Bukefalos 28 år!

va d för tidigt?

Falkenrally

Trådstartare
Fick hem min nya häst i lördas hon är 4 år och är ett varmblod. hon

bryr sig inte om sadel eller så heller men min lillasyster hade suttit på

henne en gång men d hade inte gått så bra tydligen..

men men..

iaf idag så sku vi testa hänga på henne min kompis fick vara

testpiloten:D men de gick inge vidare Lilja som min häst heter så

bara gick iväg (vill tillägga att vi hade longerat henne före så hon

fick bralla lite) o vi testa o testa o testa men de blev bara samma

resultat.:( så då testa jag hoppa upp o kompisen höll i. o då stod

hon helt lugnt o brydde sig inte alls;) då hängde jag bara sen lyfte

jag sakta över benet o satte mig ner i sadeln men luta mig

fortfarande över halsen o prata me henne o klappade henne. ingen

reaktion.sen satte jag mig lite rakare men inte helt rak o hon stod

bara o vila på ena benet. då tyckte vi att de va bra så i morrn

tänkte vi gå vidare. eller tycker ni jag ska låta henne vila en dag?

tacksam för svar + tips tas emot hjärtligt:love:
 
Sv: va d för tidigt?

Jag tycker att du går på tok för snabbt framåt, om hästen aldrig är sutten på så tycker jag att du ska vänta till hästen känner dig och stället ordentligt.
Jag väntade till ca för 3 veckor sen innan jag satt upp för första gången på min. (har haft henne i 3 mån)
och innan jag satt upp så var hon van vid sadel (träns+bett var hon redan van vid då hon var körd), sutten på ett flertal gånger och vi tränar mycket NH också.
och än så länge är hon riden ca 4 ggr, bara korta stunder (5-10 min).

men tiden på hur länge man ska vänta är olika.
Man måste anpassa sig efter individen, men jag tycker man ska vänta iaf 4 veckor MINST innan man börja sitta upp.

Jag tycker att du ska gå lugnare framåt och låta h*n få anpassa sig, Hästen är ju bara 4 år!, låt det ta sin tid.
 
Senast ändrad:
Sv: va d för tidigt?

Jag fick också hem en fyraåring i höstas. Jag lät honom vara i ca 2 veckor bara för att aklimatisera sig. Så ja jag tycker du går för fort fram- bara alla intryck från nya stället är nog den första tiden för en så ung häst (tycker jag).

Sen kör jag varannan dag principen med allt arbete med en så ung häst. Dels för att kroppen ska få vila och även för att psyket ska få tid att smälta det man gör. Det är sååå lätt att överarbeta när man äntligen fått hem sin guldklimp, jag vet. MEn om du räknar med att ha din häst i många år framöver, ta det lugnt- varför stressa? Du hinner med det du har tänkt dig ändå och du får kanske till på köpet en mer hållbar häst om du tar det lite lugnare! Lycka till!
 
Sv: va d för tidigt?

Är det en vamblodstravare som tidigare tränats och körts?

I så fall kan ni med största sannolikhet bara skutta upp om hästen verkar lugn och börja med några korta skritturer.
 
Sv: va d för tidigt?

Är det en vamblodstravare som tidigare tränats och körts?

I så fall kan ni med största sannolikhet bara skutta upp om hästen verkar lugn och börja med några korta skritturer.

japp hon är tidigare tränad och tävlad i trav.

tack för svaret
 
Sv: va d för tidigt?

Det att hon går iväg vid uppsittning är en träningssak.

Travarna brukar man ofta hoppa upp på i farten när man kör.
 
Sv: va d för tidigt?

Det att hon går iväg vid uppsittning är en träningssak.

Travarna brukar man ofta hoppa upp på i farten när man kör.

hon gick bara iväg när min kompis skulle hoppa upp. men hon står stilla när jag hoppar upp. red henne igår i skritt ca 5 min. hon sköt rygg en gång men sen så brydde hon sig inte mer:D

jo de där med gå iväg hajjar jag nog hade en 9 åring på foder sen hon va 6 åring så där va di mycket stå stilla träning. hihi
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 818
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 292
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp