Vad är det för FEL??

Texaz

Trådstartare
Har en tid tillbaka mått skräp!!!

Är ständigt trött, skulle kunna sova dygnet runt känns det som...
Jobbar inte ens halvtid, men efter att jag kommit hem kan jag sova ett par timmar utan att bli pigg, men jag fungerar iaf skapligt;)

Värk i axlar och korsrygg, trots att jobbet inte är så ansträngande, inte heller det jag gör hemma. Småförkyld mest hela tiden, bra ena dan, sämre nästa.
Sover uselt, nåja somnar bra, men vaknar mitt i natten och grubblar.

Har i princip alltid värk när jag vaknar och det verkar som att min "sovstil" orsakar det? Kan det vara så enkelt?

Någon annan som sovit så illa att det ställer till vardagen så mycket???:confused:
 
Har en tid tillbaka mått skräp!!!

Är ständigt trött, skulle kunna sova dygnet runt känns det som...
Jobbar inte ens halvtid, men efter att jag kommit hem kan jag sova ett par timmar utan att bli pigg, men jag fungerar iaf skapligt;)

Värk i axlar och korsrygg, trots att jobbet inte är så ansträngande, inte heller det jag gör hemma. Småförkyld mest hela tiden, bra ena dan, sämre nästa.
Sover uselt, nåja somnar bra, men vaknar mitt i natten och grubblar.

Har i princip alltid värk när jag vaknar och det verkar som att min "sovstil" orsakar det? Kan det vara så enkelt?

Någon annan som sovit så illa att det ställer till vardagen så mycket???:confused:
Låter som symptom på uttmattning.
 
Hur länge har det varit såhär? Något som kommit plötlsigt? Har du tur så kan det vara något så enkelt som att du sover i en säng som inte alls passar dig, jag själv får galet ont i kroppen av för mjuka sängar och är såklart inte pigg när jag vaknar då heller. Om du inte tror att det är sängens fel så skulle även jag hålla med de som säger att du borde kontakta vården.
 
Ta blodprover för att få en hel blodsbild :)

Kan det vara typ D-vitamin brist? Låter annars som brist på någonting och just D-vitamin är rätt så vanligt i Sverige. Men sen är det svårt att gissa eftersom man inte vet mycket om hur ditt liv ser ut, om du stressar mycket, vad du äter osv. Så jag slänger bara ut en spontan tanke.
 
Har i princip alltid värk när jag vaknar och det verkar som att min "sovstil" orsakar det? Kan det vara så enkelt?

Absolut. Får du inte tillräcklig sömn av tillräcklig kvalitet, då slutar man fungera. Kanske behöver du en ny säng, helt enkelt?

Har för mig det finns appar som på något sätt kollar sömnen åt en (antar de... lyssnar på ens andetag eller något sådant?), det kanske vore ett snabbt sätt att kolla om sömnen är rätt ände att rota i?
 
Hur länge har det varit såhär? Något som kommit plötlsigt? Har du tur så kan det vara något så enkelt som att du sover i en säng som inte alls passar dig, jag själv får galet ont i kroppen av för mjuka sängar och är såklart inte pigg när jag vaknar då heller. Om du inte tror att det är sängens fel så skulle även jag hålla med de som säger att du borde kontakta vården.
Nja, det har smugit sig på.... Har funderat på sängen, men denna är skapligt hård (fixar INTE mjuka).
Har tänkt prova med en skiva i och se om det blir bättre...
 
Låter som symptom på uttmattning.
Jo, det har jag sett stämmer in, men vad jag sett hos andra som fått diagnosen så har de då överpresterat i jobbet.
Mitt jobb har inga stora krav (och är dessutom ca 25 %), så jag känner inte att det borde vara orsaken?
 
Har en tid tillbaka mått skräp!!!

Är ständigt trött, skulle kunna sova dygnet runt känns det som...
Jobbar inte ens halvtid, men efter att jag kommit hem kan jag sova ett par timmar utan att bli pigg, men jag fungerar iaf skapligt;)

Värk i axlar och korsrygg, trots att jobbet inte är så ansträngande, inte heller det jag gör hemma. Småförkyld mest hela tiden, bra ena dan, sämre nästa.
Sover uselt, nåja somnar bra, men vaknar mitt i natten och grubblar.

Har i princip alltid värk när jag vaknar och det verkar som att min "sovstil" orsakar det? Kan det vara så enkelt?

Någon annan som sovit så illa att det ställer till vardagen så mycket???:confused:
Det kan vara klimakteriet. Då är det inte ovanligt med värk, sömnstörningar och extrem trötthet.
 
En reaktion på allt du gått igenom den sista tiden?
Jo kanske det skulle kunna vara så, men vad gör jag i såna fall åt det??? Dessutom kan jag koppla trötthet osv till det, men resten? Värk och förkylning har ju knappast med det att göra...
 
För vad??? Senast jag var dit (5 månader sen) var allt prima! Är det något särskilt de bör titta efter?
Brist på vitaminer såsom B12 och D-vitamin. Järn/blodvärden, Diabetes, Sköldkörtelrubbning o.s.v.
Det finns massor av brister och sjukdomar som kan orsaka trötthet!
 
Jo kanske det skulle kunna vara så, men vad gör jag i såna fall åt det??? Dessutom kan jag koppla trötthet osv till det, men resten? Värk och förkylning har ju knappast med det att göra...
Det blir en spiral, kroppen är trött och sliten, sömnen påverkad vilket sänker motståndskraften och du har ingen återhämtning. Vilar dåligt, fortfarande trött när du vaknar = lättare värk pga muskelspänningar, sämre ork, ständig trötthet, hjärnan går på högvarv, du får ännu svårare att slappna av, sover sämre, vaknar trött osv, osv.
 
Det kan vara klimakteriet. Då är det inte ovanligt med värk, sömnstörningar och extrem trötthet.
Vad gör man åt det? Har ju inte märkt av något annat... Har t ex mens som vanligt, inga vallningar, svettningar nattetid har jag, som vanligt, om det är för varmt i sovrummet, annars inte
 
Jo kanske det skulle kunna vara så, men vad gör jag i såna fall åt det??? Dessutom kan jag koppla trötthet osv till det, men resten? Värk och förkylning har ju knappast med det att göra...

Immunförsvaret kan absolut påverkas av stress och utmattning. Jag finner det inte osannolikt att det är en reaktion på det som har hänt dig och din familj, även om det inte behöver vara så.
 
Det blir en spiral, kroppen är trött och sliten, sömnen påverkad vilket sänker motståndskraften och du har ingen återhämtning. Vilar dåligt, fortfarande trött när du vaknar = lättare värk pga muskelspänningar, sämre ork, ständig trötthet, hjärnan går på högvarv, du får ännu svårare att slappna av, sover sämre, vaknar trött osv, osv.
Det låter logiskt!!! Hur blir man av med det då???
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Rosett
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 303
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 662
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Ligger vaken och är lite paranoid utan någon att prata med, så skriver här... Jag har haft problem med min höft i ca 6 år och ryggen...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp