Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på hunden?

Sv: Vad är det för fel på hunden?

Han verkar må bra nu. Har inte hänt något mer, dock verkar han mer avvaktande mot barnen. Kommer de så vill han gå eller håller spänt koll på dem för att kunna flytta sig snabbt. Han älskar barnen och brukar bara svoa vidare när ungarna klättrar på honom. Barnen får ju inte klättra på honom, men gör det ju ibland.

Han flyttar sig aldrig när han ligger och kelar med matte, men kommer de nu så kan han inte slappna av. Jag funderar på om han har ont i kroppen. Men han går ju på smärtstillande... Aja jag vet inte. Vi har medicin till på torsdag tror jag, sen får vi se om han är bra eller inte. Men jag är ytterst tveksam.

Kollade på länken; det lät ju mest som en UVI, så vi hoppas på det.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Han fick sista tabletten igår morse. Inatt när jag var på toa vid halv två så hade han kissat inne. Denna kuren har med andra ord inte hjälpt. Nu är det stängt hos veterinären, men vi avvaktar nu som vår veterinär sa att vi skulle så vi kan ta ett bakterieprov. Är det en UVI så ser de ju det och vilken medicin de ska använda i så fall.

Idag känns det hopplöst igen. Men men vi får ta nya tag nu.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Om det är inflammation i blåsan så finns det tydligen varken bakterier eller virus. Håller tummarna för att det trots allt är en UVI och att det i så fall blir rätt antibiotika efter odlingen.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Ja då sitter man här och håller emot tårarna igen.

De senaste veckorna har vi haft problem med att han bajsat inne några gr i veckan, någon enstaka gång har han kissat, men inte så att det har kännts som om han varit dålig igen.

Han är inte dålig i magen ändå bajsar han inne. Han är 7 år och är rumsren i vanliga fall. Olyckorna händer på nätterna.

Ikväll kissade han floder inne igen, då gick vi lång runda 3 timmar tidare så han kissat av sig och vi har bara gett honom lite vatten, då han har en tendens att dricka för mycket så han blir väldigt kissig, så det var inte därför.

När vi gick på långrunda idag märkte vi att hans bakmuskler har förtvinat rätt mycket och att han verkade stelare i ena bakbenet.

Frågan är om allt hänger ihop eller om det är helt olika saker? Är något fel eller bara tramsar hunden? Jag tror det är något som är allvarligt fel, sambon tror hunden bara tramsar. Hade sambon fått bestämma hade han nog avlivat honom, men jag vill göra allt först innan jag ens tänker över en sån lösning.

Just nu känns det väldigt jobbigt.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Ja tror som Du det är något, frågan är bara vad, hundar jävlas inte.
Hoppas ni hittar felet och att det kan åtgärdas.
Stor tröstekram, jag vet hur orolig och lessen man blir när ens hund är sjuk.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Ja tror som Du det är något, frågan är bara vad, hundar jävlas inte.
Hoppas ni hittar felet och att det kan åtgärdas.
Stor tröstekram, jag vet hur orolig och lessen man blir när ens hund är sjuk.

Det gör det inte lättare att sambon bara tror att han jäklas. Han verkar mest vilja att jag ska avliva honom så vi slipper honom. :( Men det kommer jag inte tillåta. Frågan är vad jag ska göra härnäst?

Jag funderar på att ta ett block och skriva en veckodagbok över hunden och se om jag kan hitta fler saker.

Jag måste få en helhet över det hela och sedan måste jag uppsöka veterinär och tja ta fler prover. Röntgen, blodprov och ultraljud har vi redan gjort.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag lider med dig och hunden! Visst märker man som hundägare när något är galet.

När det togs blodprov, kollades fästingburna sjukdomar upp då? De kan ju ge de allra märkligaste symptom som dessutom "flyttar runt". Jag tänker på att du skriver att du märker att han har tappat muskler också, samt verkar stel.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag lider med dig och hunden! Visst märker man som hundägare när något är galet.

När det togs blodprov, kollades fästingburna sjukdomar upp då? De kan ju ge de allra märkligaste symptom som dessutom "flyttar runt". Jag tänker på att du skriver att du märker att han har tappat muskler också, samt verkar stel.

Min mamma pratade om det. Tyvärr har han varit i områden med mycket fästingar och mammas djur har haft både erlichia och borrelia på flera olika djur, så helt otänkbart är det inte.

Prov ska helt klart tas.

Det är det , jag har hela tiden sagt till sambon att han är inte frisk, men han tycker jag överdriver.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

När du säger att det ser ut som om en muskel har börjat förtvina kommer jag att tänka på en helt annan sak. Det kan även vara orsak till att han kan ha svårt att hålla sig ibland eller alltid.

En nerv som ibland eller alltid sitter i kläm emellan kotor. Du beskrev för ett tag sen att han drog sig undan barnen. Kan det vara något diskbråcksaktigt långt bak i ryggen, artros/pålagringar kan kanske också påverka. Alternativt i svansen. I så fall är det inte säkert att han känner att han behöver förrän det är för sent, alternativt att han kan hålla sig till en viss gräns men om det går över den så händer olyckorna. Förmodligen har han i så fall haft ont just när skadan har blivit till, men efter ett tag försvinner smärtorna. Kiss o bajs problemet kanske kvarstår på grund av problem med känsel.

En av mina hundar hade 3 kotor som var ihoptryckta uppe i nacken. Muskeln vid ena frambenet förtvinades först och lite senare även den andra. Det enda jag märkte på honom var att han hade svårt att hoppa långhoppet på agilityn. I främre delen av ryggen påverkar det ju inte på samma sätt som när det är längre bak. Det var samma ras som på avataren, så han var ju liten. Han kanske hade haft helt andra problem om han varit större. Din hund är kanske stor?

Men låt vetten kolla det där med fästingsjukdomar också.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Min hund väger ca 30 kg så han är ju inte liten, men inte jätte stor heller.

Tack för tipset. Just nu behövs de.

Då veterinärerna verkar mest tycka jag är fjantig nu och att hunden är frisk. Jag funderar på att åka till en annan veterinär och se om den är bättre. Måste ju finnas någon i närheten som är bra.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag har iaf fått tid hos veterinären imrgon för vaccination och då skulle han även undersöka honom för att se om han hittar något fel.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag tänkte också på diskbråck direkt jag läste om muskelförtvining. Eftersom min hund haft det, jag kan iaf berätta hur det var för henne.

Om man graderar diskbråck mellan 1-3 så hade hon två. Hon tappade snabbt musklerna bak, men lyckades bygga på dem igen.

Hennes diskbråck påverkade hennes kisseri och bajs. Det kan man också läsa om på nätet att det gör.

Hundarna får svårt för att kissa. Jag fick henne att kissa var 12:e timme (!) i början. De känner på något sätt inte att de är kissnödiga. Sen blev det bättre och bättre ju "friskare" hon blev. Med bajseriet är det tvärtom. Det bara kommer. Ju friskare hon blev ju mer kunde hon hålla emot bajset. I början kunde det till och med komma lite inne för hon hade ingen koll. Ingen bajsställning heller utan det mest bara ploppade ur fast det var fast.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Hoppas han hittar "felet" och att det går snabbt och lätt att åtgärda. Än en gång: Håller tummarna hårt.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Hur gick det hos veterinären?

Ja du... H*n tog mig inte på allvar. H*n sa bara att han var en stor hund så det var nog något åldersbaserat i ryggen/höfterna. Det fanns inget att göra, bara att jag skulle gå många små rundor med honom varje dag.

Bajset var nog för att hans mage är i olag efter all medicin, så vi ska köpa foder för känslig mage och tillskott för att få lugn mage.

För kisseriet trodde h*n att det inte slött riktigt tätt slemhinnorna så jag fick ett recept. Det kunde kanske bli bättre då.

Jag tjatade till mig så att vi ska nästa vecka ta ett fästingprov, sedan om det är negativt, tar jag kontakt med en annan veterinär. Hunder har lite ont av det, man ser att det gör ont på honom ibland.

Ska jag bara strunta i det? Trodde veterinären att jag skulle svälja ålderdomsförklaringen med hull och hår? Jag vill veta vad som är fel.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag vet inte om jag har missat men är hunden Ultraljudad? Och på vilket sätt är han kasterad? Den kemiska med stav kan ge ökade problem med prostatan, och även vanlig kastering ger inget säkert skydd mot prostata problem.

Våran hund hade ju problem med något som både var UVI, förstorad prostata och i slutändan hittade vi även snabbväxande cancer. Men att veterinären inte anser att det är något fel när den kissar inne helt plötsligt känns ju mycket märkligt.

Första gången jag sökte för våra problem så var jag hos distriktveterinären, han fixade omgående en remiss för UL, jag var in på UL, de satte in mediciner och skickade även remiss till "stora djursjukhuset" för vidare utredning.

Nu hade inte våra hundar samma problem så det behöver ju inte vara samma sak som våran hade, men prostatan kan fortfarande vara problemet för eran hund.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Han är ultraljudad och ena veterinären kände på prostatan och den kändes helt normal. Han är kastrerad på vanligt sätt, testiklarana är bortopererade. Men när han ultraljudades så kollade de urinblåsan och inget annat.

Jag tycker med det är märkligt att veterinären tycker det är fullt normalt att en hund har så många olika symptom och inte verkar intresserad av att kolla upp det. Men jag kommer skaffa en annan veterinär och se om jag kan få hjälp att få reda på vad som är fel.

Men det känns hopplöst. när ingen tar en på allvar, man börjar fundera på om man överdriver. Men något borde väl vara fel på hunden?
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Liten uppdatering från oss. Han har inte kissat inne eller bajsat inne sen sist iaf. Dock har han läkt någon enstka gång trots att det inte var länge sedan vi var ute.

Han har ont i ena bakbenet/höft/rygg, svårt att säga var det gör ont på honom. Jag kände igenom honom och när jag vinklade benet ena gången (försiktigt då alltså) så kastade han sig upp och sprang iväg. Det märktes på honom att det gjorde väldigt ont. Han haltar inte, men man kan se att han är stelare i ena bakbenet. Jag måste röntga hans bakdel/rygg och se om de kan hitta något och utgå från det.

Imorgon ska jag kontakta min gamla vetrinär som har klinik långt härifrån, men han kommer också verklgen försöka hitta var felet sitter.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag tycker med det är märkligt att veterinären tycker det är fullt normalt att en hund har så många olika symptom och inte verkar intresserad av att kolla upp det. Men jag kommer skaffa en annan veterinär och se om jag kan få hjälp att få reda på vad som är fel.

Men det känns hopplöst. när ingen tar en på allvar, man börjar fundera på om man överdriver. Men något borde väl vara fel på hunden?

Han har ont i ena bakbenet/höft/rygg, svårt att säga var det gör ont på honom. Jag kände igenom honom och när jag vinklade benet ena gången (försiktigt då alltså) så kastade han sig upp och sprang iväg. Det märktes på honom att det gjorde väldigt ont. Han haltar inte, men man kan se att han är stelare i ena bakbenet. Jag måste röntga hans bakdel/rygg och se om de kan hitta något och utgå från det.

Imorgon ska jag kontakta min gamla vetrinär som har klinik långt härifrån, men han kommer också verklgen försöka hitta var felet sitter.


Jag hade missat att du har uppdaterat. Vad tråkigt att veterinären inte riktigt tog det på allvar. Något låter ju faktiskt galet även om det är diffust.

Ett tips är att skriva ned en histora av förloppet. När började det?, Vad har undersökts (och när)?, Vad var resultaten av undersökningarna? Vad har behandlats (hur och när)? Hur har symptomen utvecklats? Har vissa symptom klingat av men andra utvecklats osv. Det gör det lättare för veterinären att få en bild av symptomen och dess utveckling.
 
Sv: Vad är det för fel på hunden?

Herregud! Skaffa en vet som tar det på allvar!! Jag förlorad nästan min hund i våras pga inkompetenta veterinärer som inte behandlade åkomman.

Så du gör helt rätt i att köra en bit och få en bra veterinär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 582
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp