Vad är det farliga i drag?

Det är alltså fysiskt omöjligt med drag om man stänger alla dörrar utom en?
på den frågan är svaret ja.

Sen - har ni någon annan form av ventilation? Någon trumma i taket eller några andra ventiler?
Ventilation kräver ju, som nämnts, både tilluft och frånluft. Det är ganska vanligt att ventilation fungerar dåligt pga att man bara har tänkt på utsug men inte hur luften ska komma in.

Att enbart ha en dörr öppen, om det inte finns något som får luften att cirkulera inne i stallet, gör troligen inte så stor skillnad, mer än för boxarna närmast dörren.
 
Okey sätt dig i en soffa öppna ett fönster bakom huvudet och ett fönster framför dig
Sitt i ett par timmar varje kväll, så vet du snart hur drag fungerar...
Faktiskt hade jag det så i min barn- ungdom, då min mamma öppnade fönster åt alla håll i alla väder. Jag är alltså ganska härdad och fryser inte så lätt.

Alla kan väl hålla med om att instängd urin o bajslukt inte är bra för någon.
 
Så det som händer är att det känns kallt och ruggigt och att de ev blir stela?

Får klura på hur det skulle gå att lösa i detta stall, dörrarna är inte placerade som du beskriver utan sitter på långsidorna.
Och öppna dörrar hjälper bara till en viss gräns. Det är ju så att friskluften ska fördelas jämnt över stallet. Med öppna dörrar blir det kanonbra luft i stallgången, men den friska luften nästlar sig inte in i boxarna på vägen. Och det är ju i boxarna hästarna står. Av den anledningen behöver man friskluftsintag till varje box (eller att två boxar delar på ett stort friskluftsintag). Dessutom är det ju så att man normalt stänger dörrarna på natten (i alla fall där det är lite mer befolkat) och då stänger man ju av den så kallade ventilationen när den behövs som bäst = när hästarna är inne. Jag ger rådet att du (eller stallägaren) tar kontakt med en ventilationskonsult som är inriktad på ventilation i djurstall så att det blir rätt på en gång. Bättre för både stall, hästar och personal! Tänk bara på hur mycket veterinärkostnader ni kan spara i längden på att hästarna slipper få luftvägsproblem pga den dåliga stalluften.
 
Skillnaden är att när de går fritt ute håller de värmen genom att röra på sig , i en box har de inte den möjligheten.

Jag har då ALDRIG sett en frysande häst börja motionera för att få upp värmen! Tanken på joggande hästar i hagen är nästan skrattretande. Det behöver inte ens vara joggande, promenerande räcker för att det ska kännas väldigt främmande.

Mat och att stå och burra upp pälsen är det tillvägagångssätt jag märkt av. Inget som de inte skulle kunna göra i ett stall.
(givetvis givet matförutsättningarna, både inne och ute)
 
Ett isolerat stall, alla hästar har minst ett utetäcke på sig. Vad är det farliga i drag? Jag tänker att frisk luft är viktigt (känns som att gå in i ett växthus på morgonen, fuktigt, varmt, stark lukt av urin) och att hästarna är skyddade iom täcken. Tänker jag fel och om så, vad kan hända om det drar på hästarna under natten?
Hästarna står alltså inne i ett isolerat stall, där det känns som att gå in i ett växthus på morgonen och har ändå minst ett utetäcke på sig? Vad har dom på sig när dom går ute på vintern?
 
Faktiskt hade jag det så i min barn- ungdom, då min mamma öppnade fönster åt alla håll i alla väder. Jag är alltså ganska härdad och fryser inte så lätt.

Alla kan väl hålla med om att instängd urin o bajslukt inte är bra för någon.
Stackars hästar, det verkar vara ett riktigt skitstall...
 
Jag har då ALDRIG sett en frysande häst börja motionera för att få upp värmen! Tanken på joggande hästar i hagen är nästan skrattretande. Det behöver inte ens vara joggande, promenerande räcker för att det ska kännas väldigt främmande.

Mat och att stå och burra upp pälsen är det tillvägagångssätt jag märkt av. Inget som de inte skulle kunna göra i ett stall.
(givetvis givet matförutsättningarna, både inne och ute)
Jag tror att de rör sig en hel del ändå när de går fritt, och även när de står tätt ihop byter de väl position emellanåt så att de skiftas om vem som blir mest utsatt för väder och vind?
 
Jag tror att de rör sig en hel del ändå när de går fritt, och även när de står tätt ihop byter de väl position emellanåt så att de skiftas om vem som blir mest utsatt för väder och vind?

Jag är uppvuxen med en flock hästar utanför fönstret från mitt rum, och från köksfönstret. Jag har aldrig någonsin sett dem röra på sig för att få upp värmen. De skakar om de börjat frysa, stillastående.

Ju kallare det blir, desto mindre rör dem sig. Ju kallare det blir, desto snällare blir de mot varandra, desto tätare står de. Kanske att de byter position efter ett par timmar, men det är en rörelse på i storleksordningen 10 steg. Inget man blir varm av, snarare tvärtom eftersom det varma luftlagret vid huden sätts i rörelse när hästen rör sig.
 
Men det skulle alltså betyda att kalldrag i en box inte är så farligt?

Jag kanske uttryckte mig lite oklart i första inlägget, det var inte riktigt så att jag menade att hästar som börjar frysa sätter igång med en språngmarsch eller så utan att en häst i en box står mera statisk på samma plats jämfört med en häst som går fritt ute.
 
Ett isolerat stall, alla hästar har minst ett utetäcke på sig. Vad är det farliga i drag? Jag tänker att frisk luft är viktigt (känns som att gå in i ett växthus på morgonen, fuktigt, varmt, stark lukt av urin) och att hästarna är skyddade iom täcken. Tänker jag fel och om så, vad kan hända om det drar på hästarna under natten?
Om stallet upplevs så på morgonen så är det ventilationen som inte fungerar som den ska, det ska INTE vara varmt och fuktigt inne.
Vad för slags ventilation finns? Hålls den verkligen tillräckligt öppen så att det blir cirkulation?
 
I förra stallet var det 9 boxar, 3 dörrar som alltid stod öppna samt 3 öppna halvdörrar. Vid hård vind eller kyla så stängdes halvdörrarna och 1 dörr. Hästara mår så bra där. I det stallet kommer ingen häst att få hosta av taskig luftväxling. Ingen lukt,fukt eller flugor på sommaren. Det är ett repotage i senaste hästfocus handlar det om stallmiljö. Står bla att man gjorde en undersökning i tyskland och 80% av hästarna hade nedsatt andningsfunktion. Nu har jag hästen i utebox där en vägg går ända upp till tak. Resterande 3 väggar är det boxhöjd på. Har aldrig hört att hästar mår dåligt av frisk luft men däremot av fukt, mögel, gödselgaser och damm. Hästar behöver god luftväxling och ren luft att andas. Vi har en tendens att förmänskliga hästars behov i stället för att sätta oss in vad som är bäst för hästen.
 
Hästarna står alltså inne i ett isolerat stall, där det känns som att gå in i ett växthus på morgonen och har ändå minst ett utetäcke på sig? Vad har dom på sig när dom går ute på vintern?
mina har ofodrat regntäcke, vågar inte klippa och täcka mer förrän stalluften är bättre. vad de andra tänker ha vetjaginte, jag är rätt ny.
Om stallet upplevs så på morgonen så är det ventilationen som inte fungerar som den ska, det ska INTE vara varmt och fuktigt inne.
Vad för slags ventilation finns? Hålls den verkligen tillräckligt öppen så att det blir cirkulation?
jag vet att ventilationen är dålig, därför skapade jag ju tråden för att ta reda på vad man kan göra, om man kan göra nåt. vet inte vad det finns för ventilation, har sett nån trumma men den verkar vara försatt.
 
mina har ofodrat regntäcke, vågar inte klippa och täcka mer förrän stalluften är bättre. vad de andra tänker ha vetjaginte, jag är rätt ny.

jag vet att ventilationen är dålig, därför skapade jag ju tråden för att ta reda på vad man kan göra, om man kan göra nåt. vet inte vad det finns för ventilation, har sett nån trumma men den verkar vara försatt.
Öppna då upp trumman samt tilluft till att börja med! Att ha BRA ventilation är ett minimumkrav i djurskyddslagen!
Finns dessutom gränsvärden för t ex ammoniak
 
Öppna då upp trumman samt tilluft till att börja med! Att ha BRA ventilation är ett minimumkrav i djurskyddslagen!
Finns dessutom gränsvärden för t ex ammoniak
problemet är väl, vad kan jag som inackordering göra? Vill inte stöta mig med stallägare och andra men de har ju drivit sitt stall i xx antal år ochdet funkar så bra... jag ser mig om efterandra lösningar men vill ju att hästarna ska må så bra som möjligt tills dess. hur tar man upp det på ett sätt som inte upplevs påhoppande? är orolig för att det ska tas fel, att personen ska höra "du sköter ditt stall fel och är dålig!" när jag menar "hur ska vi göra det så bra som möjligt för hästarna?"
 
problemet är väl, vad kan jag som inackordering göra? Vill inte stöta mig med stallägare och andra men de har ju drivit sitt stall i xx antal år ochdet funkar så bra... jag ser mig om efterandra lösningar men vill ju att hästarna ska må så bra som möjligt tills dess. hur tar man upp det på ett sätt som inte upplevs påhoppande? är orolig för att det ska tas fel, att personen ska höra "du sköter ditt stall fel och är dålig!" när jag menar "hur ska vi göra det så bra som möjligt för hästarna?"

Flytta?
Jag skulle aldrig utsätta min häst för det där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp