Mål o Planer 2024

Hunden blir 8 år i augusti. Vi fortsätter tävla mästarklass i rally och klass 3 i heelwork och hoppas på något godkänt resultat i varje och om vi har tur något championat.
Vårt mål är att ta båda championaten till hon är 10 år, hittills har vi ett cert i rallyn, inget i heelwork.
(Vi fick inget godkänt resultat i någon gren under 2023, så vi tar det långsiktigt.)
 
Ska försöka ta mej I kragen och se till att göra anlagsprov med Leffe och börja tävla. Sivan ska förhoppningsvis åxå börja spåra. Får se hur långt vi kommer. Det är den där som håller i snöret som har lite dåligt självförtroende.
 
Fodervärden bor i Umeå. Uppfödarna bor i Sundsvall och Söderhamn. Så du tänker nog på rätt kull.
Nu blev jag ännu mer avundsjuk på ditt val av valp! När jag någon gång ska ha en pudel igen drömmer jag om en valp därifrån :love: Verkar vara väldigt trevliga pudlar!
 
Först och främst att vi alla håller oss friska och krya! ❤️ *peppar peppar*

Alpina
Ställa i veteranklass för hela slanten! Gärna ett danskt/nordiskt/internationellt veteranchampionat med. 😁

Shiera
Det eviga målet är rallychampion. 😅 Sen ska vi tävla lite agility för skojs skull.

Iso
Fina röntgenresultat och gärna nått championat. 🥰

Men alla mina planer hänger på att jag lyckas skaffa en bil. 😅 Blir det ingen bil så får vi hålla oss hemma och mysa i soffan.
 
Jag vågar kanske säga förhoppningar, planer brukar gå åt skogen på nåt sätt.

Winter
Få ut sitt svenska utställningschampionat, vilket kräver uppflytt till högre klass i spår.
Jaga cert i Norge och Danmark, gärna Nordic och Cacib också.
Starta högre klass, om jag kan få honom att apportera med mig.
BH-prov inför eventuellt test av FH-spår om vi lägger ner brukset.

Lancelot
Delta i en tävlingssatsning inom Boxerklubben för att eventuellt starta appell och/eller BH-prov till hösten.
Jaga cert i Norge och Danmark, gärna Nordic och Cacib också.
Rönta rygg och undersöka hjärta när han blir två.
 
10-åringen: Att hon ska få fortsätta må bra, 1:a pris i lydnadsklass 1, felfri på en agilitytävling, kanske även doftprov eukalyptus? (om jag kan få henne att tagga ner och inte vilja apportera/ta sönder när hon hittat det :p)

7-åringen: En godkänd runda i avancerade klassen rallylydnad, 1:a pris i startklassen lydnad, felfri på både hinder och tid på en agilitytävling (hon har hittills varit felfri på hinder, men är inte den snabbaste så hade då 14 tidsfel :p :D), doftprov eukalyptus

1-åringen: Röntgen, några godkända rundor i fortsättningsklassen i rallylydnad (RLD F kanske?), testa en startklass i lydnad, testa en agilitytävling, kanske anlagsprov i viltspår?
 
Slyngeln fyller ju tre i år, så måste nu ses som "officiellt vuxen", vilket faktiskt också märks i beteendet - det hände något runt tvåårsdagen, det slyngelaktiga ersattes liksom av en hund som faktiskt går att "prata med" :D

Han är ju utpräglad gårds- och familjehund så att "hänga tillsammans", gå de dagliga promenaderna och jobba lite på vardagslydnaden är ju sånt vi kommer hålla på med i vardagen.

Vi har, som jag skrivit i andra trådar, fått förfrågan att använda Slyngeln i avel och han är nu "godkänd" på både höfter (B) och ögon (ua), så vi väntar mest på att tiken ska börja löpa :) Kanske får också en valp flytta in här så småningom.

Förra året gjorde vi ju BPH med skott, vilket var riktigt kul! I år skulle jag vilja göra vallanlagstest om det ordnas något på rimligt avstånd. Vi har också pratat om att testa lite agility.
 
Vi ska flytta till Åland så hur hundåret blir står skrivet i stjärnorna. Första målet är att hitta någon dagpassning. Rhiannon är en känslig och lite orolig dam, så jag har alltid uteslutit att hon skulle trivas på hunddagis. När jag kommer hem till Sverige ska vi dock åka över och titta på ett dagis där hon kan få plats. Där är hundarna i en väl inskolad flock och det tror jag kommer att passa henne. Hon gillar aktiviteter i flock, t ex promenader med Cockerklubben, träningar och kurser. Dagisägaren tror också att det bör funka efter min beskrivning och att ha studerat Rhiannons BPH. Men vi ska som sagt dit och kolla.

Jag hade tänkt att satsa på att ställa ut under 2024. Hunden ser jättefin ut, men har varit lite för tjock vilket jag inte lyckats få bukt med. Så vi har bara ställt inoff som träning under 2023. Nu vet jag inte hur det blir, men jag hoppas att det finns inoffare på Åland och sen får vi åka till Sverige och ställa någon gång.

Övriga aktiviteter söker jag fortfarande efter något som kan passa oss. Problemet är att jag tycker många saker (t ex nosework och lydnad) är så tråkigt att klockorna stannar och hunden tycker visserligen att viltspår är jättekul, men så otroligt lättstörd att det krävs massor av träning för att jag ska känna mig nöjd att försöka igen. Men nu sneglar jag lite på finska spanielanlagsprovet. Ska nog försöka åka och titta på något sådant + se om det finns någon spanielgrupp att träna med. Jag satte en del av grunderna när hon var valp, men sen har vi inte tränat. Och stadgan är helkass. Men - detta är i alla fall något vi båda uppskattar.
 
Mitt mål är att vi ska ha roligt, så det blir ju rätt vaga ”mätbara” mål 😁 Vi ska fortsätta utveckla spåret och specialsöket :) Och träna som att start i både appell, BH/VT och klass 1 vore möjligt.

Hoppas också få plats på den skyddskurs som IGP-gänget planerar att ordna.
 
  • Få en valp
  • Resten av flocken friska :love:
Zeppelin
Nordiskt veteran championat. Hemskt hemskt gärna dansk champion också. Och finsk veteranchampion hade inte varit fel heller.

Lemmy
Nordic Ch. Men troligtvis inte satsning på det i år då det är DK eller Norge som gäller för det och ingen av de norska utställningarna passar i år.
Ta upp rallyn? Vet inte om jag orkar, alltså träna hemma är en sak men vi behöver ju träna med störning om vi ska tävla. Och det känns dyrt och jobbigt med körandet. Så mkt enklare när man bodde i stan!
 
Knut, labbe 1,5år
Grundkurs i jaktapportering, fortsättningskurs och gärna ett prov (vet ej hur de funkar än)
Ställa ut bara för kul :D
Mer konditionsträning, börja springa ihop. Kanske något lopp? 🙈
 
Mitt främsta mål detta år är att skapa alternativ kommunikation med min äldsta hund eftersom hon nu börjar höra dåligt.
Helt enkelt för att främja att jag ska kunna fortsätta ha henne lös, fortsätta kommunicera.
Det blir superspännande men också en utmaning...kan ju inte räkna med att synen kommer vara hundra, så kan inte bara gå på teckenkommunikation. Och nu när synen är bra (eller ja, inte märkbart förändrad ÄNNU) så räcker ju inte tecken om hon är långt ifrån och vänd bort från mig. Så jag behöver fler verktyg i verktygslådan.

Hon heter Verah och hon fyller 13 år i Mars.

Verah mormor.jpg
 
Målet i år är att starta appelklass och förhoppningsvis även lägre spår. Kanske en startklass nu i början av året mest som träning. Troligen ska han även göra MT i höst. Han är 2,5 nu och saker börjar falla på plats. Självklart är det viktigaste att han får vara frisk och att vi har kul tillsammans🥰🐾
 
Planer för 2024:

- göra MT och exteriörbeskrivning
- starta appellen och bli uppflyttade till lägre klass
- tävla startklass lydnad och bli uppflyttade till klass 1
- slutföra min instruktörsutbildning och hålla min första SBK-kurs
- fortsätta jobba med rasklubben men förhoppningsvis börja kunna avveckla mig själv så smått...
 
Planer för 2024 med Bog:

-HD och ED röntgen.
-Starta honom i vallning.
-Springa något canicross lopp.

Planer för 2024 med Floki:

-Vi får se vad ortopedbesöket nästa vecka säger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Denna vecka är det dags för säsongsstarten i dressyrens världscup. Först ut är som vanligt danska Herning, och sedan väntar ytterligare...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 959
Senast: zassoo
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 141
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp