Bukefalos 28 år!

utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

BC är bra på lydnad för att det är en bra vallhund i botten. Plocka bort det och meritera bara på lydnad och utseende och de kommer inte dominera lydnaden något mer. Nej lydnadsmeriter räcker inte för att få en sådan överlägset bra lydnadshund. Kolla t.ex. andra raser som endast meriteras inom lydnad/bruks...
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Självklart är det bra att det ställs lite krav. Det går heller inte att avla på alla individer.
Men vill man inte avla på en hund som är en riktigt bra utställningshund och ar bra meriter i lydnad? Även om den egentligen används till vallnig? Har fått för mig att meriter i utställning är bra när det gäller avel, för att man har exteriört bra hund eller nåt sånt. Eller har jag fel? Många uppfödare ställer väl ut sina hundar.

Inom BC så spelar utseendet ingen som helst roll. Iallafall i de flesta fall. Sen finns det tyvärr en "utställningsdel" av BCn också. Alla är svartvita, långhåriga, feta och loja.

Jag tycker det är underbart med rasklubbens krav. Låt vissa raser vara ifred och finnas till för det dom är avlade för :bow:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

BC är bra på lydnad för att det är en bra vallhund i botten. Plocka bort det och meritera bara på lydnad och utseende och de kommer inte dominera lydnaden något mer. Nej lydnadsmeriter räcker inte för att få en sådan överlägset bra lydnadshund. Kolla t.ex. andra raser som endast meriteras inom lydnad/bruks...
...så har du en hund som är utmärkt att tävla med men som inte kan användas i det arbete de en gång avlades fram för. De flesta hundarna i rasgrupp I är fd vallare, och det är de egenskaperna som gör dem till bra brukshundar.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Har fått för mig att meriter i utställning är bra när det gäller avel, för att man har exteriört bra hund eller nåt sånt.

Det är bra för att få andra att tro att hundarna är bra. Det finns nog ingen ras som idag blir hjälpt till något bättre av utställningar. Visst sållar man bort de absolut fulaste om man ställer ut dem och de får på pappret att de absolut inte ser rastypiska ut, men för att få meriter krävs ofta hundar som inte skulle fungera till ursprungsanvändningsområdet. Hur det nu kan vara fint med en icke-funktionsduglig hund kan jag inte förstå.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

:bow: :bow: :bow: :bow:

Instämmer till fullo!

Vore intressant om någon kunde nämna en enda ras som förbättrats - användbarhets-mässigt (nytt ord jag vet :D ) - genom "utställnings-avel"!?

/Swat
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

...så har du en hund som är utmärkt att tävla med men som inte kan användas i det arbete de en gång avlades fram för. De flesta hundarna i rasgrupp I är fd vallare, och det är de egenskaperna som gör dem till bra brukshundar.
AHA!
Som Collien då menar du?
Om man avlar bort vallanlagen så kastar man ut barnet med badvattnet, om man inte samtidigt bemödar sig om att skapa en abil brukshund!


Titta t ex på de utländska Schow BCna, tror du de kan prestera i Brukset, eller ens på lydnadsplan (skräck exempel Kennel Pikkupainen eller liknande).
:banana:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Vad skönt med så många som vältaligt står upp för värdet i att använda meriterade BC i avel. Själv har jag min första BC och vi kämpar på med vallningen. Jag hade aldrig valt en BC om jag inte skulle ha tänkt att valla med den. Vissa dar önskar jag att jag valt en annan ras då vallning är en svår konst för en nybörjare men det är bara att kämpa på. I vår hoppas jag att vi ska klara VP. Jag tycker ärligt talat inte att BC är en hund för alla!
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Som Collien då menar du?
Collie, schäfer, belgare, holländare...

Ren utseendeavel kan bli ett fördärv. Dels för att vad som anses "snyggt" blir en modegrej, dels för att den inte kan säga något om hundens temperament. Jag är glad att det finns rasföreningar som har krav på att hundarna ska kunna användas!

Dessutom: en hund som håller för arbete har en bra exteriör!
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Collie, schäfer, belgare, holländare...

Ren utseendeavel kan bli ett fördärv. Dels för att vad som anses "snyggt" blir en modegrej, dels för att den inte kan säga något om hundens temperament. Jag är glad att det finns rasföreningar som har krav på att hundarna ska kunna användas!

Dessutom: en hund som håller för arbete har en bra exteriör!
Mao behövs inga utställningar!
BCs o WK har klarat sig ypperligt utan.

mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 176
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 849
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej alla! Jag har sedan barnsben fått höra att border collies måste få utlopp för sina vallningsinstinkter och om man ska skaffa en...
2
Svar
24
· Visningar
4 781
Övr. Hund Hej Har jag fått höra rätt?? är kelpien en lättare ras än bc:n ?? klarar sig en australiensk kelpie av att bara köra lydnad eller...
Svar
14
· Visningar
6 367
Senast: Gilan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp