Vad är det farliga i drag?

Jag skulle faktiskt inte bry mig om det. Hästarnas väl ska alltid gå först.
problemet är ju att jag inte har någonstans att ställa dem utöver där de står just nu. Jag letar, ja, men det är lågsäsong på stallplatser nu. därav - hur kan man fixa det så bra som möjligt för dem där de finns nu? Kommunikation är ju liksom bättre än att framföra åsikter via myndigheter. KAN jag förändra stallmiljön utan att ge lst mer att göra är väl det bäst.
 
problemet är väl, vad kan jag som inackordering göra? Vill inte stöta mig med stallägare och andra men de har ju drivit sitt stall i xx antal år ochdet funkar så bra... jag ser mig om efterandra lösningar men vill ju att hästarna ska må så bra som möjligt tills dess. hur tar man upp det på ett sätt som inte upplevs påhoppande? är orolig för att det ska tas fel, att personen ska höra "du sköter ditt stall fel och är dålig!" när jag menar "hur ska vi göra det så bra som möjligt för hästarna?"
Fast om det FINNS en ventilation så är det väl meningen att den ska fungera, inte stoppas igen???
Luftvägsproblemen lär ju komma som ett brev på posten!
Har själv haft ett sto som stått i dåligt ventilerat stall och fick tas bort rejält i förtid.
Ventilation finns av en anledning! INTE för att vi människor ska finna värmen ok...
Min obefintliga ventilation fick nerslag och jag får ha max 2 hästar inne på ett stall för sex hästar innan den är åtgärdad.
Har 3.30 i tak och ständigt öppet (dörrar/fönster) beroende på hur vinden ligger på
Är väldigt sällan det blåser mer än 5 m/s på nätterna...
 
problemet är ju att jag inte har någonstans att ställa dem utöver där de står just nu. Jag letar, ja, men det är lågsäsong på stallplatser nu. därav - hur kan man fixa det så bra som möjligt för dem där de finns nu? Kommunikation är ju liksom bättre än att framföra åsikter via myndigheter. KAN jag förändra stallmiljön utan att ge lst mer att göra är väl det bäst.

Jag uppfattade det som att ägaren inte är särskilt lyhörd.
Men är hen det är det bara aTT säga att ventilationen är bedrövlig och att fråga om de har några planer på att installera ventilation och om ni kan ha dörrarna öppna under tiden.
Stackars, stackars hästar :(
 
problemet är väl, vad kan jag som inackordering göra? Vill inte stöta mig med stallägare och andra men de har ju drivit sitt stall i xx antal år ochdet funkar så bra... jag ser mig om efterandra lösningar men vill ju att hästarna ska må så bra som möjligt tills dess. hur tar man upp det på ett sätt som inte upplevs påhoppande? är orolig för att det ska tas fel, att personen ska höra "du sköter ditt stall fel och är dålig!" när jag menar "hur ska vi göra det så bra som möjligt för hästarna?"
Steg ett. Ta av häststackarn täcket så hen kan reglera sin kroppstemperatur så gott hen kan. Steg två, leta nytt stall. Lösdrift året om, utan täcke och utan klippning! ;)
 
problemet är ju att jag inte har någonstans att ställa dem utöver där de står just nu. Jag letar, ja, men det är lågsäsong på stallplatser nu. därav - hur kan man fixa det så bra som möjligt för dem där de finns nu? Kommunikation är ju liksom bättre än att framföra åsikter via myndigheter. KAN jag förändra stallmiljön utan att ge lst mer att göra är väl det bäst.
Har du fönster i din hästs box? Öppna det i så fall så får i alla fall din häst bra luft. Känner stallägaren till att det är dålig luft på morgonen? Tyvärr är det ofta så att många anser att det är normalt att det luktar ammoniak i ett stall. Att hästar luktar häst och inte ammoniak går många förbi. Jag tycker att du ska prata med stallägaren om ventilationen. Finns det en trumma så ser ni till att öppna upp den, alternativt sätta igång fläkten i den (OBS! se till att göra rent trumman först om det är fläkt i den. Brandrisk annars! ) Om det finns tallriksventiler i boxarna så tar ni bort locken till dem och gömmer dem för de andra i stallet så att de inte kan stänga igen ventilerna igen. Och så öppnar ni fönstrena på glänt och skruvar i en skruv i varje båge så att fönstren inte går att stänga helt. Naturligtvis ska du göra det här tillsammans med stallägaren. Det är ju inte heller bara hästarna som mår dåligt at dålig ventilation, även byggnaden tar ordentligt med stryk. Det kan ju vara en sporre för stallägaren om inte annat. Då klarar ni er över vintern hyggligt i alla fall. Att andra lägger hundra täcken på sina hästar kan du tyvärr inte göra så mycket åt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp