Utseendehets inom ridsporten?

Det är verkligen inte lätt att stå emot om man är barn eller ungdom, väldigt många vuxna klarar det inte fast det kan variera i grad hur mycket. Min man är jägare och där kan man verkligen snacka om prylhets och att man köper sig en status men det känns inte lika jobbig eftersom inga barn blir drabbade och anspegligen på sex och naket inte är något jag sett, jag tycker mest det är patetiskt.
 
------
Jag själv var liten på åttiotalet och hängde i stallet jämt. Då fanns det här problemet överhuvudtaget inte.
Jag har heller aldrig brytt mej särskilt.
Däremot handlar jag gärna märkesprylar begagnat, för att det är bra grejor eller kvalitet. Men jag är inte märkesgalen för det.

.
Samma här, växte upp i stallet på 80talet. Då var lyckan stor att bara få klappa en häst. En borste, en hovkrats och en egen skötespann - jisses då var lyckan total. Javisst ja, så skulle man ha en häst att sköta oxå.
Jag tror att riktigt se kontrasterna måste man sett båda sidorna.

//Ungefär som en 20åring förklarade för mig att han aldrig skulle sett på tv om det inte finns HD etc etc(kan inte alla namn och beteckningar på nyaste nytt) för bästa bild- och ljudkvalite. Dvs hade han varit barn/ung på 70/80tal hade han ALDRIG sett på tv. Han förstod liksom inte att man tittade på det lilla som fanns om det så var Anslagstavlan, för det var stort. Han kunde inte tänka sig in i vad vi försökte förklara.//

Jag misstänker att det är samma med den sexualiseringen och märkeshetsningen som finns. Det ska vara så för många, för det finns inte något annat sätt. Det är sådant som omger dom, och även vuxna? idoler? sprider. Om vi vuxna/föräldrar nu inte kan ge kontrasterna.
 
jag har aldrig märkt nått sånt. kan gå i vilka kläder som helst i stallet. där ska man ha roligt inte va finklädd:)
 
Jag är... 27(?) (fick tänka efter) och har växt upp i stall runt Uppsala/Gimo-trakten. Märkte aldrig av någon prylhets alls. Har nog mest bara haft "Hööks-personer" omkring mig.

Numera bosatt i Hälsingland. Har jag tur kanske gårdsägaren är hemma och ute på gården när jag är vid lösdriften så man kan byta några ord, annars är det bara jag+ ev. sällskap. Men här kan man ju ta sin gamla skoter till Ica, stövla in i overallen ifrån Jula, ta sina mjölk och kattmat, och sen ta skotern hem igen utan att någon kollar konstigt på en.
 
Jag tycker nog att det är lite prylhets över de yngre tjejerna i vårt stall. För någon så tycker jag faktiskt att föräldern späder på hetsen, det ska vara märken hit och märken dit och mycket handlar om "ytan", och det är ju klart att barn tar efter sina föräldrar. Bland oss äldre märker jag inte någon speciell prylhets.
 
Jag är jätteförvånad över att det är så många som INTE ser prylhetsen.
Skönt att det verkar finnas fristäder där sånt saknas. Jag som rör mig i ett stort inackorderingstall tycker det är helt ledsamt. Varenda unge vet preciiiiis vilka märken som är rätt och vilka som är fel. Det tas en kvadriljon outfitbilder - det verkar som om ytan är viktigare än hästarna och ridningen.

Dessutom så förstår jag helt och hållet poängen med vad ponnymamman vill ha fram, de här barnen är utnyttjade av företagen att sköta deras marknadsföring, och den biten tycker jag är oetiskt.

Jag håller HELT med ponnymamman att plutmunnar och bikinibilder inte hör till hästbloggar. Det är inte de bloggande ungarnas fel - de ska inte skuldbeläggas, det handlar om vilka krafter som får dom att vika ut sig på det viset
 
Jag är jätteförvånad över att det är så många som INTE ser prylhetsen.
Skönt att det verkar finnas fristäder där sånt saknas. Jag som rör mig i ett stort inackorderingstall tycker det är helt ledsamt. Varenda unge vet preciiiiis vilka märken som är rätt och vilka som är fel. Det tas en kvadriljon outfitbilder - det verkar som om ytan är viktigare än hästarna och ridningen.

Dessutom så förstår jag helt och hållet poängen med vad ponnymamman vill ha fram, de här barnen är utnyttjade av företagen att sköta deras marknadsföring, och den biten tycker jag är oetiskt.

Jag håller HELT med ponnymamman att plutmunnar och bikinibilder inte hör till hästbloggar. Det är inte de bloggande ungarnas fel - de ska inte skuldbeläggas, det handlar om vilka krafter som får dom att vika ut sig på det viset
:bow::bow:
Trots min ålder på snart 19 år gammal så håller jag med helt. Brukar inte vara helt populärt bland min åldersgrupp att faktiskt tycka så ;)

Reagerade en sak när jag läste en blogg häromdagen/veckan där detta ämne togs upp (kommer inte ihåg vilken blogg det var dock). Det var att unga tjejer med bloggar som visar upp sig (i tex bikini) och bygger ett varumärke med sponsorer och samarbeten har girlpower. Tycker det är lite sorgligt att det är detta som ses som just girlpowe; fräscht sminkad, vältränad kropp, snygga kläder och ha som mål att bo i stockholm/göteborg och dricka drinkar varje helg. Ja jag tycker att det är upp till varje person att avgöra vad de vill göra med sin blogg och sitt liv men nu verkar det som för att vara någon eller för att ha just girlpower så måste man vara på detta sättet. Jag som trivs i mina mjukisbyxor, bor i en liiiiten ort med 2000 invånare och verkligen inte vill flytta för jag trivs superbra, kan inte jag har girlpower? Går det inte ha girlpower på ett annat sätt?

Sen tycker jag inte att tjejer ska dölja sig mer än killar, den sexuella anspelningen man har i reklamer osv för att locka kvinnor tycker jag inte heller är bra på något sätt men nu är det ju inte det som diskussionen handlar om. :)
 
:bow::bow:
Trots min ålder på snart 19 år gammal så håller jag med helt. Brukar inte vara helt populärt bland min åldersgrupp att faktiskt tycka så ;)

Reagerade en sak när jag läste en blogg häromdagen/veckan där detta ämne togs upp (kommer inte ihåg vilken blogg det var dock). Det var att unga tjejer med bloggar som visar upp sig (i tex bikini) och bygger ett varumärke med sponsorer och samarbeten har girlpower. Tycker det är lite sorgligt att det är detta som ses som just girlpowe; fräscht sminkad, vältränad kropp, snygga kläder och ha som mål att bo i stockholm/göteborg och dricka drinkar varje helg. Ja jag tycker att det är upp till varje person att avgöra vad de vill göra med sin blogg och sitt liv men nu verkar det som för att vara någon eller för att ha just girlpower så måste man vara på detta sättet. Jag som trivs i mina mjukisbyxor, bor i en liiiiten ort med 2000 invånare och verkligen inte vill flytta för jag trivs superbra, kan inte jag har girlpower? Går det inte ha girlpower på ett annat sätt?

Sen tycker jag inte att tjejer ska dölja sig mer än killar, den sexuella anspelningen man har i reklamer osv för att locka kvinnor tycker jag inte heller är bra på något sätt men nu är det ju inte det som diskussionen handlar om. :)

Sen att tilläggas kanske är att det är skillnad på att visa upp en enstaka semesterbild när man har varit i spanien med familjen och att använda unga och omyndiga som modeller för bikinis där man anspelar på sexualitet för att sälja.
 
Jag är jätteförvånad över att det är så många som INTE ser prylhetsen.
Skönt att det verkar finnas fristäder där sånt saknas.

De stall jag rört mig i har varit "egna" stall (den eviga medryttaren) med bara ägarens hästar, samt en liten förening med gamla (18+) ponnyer som såg ut därefter. Snygg har liksom aldrig varit på tapeten då jag antingen alltid varit ensam, eller i föreningen så har vi medryttare lagt våra pengar på just att vara medryttare. Fick vi byta vojlock ett par gånger om året så var vi glada för det liksom.

I byn jag bor nu bor vi 21 personer, varav alla utom fem (inkl mig och sambon) är pensionärer.
 
De stall jag rört mig i har varit "egna" stall (den eviga medryttaren) med bara ägarens hästar, samt en liten förening med gamla (18+) ponnyer som såg ut därefter. Snygg har liksom aldrig varit på tapeten då jag antingen alltid varit ensam, eller i föreningen så har vi medryttare lagt våra pengar på just att vara medryttare. Fick vi byta vojlock ett par gånger om året så var vi glada för det liksom.

I byn jag bor nu bor vi 21 personer, varav alla utom fem (inkl mig och sambon) är pensionärer.

Det är nog där skillnaden ligger.
Rör man sig i stall med många unga tjejer - helst såna som är ute och tävlar så ser det helt annorlunda ut tror jag.
 
Om vi börjar med den påstådda märkeshetsen. Jag själv föredrar lite dyrare märken. Klär mig gärna i Animo, Kingsland och Spooks m.m. I hästutrustningsväg väljer jag gärna Mia RS, PS of Sweden och Schockemöhle m.m. Med andra ord; Jag gillar märkessaker, eller om man så vill, dyrare saker. Men, detta är absolut inte något jag på något sätt prackar på någon annan. Eller upplever att någon annan med samma smak gör för den delen heller. Jag kan säga att jag tävlat i en 4 500 krs Animo kavaj och en 2 500 krs CO hjälm tillsammans med ett 750 krs schabrak på ridskolans klubbtävlingar.



Så sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag tycker artikeln är smått absurd, och jag, trots att jag varit på flera ställen, aldrig direkt upplevt något av det. Överhuvudtaget känns det mesta helt främmande för mig.
Varför föredrar du dyrare märkessaker? Och varför är det viktigt att redogöra för vad de kostar? Jag försöker inte vara taskig eller ställa dig mot väggen men jag undrar om du ser strukturerna?

Jag själv är över 40 och ganska trygg i vem jag är och vad jag gör och ingen som känner mig skulle nog med bästa vilja i världen kalla mig märkesbög :p men visst känner jag också av den tilltagande hysterin.
Vad är det som gör att jag vill ha ett Micklemträns eller senskydd för över 1000 kronor? Varför köper jag dyra täcken av ett visst märke och inte ett billigare alternativ?

Visst kan jag hävda att jag vill ha kvalitet men kvalitetsskillnaden motsvarar på intet sätt prisskillnaden. Vad är det jag vill ge för bild av mig själv till omvärlden?

Om nu jag som är medelålders och haft häst i 30 år märker att jag påverkas så tycker jag att det vore märkligt att inte yngre människor skulle göra det?

Jag vet iallafall att jag var ännu mer mottaglig för omgivningens påverkan som tonåring än vad jag är idag.
 
:bow::bow:
Trots min ålder på snart 19 år gammal så håller jag med helt. Brukar inte vara helt populärt bland min åldersgrupp att faktiskt tycka så ;)

Reagerade en sak när jag läste en blogg häromdagen/veckan där detta ämne togs upp (kommer inte ihåg vilken blogg det var dock). Det var att unga tjejer med bloggar som visar upp sig (i tex bikini) och bygger ett varumärke med sponsorer och samarbeten har girlpower. Tycker det är lite sorgligt att det är detta som ses som just girlpowe; fräscht sminkad, vältränad kropp, snygga kläder och ha som mål att bo i stockholm/göteborg och dricka drinkar varje helg. Ja jag tycker att det är upp till varje person att avgöra vad de vill göra med sin blogg och sitt liv men nu verkar det som för att vara någon eller för att ha just girlpower så måste man vara på detta sättet. Jag som trivs i mina mjukisbyxor, bor i en liiiiten ort med 2000 invånare och verkligen inte vill flytta för jag trivs superbra, kan inte jag har girlpower? Går det inte ha girlpower på ett annat sätt?

Sen tycker jag inte att tjejer ska dölja sig mer än killar, den sexuella anspelningen man har i reklamer osv för att locka kvinnor tycker jag inte heller är bra på något sätt men nu är det ju inte det som diskussionen handlar om. :)
Jag läser så sällan bloggarna så måste fråga- är det bloggarna som säger att du måste vilja bo i en storstad och dricka drinkar?
Säger de att det är så man ska leva eller är det så att den bloggaren vill ha sitt liv så? Låter ju fruktansvärt om de säger att det är så man ska leva. Men bra om de säger att alla får leva som de vill men såhär vill jag ta det.
 
Jag läser så sällan bloggarna så måste fråga- är det bloggarna som säger att du måste vilja bo i en storstad och dricka drinkar?
Säger de att det är så man ska leva eller är det så att den bloggaren vill ha sitt liv så? Låter ju fruktansvärt om de säger att det är så man ska leva. Men bra om de säger att alla får leva som de vill men såhär vill jag ta det.

T.ex. så har de "svar på tal"-inlägg som jag läst som handlar om anonyma kommentarer innehåller ofta antaganden att den bittra, nervärderande anonyma kommenteraren är lilla Lisa 15 år från någon liten by i skogen och rider LC på sin korsningsponny. Och sen när bloggaren i fråga ska svara på dessa elaka kommentarer så pratas det om att Lisa ska minsann inte säga något för hon har inte upplevt allt, hon är ingen expert och vet inte alls hur bloggaren lever och är (det sista är ju dock sant). Snarare så känner jag att det är just Lisa som vet hur verkligheten för många i Sverige ser ut. Sen huruvida hon ÄR den anonyma kommenteraren eller inte är en annan sak som jag, eller någon självklart inte vet.

Det jag menar är då att de som inte är på det sättet som bloggarna är ofta nedvärderas som lata, bittra, elaka, inte är villiga att jobba mm oavsett i vilket sammanhang man nämner det i.
 
Varför föredrar du dyrare märkessaker? Och varför är det viktigt att redogöra för vad de kostar? Jag försöker inte vara taskig eller ställa dig mot väggen men jag undrar om du ser strukturerna?

Jag själv är över 40 och ganska trygg i vem jag är och vad jag gör och ingen som känner mig skulle nog med bästa vilja i världen kalla mig märkesbög :p men visst känner jag också av den tilltagande hysterin.
Vad är det som gör att jag vill ha ett Micklemträns eller senskydd för över 1000 kronor? Varför köper jag dyra täcken av ett visst märke och inte ett billigare alternativ?

Visst kan jag hävda att jag vill ha kvalitet men kvalitetsskillnaden motsvarar på intet sätt prisskillnaden. Vad är det jag vill ge för bild av mig själv till omvärlden?

Om nu jag som är medelålders och haft häst i 30 år märker att jag påverkas så tycker jag att det vore märkligt att inte yngre människor skulle göra det?

Jag vet iallafall att jag var ännu mer mottaglig för omgivningens påverkan som tonåring än vad jag är idag.

Jag föredrar de för att jag anser att kvalitén och passformen är bättre. Och för att jag kanske gillar någon färgkombination etc. bättre.
Priserna tog jag med mera för att ännu mer förtydliga den smått "absurda" situationen (10' outfit på en klubbtävling), men att det samtidigt är ens eget val. Bara det jag ännu mer ville förtydliga! :)

Förövrigt kan jag bara hålla med dig i ditt inlägg!
 
Jag tycker den här tråden är så himla nyttig! Tack @stjarnhimmel för ämnet!

Har följt nu ett tag och det finns många kloka kommentarer här. Själv står jag i ett litet stall (eller just nu är jag hästlös men förhoppningvis inte så länge till!) med stallägaren samt hennes dotter runt 12.

Jag är livrädd för att påverka dottern negativt (stallägaren tror jag inte är någon risk, haha). Helt ärligt lägger jag typ all tid och alla pengar på hästen. Jag har flera sorters sadlar, träns och schabrak och kommer med nya saker titt som tätt.
Försöker verkligen betona att det mesta köper jag begagnat och att jag även säljer saker för att det inte ska bli att det är "normalt" att ha massa nya saker hela tiden...

Oavsett känns det som en ganska klok tjej eftersom de saker hon tycker är finast är de jag gjort själv :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp