Bukefalos 28 år!

Vaccination

em76

Trådstartare
Mitt sto som fölar 15 maj vaccinerades förra året 19/2 (Equip FT- stelkramp+influensa), 24/10 och 24/11 (Equiffa vet).
När och med vilket vaccin bör hon vaccineras nästa gång?
 
Det här var riktigt intressant =)

Det finns TVÅ aspekter här.

För det första så bör du vaccinera stoet mot influensa och stelkramp ca en månad före beräknad fölning. Detta för att ge FÖLET skydd under dess första 4-6 månader i livet.

men sen har du en virusabortvaccinering med, där du vaccinerat två av tre sprutor (eg ska man grundvaccinera INNAN man betäcker, men strunt i det). Den tredje sprutan equiffa ska då ges 6 mån efter den andra, vilket blir EFTER fölning. SÅ där får du nog faktiskt vända dig till din veterinär. Ur Fass.vet ang Equiffa: . Skyddande immunitet uppnås 2 veckor efter grundvaccinationen.Grundvaccinering: 2 injektioner med 1 månads intervall. En 3:e injektion 6 månader senare. Grundvaccinering skall ske innan första betäckning.
Revaccinering: 6-12 månader efter senaste vaccination, utföres under inledningen av andra hälften av dräktigheten.


SÅ där blir det alldeles jätteknasigt?

Man influensa och stelkramp (virusaborten bör du nog konferera med vet om) ger du i mitten på april, och då för fölets skull =)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
798
Senast: McFlurry
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 339
Senast: Fiorano
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 370
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 860
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp