Bukefalos 28 år!

Vad 4-åringar bör kunna

Chili

Trådstartare
Skapar den här tråden av högst egoistiska skäl! Hoppas någon vill svara.
Jag är nyfiken på vilken utbildningsnivå ni anser att en ridhäst ska vara på när den är ca 4 år gammal? Hur mycket träning är okej för att den ska vara hållbar hela livet? Givetvis finns det oändliga variationer mellan raser och individer men rent generellt, när det gäller en häst som inte ska upp på några enorma nivåer inom nån spec. disciplin.

(Funderade om detta var rätt forum, hoppas det)
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

Min högst personliga åsikt är att en 4-åring, förutsatt att den varit frisk och inte varit avställd p.g.a askada eller annat ska kunna ridas i skritt, trav och galopp.
Jag vill gärna att den varit löshoppad och kanske även fått prova hinder med ryttare. Helst ska den även vara inkörd, men det är ett annat kapitel.

Jag tycker man ska skynda långsamt med unghästar, jag vill hellre ha en häst som jag fortfarande kan rida då den är 25, än att jag tidigt kommer ut och tävlar med hästen.

/M
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

Tack för ditt svar! Jag är lite av samma åsikt men många tycks vara ute tiiidigt med sina hästar, oavsett tävlingsgren. Jag är både kritisk och vänligt inställd till att träna mycket med sin "unghäst". Den gyllene medelvägen får väl gälla även här :)

Tillägg: Jag favoriserar mycket tankeverksamhet och miljöträning med yngre hästar, kondition och muskelträning kommer oftast då på köpet i kombination med stora kuperade hagar och lekkompisar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

min var knapt inriden inriden som fyraåring... och det är jag glad för!! :bow:

det stressas så mkt med årgångstävlingar nu för tiden, inte konstigt att hästarna inte håller... för vissa går det bra, andra borde haft 1-2 år till på sig. särskilt stora hästar som inte är färdiga i kroppen, min växte tills han var 7-8 år!

det är inte fel att börja göra saker tidigt men det ska anpassas till individen, inte tävlingar.

en genomsnittlig fyraåring tycker jag ska vara styrbar i alla gångartar och kanske ha hoppat lite lägre höjder.
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

Inte min nordsvensk heller. Sutten på bara. Iof är han en skogsmullehäst men ändå, man vill ju att han också ska hålla och tycka ridningen är kul!

Jag har aldrig förstått mig på vad jag brukar kalla "hoppavel" där man slänger i hästarna hur mycket mat som helst så de skjuter i höjden snabbt som attan, sen ska de ridas på 3-års championat och hoppas mycket och tidigt. På dressyrsidan upplever jag tempot som lite lugnare med unghästarna. Fördomar :angel:
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

enligt mig då

brukar vila 4åringar över jul, då är de inridna (alla gångarter+ lite uppsutten hoppning) på hösten som 3 efter sommarbetet och insuttna innan sommaren. i början av året ska de alltså kunna ridas i någolunda balans i alla gångarter ca 4 ggr i veckan och hoppas enkelhinder och lättare gymnastikhoppning upp till ca 70-80.
under vinter/tidig vår ska de lära sig gå på tygeln i alla gångarter och lära sig gå undan för skänklarna.
under våren hoppa lägre banor för att på sommaren/hösten kunna starta 90(-100) på tävling.

tycker detta känns som ett lagom upplägg, givetvis med individuella variationer. en del har ju växtspurtar och kan inte ridas alls periodvis under sitt fjärde år och en del är tidiga och har lätt för sig. skynda långsamt, men inte för sakta!

ja, jag håller på med hopphästar! :p
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

under vinter/tidig vår ska de lära sig gå på tygeln i alla gångarter.

inriden som 3-åring men börjar jobba på tygeln som 4-åring? :confused: (eller missuppfattade jag det :angel:?)

Jag börjar jobba med formen då hästen känns någorlunda stadig och börjar aldrig rida i galopp förrän hästen kan arbeta i en någorlunda form (unghästform, eller vad man brukar kalla det).
Fast det kanske bara är jag som rider så? jag tycker att det känns som det bästa iaf. :D
Från egen åsikt så tycker jag aldrig att det blir någon bra galopp så länge hästen inte orkar bära sig i både skritt och trav.
Det bästa för att få en häst att hålla länge är att aldrig träna hårdare och oftare än vad hästen klara av och aldrig stressa.

Isa
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

inriden som 3-åring men börjar jobba på tygeln som 4-åring? :confused: (eller missuppfattade jag det :angel:?)

Jag börjar jobba med formen då hästen känns någorlunda stadig och börjar aldrig rida i galopp förrän hästen kan arbeta i en någorlunda form (unghästform, eller vad man brukar kalla det).
Fast det kanske bara är jag som rider så? jag tycker att det känns som det bästa iaf. :D
Från egen åsikt så tycker jag aldrig att det blir någon bra galopp så länge hästen inte orkar bära sig i både skritt och trav.
Det bästa för att få en häst att hålla länge är att aldrig träna hårdare och oftare än vad hästen klara av och aldrig stressa.

Isa

jag menar inte nån slags grand prix form här ;)
efter ett års arbete med ryttare ska hästen kunna gå med eftergift för hand och skänkel i alla gångarter och arbeta aktivt med rygg och bakben tycker jag!! alltså en ändamålsenlig och stärkande grundform (på tygeln kanske var ett lite luddigt uttryck...?), eller unghästform om du så vill.
tror inte heller det är bra att vänta för länge med att aktivt arbeta hästen mot en god arbetsform då denna hjälper hästen att bygga rätt muskler från början=medför att hästen alltså blir hållbarare i längden. arbete utan ryggverksamhet och bakben är enbart slitage och därmed meningslöst.
det har då aldrig varit problem hittills med de unghästar jag ridit...
formen så att säga ska komma, och kommer, av sig själv.
kan hästen inte det är det antingen fel på hästen eller piloten vill jag tro.:o
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

Jag håller med, nästan så tränar vi våra unghästar. Beroende på om det är en dressyr eller hoppkuse:)
Självklart finns det dom hästar som växer jättemkt men då får man lägga upp träningen efter det!
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

jag menar inte nån slags grand prix form här ;)
efter ett års arbete med ryttare ska hästen kunna gå med eftergift för hand och skänkel i alla gångarter och arbeta aktivt med rygg och bakben tycker jag!! alltså en ändamålsenlig och stärkande grundform (på tygeln kanske var ett lite luddigt uttryck...?), eller unghästform om du så vill.
tror inte heller det är bra att vänta för länge med att aktivt arbeta hästen mot en god arbetsform då denna hjälper hästen att bygga rätt muskler från början=medför att hästen alltså blir hållbarare i längden. arbete utan ryggverksamhet och bakben är enbart slitage och därmed meningslöst.
det har då aldrig varit problem hittills med de unghästar jag ridit...
formen så att säga ska komma, och kommer, av sig själv.
kan hästen inte det är det antingen fel på hästen eller piloten vill jag tro.:o


Okej nu förstod jag lite bättre :angel:
Jag låter också formen komma av sig själv i ridningen, jag arbetar mycket från marken med att få pållen att jobba i form.
Blir ju inte riktigt samma sak, men har aldrig varit några problem sen med ridningen. jag brukar aldrig stressa utan låter det får ta den tid det tar :D
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

Min häst är också "sent tagen". Han blev fem nu (fast är född 29 juli så han är ju eg bara 4,5) och har inte hoppat bana ännu, inte hoppat högre än 90 cm på enkelhinder (och det var en gång) och vi har inte tävlat i vare sig hoppning eller dressyr.

Nu blev utbildningen iofs lite försenad iom lite strul i höstas med sadlar, rygg och växtvärk, men ändå.

Men till vad jag TYCKER då. Det beror mkt på individen. Har man en mogen häst som är jämnt byggd kan man kanske göra lite mer än med en som är lite sen i mognadsprocessen. En del vill ju tex visa på kvalitetsbedömning på hösten och det är väl inte helt fel, bara man tar det lite lugnt och inte tränar hästen för hårt inför det.
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

Tack för alla era svar! Nyttig läsning :)

Jag själv är väldigt allround med fördel för distans och dressyr, sen en liten bit hoppning (men under en meter oftast) så min utgångspunkt för unghästar är ju lite annorlunda än flera i tråden.
 
Sv: Vad 4-åringar bör kunna

Efter ett års arbete med ryttare ska hästen kunna gå med eftergift för hand och skänkel i alla gångarter och arbeta aktivt med rygg och bakben tycker jag!! alltså en ändamålsenlig och stärkande grundform (på tygeln kanske var ett lite luddigt uttryck...?), eller unghästform om du så vill.


Fast detta ska inte behöva ta ett år. Om hästen har en bra naturlig balans + en ryttare som inte stör så är formen rätt redan från början. Min unghäst (4 år) har inte haft ryttare på ryggen så särskilt många gånger än, men hon bär sig själv i en jättetrevlig unghästform, bra "tryck" i bakbenen o en lätt kontakt, detta redan från första gången.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 849
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en jättefin 4 åring som för ett tag sedan började visa upp ett oönskat beteende. Felice är e. Canterbury ue. Warsteiner. Hennes...
Svar
15
· Visningar
2 498
Senast: Jennyzen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 731
Senast: Takire
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 284
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp