Vad är det för FEL??

Det låter logiskt!!! Hur blir man av med det då???
Steg ett borde vara att prata med en vettig läkare eller psykolog. Har du haft något samtalsstöd efter det som hände? Det som även fungerar i viss mån är att träna sig riktigt trött en längre tid, mycket ångest släpper när iaf jag får ta ut mig ordentligt, jag sover bättre av ren utmattning och om jag kan sova riktigt djupsömn så får jag dels mindre ont men orkar även mentalt så mycket mer.

Begränsad tid kan man även behöva hjälp att somna, men sömntabletter är aldrig bra i längden även om det kan behövas nån gång ibland för att bryta mönstret.

Försök i första hand få en bra kontakt via vården och som sagt det du kan göra själv, förutom att nöta ut dina vänner och ventilera här på buke, är att försöka träna dig trött så du somnar av ren fysisk trötthet.
 
Steg ett borde vara att prata med en vettig läkare eller psykolog. Har du haft något samtalsstöd efter det som hände? Det som även fungerar i viss mån är att träna sig riktigt trött en längre tid, mycket ångest släpper när iaf jag får ta ut mig ordentligt, jag sover bättre av ren utmattning och om jag kan sova riktigt djupsömn så får jag dels mindre ont men orkar även mentalt så mycket mer.

Begränsad tid kan man även behöva hjälp att somna, men sömntabletter är aldrig bra i längden även om det kan behövas nån gång ibland för att bryta mönstret.

Försök i första hand få en bra kontakt via vården och som sagt det du kan göra själv, förutom att nöta ut dina vänner och ventilera här på buke, är att försöka träna dig trött så du somnar av ren fysisk trötthet.
Ska testa, men är svårt att träna sig trött när det inte finns kraft till mer än det nödvändiga. Somnar dessutom bra, men vaknar frampå småtimmarna och hamnar i grubblerier/ångest över det mesta.
Hade samtalsstöd en kort period, men avslutade det efter några månader (fyra?)
Några vänner att ventilera med kommer jag inte på men ska fundera vidare på det, vill dock sällan vara "till besvär" för andra, är inte den typen!
Tack dock för input! Tar till mig det och funderar vidare :heart
 
Ska testa, men är svårt att träna sig trött när det inte finns kraft till mer än det nödvändiga. Somnar dessutom bra, men vaknar frampå småtimmarna och hamnar i grubblerier/ångest över det mesta.
Hade samtalsstöd en kort period, men avslutade det efter några månader (fyra?)
Några vänner att ventilera med kommer jag inte på men ska fundera vidare på det, vill dock sällan vara "till besvär" för andra, är inte den typen!
Tack dock för input! Tar till mig det och funderar vidare :heart
Det jobbiga är att börja, när min värld rämnade och det gjorde ont att ens andas började jag springa. Jag grät och jag sprang, sprang och grät, raglade runt av gråt och trötthet men jag sprang 2 x 5 km/dag även om det inte gick fort och det hjälpte mot den värsta ångesten. Jag kunde börja andas igen utan att hjärtat gick i bitar eller att huvudet exploderade på mig. Sorgen och ångesten gick inte över, men jag kunde få ur mig mycket av stressen och mådde mindre dåligt fysiskt vilket gjorde att jag även orkade bättre psykiskt, sov bättre, fick mer djupsömn, kroppen återhämtade sig bättre, jag blev inte sjuk, fick inte värk och var mindre utmattad när jag var vaken.

Nu menar jag inte att du ska tvinga dig springa som jag gjorde då, men för mig hjälpte det att vara ute och gå, gå, gå, gå istället för att vara hemma och klättra på väggarna. Jag är fortfarande jättedåligt på att berätta när/om jag mår dåligt, jag är allt för duktig på att bita ihop men det har jag lärt mig att det är livsviktigt att få sova ordentligt för att inte bryta ihop helt när allt annat är skit.
 
Det jobbiga är att börja, när min värld rämnade och det gjorde ont att ens andas började jag springa. Jag grät och jag sprang, sprang och grät, raglade runt av gråt och trötthet men jag sprang 2 x 5 km/dag även om det inte gick fort och det hjälpte mot den värsta ångesten. Jag kunde börja andas igen utan att hjärtat gick i bitar eller att huvudet exploderade på mig. Sorgen och ångesten gick inte över, men jag kunde få ur mig mycket av stressen och mådde mindre dåligt fysiskt vilket gjorde att jag även orkade bättre psykiskt, sov bättre, fick mer djupsömn, kroppen återhämtade sig bättre, jag blev inte sjuk, fick inte värk och var mindre utmattad när jag var vaken.

Nu menar jag inte att du ska tvinga dig springa som jag gjorde då, men för mig hjälpte det att vara ute och gå, gå, gå, gå istället för att vara hemma och klättra på väggarna. Jag är fortfarande jättedåligt på att berätta när/om jag mår dåligt, jag är allt för duktig på att bita ihop men det har jag lärt mig att det är livsviktigt att få sova ordentligt för att inte bryta ihop helt när allt annat är skit.
Tja problemet är ju att det är tufft att ens gå de 150 metrarna upp till postlådan numer, men antar att jag får ta det etappvis....
När jag hade djup ångest (en hel del år sen!) gick jag bara rakt fram tills det släppte, sen fick jag bara lov att släpa mig hem..
Numer har jag dock inte den orken, man allt är ju bättre än inget!
 
Tja problemet är ju att det är tufft att ens gå de 150 metrarna upp till postlådan numer, men antar att jag får ta det etappvis....
När jag hade djup ångest (en hel del år sen!) gick jag bara rakt fram tills det släppte, sen fick jag bara lov att släpa mig hem..
Numer har jag dock inte den orken, man allt är ju bättre än inget!

Ja, ta det i etapper. Jag tror precis som @Mia_R att rörelse är jättebra. Promenera i skogen, springa, mocka skit och rida, eller bara gå till postlådan och tillbaka - gör det du orkar och lite till. Själv klippte jag gräs, en stor gräsmatta i sutterängläge i 35 graders hetta, funkade även det. :D

När vi är stressade så slår vår kropp igång krisberedskapen, som i gamla tider kunde innebära att springa från en björn och liknande. Den laddar för fysisk aktivitet. Och vad gör vi? Sitter i soffan och försöker vila oss pigga. Läser en bok för att skingra tankarna. Pillar på datorn med pekfingret. När det är tvärtom, musklerna som måste jobba, för att få bort stresshormoner som adrenalin och noradrenalin. Och när vi tröttar ut oss, så sprids istället trevliga hormoner som endorfiner istället.

En kollega till mig för en herrans massa år sedan var på en tai chi och qi gong-kurs i Kina. Och när hon kom hem så berättade hon att i Kina finns två ord för Trött. Tänka-trött och jobba-trött. Och eftersom mycket i deras filosofi handlar om balans, yin och yang, så måste man även balansera tröttheten. När man är tänka-trött så bör man jobba med kroppen, när man är jobba-trött så kan man koppla av med en god bok eller en film. Tycker det låter mycket sunt!

Hittade en bra länk, där du kan läsa mer om stress och hormoner: http://www.halsosidorna.se/Stress.htm

Ta hand om dig!
 
Har en tid tillbaka mått skräp!!!

Är ständigt trött, skulle kunna sova dygnet runt känns det som...
Jobbar inte ens halvtid, men efter att jag kommit hem kan jag sova ett par timmar utan att bli pigg, men jag fungerar iaf skapligt;)

Värk i axlar och korsrygg, trots att jobbet inte är så ansträngande, inte heller det jag gör hemma. Småförkyld mest hela tiden, bra ena dan, sämre nästa.
Sover uselt, nåja somnar bra, men vaknar mitt i natten och grubblar.

Har i princip alltid värk när jag vaknar och det verkar som att min "sovstil" orsakar det? Kan det vara så enkelt?

Någon annan som sovit så illa att det ställer till vardagen så mycket???:confused:
Ja. Jag höll på att gå under av kronisk sömnbrist. Sen ett par år tar jag en tablett Lerigan på kvällen och har för tillbaka mitt liv. Visst det är inte perfekt och ibland får jag nätter som igår natt när det bara blev ett par timmar sammanlagt trots dubbel dos men i jämförelse är det underbart.
Även min sambo märker av det. Nu går det att sova bredvid mig utan att riskera liv och lem ☺
 
Brist på vitaminer såsom B12 och D-vitamin. Järn/blodvärden, Diabetes, Sköldkörtelrubbning o.s.v.
Det finns massor av brister och sjukdomar som kan orsaka trötthet!

...Och be dem att kolla efter TBE också, jag hade liknande extrem trötthet, nackspärr som inte släppte m.m. efter att jag haft TBE.

Den inledande infektionen behöver inte upplevas värre än en höstförkylning.
 
50, men inga problem med klimakteriet hittills vad jag märkt för övrigt.

Sömnproblem och muskel/ledvärk är ju annars rätt vanliga symtom, vad jag förstått. Man behöver nog inte alltid ha de "typiska" vallningarna, osv.

Annars, funderat på ett besök hos naprapat för att kolla upp värken?
 
Har en tid tillbaka mått skräp!!!

Är ständigt trött, skulle kunna sova dygnet runt känns det som...
Jobbar inte ens halvtid, men efter att jag kommit hem kan jag sova ett par timmar utan att bli pigg, men jag fungerar iaf skapligt;)

Värk i axlar och korsrygg, trots att jobbet inte är så ansträngande, inte heller det jag gör hemma. Småförkyld mest hela tiden, bra ena dan, sämre nästa.
Sover uselt, nåja somnar bra, men vaknar mitt i natten och grubblar.

Har i princip alltid värk när jag vaknar och det verkar som att min "sovstil" orsakar det? Kan det vara så enkelt?

Någon annan som sovit så illa att det ställer till vardagen så mycket???:confused:
Låter som klockrent klimakterium. :)
Men kolla hos vården först.
 
...Och be dem att kolla efter TBE också, jag hade liknande extrem trötthet, nackspärr som inte släppte m.m. efter att jag haft TBE.

Den inledande infektionen behöver inte upplevas värre än en höstförkylning.
Hm, ja nackspärren dras jag konstant med, men har kopplat det till min sovstil (ligger jag på vänster sida så ligger jag alltid med armen under kudden!)
Förkylningen däremot vet jag inte däremot vad det kan bero på...

Har ett fysiskt jobb med mycket utevistelse, så viss motion får jag iaf:)

@tanten, ska kolla upp angående klimakteriet med, men visste inte att värk ingick?
 
Har du provat kosttillskott? Typ "mitt val" köpes på Apoteket + d vitamin? och massage för smärtan och för ökat välbefinnande.
 
Hm, ja nackspärren dras jag konstant med, men har kopplat det till min sovstil (ligger jag på vänster sida så ligger jag alltid med armen under kudden!)
Förkylningen däremot vet jag inte däremot vad det kan bero på...

Har ett fysiskt jobb med mycket utevistelse, så viss motion får jag iaf:)

@tanten, ska kolla upp angående klimakteriet med, men visste inte att värk ingick?
för mig innebar klimakteriet att jag blev lite skräpligare. Och då kom lite extra värk. Samt sömnsvårigheter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 660
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Ligger vaken och är lite paranoid utan någon att prata med, så skriver här... Jag har haft problem med min höft i ca 6 år och ryggen...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 484
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 135
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp