Bukefalos 28 år!

vad är det för ras?

S

sucka

- En av världens äldsta hundraser finns avbildad på 6000 år gamla bilder, och ser nästan likadan ut i dag som då. Dess ägare förnkippas ofta mer med hästar än med hundar.

- Rasen är en snabbdrivande jakthund. Då det begav sig jagade den faktiskt till häst: Den satt framöfr ryttaren på sadelknappen, hoppade ner, sprang ikapp bytet - bland annat gasell - och återvände med det till ryttaren.

- Denna elegatna och värdiga hund kom till Västeuropa på 1800-talet. Den är extremt snabb, och finns bådei långhårig och korthårig variant. Grace, styrka, energi och snabbhet ska en utstråla enligt rasbeskrivning.

- Den är reserverad mot främlingar och har ett mycket stort viltintresse. Nuförtiden används den dock inte till jakt, men är en uppskattad sällskapshund.

- Hanhundarna har en mankhöjd på 58-71 cm, tikarna är något mindre.

Jag har ingen aning om vad det är för ras. Men vill gärna ha svar. :)
 
Sv: vad är det för ras?

Saluki (enda av vinthundarna med olika hårlag ;))

(Ska jag vara korrekt så måste jag dock reservera mig mot: Chart polski, Galgo espanol och Magyar agar, de har jag inte så stor koll på, möjligtvis att de finns i strävhårig eller nått sånt?)
 
Sv: vad är det för ras?

Men Martha! Borzoi är ju en RYSK Vinthund! Finns inte så mycket Beduiner och gaseller där ;) ;) Tror också att mankhöjden ligger kring 10 cm mer än 58-71
 
Sv: vad är det för ras?

:D men jag tig det inte ur minnesbanken, utan spontanbanken :rofl: ...saluki står ju iallafall först :D
 
Sv: vad är det för ras?

Spontanbanken var bra!! Jag brukar plocka lite för mycket där ibland, senast i måndags *rysa* Jag rodnar fortfarande när jag tänker på det. Det var dessutom live öga mot öga :angel:
 
Sv: vad är det för ras?

Det är en dalmatiner! :banana:


G.A *som vill vinna tävlingen om 1 års hundmat själv* :angel:
 
Sv: vad är det för ras?

men gud, är det någon som tänker på en hästmänniska när man hör talas om den rasen?
en hästmännskoras är ju ändå jack russell.
 
Sv: vad är det för ras?

Nä det var tvärtom... När du hör talas om det folket, så förknippar du dem med hästar...

Själv tänker jag på Svarta Hingsten :rofl:
 
Sv: vad är det för ras?

lady_vip skrev:
Man ska inte ljuga!!!

*fy skäms*

//E :)

Ljuga? Jag? Nä! Jag bara undanhåller sanningen lite, för att minska på konkurrenterna. :angel:
 
Sv: vad är det för ras?

sucka skrev:
- En av världens äldsta hundraser finns avbildad på 6000 år gamla bilder, och ser nästan likadan ut i dag som då. Dess ägare förnkippas ofta mer med hästar än med hundar.

- Rasen är en snabbdrivande jakthund. Då det begav sig jagade den faktiskt till häst: Den satt framöfr ryttaren på sadelknappen, hoppade ner, sprang ikapp bytet - bland annat gasell - och återvände med det till ryttaren.

- Denna elegatna och värdiga hund kom till Västeuropa på 1800-talet. Den är extremt snabb, och finns bådei långhårig och korthårig variant. Grace, styrka, energi och snabbhet ska en utstråla enligt rasbeskrivning.

- Den är reserverad mot främlingar och har ett mycket stort viltintresse. Nuförtiden används den dock inte till jakt, men är en uppskattad sällskapshund.

- Hanhundarna har en mankhöjd på 58-71 cm, tikarna är något mindre.

Jag har ingen aning om vad det är för ras. Men vill gärna ha svar. :)

Helt klart - Saluki :love: :love: :love:

Se mer på http://www.saluki.se/

mvh
Carina på Cesam Arabians - Arabhästägare OCH Salukiägare
 
Sv: vad är det för ras?

Tyst, inte hjälpa mina konkurrenter. :angel: ;) :angel:

Jag ska ju vinna hundmaten som utlottas om man kan svaret på rasfrågan. :D :D
 
Sv: vad är det för ras?

GaurdianAngel skrev:
Tyst, inte hjälpa mina konkurrenter. :angel: ;) :angel:

Jag ska ju vinna hundmaten som utlottas om man kan svaret på rasfrågan. :D :D

Eh, var framgår det att det är en tävling? Jag måste vara bra dum alltså......
 
Sv: vad är det för ras?

Cesam skrev:
Eh, var framgår det att det är en tävling? Jag måste vara bra dum alltså......

Ha..nä då. Du är inte dum! :D Men om man har läst nya hundtidningen Vovve så finns där en tävling där de frågar om vad det är för ras man tänker på när man läser trådskaparens första inlägg. Första pris är 1-års gratis foder.

Det fanns en likadan tråd för en kort tid sedan.
 

Liknande trådar

G
Övr. Hund Jag blir inte klok på deras tävling de har i tidningen. Man ska efter några ledtrådar gissa vilken ras de tänker på. Jag blir vansinnig...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp