Bukefalos 28 år!

Utställning för nybörjare!

Zack

Trådstartare
:bump:
Nu har jag varit på ett par utställningar som besökare och blivit intresserad av att själv testa att ställa.
Har fått goda råd och tips av bekanta men fler frågor har uppstått då jag börjat observera alla olikheter vid visningar. ;)

Har sett att många håller i både huvud och svans när dom ställer hundarna- måste man det? När jag har tränat hemma framför spegeln tycker jag att min hund ser mest fördelaktig när jag står bakom henne, med lite sträckt koppel upp och berömmer henne- då viftar svansen och jag tycker hon ser trevlig ut- finns det någon nackdel med att ställa så?

Springer man alltid samma varv i ringen och på diagonalen i ett visst mönster eller säger domaren till en hur dom vill se hunden/hur man ska springa?

Finns det andra råd och kanske tips man bör tänka på?
 
Hur man ställer hunden beror på vilken ras det är.
Man springer alltid vänstervarv och sedan vill domaren se hunden rakt bak och framifrån, då är det lite olika om man går på diagonalen eller meddellinjen.
De flesta domare är trevliga och förklarar bra hur de vill ha det men det är alltid bra tt vara på plats vid ringen i god tid så man kan se några hundar innan man själv ska in.
 
De allra flesta raser ser bäst ut om de visas fritt på löst koppel. Att hålla på och flytta alla benen och sedan hålla huvud och svans i ett stadigt grepp kan få en korrekt konstruerad hund att se helt felkonstruerad ut, om man inte har koll på hur och varför man ställer den på ett visst sätt. Uppvisningen handlar ju om att hunden ska stå så att domaren får de bästa chanserna att verkligen se hur hunden ser ut.
Som redan sagts så går man alltid i vänstervarv i en utställningsring och man har alltid hunden på vänster sida (alltså in mot ringens mitt). Hunden ska visas upp i trav, så beroende på hundens storlek och ras så kanske det räcker med att du själv går i rask takt eller så kanske du behöver springa. Tempot ska inte vara för långsamt eller för fort, utan en ledig trav. Domaren ska ju bedöma hur hunden rör sig. Om domaren vill att du visar hunden i en triangel så säger denne åt dig att göra detta. Anledningen till denna triangel är att domaren vill se hundens rörelser rakt bakifrån, rakt från sidan och rakt framifrån, så försök att göra triangeln så att domaren får se hunden ur dessa vinklar. Utställning handlar alltså inte om något dressyrprogram som du måste komma ihåg utantill, utan du får instruktioner om allt du ska göra.
Kolla om det finns ringträningar där du bor. Länsklubbarna har ofta detta och det är ett utmärkt tillfälle att få hjälp med hur man bäst visar upp sin hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 309
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 158
Senast: Amaranthe
·
Hundavel & Ras Jag vill gärna ställa ut min valp framöver men är nybörjare gällande utställning! Vid vilken ålder är det lämpligt att börja ställa ut...
Svar
12
· Visningar
2 441
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 865
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp