Utsätta sig för risker med andras hästar?

I kollektivet där jag står tar vi inte in hästar som inte är vettiga att hantera.
Sen kan det ju som @Lobelia skriver finnas mindre olater eller temporära svårigheter tex med understimulerad konvalescent men vi har alla gett varandra mandat att fostra varandras hästar i den mån det är nödvändigt.

Nu är vi bara tio stycken och vi tillåter inga mostrar eller kusiner ;) istället för den medlem som är ansvarig vid tillfället så vi har inga bekymmer.

Ska tilläggas att vi inte heller tar in människor som inte är vettiga i hanteringen. :angel:
 
Var har jag skrivit det? Du får gärna citera mig isf.
Jag frågade dig hur man ska hantera det och gav de förslag jag kunde komma på. Jag har på inget sätt antytt att du skrivit det, men du motsade mig när jag menade att folk i kollektivstall måste kunna "uppfostra" hästar där de har lindriga problem med lydnaden såsom försöker springa före, stannar och betar eller nafsar.

Vad är ditt alternativ då om inget av de jag kom på är okej?
 
Jag frågade dig hur man ska hantera det och gav de förslag jag kunde komma på. Jag har på inget sätt antytt att du skrivit det, men du motsade mig när jag menade att folk i kollektivstall måste kunna "uppfostra" hästar där de har lindriga problem med lydnaden såsom försöker springa före, stannar och betar eller nafsar.

Vad är ditt alternativ då om inget av de jag kom på är okej?
Jag förstår inte vad du hakar upp dig på? Om det är många med olika åsikter om vad som är ok hur man "fostrar" andras hästar så brukar det sällan bli bra. En häst i kollektivstall ska inte behöva fostras av andra utan ska gå att leda oavsett vem som håller i grimskaftet, den ska inte gå på folk, inte dra iväg folk eller vägra följa med.
 
Något jag tycker är viktigt att komma ihåg är att det inte, som jag ser det, bara handlar om huruvida hästen har ditt eller datt uppfostrans-/lydnadsproblem. Utan hur hästen reagerar på tillsägelse. En häst som nafsar men lägger av efter en tillsägelse är en sak, även om man får säga till den en gång varje dag. En häst som nafsar men blir pissed på tillsägelse och då fasar upp är en helt annan sak.

Tyvärr så vet man inte innan hur de tänker reagera om de aldrig blivit tillsagda av t ex matte... Så nafsa är verkligen inte bara i min värld. Många hästar som nafsar har inte bara en ovana, de har seriösa problem med att acceptera vem som egentligen bestämmer. Och många av dem nyper till på allvar/hugger om de får en åthutning. De är väldigt mycket mer icke-roliga att hantera än en bänglig, ouppfostrad häst t ex.
 
Hade en liknande häst tidigare i det stallet jag står i. Attackerade mig och bet mig i armen en dag när jag skulle ta in dom, helt oprovocerat :crazy: Hände även att den gjorde utfall och attackerade andra hästägare som gick in i hagen, vände sig om och sparkade utan förvarning osv. Gick aldrig in i hagen igen utan en långpisk med mig så jag kunde mota bort den, ingen lösning på grundproblemet men jag kunde känna mig lite tryggare när jag skulle in i hagen och hämta min häst i alla fall :( Kände efter hästen bet mig (ganska allvarligt blev tvungen att uppsöka sjukhus) att jag inte vill utsätta mig för onödiga risker igen... Tack och lov står inte hästen kvar i stallet så nu vågar jag gå in i hagen utan pisk igen :D
 
Jag förstår inte vad du hakar upp dig på? Om det är många med olika åsikter om vad som är ok hur man "fostrar" andras hästar så brukar det sällan bli bra. En häst i kollektivstall ska inte behöva fostras av andra utan ska gå att leda oavsett vem som håller i grimskaftet, den ska inte gå på folk, inte dra iväg folk eller vägra följa med.

Jo jag hakar upp mig på att det blir så gott som omöjligt att hitta hästar som fungerar i kollektivstall om de måsta vara som robotar och aldrig krångla med någon någonsin. Jag känner till massor som fungerar problemfritt i kollektivstall men inte en enda som aldrig behöver en tillsägelse. Det finns nästan inte sådan hästar även om vissa ligger mycket nära.
 
Det blir isåfall otroligt svårt att hitta stallplats till många hästar om alla hästar måste fungera likadant. Det är i sådana stall som jag upplevt att det är mest problem. När folk verkar tro att majoriteten av hästar är likadana varandra och kräver detsamma i miljö, flock och hantering osv. Hästar är ju individer och alla trivs och fungerar på olika sätt. Man får hitta rätt lösning till rätt häst bara så brukar det fungera bra.


Det går oftast med dom flesta, även med "speciella hästar" om man uppehåller en viss rutin och är konsekvent. Då är det ju inga problem. Och jag tycker heller inte det är för mycket krav att kräva av dom som hanterar hästen heller.

Jag det kan bli svårt att stå i såna stall om man behöver speciella rutiner och speciell hantering för vissa av hästarna är min erfarenhet.
Ffa toleransen hos människan brukar tryta och det blir ett problem i sig det med. Speciallösningar brukar inte accepteras hur långt som helst, ofta pga ett in eller utsläpp etc inte ska ta timmar. Det ska vara lätt, smidigt och gå rel snabbt om man gör saker gemensamma. Framförallt säkert.

Majoriteten av hästar klarar av att hanteras utan stök och fogar sig i de rutiner som är utan att bli utåtagerande. Det brukar vara ett fåtal som krånglar och vad jag sett är de inte så långvariga i stall m nån slags kollektiv skötsel om det uppstår
problem i hanteringen.

Det handlar ju om hästar som kräver speciell hantering, inte att hästarna ska vara robotar. Men för den speciella hanteringen kanske kräver sina människor också.

Jag köper dock inte att det är normalt eller acceptabelt med hästar som bits, sparkar, tränger, hotar eller drar när man ska sköta andras hästar ideellt.
 
Hur tänker ni vad gäller att utsätta sig för risker i samband med hantering av andras hästar?

Jag har varit ganska "bortskämd" med vänliga/välhanterade hästar i de flesta stall jag har stått i. Visst ibland kanske någon har varit taggad att ta in från hagen eller varit lite bufflig, men i stort trevliga/normala hästar.

Nu står jag i ett stall där det finns en häst som är högst opålitlig. Den har enligt ägaren blivit illa behandlad tidigare. Problemet är att den bits (läs hugger!) och sparkas. Ett exempel: hästens täcke har halkat på snedden, jag går fram till den för att rätta till det. Den hugger efter mig, varpå jag reflexmässigt "säger ifrån". Den tar inte tillsägelsen utan "försvarar" sig genom att vända sig om och försöka sparka mig. När jag ska lägga ut lunch-hö till den och jag vänder ryggen till, ser jag hur hästen lägger bak öronen och backar mot mig och sparkar.

Har pratat med ägaren om detta och hon försvarar/ursäktar bara hästen med att den varit illa behandlad. Vad sjutton gör man? Pratade också med stallägaren om att jag vägrar riskera att bli sparkad av hästen och inte vill hantera den.

Vilka risker utsätter ni er för med andras hästar, vart går gränsen? :crazy:

Har tröttnat på att hjälpa till med uppfostring av andras hästar och hjälper alltså inte till med såna hästar för det är inte värt det. Det hjälper inte heller tex om jag "säger till" en specifik häst som hoppar runt, försöker gå över en när man leder den osv osv när man sen ser ägaren ändå låta den göra som den vill.
 
På min arbetsplats finns en del inackorderingar som har fullservice vardagar 7-18, sen har man kvällsfodringar och helger enligt rullande schema (om man inte betalar extra för det också).

Vissa hästar är det alltid enbart personalen som tar ut/in, t ex hingstarna och ett par hästar som har tendens att slita sig, hoppa runt och resa sig. Som personal har jag ju andra försäkringar och jag måste ju hantera dem även om jag helst hade sluppit ;) Hade jag varit hästägare i ett kollektiv hade jag inte accepterat att hantera sådana hästar. Sen är hästägarna här olika erfarna i vilket fall som helst och vill inte ta in vissa andra hästar heller, och då behöver de inte göra det då det finns personal på plats även helger.

Jag tycker att de som äger de stökiga hästarna här ändå jobbar mycket med dem för att de ska sköta sig med alla. Finns många som har varit stökiga tidigare men som nu är jätteduktiga och håller sig i skinnet :D
 
Jag har blivit mycket mer restriktiv med vad jag vill handskas med för hästar. När jag var mindre kunde jag sätta mig på "skithästar" och hanterade vad som helst. Även mina egna var mer eller mindre...speciella...förr om åren. Vilket har resulterat i att jag nu får gå regelbundet till naprapat för att försöka hålla problem med nacke/rygg/axlar i schack, 24 år gammal.

Satt på en häst för några dagar sedan som ställde sig raklång och höll på att gå över när jag ville få den att gå över gårdsplanen, för att sedan bocka av mig rejält så fort framhovarna nuddade marken. 5 minuter senare tappade jag den då den gjorde en "ponnyrusning", trots handskar och kedja, då den inte ville gå ner till ridhuset. Tydligen är det nåt den kommit på att den kan göra för att slippa undan och beteendet visar sig i många olika situationer med "alla" som försöker hantera/rida den så det var inte bara handhavandefel från min sida.
Jag tackade för mig relativt omgående, ska jag riskera livet uppe på hästryggen vill jag helst göra det på mina egna djur, de slänger i alla fall inte av mig med flit. Det finns så många trevliga hästar att jag inte ser någon anledning till att hålla på med såna projekthästar längre, krasst sett.

När det kommer till jobb så får man självklart ta att man får vissa hästar som inte uppför sig enligt skolboken, det är en annan sak, men jag söker knappast "aktivt" efter problemhästar på min fritid som jag gjorde förr om åren. Sen är det många hästar som folk anser vara stökiga, som är hur goa som helst med rätt hantering, men sen finns de där exemplaren som jag beskrev ovan, som ställer till med problem utan egentlig orsak.
 
Jo jag hakar upp mig på att det blir så gott som omöjligt att hitta hästar som fungerar i kollektivstall om de måsta vara som robotar och aldrig krångla med någon någonsin. Jag känner till massor som fungerar problemfritt i kollektivstall men inte en enda som aldrig behöver en tillsägelse. Det finns nästan inte sådan hästar även om vissa ligger mycket nära.

Visst behöver man då och då "fostra" och säga ifrån till de flesta hästar, det är inte något konstigt. Hästar är individer, men därifrån till att hantera "problemhästar" som är aggressiva tycker jag är en stor skillnad. En häst som jag inte kan säga till utan att den försvarar sig genom att hugga eller vända bakändan till för att backa mot och sparkas är tyvärr en farlig individ.
 
Kan göra ett tillägg... Jag har haft en hel del unghästar/"problemhästar" uppstallade kollektivt, dvs att andra människor ska hantera mina djur utan att jag är närvarande. För mig är det SJÄLVKLART att mina hästar ska foga sig i gängse rutiner så som in- utsläpp, fodring osv. Om jag får minsta indikation på att något inte funkar, då tar jag själv över all skötsel av dem under en period tills det fungerar igen. Det kan även gälla vid konvalescens osv, då de riskerar att bli mer stökiga än vanligt.
Jag tycker att det är en självklarhet att ingen annan person ska behöva riskera något genom att hantera mina djur, de är mitt ansvar.
 
Hade en liknande häst tidigare i det stallet jag står i. Attackerade mig och bet mig i armen en dag när jag skulle ta in dom, helt oprovocerat :crazy: Hände även att den gjorde utfall och attackerade andra hästägare som gick in i hagen, vände sig om och sparkade utan förvarning osv. Gick aldrig in i hagen igen utan en långpisk med mig så jag kunde mota bort den, ingen lösning på grundproblemet men jag kunde känna mig lite tryggare när jag skulle in i hagen och hämta min häst i alla fall :( Kände efter hästen bet mig (ganska allvarligt blev tvungen att uppsöka sjukhus) att jag inte vill utsätta mig för onödiga risker igen... Tack och lov står inte hästen kvar i stallet så nu vågar jag gå in i hagen utan pisk igen :D

Precis som hästen i vårt stall. Det är bara en tidsfråga innan någon blir skadad :(
 
I mitt stall så sköter stallägaren (alternativ någon som jobbar för honom ibland) alla insläpp och utsläpp. Och min häst har haft en period i höstas då hon var dum att ta in. Då hota stallägaren men att hon får vara inne.. Och det fick mig att ta tag i problemet även om det är lite överdrivet. Plus att hennes hagkompis är galen så fort han vilar vilket triggar igång henne också såklart.
 
Jag det kan bli svårt att stå i såna stall om man behöver speciella rutiner och speciell hantering för vissa av hästarna är min erfarenhet.
Ffa toleransen hos människan brukar tryta och det blir ett problem i sig det med. Speciallösningar brukar inte accepteras hur långt som helst, ofta pga ett in eller utsläpp etc inte ska ta timmar. Det ska vara lätt, smidigt och gå rel snabbt om man gör saker gemensamma. Framförallt säkert.
Håller jag inte med om. Dom stallen jag stått har faktiskt haft en viss förståelse för att hästar inte är robotar som fungerar på samma sätt och vissa hästar behöver faktiskt ha lite mera konsekvent handlande. Vissa hästar kan man slarva med hur man vill utan problem. Liksom ska och ska, i en perfekt värld kanske.
Jag köper dock inte att det är normalt eller acceptabelt med hästar som bits, sparkar, tränger, hotar eller drar när man ska sköta andras hästar ideellt.
Vem har sagt att det är normalt? Men det finns hästar som tar över lätt, det finns skarpare individer som behöver tydligare regler för att hållas på en enkel nivå. Som är som snälla som lamm att hantera sålänge det sköts rätt. Jag har aldrig sett problem faktiskt med sådant i stallen, sen har jag heller aldrig träffat på en rent farlig häst, alla hästar i stallen jag träffat som varit lite bångstyriga och "bråkiga" har lyssnat på tillsägelser. Har dom varit jobbiga i hagen har det räckt att ta med ett spö in för att hålla dom på avstånd osv. Men det är klart att majoriteten av hästar är trots allt enklare i vardagen på det sättet men alla hästar fungerar inte likadant. Det finns många omständigheter som leder fram till ett beteende. Det kan inte vara så svart eller vitt när det gäller hästar, dom är individer och behöver olika för att fungera.
 
Som några har varit inne på är det ju mycket olika vad gäller vad olika människor anser som "svårt" och tillräckligt för att bli rädd för. I mitt nuvarande stall är det några som tycker att min häst är läskig för att han ju är så stor (157 cm...O_o) Hästen i fråga är gudasnäll, men är lite av en Emil i Lönneberga som kan vara lite för närgången ibland, samt ha lite "för stor svängradie" när man tex ska vända och stänga grinden. Han är normalt lugn och laid back (traskar lugnt bakom med slakt grimskaft, står lugnt på gången, är glad och snäll i boxen etc), men om han blir spänd och nervös så reagerar han med att bli stark och få lite bråttom. Han bits dock inte, sparkas inte, drar inte iväg och är känslig och reagerar bra på tillsägelser. Så, han är alltså inga problem att hantera! Men. Dessa som då tycker att han är läskig, blir nervösa när de ska ta honom, vilket han ju känner och blir spänd = stark -> de blir ännu mer nervösa -> ond cirkel.

Han har i tidigare stall alltid varit minstingen som mest har varit charmig och även om han har fått en tillsägelse då och då så har det aldrig varit några som helst problem i hanteringen. Men då dessa människor liksom har bestämt sig för att han är farlig eftersom han är stor (ja..hm) så är han ju svårhanterad för dem, ur deras perspektiv. Vems gräns gäller?
 
sen har jag heller aldrig träffat på en rent farlig häst

Då är det klart att vi inte ens diskuterar samma typ av situation.

Eller har helt skilda toleransnivåer.

Jag avser alltså rent jävliga hästar med grova olater där majoriteten har problem att hantera den dagligen, inte de som tar för sig något hyss då och då - det tror jag de allra flesta ser som ganska normalt och ett icke problem.
Och som någon skrev tidigare, det är enorm skillnad på hur isf hästen tar en tillsägelse..om den skärper sig eller om den svarar upp sedan.
 
Senast ändrad:
Jag har sällan problem med hästen men däremot ägaren :banghead:
Har jobbat i stall med både hingstar och unghästar och vet vad som krävs för att få ordning på dumheter.
När ägaren inte accepterar att man säger till en häst som sparkar, biter och reser sig så får dom ta den själv.
Är dom ok med att hästen blir uppfostrad så hjälper jag gärna till eftersom dom inte fixar det själva.

Min häst är supersnäll och det värsta han gör om han är superladdade är att pipa lite och slå ett bocksprång bredvid en. När grimskaftet tar stopp så slutar han snällt.
Dom som tycker att han är stoooor och läskig (173cm) får gärna ta honom med kedja om dom känner sig lugnare då.
 
Jag tänker också att en svårhanterad häst ofta inte kan må bra heller av att stå i ett kollektivstall om den hanteras av osäkra människor. Eller bara olika människor som gör olika och så ska alla hålla på och uppfostra. Förvirrande för hästen.

Sen när jag hade häst funderade vi alltid noga på vilka vi tog in i kollektivstallet. Både att hästarna skulle vara lämpliga att hanteras av olika människor. Men också vilka människor funderade vi på innan vi tog in. Dvs inte absoluta nybörjare.
 
Han har i tidigare stall alltid varit minstingen som mest har varit charmig och även om han har fått en tillsägelse då och då så har det aldrig varit några som helst problem i hanteringen. Men då dessa människor liksom har bestämt sig för att han är farlig eftersom han är stor (ja..hm) så är han ju svårhanterad för dem, ur deras perspektiv. Vems gräns gäller?

För individen är det alltid den individens gräns som gäller, man kan inte tvinga någon att inte vara rädd.

För kollektivet så kan lösningen vara så väl att den som inte klarar en häst så väl som att den individ som har problem får en speciallösning/tvingas flytta.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 515
Senast: Korven
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 679
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 046
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej! Sällan jag skriver här på Buke tillhör dem som mest läser vad andra skriver men nu har jag ett problem med mitt sto. Har ett sto på...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp