Bukefalos 28 år!

Vaccinationer, inte så ofarliga?

Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Varför måste sprutor ges i armen? Det har jag alltid funderat över.. :o

Det måste de inte. Tbcn är den enda Sam fått i armen än så länge. Hans 5-i-en och MenC har han fått i var sitt lår. Jag frågade faktiskt min moste sjuksköterskan som i sin tur frågade en barnsjuksköterska på sitt jobb och hon sa så här: Vissa vaccinationer måste ges i armen eftersom det är bäst upptagningsförmåga där. Stelkramp har jag för mej ges i armen också?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Visst fanns det fall av tbc i Sverige för inte så länge sen? Nåt år sen eller så?

Här på Irland har de haft ett par fall så Sam fick en tbc spruta och kommer få ett ärr. Lite trist att den måste ges i armen.

Jo, det var det, på ett dagis till och med om jag inte minns fel? Iallafall känns det skönt att Elina får den sprutan ...

Ang. kikhostan har det väl varit så (nu är jag lite på djupt vatten för det här är mer hörsägen) att många skyllt PSD på vaccinet? Kikhosta kan väl sätta sig på andningen, och så får de vaccin vid 3 månader, och sen är det samma ålder där PSD är vanligast. Men det har inte bevisats att det är något samband.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

*kl*

När jag började läsa information om vaccinets bieffeker, vilket jag inte enbart gjort från bifogad länk(lpå det här forumet måste man vist poängtera det..:angel: ) så kände jag att allt detta kan inte enbart vara osanningar. Det finns forskare som arbetat med att framställa vaccin, som då de pensionerats börjat forska och helt bytt åsikt om vaccin.

Som jag skrev, men som naturligtvis missas är det inte en diskution för eller emot jag var ute efter utan mer en diskution om det är något vi bör förändra i vaccineringen av barnen?
Varför tittar man inte mer på de fall som finns, skit i autismen - det känns som den minsta bieffekten!
Vilka individer blir drabbade? Vad har de gemensamt? Bör man spruta in dessa virus i så stor mängd direkt i barnens blod då centrala nervsystemet inte ens är färdigutvecklat, och hur kan någon på allvar tro att det är helt riskfritt?
Kanske ska man ge ett vaccin i taget? Kanske inte vid 3 månaders ålder... Det kanske är sådana enkla saker vi behöver ändra på samt tänka över var vaccin för sig om just det är nödvändigt för mig/ mitt barn?

Jag blir också förvånad över människors reaktioner. För min del vill jag veta mer och jag har inte en klar uppfattning huruvida jag tänker vaccinera eller ej, mer än att jag är helt på det klara med att riskfritt är det inte att vaccinera. Men det tycks helt omöjligt att diskutera detta då det i alla fall bara blir för/emot helt och hållet:confused: ?

Men.. vi lever å andra sidan i ett samhälle som sprutar in nervgift i ansiktet för att bli av med irriterande rynkor, så vad är väl ett vaccin med lite eventuella biverkningar jämfört med det?

Jag kan tänka mig att skulle det idag komma ett vaccin mot HIV skulle säkert massor av människor i Sverige ta det - utan en tanke på om just jag faktiskt löper någon överhängande risk att drabbas eller ej, mer som "så slipper man tänka å det också". Bieffekter, näää.. det finns säkert inga.
Å finns det några så fortsätter jag att slå händerna mot öronen å ropa "LA LA LA LA LA LA LA BINGO!"
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Min systerdotter med eftersom hennes farmor också har eller haft TBC eller hur det nu var!
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Visst fanns det fall av tbc i Sverige för inte så länge sen? Nåt år sen eller så?

Ja det har varit fall på en förskola bara en bit från oss. Det är ju personal som haft det. Men blir barnen smittade anser jag att det är mycket sorgligt. Jag skulle inte utsätta mitt barn för att INTE få vaccin om det är befogat, bara för att det KAN finnas en risk med att vaccinera. Jag tror att sjukdomen både smittar lättare och är farligare än en ev. biverkning från ett vaccin.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Vaccin innehåller kvicksilver, som är ett av de starkaste neurologiska gifter som finns. Det är upp till var och en att avgöra om dom vill riskera allvarliga följder för sitt barn genom att låta spruta in starka gifter, eller om dom hellre försöker att hålla barnets immunförsvar på topp så att dess kropp själv kan försvara sig och göra sig av med sjukdomar.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Vaccin innehåller kvicksilver, som är ett av de starkaste neurologiska gifter som finns. Det är upp till var och en att avgöra om dom vill riskera allvarliga följder för sitt barn genom att låta spruta in starka gifter, eller om dom hellre försöker att hålla barnets immunförsvar på topp så att dess kropp själv kan försvara sig och göra sig av med sjukdomar.

Taget från smittskyddsinstitutets hemsida:

"Vilka vacciner innehåller kvicksilver - och hur farligt är det om vaccinet innehåller kvicksilver?
Kvicksilverföreningar som tiomersal (på engelska: Thimerosal) användes tidigare som konserveringsmedel i flertalet vacciner i barnvaccinationsprogrammet. Numer används som konserveringsmedel en organisk fenol-förening, fenoxietanol med låg toxicitet som bryts ner och snabbt försvinner ur kroppen. Flera vacciner levereras i engångsförpackningar och innehåller inget konserveringsmedel. De vacciner som används i det svenska barnvaccinationsprogramemt är fria från kvicksilverinnehållande konserveringsmedel sedan 1992-93. Tidigare använding av kvicksilverföreningar i vaccinerna hade inga påvisbara negativa effekter, men allmänna miljöhänsyn har lett till att de kvicksilverhaltiga konserveringsmedlen tagits bort ur vaccinerna.

Läkemedel som använder tiomersal som konserveringsmedel innehåller cirka 25 mikrogram kvicksilver, vilket motsvarar 2-3 portioner insjöfisk. När vacciner innehåller restmängder av tiomersal är mängden vanligtvis cirka 50-1000 gånger lägre. "
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

*kl*

Bör man spruta in dessa virus i så stor mängd direkt i barnens blod då centrala nervsystemet inte ens är färdigutvecklat

Vaccin består inte av levande, aktivt virus utan av avdödat, inaktiverat virus (eller bakterier) eller av små delar av smittämnena. Eller av andra komponenter. Centrala nervsystemet har inte med immunförsvaret att göra.

Kanske ska man ge ett vaccin i taget? Kanske inte vid 3 månaders ålder...

Vid tre månaders ålder kan barnets immunsystem bilda antikroppar och få ett immunologiskt minne. Vissa vaccin måste ges flera gånger för att ge ett fullgott försvar.

För min del vill jag veta mer och jag har inte en klar uppfattning huruvida jag tänker vaccinera eller ej, mer än att jag är helt på det klara med att riskfritt är det inte att vaccinera.

Det är betydligt större risk att inte vaccinera.

Jag kan tänka mig att skulle det idag komma ett vaccin mot HIV skulle säkert massor av människor i Sverige ta det.

Det skulle i första hand ges till riskgrupper.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Personligen kommer jag att vaccinera Isak mot det som går. Enda anledningen att barn i Sverige idag inte insjuknar i ex Polio är inte att sjukdomen är utrotad utan att den är nedtryckt av vacciner, detsamma gäller många andra av barnsjukdomarna. Ev biverkingarna av vaccinet är LINDRIGA jämfört med vad ex polio kan åstadkomma så för mig är valet enkelt.

En av mina barndomskompisar mamma satt ex i rullstol till följd av polio som liten.

som någon redan skrivit att låta bli att vaccinera sig och förmodligen inte bli sjuk, är en "lyx" som föräldrar i välvaccinerade länder kan unna sig. ser man till världen i stort är sjukdomarna allt annat än utrotade och med utlandssemestrar och invandring är det inte alls ett tillräckligt säkert kort för mig.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Å finns det några så fortsätter jag att slå händerna mot öronen å ropa "LA LA LA LA LA LA LA BINGO!"

Ingen här har väl sagt att det är 100% riskfritt ? :confused: De flesta säger väl att när man vet vad dessa sjukdomar kan ställa till med så är riskerna såpass små att det är värre att riskera en smitta. Inte att det absolut inte finns risker? Men med tanke på hur många som vaccinerats och ändå hur få som drabbats av någon biverkning, så tycker jag att vaccinationsprogrammet är något gott.

Läser du bipacksedeln varje gång du tar en medicin och tänker att de biverkningar som drabbar en promille gör så att du inte tar dem eller att de borde sluta säljas? Man väger risker mot varandra jämt, medvetet eller omedvetet, och INGEN vad jag läst här säger att det är riskfritt, men att riskerna ofta överdrivs. Plus att folk mixar ihop fakta, precis som kvicksilverdiskussionen ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Personligen kommer jag att vaccinera Isak mot det som går. Enda anledningen att barn i Sverige idag inte insjuknar i ex Polio är inte att sjukdomen är utrotad utan att den är nedtryckt av vacciner, detsamma gäller många andra av barnsjukdomarna. Ev biverkingarna av vaccinet är LINDRIGA jämfört med vad ex polio kan åstadkomma så för mig är valet enkelt.

En av mina barndomskompisar mamma satt ex i rullstol till följd av polio som liten.

som någon redan skrivit att låta bli att vaccinera sig och förmodligen inte bli sjuk, är en "lyx" som föräldrar i välvaccinerade länder kan unna sig. ser man till världen i stort är sjukdomarna allt annat än utrotade och med utlandssemestrar och invandring är det inte alls ett tillräckligt säkert kort för mig.

Superbra inlägg :bow:

Och CillaW : skönt med någon som kommer med fakta !! Superbra inlägg ditt också.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

... eller om dom hellre försöker att hålla barnets immunförsvar på topp så att dess kropp själv kan försvara sig och göra sig av med sjukdomar.

Att tro att du skall sköta om ditt barn "så bra" att det aldrig blir sjukt känns naivt ... speciellt mot de allvarliga och smittsamma sjukdomar som man vaccinerar mot. Tror du kan amma barnen upp i tonåren och följa en hur bra diet som helst, de kan ändå bli sjuka.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Fast enligt de flesta är fördelarna med vaccin större än nackdelarna. Antagligen hade ens barn inte fått de flesta sjukdomarna i alla fall, men vem vill ta risken?

Det känns lite som cancerdebatten, om man hade låtit bli att äta/gör allt som forskarna säger är cancerframkallande så hade man svultit ihjäl. Ena dagen detta, ena dagen det andra. Största anledningen till att jag inte bryr mej så mycket om forskning är att de inte kunnat bevisa något av det.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Här kan du också läsa lite om vad vaccinerna innehåller: http://www.kvicksilver.org/0008/vacciner.html

och här lite mer: http://www.informedchoice.info/cocktail.html

I den undre länken kan man läsa om alla djurprodukter t.ex. som ingår i vaccin. Eller vad sägs om celler från aborterade människofoster???

Sen säger jag bara att det är upp till var och en att välja vad dom vill ha insprutat i sina barn, eller i sig själva och sina djur, för den delen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Att tro att du skall sköta om ditt barn "så bra" att det aldrig blir sjukt känns naivt ... speciellt mot de allvarliga och smittsamma sjukdomar som man vaccinerar mot. Tror du kan amma barnen upp i tonåren och följa en hur bra diet som helst, de kan ändå bli sjuka.
Du får väl läsa lite bättre vad jag skrev innan du kallar mig naiv. Man kan hjälpa människor att klara av sjukdomar bättre genom att hjälpa deras eget immunförsvar. Vacciner håller ju inte barn friska.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag kommer göra som med katterna dvs. läsa på och avgöra vad som är bäst. Väga nytta mot risk. Sidan du hänvisar till är efter en snabb överblick inte en som jag skulle kalla seriös, jag brukar söka mig till vetenskapliga studier och artiklar.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Men jag hoppas att ingen kommer efteråt och säger att de var oinformerade om att man kunde bli allvarligt sjuk/dö av själva sjukdomaarna
Det tror jag inte. Tyvärr så är väl detta ett stort problem hos många invandrargrupper. Dom menar helt enkelt att ''vi vacc. inte hemma'' Samma sak var det med AD-dropparna för några år sedan då barn blev jätte sjuka.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Sidan du länkade till är full av myter från "kloka gubben", inte en seriös site.
Svenska vacciner skiljer sig också från många utländska så om det finns en biverkning i ett utlänskt vaccin betyder det inte automatiskt att det finns det i det svenska vaccinet.

Jag hänvisar dig istället till www.smittskyddsinstitutet.se där du kan läsa allt ifrån vilka effekter en fullgången vaccinerbar sjukdom med komplikationer kan ge, ev. biverkningar av vaccinet samt vaccinets uppbyggnad ("bärarvätska" etc.)

Mina råd
1. Läs igenom komplikationerna ditt barn kan drabbas av om du inte vaccinerar. Då klickar dig in på varje vaccinerbar sjukdom.

2. Läs igenom ev. biverkningar av vaccinet. Jag har inte hittat en biverkning som skulle vara värre än vad komplikationerna av en fullgången sjukdom skulle ge. Vaccinet är ju en försvagad eller avdödad del av själva sjukdomen man vaccinerar mot.

3. Hänsyn mot andra barn som p.g.a. immunsvaghet (eller för att de av andra skäl inte fått tillgång till vaccinet) inte KAN/FÅR bli vaccinerade.
För mig personligen skulle det kännas fruktansvärt om mina barn smittade ett immunsvagt barn (är man tveksam till hur snabb en smittspridning kan vara så kan män läsa på om mässling) så att de avled p.g.a. min rädsla för ev. biverkningar.

4. Önskar man att sjukdomarna så småningom ska försvinna så behövs vaccinering av de allra flesta barn, annars rullar det bara på.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Här kan du också läsa lite om vad vaccinerna innehåller: http://www.kvicksilver.org/0008/vacciner.html

och här lite mer: http://www.informedchoice.info/cocktail.html

I den undre länken kan man läsa om alla djurprodukter t.ex. som ingår i vaccin. Eller vad sägs om celler från aborterade människofoster???

Sen säger jag bara att det är upp till var och en att välja vad dom vill ha insprutat i sina barn, eller i sig själva och sina djur, för den delen.

Här länkar jag till relevant information om svenska vacciner (vaccinationerna i allmänna barnvaccinationsprogrammet innehåller INGET kvicksilver- inga celler från aborterade människofoster heller.....).


http://www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/aktuella-fragor/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 929
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp