Utställningstråden 2017

Meen.. jag är så besviken! Såg nu att dom ändrat reglerna för att byta klass efter att hundarna blivit champion. Är anmäld till Vännäs och Alfta och nu ska alltså hunden ställas i öppenklass på båda dom utställningarna. Jag som såg fram emot att få ställa i championklass och kanske ha lite fördel till att kunna nosa på Cacib.
Hur funkar det nu? Kommer hon gå som de andra ocertade hundarna i ökl men inte kunna ta cert för att hon är fullcertad? Känns ju skittråkigt att ställa henne som vanlig öppenklassare när hon är champion. Jag kanske är töntig men min erfarenhet är att championhundarna oftare placeras bäst och har störst chans till Cacib. Hon skulle dessutom gå som enda hund i ch.kl i Vännäs imorgon. Jag har ju som längtat efter att gå i den klassen..
 
@Nominous
Hon går i öppenklass men är självklart inte berättigad till cert iom fullcertad. Så tyvärr, det är som innan hon blev champion minus cert-möjligheten.
Och jo, det kan vara en nackdel att komma från öppenklass upp i bästa tik-konkurrensen, men inte alltid, beror på domaren. Du får hoppas på en vettig domare som dömer utifrån vad hen ser och inte vilken klass hunden kommer ifrån.
 
@Nominous
Hon går i öppenklass men är självklart inte berättigad till cert iom fullcertad. Så tyvärr, det är som innan hon blev champion minus cert-möjligheten.
Och jo, det kan vara en nackdel att komma från öppenklass upp i bästa tik-konkurrensen, men inte alltid, beror på domaren. Du får hoppas på en vettig domare som dömer utifrån vad hen ser och inte vilken klass hunden kommer ifrån.
Precis som jag trodde då.. Jäkla skit!! Hade känts bättre att komma från Ch.kl in i btkl.
Meddelar ringsekreteraren nåt om att hunden i ökl är champion? Jag måste ju meddela innan rasen börjar men meddelar dom i sin tur domaren? Eller håller dom det bara för sig själva för att veta vilka dom ska dela ut cert till?
 
Precis som jag trodde då.. Jäkla skit!! Hade känts bättre att komma från Ch.kl in i btkl.
Meddelar ringsekreteraren nåt om att hunden i ökl är champion? Jag måste ju meddela innan rasen börjar men meddelar dom i sin tur domaren? Eller håller dom det bara för sig själva för att veta vilka dom ska dela ut cert till?
Har dålig koll på hur det funkar på det området numera, men jag tror inte ringsekreterare meddelar domaren om sånt, domaren ska ju ha en "ofärgad" bild av hunden.
 
Ni som har koll på det här med utställning och termer - vad betyder det när hunden är utfälld?
Är det när bara den tunna sommarpälsen är kvar, eller att den håller på att fälla och ser tussig ut?
 
Åkte på ett VG idag med kommentaren att hon är alldeles för outvecklad. Att hon såg ut som en outvecklad junior.. :confused::confused:
Intressant att hon fick den kritik hon fick för en vecka sedan - Welldeveloped..
Jaja jag blir inte klok på utställningar!

Hur har det gått för er andra?
 
Gårdagen i Vännäs var lång, jättevarmt och sedan jätteblöt :D
Upp klockan fyra för att hinna i tid till när brabarna skulle in först i ringen.
Visade Hot, exc, ck, 2bt och r-CACIB. Utifrån kritiken inser jag att jag verkligen behöver höja tempot när vi går :) Jean visades och blev BIR.
Tyvärr saknades ungefär hälften av hundarna i rasen då ägarna och arrangören på något sätt blivit osams innan utställningen, och ägarna därför inte kom.

Efter brabvisning, för en helt underbar domare som jag definitivt kommer visa för igen, så väntade en lång... väntan. Bruxarna gick nämligen sist i ringen intill. Jaja, kunde shoppa en kylväst iaf, och den kom till användning. Fy vad varmt det var. Sådär vid lunchtid började svalare vindar komma och åskan mullrade på avstånd, och lagom tills det var dags att gå in med bruxarna så kom regnet. Gode värld så mycket det regnade! Kul på en ras som har en tendens att se lite... stripig ut när de blir genomblöta i skägget, men men.
En mycket förstående domare lät oss stå inne i tältet och visa hundarna (vi var två) och spendera så lite tid som möjligt ute i regnar.
Tassa skötte sig finfint, exc+ck, slagen av mamma i bt, men cert och r-CACIB. Jippi! One more cert to go!
Efter detta blev det relativt regnuppehåll tills alldeles innan det var dags för stora ringen. Visade Jean i ordentliga regndroppar, och han var en klippa som alltid. Utgallrad, men jag är nöjd :) Var sedan hemma typ halv nio på kvällen, så det var minst sagt en heldag :)

Nu kommer Tassa att åka på Norge-turné utan mig, med chans på två norska cert och isf NoUch, och sedan ska hon till Gällivare veckan därpå. Jag hoppas på championat innan sommaren är slut :)
 
@Laa Grattis!! Då hade ju du en bra dag :D om än lång! :p Men jag hade ju 4h hem i bil och åkte 03.30 på morgonen så det var en lång dag här med. Men ingen bra sådan.. haha!
jag vill också åka till Norge! Så jäkla dumt att man inte ens kan få dispens för att tävla med Amstaff. Man tappar så sjukt mycket tävlingstillfällen när man bor i Östersund. Norge är så nära då. Finland och Danmark blir ju jättelångt bort!
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Söndagens boxerspecial blev plåster på såren efter Norgehelgen. Breeze vann öppenklassen och blev trea i bästa hane. Efter fyra specialer har han 3 bästa hane placeringar -- 2, 3, 3. Ser dock inte ut som vi har någon chans på vandringspriset för bästa utställningsboxer i år heller.

Nästa blir den internationella på Tvååker. Har nog ingen chans för en SKK-domare, men det är ju inte så långt att åka i alla fall.
 
Bornholm? Sjukt sugen men tror det krockar med annat :(
Var du i Roskilde? Isåfall, hur bodde du? :)
Vi skippar bornholm. Verkar både dyrt och krångligt att ta sig dit. :( Spetshundsklubben har utställning 12-13 aug så vi åker dit istället. :)
Vi körde hem emellan till roskilde. Vi har bara en dryg timme dit. :D
 
Vi skippar bornholm. Verkar både dyrt och krångligt att ta sig dit. :( Spetshundsklubben har utställning 12-13 aug så vi åker dit istället. :)
Vi körde hem emellan till roskilde. Vi har bara en dryg timme dit. :D
Aha! Så fuskit :p Vi har typ..13-14h till Roskilde så jag tror inte vi åker hem emellan :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 944
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
456
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 841
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp