled och bettets största påverkan blir på hästens motsatta läpp, på så vis styr du hästen.

Förhållande tygeltag, påverkar hästens laner, tunga och mungipor.

Det är inte bara i vilken riktning du tar tygeltagen, utan även var hästen har sitt huvud. Om hästen oftast går med huvudet för högt blir bridongens inverkan väldigt liten. För om hästen redan har huvudet högt, så gör alla tygeltag att ryttaren uppmanar hästen att ta huvudet mer bakåt. Observera att det ändå alltid går att böja hästen med ett bridongbett, även om den går med huvudet för högt.

Skarpheten hos ett tränsbett styrs av tjockleken, hur ledat (ett ledat bett verkar mer på lanerna än tungan och är skarpare) det är och hur böjt det är, samma sak som med hur ledat bettet är. Ett böjt bridongbett verkar mer på lanerna än tungan och är skarpare.

Stångbettets funktion

Stångbettets position kan ryttaren bara variera bakåt eller nedåt. Med stångbettet kan ryttaren också föra hästens nacke framåt.

Stångbettets fördelar är att det ligger stadigt i hästens mun, och att ryttaren med det kan länga ut hästens hals. Mundelen på stången för huvudet nedåt, och kindkedjan får hästen att föra nacken framåt. Därför brukar man säga att för hästar som ofta går med huvudet för högt är stången ett bra redskap i kombination med ett bridongbett. Som ryttare måste man samtidigt förstå och veta att stången är en skarp form av betsling. Hävstångsfunktionen gör att stången verkar i hästens mun starkare än hur grov hjälp ryttaren tar i tygeln. Stången ska därför i stort sett enbart användas vid förhållning, ställning eller understödjande hjälper.

Kindkedjan

Stångbettets funktion varierar beroende på hur mycket stångens skänklar kan röra sig bakåt när ryttaren sträcker tygeln. Den korrekta effekten på stångens inverkan får man om stången kan röra sig i max 45 graders vinkel mot munnen. Vrider sig stången mer när ryttaren sträcker tygeln, kortar man kindkedjan och om det vrider sig för lite, länger man ut kindkedjan.

Tillpassning, utprovning och introduktion av kandar för hästen, bör alltid ske i samråd med instruktör, så att denne kan tala om ifall häst och ryttare är mogen för denna typ av betsling.

Med ett korrekt anpassat kandar kan alltså det utbildade ekipaget, med små, finstilta hjälper "dansa igenom" de svårare klassernas program.

Sen att flera ryttare i andra discipliner (inga nämnda och inga glömda, för de finns i ALLA discipliner) använder kandar, för att tygla sina heta hästar i stället för att markarbeta dem i grundläggande dressyr, det får de svara för.


Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 893
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 801
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 210
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten
  • Vad är det här?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp