Bukefalos 28 år!

Vad är Carrot stick?

Sv: Vad är Carrot stick?

Här har det inte avhandlats som ett komplement, utan som en säkerhetsåtgärd.
Man vill vara på behörigt avstånd o ändå gå in i hästens "zon". Oschysst skulle jag säga.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Jag kan tycka att man inom "traditionell" ridning använder sig av bra mycket mer manicklar (alla mängder olika sorters bett, alla olika längder på spön, alla sorters kedjegrimskaft, alla hjälptyglar mm) jämfört med NH.
Förstår inte varför det är så svårt att fatta vad "vi" har "våra" saker till?
Vad har "ni" alla "era" saker till?

Jag leder, arbetar och rider min häst i repgrimma och långt repgrimskaft. Ibland sätter jag dit tyglar för enkelhets skull.
Stick eller spö använder jag i olika situationer för att visa hästen vad jag vill, ibland behövs det för att jag står i en sådan position att jag annars skulle ha svårt att göra min önskan tydlig.
Det är väldigt få som skaffar sig en stick för att de inte vågar ta sin häst på benen. Om man däremot vill "desensibilisera" hästen med tex en prasselpåse emot benen är det både säkert bekvämt och smart att ha påsen i änden på en stick och inte i handen. Och i extremfall med ohanterade och mycket rädda hästar så kan det vara ett bra hjälpmedel när man ska börja vidröra benen och man inte vet hur hästen kommer att reagera.

Men vad går NH ut på? Många gånger ser det ut att vara en omväg runt vanligt sunt hästförnuft. :confused: Upplys mig, jag vill faktiskt veta :bow:
varför måste man ha en repgrimma istället för en vanlig grimma? Jag kan sticka ut o rida mina hästar med bara grimma o grimskaft om jag känner för det, jag misstänker att man i grund o botten egentligen vill samma saker med sina hästar men valt olika metoder att komma dit, eller? NH är det mer än bara hanteringen av hästen el är det ridningen med?
Påse på en pinne använder jag mer för att väcka liv i hästarna, mina är ju så vana vid att ha hundar o ungar runt omkring sig så de reagerar ju inte för så mkt....
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Det är väldigt få som skaffar sig en stick för att de inte vågar ta sin häst på benen. Om man däremot vill "desensibilisera" hästen med tex en prasselpåse emot benen är det både säkert bekvämt och smart att ha påsen i änden på en stick och inte i handen. Och i extremfall med ohanterade och mycket rädda hästar så kan det vara ett bra hjälpmedel när man ska börja vidröra benen och man inte vet hur hästen kommer att reagera.
Varför ska den ha en prasselpåse runt benen:confused:

Om man förutsätter att hästen ska reagera- vaddå liksom- sparka resa sig??? om man berör benen. Man använder ju alltid sunt förnuft o börjar på kroppen o sen går neråt. Bara man anväder normlt säkerhetstänk o ser vad hästen gör så ser jag inga problem överhuvudtaget.

Jag fattar bara inte -varför dessa skräckscenarior.

Däremot om du använder en käpp- hästen kanske är livrädd för spö. Så kan den gå i taket. Använd din egen kropp, så fattar ALLA hästar att du inte tänker utsätta den för ngt ont o får då förtroende istället för att anpassa sig till människan som betér som som en :eek:

Kom ej heller o påstå att NH är till för att lära människan om hur hästen fungerar. Nej det är för att lära hästen sin plats!
Det vore mkt bättre att decensibilisera människan istället- om hur man umgås med olika typer.
DET är NH- att umgås med hästen på dess villkor.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är Carrot stick?

Jag kan tycka att man inom "traditionell" ridning använder sig av bra mycket mer manicklar (alla mängder olika sorters bett, alla olika längder på spön, alla sorters kedjegrimskaft, alla hjälptyglar mm) jämfört med NH.
Förstår inte varför det är så svårt att fatta vad "vi" har "våra" saker till?
Vad har "ni" alla "era" saker till?

Säkerligen kan man tro att jag är väldigt antinh av mina tidigare inlägg, men det är jag eg inte. Det finns mycket bra saker inom nh:n, precis som det finns väldigt mycket bra inom det sk traditionella.

Parelli tror jag är en bra hästkarl, men han är också en slipad affärsman. Det går inte att förneka. "Jag känner Parelli, han tar betalt för vad som helst" har jag hört en amerikansk guru säga. Och det tror jag stämmer. Den sk morotspinnen är en "device" skapad av en slipad affärsman, enligt mig. Dock förnekar jag inte att Parelli är en duktig hästkarl.

Men hästkunskapen finns inom alla inriktningar: trav, hopp, dressyr, galopp, nh ... Man har bara olika mål med vad man vill uppnå, därav skiljer sig metoderna.

Jag, som är hobbyryttare och skogsmulle, försöker ta det bästa ur de olika inriktningarna och göra till mitt...

Det som man kan reagera på när det gäller vissa representanter ur nh-ledet är att de tar det så personligt... Det är som att angripa just dom som personer... Det kanske säger något om vilka ekonomiska krafter som finns bakom nh:n. Det handlar om att tjäna pengar på sin filosofi. Det gör man genom att skapa något som liknar sekter... "Nh är en livsstil, jag ÄR min hästhantering... " (Gäller också Strassermetoden, och ofta sammanfaller de båda). Flummigt, men ni kanske förstår. :)

Norrland
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Det är snarare Mrs P. som har kommit på hela affärsidén.
Jag har använt en sak från NH- en sak som verkade o var klok.

Nh hänger oxå ihop med många av P K´dressyrmetod.

tycker synd om hästarna- de unga som först ska vara lydiga i skritt innan de får trava- tar låång tid o mkt konflikter blir det pga att hästarna inte får göra sig av med ngn energi. Därför måste de hoppa av i tid otid:crazy:
På min tid red man mest i trav o galopp- satt så lite som möjligt på dem i början o mest där den bär upp ryttaren med sina muskler o höjd rygg- på rakt spår- ute.

Man begärde bara lite o fick avrastade o glada hästar som blir positiva till arbete- kul att få bli riden:banana:

Man bromsade heller inte hästarna så fort man blev rädd, utan tog tag i halsremmen o härdade ut:bump:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Men vad går NH ut på? Många gånger ser det ut att vara en omväg runt vanligt sunt hästförnuft. :confused: Upplys mig, jag vill faktiskt veta :bow:
varför måste man ha en repgrimma istället för en vanlig grimma? Jag kan sticka ut o rida mina hästar med bara grimma o grimskaft om jag känner för det, jag misstänker att man i grund o botten egentligen vill samma saker med sina hästar men valt olika metoder att komma dit, eller? NH är det mer än bara hanteringen av hästen el är det ridningen med?
Påse på en pinne använder jag mer för att väcka liv i hästarna, mina är ju så vana vid att ha hundar o ungar runt omkring sig så de reagerar ju inte för så mkt....

NH går väl egentligen ut på att förfina kommunikationen med hästen, så att hästen blir trygg och modig med sin människa. Så att vi förstår oss på hästen och dess beteenden så att vi inte känner att vi behöver bestraffa beteenden som vi tolkar fel, som inte borde bestraffas.
Äh, vet inte om det finns någon kort och tydlig definition, hittar ingen i huvudet nu iaf.

Tanken med repgrimma är att den är så mycket bättre på att skicka vidare små signaler. För man vill jobba emot att hästen ska svara på mindre och mindre signaler, tills man klarar sig helt utan "prylar".
På repgrimman fäster man tex tygeln undertill, när man tar ett direkt tygeltag så inverkar nosdelen på nosryggen på det sätt som hästen förstår bäst, den uppmuntrar till rätt form.
Man kan säkert använda en vanlig grimma och göra samma saker, beror väl på hur duktig man är, kanske tar det längre tid, kanske behöver man göra på ett lite annat sätt, vad vet jag..
Att rida i repgrimma är inte(iaf inte för mig) likställt med att lufsa i skogen bara. Vi jobbar emot att kunna göra samtliga gångarter och rörelser i korrekt form och samling. Med en repgrimma kan man dock inte tvinga en häst till så mycket finlir, man måste lära den att göra det på små signaler utan tvång. Så, det tar längre tid, men enligt mig blir det trevligare för både häst och ryttare. Min tro är att man inte kan uppnå samma med en vanlig grimma, men jag vet inte säkert, kanske har jag fel. Nu jobbar min tränare med repgrimma, och då gör jag det också, ser inga nackdelar med det alls, så jag förstår inte "allas" motstånd?? :confused:
Man använder väl vilken jäkla utrustning man vill? Varför ska just ett läderträns med bett vara det mest korrekta? Huvudsaken är en samlad, nöjd och eftergiven häst kan jag tycka.

Personligen har jag så mycket "gripa tag och tvinga"-reflexer kvar sedan min tidigare skitdåliga skolning, att jag helt enkelt inte vill använda bett då jag riskerar att helt omedvetet börja trixa och tvinga. I repgrimma är jag tvungen att förklara och argumentera, det är svårt, men jag gillar det bättre.

För mig är NH hela hästgrejen, att vara uppmärksam på vad hästen vill och behöver, och anpassa efter det. Både vad gäller stall, hagar, kompisar i hagar, rykt, skoning/verkning, hantering, markarbete, ridning.. ja, allt. Målet är att min häst ska vilja vara med mig, vilja göra det jag ber om. För att han VILL, för att han tycker vi har KUL tillsammans.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Jag trodde du skulle ha några kommentarer om att även en Parelli-elev kan stå på lösa hästar och rida?
Hur förklarar du det?

Vet inte varför jag fortsätter argumentera med dig, jag har ju redan konstaterat att du inte är intresserad av att lära dig något nytt, du vill bara ha något att hacka på och smutskasta :mad:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Trodde du var intresserad av ngt gammalt:p som har funkat i alla tider.

Lär dig att förstå hästens behov, så behöver man inte vara rädd för dem.
Se o lär.

Btw så är inte samlat- sakta.

Gott Nytt År:laugh:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

fel
..........
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är Carrot stick?

Med andra ord är NH en annan väg till sunt hästförnuft fast på ett annat sätt. det är väl ingen som vill hänga på sina hästar mer saker än vad man behöver. Jag har lånat en repgrimma en gång men knutarna i sidorna var så skarpa på min dåvarande häst att hackamoret var en barnlek. Rider gärna mitt ena sto på lädersidepull när vi ska ut och leka i skogen men även på ridvolten.
Upplever att mina hästar uppskattar mig och våran ridning.

Som sammanfattning kanske man kan säja att rätt häst och rätt utrustning på rätt plats gör alla lyckliga:idea:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

kl
om repgrimma och annat.

en repgrimma ar bra OM man vet vad man gor. Man kan valdigt enkelt forstora en hast med den, pga knutarna pa nosen. Fa headshy hastar osv. Men jag anvander dem sjalv, dock endast i traningssyfte och valdigt forsiktigt..

En annan grej som inte har slagit igenom i sverige, tror jag, ar los longering. Vet inte hur manga som anvader en rundcorral. Men nar jag arbetar med ungstoet som just har borjat bara sadel, slapper jag henne los i roundpen med grimma pa och sadel och arbetar henne fran marken. Gangarter, whoa, vand etc etc. Det fungerar. Och istallet for en orange pinne eller longerpiska, har jag ett "childsize ropingrope" som jag anvander att slanga ut nar hon t.ex behover oka farten. Repet hamnar aldrig pa hasten dock. Jag lagger ocksa ut repet pa marken framfor henne, som en "stopbarriar" och nar hon ser det och jag sager whoa sa stannar hon, ibland satter jag grimskaft pa henne, och nar det ligger ner pa marken sa vet hon att stanna och sta still.. Kallas ocksa att "groundtie" hasten.

Visst har jag spon av olika sorter men hastarna ar inte radda for dem, mer tycker det ar skont nar man drar over kroppen..

Och for de som anvander NH som traningsmetoder.. Prova att "sack out" era hastar, ta en ikea bag och dra over kroppen, en gamma fodersack eller dylikt.. Det ar verkligen ngt som far dem att bli "broke". For att vanja hasten vid tyngd men ni vil inte rida, fyll en sack med grus 10-50kg beroende pa hur langt hasten har kommit, och bind fast i sadeln. sen arbeta hasten fran marken ed denna vikt, den lar sig da att parera vikten med sin kropp och blir stadigare...

Forlat den daliga svenskan..
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Om man kan ngt om hästar så vet man oxå att det sällan är ryttarens tyngd som de kan reagera på, utan överlivet- att få ngt högt "bakom sig" eller som i ett av mina fall- hästen blev rädd för ryttarens fötter- men den fann sig fort- när man inte gjorde ngn affär av det.


Om man först bara hänger som en säck o ser hur hästen funkar- är det ingen fara för ens liv om man halkar ner/ hoppar ner.

Däremot bör man resa upp överlivet sakta- av ovannämnda anledning.

En häst som har fått följa med som handhäst- vid sidan, reagerar som regel mindre.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

halv kl

En undran, varför köpa ett orarnget spö för 300? Kan man inte lika bra använda ett vanligt spö av samma längd??:confused:

Kom inte o påstå att det är färgen som gör det bara:p
 
Sv: Vad är Carrot stick?

klart man kan andvända ett spö eller en vanlig pinne (: dock är det bra om den inte är så töj elelr böjbar då det inte är till att slå och om man vill att hästen ska backa från tryck i porkypine game *stavas?* så ska den vara hållbar (: snöret längst ut är också bra att ha
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 694
Senast: vilde
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 118
Senast: iNHALE
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp