Vaccinationer, inte så ofarliga?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Har under senare tid hittat en del info och forskning ang vaccinationer som jag verkligen uppskattar att jag får ta del av nu och inte när det är försent...
Huruvida man väljer att vaccinera sitt barn eller ej är ju helt upp till var och en, men jag tycker att man bör känna till att det faktiskt finns biverkningar och att effekterna av vaccinationer kanske rentutav inte är så positiva som man har trott?
Jag bifogar en länk här som jag tycker är relativt kortfattad och bra. Läste även en utgåva an "Medicinsk tidsskrift" som handlade om vaccinationer där läkare och forskare skrev. Rätt intesannt läsning.

Jag vill som sagt inte starta en för/emot vaccinationer-diskution utan mer en diskution om dessa biverkningar och varför infon om dessa är så dåliga, eller rent av helt nekas till..?

http://www.klokast.se/siem/Phillips.html

Hur ställer ni er till vaccintationer nu jämfört med för några år sedan?
1)Oförändrat - vacciner är bra, punkt.
2)Är tveksam - vaccinerar, men inte vid 3 månader då centrala nervsystemet håller på att utvecklas...
3)Vaccinerar inte med trippel - tar ett vaccin i taget. Samt ger då barnet blivit äldre istället för så tidigt.
4)Väljer bort en del av vaccinerna som jag ej anser det nödvändigt att vaccinera mot/faran med att vaccinera är större än risken att naturligt få sjukdomen.
5)Vägrar allt vaccin.
6) Det här är helt nytt, jag kommer att söka mer info.

Då jag började läsa om vacciner hade jag ingen aning om dessa bieffekter och oavsett om man är vaccin förespråkare eller motståndare så känner jag att det här är ju viktig information som jag som blivande mamma vill känna till. Om vaccin kan orsaka autism hos mitt barn så är ju det fruktansvärt och jag bör i alla fall vara medveten om risken så att jag kan väga för och nackdelar med varje vaccin och veta mer om vad ett vaccin egentligen innehåller..?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Det där dyker upp med jämna mellanrum.
Och om jag minns rätt så har man inte kunnat konstatera ett enda fall av autism orsakat av vacciantion.
Det hade blivit så i alla fall.
Men råkade visa sig i samband med vaccinationen.
För att det var då som man kunde se det.

Polio, stelkramp och så vidare är gräsliga sjukdomar.
Kikhosta kan man diskutera men den är gräslig för familjen och kan visst ge komplikationer.

Det handlar inte alltid om att dö utan kanske bara om att slippa ett liv som handikappad som med polio.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag vaccinerar, punkt.

Även om många av dessa sjukdomar är ovanliga i Sverige idag, så finns de på jordens yta och kommer även att öka i Sverige i takt med att allt fler väljer att inte vaccinera sina barn.

Det kommer fler invandrare hit som är ovaccinerade, turister som är ovaccinerade och det faktum att vi själva reser allt mer. Det räcker ju att man åker över Östersjön så finns de flesta av dessa sjukdomar i mycket större utsträckning. Jag skulle aldrig våga resa någonstans om mitt barn var ovaccinerat.

Fruktansvärda sjukdomar, sviterna av en del av dem är minst lika illa som autism...och det är ännu INTE bevisat att något vaccin ger autism. Det är däremot bevisat att dessa sjukor är väldigt farliga. Och detta tycker jag väger tyngre än olika antagande om vad som orsakat autism.

Angående det som står i texten om smittkoppor: Det är väl den enda sjukdomen som man lyckats vaccinera bort helt från jordens yta...eller har jag fel?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Det där dyker upp med jämna mellanrum.
Och om jag minns rätt så har man inte kunnat konstatera ett enda fall av autism orsakat av vacciantion.

Inte i Sverige eftersom autismen inte uppstod då nålen var i armen.. att barnet var fullt kontaktbart innan vaccinationen och efter fått hög feber och efter det slutat att le och att vara kontaktbart anses här inte ha med vaccinet att göra. I USA utgår det ersättning för vaccinskador i form av autism osv, likaså i Danmark, i Sverige förnekar man alla samband trots att det är samma vaccin som används...

Polio, stelkramp och så vidare är gräsliga sjukdomar.
Kikhosta kan man diskutera men den är gräslig för familjen och kan visst ge komplikationer..

Ja men om du läst länken(eller sökt bland andra länkar) så framgår att fler dör av kikhostevaccinet än vid en kikhosteepidemi utan vaccin... sjukdomarna ökade ju mer det vaccinerades och sjönk då vaccinet inte gavs i samma utsträckning...
Samt att tänka på också är att vaccinet inte på något sätt garanterar att du är imun mot sjukdomen vid en epidemi... däremot kan du ha sämre imuförsvar om du är vaccinerad.

Det handlar inte alltid om att dö utan kanske bara om att slippa ett liv som handikappad som med polio.

Ja precis... vem vill leva som en grönsak för att man vaccinerats i onödan och sjukvården inte ens vill erkänna att det har med vaccinet att göra?? :confused:
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Men det är ju bara att strunta i att vaccinera om man anser att vaccinationen är farligare än sjukdomen.

Men jag hoppas att ingen kommer efteråt och säger att de var oinformerade om att man kunde bli allvarligt sjuk/dö av själva sjukdomaarna
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Ja det är väl inte en så ovanlig åsikt. Men frågan är ju om det är så att fler sjukdomar sprids osv... eller är det vi som skrämmer upp oss själva helt enkellt?

När jag läser om vaccindoseringen bl a och hur orent vaccinet är och att vaccinet kan mutera i kroppen på sätt som man inte kan förutse... DET tycker jag är läskig!

Tycker absolut det ska forskas mer i det här. Sedan att epidemierna med dessa farliga sjukdomar minskat stadigt redan innan vaccinerna kom, tja.. då hade det kanske inte med vaccinet att göra alls?

Säger inte att du har fel eller rätt, tycker det är ett ämne som borde belysas mer.

Tänk om det faktiskt framkommer om 10 år eller så att dessa bokstavs -diagnoser, dyslexi, allergier osv hänger ihop med vaccineringen?
Inte så att vaccin skall förbjudas, men man kanske inte ska tryca i 3 vacciner samtidigt och kanske inte så tidigt som man gör idag. Det verkar inte helt logiskt...?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Ja men om du läst länken(eller sökt bland andra länkar) så framgår att fler dör av kikhostevaccinet än vid en kikhosteepidemi utan vaccin...
Just kikhostevaccinet har det varit mycket problem med.
Så det borde man diskutera för sig.
Att klumpa ihop det med andra mycket ofarliga och effektiva vaccin är olyckligt.

Ja precis... vem vill leva som en grönsak för att man vaccinerats i onödan och sjukvården inte ens vill erkänna att det har med vaccinet att göra??

Jag vet inget fall där någon fått skador utav poliovaccin.
Men många som blivit skadade av polio.
Att bli autistisk är dessutom mest ett problem för omgivningen de autistiska själva lider inte nämvärt.
De har det bra där i sin värld.

I övrigt så vill jag inte kommentera dina ovetenskapliga och populistiska uttalanden.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

... eller är det vi som skrämmer upp oss själva helt enkellt?

Du verkar ju i alla fall ha skrämt upp dig själv ordentligt.
Min dyslexi kommer av att man på 60-talet fortfarande tränade om vänsterhänta till att bli högerhänta.
Så nu är jag "ohänt" eller ambidextrös som det heter på fint språk.
Vissa blir tvåhänta men jag blev varken höger eller vänsterhänt.
Vilket gav trassel i hjärnan.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag har läst forskningsrapporter från 'båda sidor' och jag känner mig övertygad om att SJÄLVKLART vaccinera. Jag tror inte vaccinet orsakar autism, jag har en bror med autism och det upptäcktes också efter vaccinet, och alla skyllde på det, tills vi kollade på gamla videofilmer och faktiskt såg tecken på det redan där. Men inte så man tänkte på det... bara lite, han tittade inte riktigt i ögonen och var mycket i en egen värld... efter att han vaccinerats var han ju just i den åldern när det började märkas, och då trodde man att det berodde på det.

Jag tror det är för att många föräldrar känner ett behov av att skylla på något externt. Och även OM det skulle ske, så måste man ju fundera på vad som händer om vaccinationsprogrammet avslutas ... tbc har ju redan kommit lite sedan man slutade vaccinera mot det. Man måste väga risker mot risker. Skulle jag INTE vaccinera och min dotter skulle få bestående hjärnskador eller kanske dö av dessa sjukdomar, skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Vaccin ERBJUDS i vårt land gratis till barnen, vill man inte ta emot är det bara låta bli. Själv är jag tacksam över programmet!
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Om det är fler sjukdomar som sprids ska jag låta vara osagt men jag tror definitivt att de sprids lättare och från kontinent till kontinent.

Och Autismen, tror jag som någon annan sa, den har funnits där hela tiden men man har inte insett/förstått det tidigare. När barnet sedan är 1,5år så förstår man kanske att barnet inte är riktigt som andra barn. Vid den tiden är det lättare att jämföra med andra barn i samma ålder än tidigare, man upptäcker då att barnet inte är "med" på samma vis, men egentligen har det varit så hela tiden.

Och sedan kan jag säga att om man sett sviterna av tex. polio så vill man försöka skydda sitt barn från detta. Hjärnhinneinflamation, kan man visserligen få ändå men inte lika lätt, kan orsaka så att man får mkt svår epilepsi som på sikt slår ut hjärnan. Röda hund, blir du kollad vid graviditet att du har immunitet mot då det kan orsaka skador på fostret.

Allt detta är inte "roligare" att bli drabbad av än autism och det är ABSOLUT inget jag vill utsätta mina barn eller barnbarn för. Naturligtvis vill man inte att ens barn ska vara/bli autistiska men så länge det inte finns konkreta bevis så anser jag att det enda rätta är att vaccinera.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

eller är det vi som skrämmer upp oss själva helt enkellt?
´
Ja det är väl vi som sitter här i ett fint land där de flesta är vaccinerade som har "råd" att hoppa över vaccin. Men det bygger ju på att de flesta andra väljer att vaccinera för att jag ska kunna gå fri. Skulle alla hoppa över vacineringarna skulle hotet av sjukdomarna bli mer verkligt. Hur många får Polio idag? Klart det känns helt onödigt att vacinera sig mot det.

Jag är inte vaccinerad mot Röda hund och jag har heller inte antikroppa mot det. Även om jag vet att risken är oerhört liten så visst tänkte jag tanken ibland när jag var gravid... Jag ska vaccinera mig nu istället.

Jag har varit i Afrika och DE sjukdomarna ville jag verkligen inte ha. Jag valde även då att vaccinera mig.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag tycker att det är läskigt att TBC sprids på förskolor. Det är ju något som barnen kanske får men av för resten av livet :(
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

I länken ifråga inleds texten med orden "Myter om vaccinering"
Hade det stått FAKTA om vaccinering så hade jag kanske kunnat börja fundera på vad det står där.
Precis som fler har skrivit så har dessa myter dykt upp med jämna mellanrum. BVC-sköterskorna har nog fått svara på frågor om detta i massor...

Våra barn är vaccinerade efter att noggrant ha kollat upp referenser. Och jag kommer fortsätta låta dem få vaccin även i framtiden. Det finns inga bevisade fall med vaccinorsakad autism, t.ex.... Inte i sverige och inte i andra länder heller.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag väljer alt 1. Det jag tycker har Mitten och Hoppla10 redan formulerat så bra, så jag pekar bara på deras inlägg.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Min dotter kommer faktiskt att vaccineras mot tbc också, och även hepatit har hon fått vaccin mot. Vi blev erbjudna det eftersom hennes farmor kommer från ett annat land. Och jag tog det, speciellt tbc kände jag faktiskt kunde vara bra, det finns ju ändå i många länder som hon kanske kan komma i kontakt med ...
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

jag tycker att det är viktigt att ha alla faktan inan man bestämer sig för att inte vaccinera, jag har varit med om många diskusioner där nej säjarna komit med utländska forskningar men dom har över huvudtaget inte brytt sig om att kolla om svergie använder sig av just det vaccinet. vilket vi i många fall inte gör.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Ja men om du läst länken(eller sökt bland andra länkar) så framgår att fler dör av kikhostevaccinet än vid en kikhosteepidemi utan vaccin... sjukdomarna ökade ju mer det vaccinerades och sjönk då vaccinet inte gavs i samma utsträckning...
Samt att tänka på också är att vaccinet inte på något sätt garanterar att du är imun mot sjukdomen vid en epidemi... däremot kan du ha sämre imuförsvar om du är vaccinerad.

Det kan knappast vara en seriös site.
Vaccination ger ett specifikt immunförsvar mot ett specifikt smittämne.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Det finns en jättestor undersökning i Danmark där man kollat upp autism vid vaccination versa autism när man valt att låta bli att vaccinera.
Resultatet påvisade att det var lika hög frekvens av autism hos dom som vaccinerade som hos dom som lät bli.
Du kan läsa om det här:
http://www.lakartidningen.se/old/content_0303/pdf/138.pdf
Obs! PDF fil och artikeln är den andra artikeln i den elektroniska tidningen.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Min dotter kommer faktiskt att vaccineras mot tbc också, och även hepatit har hon fått vaccin mot. Vi blev erbjudna det eftersom hennes farmor kommer från ett annat land. Och jag tog det, speciellt tbc kände jag faktiskt kunde vara bra, det finns ju ändå i många länder som hon kanske kan komma i kontakt med ...

Visst fanns det fall av tbc i Sverige för inte så länge sen? Nåt år sen eller så?

Här på Irland har de haft ett par fall så Sam fick en tbc spruta och kommer få ett ärr. Lite trist att den måste ges i armen.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Visst fanns det fall av tbc i Sverige för inte så länge sen? Nåt år sen eller så?

Här på Irland har de haft ett par fall så Sam fick en tbc spruta och kommer få ett ärr. Lite trist att den måste ges i armen.

Varför måste sprutor ges i armen? Det har jag alltid funderat över.. :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 886
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp