Bukefalos 28 år!

Vaccinera mot botulism

H

Happy_me

Vi funderar på at utfodra en del med ensilage nästa år och har då börjat tänka på att vaccinera mot botulism. Vissa säger att man absolut ska vaccinera medan andra inte tycker det är nödvändigt...som grannarna vars hästar får ensilage utan att vara vaccinerade. Så nu vill jag veta vad ni här på buke tycker
 
Oxå intresserad av lite åsikter kring detta. Har kört en vinter nu utan men "alla" andra gör det. :confused: Argument för och emot? Känner att jag borde ta tag i frågan, bra att tråden kom upp

Lite trögstartad :smirk:
 
Min kusin som har en hästuppfödning med mycket bra renomé var med om en mycket olustig historia! Hon har ett antal unghästar som går på lösdrift och var INTE vaccinerade. En unghäst som hon fött upp med mycket omsorg, som hopphäst till sin dotter, fick "botulism", rusades iväg till Strömsholm, blev något bättre, men till sist dog!

Jag var på en kurs ang ensilage, mm och där konstaterade de att de senaste 20 åren var det BARA 8 HÄSTAR som dött av botulism. Jag frågade vad mörkertalet var???? Inget svar! Den hästägare som har en försäkrad häst som dör av "ev botulism" måste stå för alla kostadner för obduktion, mm själv. Varför skulle man göra det om ens häst har dött och försäkringen har betalats ut??? Resten lämnar jag upp till er att lista ut!

Jag personligen tror att "mörkertalet" är mycket stort. Jag skulle aldrig chansa.... VACCINERA!!!!
 
Att inte vaccinera tycker jag är ren dårskap.

Smittan kommer ju framförallt från döda djur. Vilket det kan finnas MASSOR av i hösilagebalarna, ex råttor. Hörde t.o.m om en familj som fick ett HELT råddjurskid i en bal. :crazy:

Då tänker man kanske. "men ser ju om det ligger en död råtta i balen". Ja kanske, om du har tur. Men oftast händer det att man hinner fodra med ett hösilage där det faktiskt ligger en död råtta och vips är hela balen smittad.

Dessutom så är det inte säker att din häst överlever om den smittas, från det första symptomet så kan hästen hinna vara död innom ett par timmar, upp till 17 (?) dagar.
Hästen får svårt att andas, dregglar, och svårt att röra sig och äta.

Vill man riskera det lidandet på sin häst, så vist. strunta i vaccinatinen. Nu är det inte säker att alla hästar blir sjuka, känner till stall där hästarna stått ovaccinerade i år utan att bli dåliga. MEN risken finns där och jag tycker inte det är värt att chansa.
 
Tycker absolut du ska vaccinera.

Det var ju ett helt arabstuteri (tror det var i Tyskland) där nästan alla hästarna dog. :(

Så om de är rädd om dina hästar så vaccinerar du.
 
Vaccinerar mina.Skulle aldrig vilja veta att mina hästar blivit sjuka och dött pga mig och mitt slarv med vaccination.
Vi har haft en i vårat stall som för ngr år sen fick botulism och överlevde,men så stod hon också 3-4 v. på Strömsholm.Som jag har förstått så är hon en utav många som har överlevt.
 
jag har vaccinerat mina.

Skulle inte förlåga mig själv om de blev sjuka och jag hade kunnat förhindra det.
 
Visst är det bäst och vara på den säkra sidan och vaccinera...man vill ju inte utsätta sina älsklingar för något som går att undvika. det är ändå intressant att vissa väljer att inte gör a det..men men så är det ju med allt
 
Jag fodrar min med hösilage och han är vaccinerad(med botwax). Problemet är bara att det finns flera olika typer av botulism, man kan inte vaccinera mot alla.....
Så någon garanti finns inte, men man är lite säkrare i allafall.
Men om du fodrar med ensilage skulle jag defenitivt råda dig att vaccinera.
 
Hej
I Sverige finns bara ett tiotal fall av botulism registrerade. Ett "fall" kan visserligen innebära att flera hästar i samma stall har insjuknat och dött, men man får ändå anta att det finns ett mörkertal. För att ett fall ska registreras krävs (naturligtvis) att man har kunnat verifiera diagnosen. Antingen genom att påvisa toxinet i fodret eller i den sjuka hästen. Detta är tyvärr mycket svårt, dels laboratorietekniskt, men även pga att t ex ensilagebalen ofta är uppäten och därmed är det viktigaste bevismaterialet förstört.

Botulism är en förgiftning. Orsaken är att en bakterie, Clostridium botulinum, vuxit till och producerat ett toxin, ett gift. Bakteriesporer finns i hästens naturliga miljö, företrädesvis i magtarmkanalen hos däggdjur och i jorden. När dessa sporer hamnar i en gynnsam miljö, dvs en syrefri dito, vaknar de till liv. De sätt som bakterien hamnar i ensilaget på är vanligen via kadaver (råttor, rådjurskid m fl som inte hinner undan) eller via jordinblandning i grödan, dvs för låg slåhöjd eller besvärlig ojämn mark ökar risken.

Det finns 8 olika typer av toxin, men hästen blir bara sjuk av två eller tre av dem. De olika typerna förekommer mer eller mindre rikligt i olika geografiska områden. Det som förekommer i Sverige är typ B, det toxin som Botvax är riktat mot. Vaccinet är mycket effektivt, men man måste ändå vara mycket noggrann vid foderframställning och hantering.
 
Tack för svaret TantEster...fick lite mer kött på benen!
Jag har bara utfodrat med hö tidigare och är helt ovan vid ensilage...Något som kan vara bra att tänka på vid hantering och utfodring??
 
Jo!
För det första - utfodra aldrig direkt på marken så att hästen/hästarna kan trampa ner ensilaget i backen. Om ni ställer ut en rundbal i hagen ska denna stå på något samt vara skyddad mot regn. Kontrollera balen noga med jämna mellanrum, om en konserverad råtta el annat kadaver påträffas måste hela balen kasseras. Det kan förekomma vita prickar/fläckar i ensilaget. Dessa kan antingen vara jäst eller mögel. Se om du kan hitta någon som kan visa hur man ser skillnad på dessa. Jästen är i sig ganska harmlös men indikerar ändå att det kommit in luft i balen. Genom att bidra till en pH och temperaturstegring i balen sänker den dessutom hållbarheten. Balen behöver dock inte kasseras. Vad gäller mögel är förhållandena annorlunda. Svamparna kan producera toxin som kan ge symptom som hosta, dålig tillväxt, nedsatt immunförsvar mm. Mögel i en bale bör föranleda att balen kasseras.

Kontrollera antalet plastlager runt balen. Minst åtta för säker förvaring säger man. Förvara balarna med "kortsidan" ner (alltså den där plasten korsas). Skydda balarna för fåglar (ett nät uppspänt någon meter ovanför) och gnagare (råttgift, katter etc).

Nu låter det förstås som om ensilage är rena rävgiftet, men så är det inte alls! Ensilage är ett bra foder till hästar och är inte på långa vägar så hälsovådligt som hö (kvickdrag)!
 
Okej...det är å grund av en bronkit häst som vi börjat fundera på ensilaget. Men jag undrar om det går att utfodra 5 hästar med så stora balar utan att de blir dåliga innan hästarna hinner äta upp? Hörde nångonstans att en ensilagebal ska hinna ätas upp inom en vecka så den inte blir dålig...i alla fall vid mildare väder. Kan det stämma?
Hur kan man lösa det med att inte utfodra på backen? Hur gör ni som utfodrar med ensilage?
 
Jo, direkt när man öppnar balen och syre blir tillgängligt börjar oönskade bakterier att växa till. Av den anledningen bör balen förbrukas inom en vecka efter att man öppnat den. Om du har fem stora hästar borde det inte vara något problem - om man tänker sig en ts-halt på 60% så bör de alltså äta minst 8-10 kg ensilage per häst och dag, gärna mer. Med en giva på 15 kilo per häst och dag blir det alltså ungefär 500 kilo i veckan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
895
Senast: Zevzan
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 459
Senast: AI62
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 215
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp