Vad är det för ras?

mackan

Trådstartare
Hjälp mig är ni snälla! Granne med vårt stall bor en katt som jag inte kan identifiera vilken ras det kan vara. Ngt säger mig att det är en raskatt, det kan jag ju inte ta gift på förstås, men aldrig sett ngt liknande. Här kommer beskrivning:
Katten är mkt liten, trots att den är vuxen - den är minst 2 år gammal men storleken är väldigt blygsam. Kroppen är liten den också, finlemmad hela vägen och bakbenen är långa. Huvudet är litet och trekantigt. Pälsen är mjuk som siden, man ser knappt de individuella pälsstråna utan den är liksom glatt hela vägen i pälsen. Färgen är leopard aktig, dvs sobelbrun med svarta "markeringar" över hela kroppen (inte fläckar mera som korta "duttar" av svart. Ögonen har svart linje runt hela ögonen.

vad är det för ngt? Är helt fascinerad av den vackra katten och vill veta vad det kan vara.
:bow:
 
Sv: Vad är det för ras?

Både bengalen och ocicaten ser för robusta ut i rasbeskrivningen jmf med denna. Men jag ska försöka fota den, borde gjort det direkt förstås ;)
ska försöka få fatt i den dagarna som kommer och fota och lägga upp här så ni får se den! Tack :bow:
 
Sv: Vad är det för ras?

Jag har sett en utparning mellan oci och abessinier som sett ut som det du beskriver. Annars passar det inte direkt in på någon av korthårsraserna tyvärr. Abyhonor är ju generellt ganska nätta, och har mer trekantig huvudform än oci/ben (som är ganska rejäla katter).

Sokoke har looken, men fel mönster.
 
Sv: Vad är det för ras?

Tack!
jag ska som sagt försöka fånga den på foto nästa gång den hälsar på! Av dess exotiska utseende och udda storlek, päls, mönster osv har jag per automatik antagit att det är en raskatt det gäller men samtidigt är det ju lite udda att en vanlig familj ute på vischan ska bemöda sig att skaffa en sån osv, så kanske är det trots allt troligare att det är en korsning av ngt slag, precis som du säger kan jag inte heller för mitt liv hitta ngn ras som överrensstämmer med den.

får hålla er i suspense tills jag fotat och återkommer genast då! tack snälla för svaren hittills så länge :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 285
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 630
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 330
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp