Bukefalos 28 år!

Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

Man blir automatiskt anmäld till avels/uppfödargrupp om tillräckligt många avkommor deltar i utställningen. Sen finns det inget tvång om att vara med.

Det hör till god sed att man ställer upp i grupperna om uppfödaren önskar, står till och med i SKKs regler.

Jag kan inte se varför det skulle vara så farligt?
Säg till uppfödaren att du inte kan lova något snyggt och välstädat framträdande, sen är det upp till henne om hon vill köra ändå.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Tack för svaret!
Har läst lite vad jag hittat på nätet (många äldre trådar).
Dock tycker jag verkligen inte att det är schysst varken för oss eller hunden.
Hon svarade "han är för snygg för att kunna skämma ut oss".. Visst är han okej, dock inte färdigutvecklad. Vill verkligen inte ha in han i den pressen han hamnar i i en avelsklass. För HANS skull. Dessutom vill vi ju inte att han ska skämma ut sig på en större officiell utställning och göra den "reklamen"..

Funderar på att skita i att anmäla honom dit över huvud taget för att slippa den här frågan :(
Han fick ju egentligen hänga med i planeringen endast för att vi skulle debutera med lillis och lika väl kan ta detta som en träningstävling för erfarenhetens skull..
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vad är det för skillnad att ställa i avelsklassen mot att ställa i sin vanliga klass? Är hundarna unga och busiga behöver ni inte ställa dom så nära varandra. Är ju mindre press på hundarna att vara med i en uppfödar/avelsklass än i de individuella klasserna då de verkligen blir klämda och kända på överallt.
Klarar inte hunden av att gå in i ringen två gånger har den nog inget på utställningen att göra överhuvudtaget.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag måste säga att jag inte alls förstår varför ni inte skulle kunna vara med.
Det blir inte alls någon extra press på hunden. Ni ska bara vara där och göra er grej.

Personligen skulle jag se det som ett tillfälle - kunna träna inne i ringen en extra gång!
 
Sv: Utställningstråden 2011

Tack för era åsikter. Är så typiskt mej att oroa sig och grubbla för mycket.
Ska på en inoff den 3/9 så får det avgöra då om han ska ställas öht i växjö.
Tack igen för era tankar!
 
Sv: Utställningstråden 2011

Tack för era åsikter. Är så typiskt mej att oroa sig och grubbla för mycket.
Ska på en inoff den 3/9 så får det avgöra då om han ska ställas öht i växjö.
Tack igen för era tankar!

Jag håller med de andra, just avel och uppfödarklass ställer inte särskilt stora krav på hunden. Där tar ju domaren inte ens i hunden, det har h*n ju redan gjort. Se det som en kul grej istället!
Men. Känner du fortfarande likadant när ni är på plats så tycker jag inte ni ska vara med. Du kan alltid säga till din uppfödare att det blir för mycket på en och samma gång för din unga hund som är på sin första utställning. Ni är trötta helt enkelt.

Jag själv har sagt nej en gång till att vara med i uppfödargruppen. Men då var det riktigt hett ute, allt drog ut på tiden och finalerna skulle inte gå förrän flera timmar senare. Min hund var påtagligt trött av värmen så jag tackade för mig. Visst blev uppfödaren besviken men accepterade och förstod mitt beslut. Sen visade det sig att även en till av oss inte ville vara med av samma anlednings om jag.
Men jag har väldigt god kontakt med min uppfödare och hon vet att jag alltid ställer upp i vått och torrt annars:)
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

Nu har jag bestämt att jag ska ställa ut min flat i oktober. Ställde ju ut han i våras och hade tänkt ställa ut han igen i juli men det blev inte. Så nu blir det i Boden i slutet av oktober istället... Får hoppas det går bra igen.
Om jag bara kan få han att stå ordentligt... Har börjat träna på det igen, men han ser ut som han skäms och det är som att han tror att jag skäller på han.... Men ibland står han riktigt bra, även om svansen fortfarande är mer eller mindre mellan benen....
Vi har ju lite tid på oss att träna i alla fall....
 
Sv: Utställningstråden 2011

Dock tycker jag verkligen inte att det är schysst varken för oss eller hunden.
Hon svarade "han är för snygg för att kunna skämma ut oss".. Visst är han okej, dock inte färdigutvecklad. Vill verkligen inte ha in han i den pressen han hamnar i i en avelsklass. För HANS skull. Dessutom vill vi ju inte att han ska skämma ut sig på en större officiell utställning och göra den "reklamen"..

Fast varför är det en press på hunden? Fixar den inte avelsklass kommer den absolut inte fixa den vanliga klassen där den faktiskt blir hanterad på ett helt annat sätt. Och tror man inte att hunden fixar det bör den nog stanna hemma. Och skämma ut sig o göra dålig reklam för sig, tja det är en bebis, vem lägger det på minnet? Alla har vi våra dåliga dagar och sålänge hunden inte beter sig aggressivt så tror jag ingen minns det sen. Och den taskiga reklamen får ju mest uppfödaren lida av ;) Tycker dessutom publikintresset brukar va sådär på avels o uppfödargrupp.

Det fixar nu säkert galant. Däremot kan det ju vara sjukt drygt att vänta på den där klassen ibland när man helst vill åka hem..
 
Sv: Utställningstråden 2011

Fast varför är det en press på hunden? Fixar den inte avelsklass kommer den absolut inte fixa den vanliga klassen där den faktiskt blir hanterad på ett helt annat sätt. Och tror man inte att hunden fixar det bör den nog stanna hemma. Och skämma ut sig o göra dålig reklam för sig, tja det är en bebis, vem lägger det på minnet? Alla har vi våra dåliga dagar och sålänge hunden inte beter sig aggressivt så tror jag ingen minns det sen. Och den taskiga reklamen får ju mest uppfödaren lida av ;) Tycker dessutom publikintresset brukar va sådär på avels o uppfödargrupp.

Det fixar nu säkert galant. Däremot kan det ju vara sjukt drygt att vänta på den där klassen ibland när man helst vill åka hem..

Tack för era tankar, det är nog jag som stirrar upp mej massa. Kan ju fördydliga att hunden i fråga är 2 år (!!) jätte omogen i huvudet, trots vi gått kurser och lydnad så tramsar han enormt. Problemet är att han vill leka, dra, busa med de andra hundarna, i vanliga klassen kan man dock ta lite avstånd. (har gått superbra på en utställning och åt skogen en annan, beror på dagsformen) Inga problem med att domarn känner och klämer. Det jag menar att man pressar han i avelsringen är att man ställer nära och ihop med syskon och mamma som han för övrigt avgudar och älskar att bråka med.. Därav min osäkerhet. Tänkte det kunde vara bra att träna honom och ställa, men jag vill ju inte skämma ut hela kenneln om han skulle få ryck.. han är ju trots allt 2 år... Ska som sagt på en inoffare den 3/9, får avgöra då om han ska ställas off i växjö. Han är ju jättefin, så synd att det ska falla på tramset.. Hoppas och tror att han en dag ska lugna ner sig :P
 
Sv: Utställningstråden 2011

men är inte det underförstått med flattar, att de studsar runt i ringen och är flamsiga, även i veteranklass? :angel: :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Hoppade runt lite gjorde han medan vi sprang, för han ville hälsa på hunden bakom oss, men det gick bra efter ett litet tag.
Ja det är det säkert, men det är väl meningen att dom ska stå någorlunda stilla när man ställt upp hunden för att domaren ska titta på den? :) Dom andra hundarna skötte sig i alla fall bättre än min.
 
Sv: Utställningstråden 2011

det är ju trevligt om hundarna står någotsånär still, men så länge "oroligheterna" i ringen beror på glädje och leklust brukar domarna ha överseende :)
oavsett så ger det INTE dåligt rykte för din uppfödare att din hund är flamsig, han är inte mentalt färdig, och det är ju en flat....
det som skulle kunna ge dåligt rykte är aggressivt eller väldigt rasotypiskt beteende, men det verkar ju din inte ha :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Det är ju Chebban98 som har frågat om avelsgrupp, inte Nila. Har för mig att Chebban har Shetland Sheepdog :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*
Ingen mer som varit på Svensk vinnare i Norrköping och/eller i Eskilstuna i helgen?

Jag hade bara med mig min Nova dit och ställde i lördags i Norrköping, domaren gillade henne inte alls men ändå lyckades hon bli plac som nr 4 i championklassen, dock utan ck.

Eskilstuna idag på en plan som badade i vatten. Nova vann championklassen och blev sen även BIM med CACIB. Super nöjd med det och glad över min lilla hund som presterade så otroligt bra trots underlaget :love:

sv_vinnare_024.jpg


E-tun-11.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis!!!:D
Kom inte iväg själv men fick rapporter från min ras, kullsystern till min Troja kammande hem BIR och titeln SV-11:D
Domaren hade tydligen varit stenhård och inte gett en ENDA hane ck först, men när bedömningen av tikarna började ångrade han sig och gav ck till den hane han placerat först, mycket märkligt.. Av tikarna fick i alla fall 4 tikar ck men det hade varit tufft!
Så jag är glad att jag inte åkte med min utfällda lilla vovva:D
 
Sv: Utställningstråden 2011

sorry, svaret verkade vara en alldeles utmärkt fortsättning på det jag skrev innan, så jag bara fortsatte på samma spår med diskussionen :) ska läsa mer noga i framtiden :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Nila o jag var iväg till Norrköping i helgen. Såg verkligen fram emot det då det är sååå fin ahundar söderut, bla värsdsvinnaren skulle komma. På papperet fina hundar som kom... resultatet blev kanon!
Att bli 2:a bakom jww-10, ww-10, ww-11, är inte fy skam.. :rofl:

Championklass, Domare: Anette Bystrup, Danmark
Kv Exellent, Kk 2 ck, Btkl 2

"Harmonisk, välkroppad med härligt litet trekantsformat huvud, välburna öron, markerat stop,
korr saxbett. Prima hals & överlinje. Välvinklad, fria kvicka rörelser."

GRATTIS till fina resultat alla nöjda!
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*
kraxen2.jpg

"Mycket vackert huvud med bra uttryck. Bra öron, lite ljusa ögon. Välburen svans. Mycket bra propotioner, rör sig utmärkt. Står mycket bra på sina tassar, bra päls, mycket bra svans."
Exellent, CK, CACIB, Bästa hane, BIR och 2:a Blå-Gula hund.

Framför allt så skötte sig lillkillen jättebra hela dagen, trots en lite trött matte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 984
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
25
· Visningar
1 364
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 510
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 685
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp