Vaccinationer, inte så ofarliga?

Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Sidan verkar inte särskilt seriös. Bland annat så påstår de att "homeopatiska medel är lika bra eller bättre än vaccination när det gäller att förebygga sjukdom" de påstår även att "Forskningen tyder också på att vaccination inriktar immunceller op de speciella antigen som vaccinet är gjort av, och gör dem oförmögna att reagera på andra infektioner. Vår immunologiska kapacitet kan därigenom reduceras, därigenom också skapande en lägre motståndskraft." Artikeln som refereras är dessutom från 1985, mycket har hänt inom immunologiforskningen under de 23 åren som gått sedan artikeln skrevs. De påstår även att det är en myt att barnsjukdomar är extremt farliga där väljer jag att lita mer på mittskyddsinstitutet och WHO. Många av barnsjukdomarna vi vaccinerar mot kan ge hjärnhinneinflammation/hjärninflammation som följd vilket kan leda till just autism eller andra neurologiska skador . . . om man överlever. Jag har själv haft kikhosta som påstås vara ofarligt på sidan som det hänvisas till. Man hostar tills man kiknar dvs man får svårt att andas sedan kräks man upp slem detta pågår i några veckor upp till 6 veckor. Jag hade problem med hosta tio år efter att jag blev frisk och får fortfarande lätt luftvägsinfektioner, om det beror på kikhostan vet jag inte. Mina föräldrar och morföräldrar satt uppe i skift på nätterna för de vågade inte lämna mig ensam. Orsaken till att jag fick kikhosta var att man tog bort vaccinationen under ett par års tid för att kikhostan var så extremt ovanlig i Sverige, det kom en epidemi och då införde man kikhostevaccinet igen.
Jag känner ett barn som reagerade på vaccin och blev medvetslös, han är fullt frisk idag. Han hade haft RS virus med svår lunginflammation som följd knappt en månad före vaccineringen. Man ska inte vaccinera barn som har eller nyligen haft svårare infektioner. På BVC har vi fått vänta med vaccinering om barnen varit förkylda.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Du får väl läsa lite bättre vad jag skrev innan du kallar mig naiv. Man kan hjälpa människor att klara av sjukdomar bättre genom att hjälpa deras eget immunförsvar. Vacciner håller ju inte barn friska.


Jag tycker att det är naivt att tro att du skall kunna skydda dina barn mot sjukdomar bättre än vaccinet skyddar. Det var det jag menade iallafall. Sen kan man säkert tillhöra riskgrupper eller inte, och ha större sannolikhet att klara sig bra etc, men jag tror att ett vaccinerat barn går mycket säkrare än ett utan vaccination. Mot dessa sjukdomar iallafall.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Du får väl läsa lite bättre vad jag skrev innan du kallar mig naiv. Man kan hjälpa människor att klara av sjukdomar bättre genom att hjälpa deras eget immunförsvar. Vacciner håller ju inte barn friska.

Är du riktigt säker på hur du vet hur ett vaccin fungerar? Hur man har "minnesceller" i kroppen, hur antigener fungerar, lymfocyter?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

http://www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/aktuella-fragor/[/QUOTE]

Hämtat från ovanstående länk:¨

Frågan om vaccinationer skulle kunna ge sjukdomar som upptäcks först efter lång tid vållar ibland stor oro. Om alla människor vaccineras kan allt som händer efter vaccination påstås vara orsakat av vaccinationen. Att visa att det inte finns något samband är egentligen omöjligt.

Det är alltså egentligen omöjligt(mycket vetenskapligt uttryck..)att visa att det inte finns något samband med sjukdomar som kan visa sig först efter en längre tid...

Sedan svarar man på frågorna om "kan vaccineringen leda till autism, framtida allergier osv" med ett "Nej."

Vi kan inte bevisa att det inte leder till det, men det gör nog inte det..
..tror vi...

Jag hänvisade till en länk som var lättläst och övergripande tog upp bieffekter av vaccinering. Är inte speciellt svårt att hitta mer "vetenskaplig sida" om man söker. Men det är snarare uppenbart att man vill inte veta, man vill lita på att vaccinationerna gör en imun mot dessa sjukdomar och inte har bieffekter - för då är ju allt ok.

Det känns inte som att det blir någon mer diskution här, blir snarare så att alla har sin ståndpunkt och håller benhårt fast vid den.
Men - sökandet går vidare!! :D
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Men vem påstår att vaccinerna är säkra och utan biverkningar? Det man gör är ju att väga nytta mot risk. Att bevisa utom alla tvivel att en substans är 100% säker går inte. Att påstå något annat vore dumt.

Däremot får man ju vid en direkt fråga svara utifrån vad vi vet idag. Eller föredrar du att man i alla lägen svara "ingenting är omöjligt"?

Att vaccin fungerar dvs. ger immunologiskt skydd går att mäta och något att tänka på är att alla de som vaccinerar sina barn skyddar barnen till de som väljer att inte vaccinera. Detta genom att se till att sjukdomarna inte får fäste i populationen så att inte vaccinera är en lyx, en lyx som jag hoppas att inte allt för många tar sig.

Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag vill vaccinera mitt kommande barn mot eller vid vilken ålder, men rent generellt brukar jag vara för vaccination av allvarliga sjukdomar som tex. polio.

Jag vaccinerar mina katter trots att jag vet att de ofta får biverkningar eftersom biverkningarna är betydligt ofarligare än de sjukdomar jag vaccinerar mot. Däremot vaccinerar jag inte mot allt som går eftersom det helt enkelt inte finns fog för det.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Du måste klippa ut hela citatet;

"Frågan om vaccinationer skulle kunna ge sjukdomar som upptäcks först efter lång tid vållar ibland stor oro. Om alla människor vaccineras kan allt som händer efter vaccination påstås vara orsakat av vaccinationen. Att visa att det inte finns något samband är egentligen omöjligt. Det man kan visa, med ibland omfattande studier, är att man inte kan påvisa någon ökad risk för senare sjukdom.

Man kan aldrig slå fast att det inte finns någon som helst risk, men den begränsningen gäller alla vetenskapliga undersökningar.

Vi måste nöja oss med att ta reda på om vi kan påvisa någon ökad risk. Beslutet att rekommendera en vaccination i det allmänna vaccinationsprogrammet bygger hela tiden på en bedömning av vaccinationens värde, d.v.s. riskerna för/med sjukdom jämförs med riskerna med vaccination.

Kan mässlingsvirus i MPR-vaccinet förorsaka kronisk tarmsjukdom och autism?
Nej. Se Frågor om mässling, påssjuka och röda hund."



"Kan mässlingvirus i MPR-vaccinet orsaka kronisk tarmsjukdom och autism?
Nej. Frågan väcktes 1998 av en engelsk forskargrupp som flera år tidigare hävdat att mässling under graviditeten eller tidig vaccination mot mässling kunde leda till kronisk tarmsjukdom hos barnet. Hypotesen om ett samband mellan mässlingvirus och tarmsjukdom väckte stort vetenskapligt och medialt intresse och ledde till ett antal experimentella och epidemiologiska studier som inte kunde bekräfta den. Det visade sig också att hypotesen byggde på ett felaktigt laboratorieresultat.

I Storbritannien, Danmark och Finland har det gjorts stora epidemiologiska studier där man har jämfört förekomsten av autism före och efter införandet av MPR-vaccination i respektive land. Inte i någon studie har man hittat något samband mellan vaccinationen och utveckling av autism.

Jag skulle vilja rekommendera dig till att hitta en mer underbyggd och vetenskapligt korrekt sida att hänvisa till istället för "kloka gubben". Det är också en fördel om den behandlar svenska vaccin.
Personligen ser jag smittskyddsinstitutet som den absolut mest vederhäftiga källan som BÅDE visar på fördelar och nackdelar med vaccinering.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

En av mina fastrar dog i polio. En annan var mkt svårt sjuk i difteri, överlevde men nätt och jämt. Jag själv var svårt sjuk i mässling som barn, var tvungen att ligga still i ett mörkt rum i två veckor. Så det är inte länge sedan som dessa sjukdomar var ett stort problem här i Sverige. Mina barn är vaccinerade. Utöver grundvaccinerna som barn är jag själv bara hepatitvaccinerad, men det är pga mitt jobb (vård).
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Men är verkligen informationen dålig, eller är det så att man inte orkar ta till sig informationen när den ges? Jag har med båda mina barn (inom 2 olika landsting) fått ett informationshäfte vid första BVC-besöket (ett mkt sakligt häfte enligt mig), där för- resp nackdelar (risker) med vaccinering gås igenom. Sedan får man som förälder själv ta ställning till ifall man vill låta vaccinera eller inte. Jag har även inför varje vaccinationstillfälle blivit tillfrågad om jag vill att mitt barn ska få sprutan, samt informerats om eventuella biverkningar.

Jag väljer att vaccinera mina barn, ser riskerna med sjukdomar som så mkt större än riskerna med vaccinen mot dessa sjukdomar.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag hänvisade till en länk som var lättläst och övergripande tog upp bieffekter av vaccinering. Är inte speciellt svårt att hitta mer "vetenskaplig sida" om man söker. Men det är snarare uppenbart att man vill inte veta, man vill lita på att vaccinationerna gör en imun mot dessa sjukdomar och inte har bieffekter - för då är ju allt ok.

Det känns inte som att det blir någon mer diskution här, blir snarare så att alla har sin ståndpunkt och håller benhårt fast vid den.
Men - sökandet går vidare!! :D

Det handlar inte om ståndpunkt utan fakta. Visst kan det finnas en risk med vaccin, en risk finns alltid. Vad som är säkert är att mässlingen, difteri och kikhosta är bland de vanligaste dödsorsakerna i världen hos barn under 5 år. Vad som är säkert är att vaccin har fått ner andelen dödsfall i dessa sjukdommar i bland annat Sverige. Innan mässlingsvaccinet infördes fick så gott som alla barn i Sverige mässlingen. Dödligheten ligger på ca 1/1000 hur många som fick neurologiska skador av mässlingen vet jag inte. Mässlingen kan orsaka hjärnhinneinflammation som i sin tur kan ge upphov till bland annat autism.
Att vaccinen fungerar finns det vetenskapliga bevis för. Att sjukdommarna vi vaccinerar mot är allvarliga och i många falla är dödliga finns det bevis för. Men att vaccin kan ge upphov till autism finns det inga bevis för.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag uppfattar texten på sidan du länkade till som oerhört oseriös. Lyckades t.ex. inte hitta en enda hänvisning till en publicerad vetenskaplig studie. För att alla dessa påståenden ens ska närma sig trovärdighet, måste det finnas seriösa studier bakom, anser jag.

När min dotter var i "vaccinationsålder" så kände jag mig också tveksam, och sökte därför information kring vaccinationer, studier gjorda om autism etc. Och det ledde till att jag bestämde mig för att vaccinera, jag kunde inte hitta några väl underbyggda argument för att inte vaccinera. Därmed inte sagt att det inte finns några biverkningar av vaccinet (min bror fick t.ex. hög feber och feberkramp efter MPR-vaccination i tvåårsåldern), men risken för och allvarligheten hos biverkningarna tycker jag är så pass liten att de positiva effekterna överväger.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jo, vacciner är faktiskt något som håller barn friska. Det finns en anledning till att man valt att vaccinera mot just dessa smittämnen. Lå smittdos, allvarliga följder. Så starkt immunförsvar är ingen garanti, tyvärr!
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

... man tog bort vaccinationen under ett par års tid för att kikhostan var så extremt ovanlig i Sverige, det kom en epidemi och då införde man kikhostevaccinet igen.

Nej det var för att vaccinet som fanns då inte var riktigt bra.
Det hade för många biverkningar och gav för dåligt skydd.
Så det var liksom "inte värt det".

Vaccinationerna infördes igen när det hade kommit fram ett nytt och bättre vaccin.
Det tog ett tag och ett vaccin som nu inte används prövades på vägen.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Nej det var för att vaccinet som fanns då inte var riktigt bra.
Det hade för många biverkningar och gav för dåligt skydd.
Så det var liksom "inte värt det".

Vaccinationerna infördes igen när det hade kommit fram ett nytt och bättre vaccin.
Det tog ett tag och ett vaccin som nu inte används prövades på vägen.

Japp det stämmer. Man trodde inte vaccinet gav tillräckligt skydd. De som var vaccinerade kunde få kikhosta ändå fast i mildare form.
Sidan Lady-Morgaine hänvisade till innehåller många sanningar med modifikation.
Vaccin utvecklas hela tiden, de blir bättre och bättre. Precis som sidan säger har kikhosta ett tillfrisknande på 99,8% men det gäller hela befolkningen, hos små barn har det en dödlighet på 4%.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

DTP är ett helcells vaccin mot Difteri (Corynebacterium diphtheriae), stelkramp(Clostridium tetanus) och kikhosta( Bordetella pertussis). Vaccinet kan ge rodnader, svullnad och i sällsynta fall hög feber. I mycket sällsynta fall kan det ge trötthet, göra barnen okontaktbara och kan leda till hjärnskador. detta byttes ut mot ett acellulärt vaccin mot fyra viktiga epitop hos pertussis, alltså ett helt annat vaccin med delar av bakterien istället för försvagade/döda bakterier. I början försvagade man toxinen med väteperoxid eller formaldehyd, nu framställs de med hjälp av genteknik. DTP Vaccinet minskade infektionsfrekvensen från 200/100 000 till mindre än 2/100 000 fall per år. I japan vaccinerades ca 85% av befolkningen med DTP 1972 och färre än 300 fall av kikhosta rapporterades. Pågrund av biverkningarna och två dödfall där vaccinet kan ha varit dödsorsaken flyttade man vaccinationsåldern från 3 månader till 2 år med resultatet att 13 000 barn fick kikhosta och 41 dog.
Innformationen är hämtad från Janeways immuno biogy av Murphy et. al. 2008 Garland Science

Jag undrar hur de som reagerar starkt på det försvagade bakterierna och på toxinen i vaccinen hade klarat den verkliga infektionen med levande bakterier och hög toxin halt. Men det kan vi nog aldrig få reda på. Mina syskon blev vaccinerade med DTP men vaccinet drogs in innan jag föddes då motiverade man det på BVC med att det fungerade för dåligt och att kikhosta var ovanligt i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Vaccinet kan ge rodnader, svullnad och i sällsynta fall hög feber. I mycket sällsynta fall kan det ge trötthet, göra barnen okontaktbara och kan leda till hjärnskador. .

Jag vill göra en rättelse här det är vad jag förstår inte helt fastslaget att det är vaccinet som orsakar hjärnskadorna det kanske kan leda till hjärnskador.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag undrar hur de som reagerar starkt på det försvagade bakterierna och på toxinen i vaccinen hade klarat den verkliga infektionen med levande bakterier och hög toxin halt.

Mycket tänkvärt... Att tro att ett starkt immunförsvar ska stå emot allt är lite naivt tycker jag. (Som själv har ett bra immunförsvar, men det skyller jag på att jag var 34 år innan jag åt antibiotika första gången inte för att jag hoppade över MPR-vaccineringen)
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Appropå att vissa vacciner innhåller celler från "kycklingfoster"/ägg. En del vacciner framställs genom att man injicerar smittämnet i ägg. När ägget utvecklat ett immunsvar (antikroppar) tar man och extraherar antikropparna från det och använder i vaccinet. En annan variant är att man förökar viruset/bakterierna i ägget för att sedan använda hela eller delar av dem (avdödade eller fösvagade). Det är därför vissa vacciner inte ska ges till människor som är allergiska mot ägg. Vaccinframställningen är som att äta ägg ungefär. Har man inga problem med det ena borde inte det andra vara ett problem heller. Vad gäller de humana cellerna kommer de för det mesta från donerade ägg från par som använt sig av IVF. Paret får själva välja om de ska ingå i försök om de befruktade äggen inte ska användas. I Sverige är det väldigt sällan humana celler används i försök överhuvudtaget och innan detta sker är kontrollerna och regleringen om VAD man får göra rigorös.

Personligen anser jag att det i många fall är lite hysteri över det här med "de farliga vaccinerna". Penicillin kan också ge dödliga "chocker" om man råkar vara allergisk eller hyperkänslig, men man väljer ofta att prova behandla med det eftersom det är mest effektivt mot många bakterieinfektioner. De som är emot vaccinationer: Använder ni andra läkemedel? Penicillin, hostmedicin, smärtstillande, febernedsättande m.m.?

Själv är jag både vaccinerad och penicillinallergisk. Jag skyller inte på sjukvården för att jag blev överkänslig, det är en risk jag tar när jag äter penicillin ex. Dock har jag ingen lust att genomlida långdragna svåra infektioner för att jag inte vill äta antibiotika (öroninflammation tar ca 2-3 veckor att läka ut utan antibiotika, smärtsam process...).

Kroppens immunförsvar är komplext och allt är inte klarlagt än. Mycket vet man om antikroppar (som för övrigt inte "tar slut" om någon nu trodde det) och försvarsceller, men det finns mycket kvar att forska om också. Antikroppar bildar vi mot kroppsfrämmande ämnen, dvs allt som kroppen inte själv producerar. När man bildat en antikropp bildar kroppen en minnescell (som ett bibliotek) där antikroppen sparas för att kunna sättas in snabbt vid en återinfektion med ämnet. Detta gör att man kan bekämpa infektionen mycket snabbare än man skulle gjort om man aldrig varit exponerad för ämnet förut. Det är detta man utnyttjar när man vaccinerar. Mycket tid läggs på att klarlägga vilka delar av bakterien eller viruset som triggar immunförsvaret, och därför kan man ibland behöva göra om vaccin för att det ska skapa tillräckligt bra antikroppar i kroppen. Ibland kan immunsvaret bli "felriktat" och reagera på ex. pollen - man får en allergi. Vad man reagerar på vet man inte, och inte heller varför vissa reagerar mer än andra på olika saker.

Var och en får bilda sin egen uppfattning, men kolla upp det först är ni snälla. Varifrån kommer saker? Hur framställs de? Används de i Sverige?
www.smi.se is your friend.. I det här fallet. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Du får väl läsa lite bättre vad jag skrev innan du kallar mig naiv. Man kan hjälpa människor att klara av sjukdomar bättre genom att hjälpa deras eget immunförsvar. Vacciner håller ju inte barn friska.

Det är ju just det vaccin gör. Vaccinet hjälper det egna immunförsvaret att svara snabbare och effektivare när vi får i oss viruset eller bakterien.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 886
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp