Utseendehets inom ridsporten?

Många kloka tankar här! Det är ett viktigt ämne att ta upp tror jag, då det är unga människor som påverkas.... många mår dåligt helt i onödan. Jag tänker att den här prylhetsen har kommit i takt med att vi blivit rikare de senaste decennierna. Tänk karaktärerna Emil i Lönneberga, Kristina från Dufvemåla mfl, som fått gestalta detta; man högg sin ved, mjölkade sin ko, gick till skräddaren och skomakaren ett par gånger i livet för att där köpa saker som skulle hålla i femti år eller så.
I takt med att BNP ökat enormt de senaste 150 åren (källa: http://www.riksbank.se/sv/Riksbanken/Forskning/Historisk-monetar-statistik/Loner/ ) så har också andra värderingar kommit att ersätta de som fanns då, i fråga om hur man förverkligade sig själv och "blev någon" inför andra. Numer är det genom att visa upp hur mycket pengar vi har. Detta medför naturligtvis en massa sociala konsekvenser. Inte bara för de som inte har råd att köpa de dyra grejerna, utan också för de som bränner all sin tid på ytan och glömmer bort sina inutin. Jag är rädd för hur all denna ytlighet och uppvisning inför andra kommer påverka samhället då dessa "tomma skal" vuxit upp. Då pratar jag inte bara om märkeshets utan beteendet överlag på sociala medier och hur många unga verkar leva på bekräftelse från andra. Kanske är jag som alla vuxna varit i alla tider; orolig för ungdomen, och kanske är det helt i onödan. Men jag ser ju hur många framförallt flickor som lider svårt av detta. Förebilder som visade hur man kunde vara som kvinna; rediga stalltjejer, starka och smarta, har blivit ersatta av hollywoodfruar och blondinbellor. Jag tror inte det är så väldans bra.
 
Jag har eget stall och köper saker på rea. Vissa saker köper jag hellre av "icke-märken" eftersom prisskillnaden inte märks i skillnad på kvalitet. Fast då ska vi tänka på att ingenting här utsätts för "normalt" slitaget: så här på sommaren smutsar jag ner ett schabrak om dagen eftersom jag rider bortemot tio hästar om dagen. Likadant med ridbyxor: de slits betydligt hårdare än normalt och de går sönder, oavsett vilket märke de har.
Annat köper jag dyrare - om det är vad jag fått för mig att jag verkligen vill ha.

Jag arrangerar ridkurser här en gång i månaden för en instruktör som kommer så pass ofta. En av deltagarna jobbar på ett företag som för ett dyrt "skrytmärke" och hon är alltid snygg, prydlig, välmatchad. Jätteroligt att se ett så fint ekipage!
Men hon visar inte att hon på något sätt är "finare" än vi andra; i stället kom vi att skämta om att jag också (mest av misstag) råkade vara matchad vid senaste kurstillfället.

Så den person jag träffar på som är snygg och fixad, har inte en attityd som får oss andra att känna oss sämre. Men där handlar det ju just om attityden!

Å andra sidan funderar jag lite på det här med märken. Det verkar vara inne med Lamicell.
På lite av varje.
Jag ser med jämna mellanrum schabrak med Lamicell (har två själv, som jag fått i present). Men inte är väl de schabraken så mycket bättre än något standard från Hööks att det motiverar den stora prisskillnaden?
Eller är det jag som inget begriper?
 
Å andra sidan funderar jag lite på det här med märken. Det verkar vara inne med Lamicell.
På lite av varje.
Jag ser med jämna mellanrum schabrak med Lamicell (har två själv, som jag fått i present). Men inte är väl de schabraken så mycket bättre än något standard från Hööks att det motiverar den stora prisskillnaden?
Eller är det jag som inget begriper?
Hm, intressant - just schabrak av det märket kostar ju INTE mer än ett Hööks-schabrak? Jag har ett par stycken eftersom de var före Hööks med det ventilerande, snabbtorkande innerfodret. Min häst har lätt för att få skav och kan inte ha några quiltade, smårutiga bomullsschabrak eller schabrak med sån där "väv" inuti, då får han skav på bakre delen (han är lite rund). Nu har jag redan schabrak så det räcker men skulle jag behöva ett till skulle jag bara köpa vilket som helst som har lite ryggform och detta funktionsfoder. Jag skulle aldrig aldrig aldrig någonsin att betala närmare tusenlappen för ett tygstycke som ska ligga under sadeln och bli svettigt.
 
Jag tycker att @kryddelydd har ett jättebra exempel! Den prydliga, snygga deltagaren trycker inte upp det i ansiktet på någon annan deltagare, utan var och en får vara precis som de är utan sneda blickar/ bakom-ryggen-prat mm. som trycker ned en i skoskaften.
Det är väl så det borde vara överallt i stall/ på ridklubbar och särskilt bland ungdomarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp