Bukefalos 28 år!

Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Fenestra

Trådstartare
Har sökt i sökfunktionen men får ingen träff så jag skapar en ny tråd!

Jag vill veta vad det är för stam på era hästar samt vilken nivå ni tävlar på och vad era mål är!
Samt er hästs styrka och eventuell svaghet.

Detta är mycket intressant för mig då jag dels vill ha lite koll på vad ni ryttare tycker är intressant då det ger mig vägledning i egna val sen.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Maximus:
e. Foxiland xx ue. Brentano II.
Hela stammen här: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=236157&maxniveau=9

Vi tävlar inte särskilt mycket men om vi gör det så är det lokala LC-LB vi ger oss på.. Jag har tyvärr alldeles för dåliga nerver för att lyckas när det gäller tävling..
Långsiktigt skulle jag vilja rida iallafall MSV med denna häst, men det finns en hel del jobb innan vi kommer komma dit.. Både med häst och ryttare.

Styrka: Positiv, känslig, lättlärd, vacker, helt ok gångarter.
Svaghet: Kanske lite för känslig psykiskt, har svårt att slappna av om ryttaren inte är som vanligt..
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

KWPN
e: Immigrant
ue: Heineke

Vi började tävla i år och vi red LB/LA
Mål: så långt som vi kan så länge det är kul

Styrkor: Snygg stor häst som har helt okej gångarter. Bara jag lär mig rida så finns det säkert lite att hämta ur honom. Positiv och en oerhört snäll häst.

Svagheter: Exteriören (han ska väl inte vara ridhäst e.g), för mycket i skallen, lär sig lite för snabbt och inväntar inte mig utan gör det han tro sig veta att jag vill :rofl: Väldigt lätt spänd
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Min valack är ett svenskt halvblod f. 98 e. King Marco, u. Blondie, ue. Brabant

Har precis tagit steget upp och debuterat LA1 (två tävlingar) och skall på söndag rida vår första LA4. Har tidigare år bara ridit LC/LB med mycket skiftande resultat (allt från 50-70% med tyvärr större delen av resultaten närmre 50 :D ).

Styrkor: Ger en härlig ridkänsla, skall tydligen ha lätt för samling enligt mina tränare, skapliga gångarter som räcker gott för mig, fantastiskt bra i huvudet med precis lagom mycket humör, lättlärd, vacker - just nu är han dyrast i världen så I could go on forever ;)

Svagheter: Först och främst: hans fantastiska förmåga att skada sig stup i kvarten = hållbarhetsproblem. Lite för bekväm av sig, är "ålig" och går gärna på dubbla spår och kan vara svår att rakrikta, riktigt trist att rida när han inte är "uppstartad", ouppfostrad (enbart mitt eget fel, har haft honom sedan han var tre och kan inte skylla på någon annan)

Han skulle blivit hopphäst egentligen men pga hans eländiga skadehistorik fick det bli dressyr istället. Långsiktigt drömmål är att rida iaf MsvB på honom om ett par år. Nästa år är planen om han får vara frisk att rida LA5-LA6 och kaaaanske någon MsvB på hösten om allt går enligt plan. Det har det dock aldrig gjort so far med den hästen så jag blir inte förvånad om vi rider LB/LA nästa år också. :D
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Eden
2001
okänd - okänd :D
Imp. Polen

23751664.jpg

Tyvärr så är han ju inte min egen, utan ridskolans...

Styrkor: Bra temperament, samarbetsvillig, ganska bra gångarter, lättlärd, vacker, egentligen tycker jag att allt med honom är :love:

Svagheter: Ligger nära passgång i skritten om han blir spänd, känslig i huden (får skavsår av bett, sadelgjord m.m, tack och lov inga sporrskav!) Är också lite tittig, fast på något sätt är det på ett bra sätt (han går förbi allt, slänger sig inte eller så men det är en känsla att han är spänd t.ex. på tävling).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Möllegårdens Apricot, F 1998, E. Dunhill H U. Arianne-Resident.
Danskt halvblod.
Tränar dressyr upp till MSV A, startad MSV B
Hennes styrka är nog att hon är så positiv och verkligen försöker, hon ger inte upp. Hon har otroligt lätt för allt
Hennes svaghet är just att hon har så lätt för allt å gärna gör det lätt för sig och smyger undan verkligt jobb utan att det märks:grin:

23772036.jpg
[/url][/IMG]

23772048.jpg
[/url][/IMG]

23772077.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Vackra hästar och vilken trevlig idé att lägga ut bilder på era hästar i "presentationen"!
Så ni övriga lägga gärna ut bilder ni också:)
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Jag har flera stycken (endast ston), men rider endast en just nu.

Sack- Martini- Flamingo, målet är placeringar i minst Msv för att sen sättas i avelsboxen.
Fördelar: Mkt flott modell, fin trav med väldigt mkt framben, super arbetshuvud.
Nackdelar Blir otroligt spänd på tävling, inte så bra galopp.

Rubignon- Ampere- Chagall, har nu föl vid sidan och är dräktig igen, men därefter samma mål som ovan.
Fördelar Mkt flott, om än ej lika vacker som den ovan. Tre bra gångarter med mkt fina bakben. Stabil i temperamentet.
Nackdelar Kan tjura till ibland när det blir jobbigt, men handlar nog mest om lydnad. Lite väl stor (175 cm), men absolut ej tung.

Dionysos- Kaliber- Diamant ska ridas in nu och troligtvis säljas. Annars mål som ovan.
Fördelar Mkt fina bakben, fint ihopsatt, väldigt känslig.
Nackdelar Lite gammalmodig i sin modell.

Don Primero- Rubignon- Ampere Föl än så länge, men målet är som ovan.
Fördelar Mkt ädel och elegant, super trav och super temperament.
Nackdelar Skulle kunna ha mer välvd hals, kommer att bli mkt stor.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

KWPN
e: Immigrant
ue: Heineke

Vi började tävla i år och vi red LB/LA
Mål: så långt som vi kan så länge det är kul

Styrkor: Snygg stor häst som har helt okej gångarter. Bara jag lär mig rida så finns det säkert lite att hämta ur honom. Positiv och en oerhört snäll häst.

Svagheter: Exteriören (han ska väl inte vara ridhäst e.g), för mycket i skallen, lär sig lite för snabbt och inväntar inte mig utan gör det han tro sig veta att jag vill :rofl: Väldigt lätt spänd


thobias8.jpg

PICT0674_1_uryttare.jpg
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Och bilderna kommer här:

Sack- Martini- Flamingo

Gnesta080420011_edited.jpg


Obs! Från maskeradhoppning
Jawamaskeradhopp.jpg



Rubignon- Ampere- Chagall & Don Primeron

zonyazoya_edited.jpg



Dionysos- Kaliber- Diamant, väldigt sommartjock :crazy:.

disa080916_edited.jpg
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Bilder på min då:

Hoppehästen:

SaraMara


Bild från i vintras, har tyvärr inga nyare "actionbilder" vad jag kan komma på:

SaraMara
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Bernstein - Maraton - Herkules

Mål: Svår klass. Har idag plac Msv på 68%.

Styrkor: Fantasktisk trav, lätt för längning och ett otroligt driv. Gummiboll.

Svagheter: För smart... Ordinär galopp. Spänd och känslig över ryggen.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Maximus:
e. Foxiland xx ue. Brentano II.
Hela stammen här: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=236157&maxniveau=9

Vi tävlar inte särskilt mycket men om vi gör det så är det lokala LC-LB vi ger oss på.. Jag har tyvärr alldeles för dåliga nerver för att lyckas när det gäller tävling..
Långsiktigt skulle jag vilja rida iallafall MSV med denna häst, men det finns en hel del jobb innan vi kommer komma dit.. Både med häst och ryttare.

Styrka: Positiv, känslig, lättlärd, vacker, helt ok gångarter.
Svaghet: Kanske lite för känslig psykiskt, har svårt att slappna av om ryttaren inte är som vanligt..

 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Ung dam e. Eighty Eight Keys xx - Marino.
Vi tävlar inte än, hon reds in i vintras o är sparsamt riden sedan dess. Vi siktar på tävlingsdebut tidigast nästa höst.

Fördelar: känslig, otroligt samarbetsvillig o lättlärd, hon gör allt man ber henne om, hon är tämligen liksidig, spårar mkt bra både rakt fram o på böjt spår, hon bär sig själv o hamnar i rätt form av sig själv så fort hon slappnar av (och matte inte stör för mycket). Underbar skritt, rund o balanserad galopp.

Nackdel: känslig på så vis att hon ser o hör precis allt, traven är ej så stor än men väldigt taktmässig o ren, börjar dock bli mer elegant nu i takt med att hon blir starkare, mkt humör (egentligen en fördel också) men hon kan få riktiga utbrott. Blir lätt lite ängslig.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Vår häst är e: Jaquimero u: Airosa. Han är hingst.
Han är välutbildad och har lätt för passage, piaff och skolorna. Vi ska debutera lätt klass i vår.

Hans styrka är att han har väldigt lätt för sig. Han är känslig, lyhörd och ambitiös. Han gillar att visa upp sig. Hans svaghet är just att han har väldigt lätt för sig och gärna showar runt och tappar lite fokus.

Bilder på honom: http://www.pixbox.se/alb_show_id903034_page0.html
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Valack, född 2003.
e. Rubinrot - Pontus, 169 cm.

Jag fick hem honom igår och just nu ligger han på LA-nivå.

Hans svagheter är att han är lite tjurskallig när man ställer krav. Han är inte direkt van vid det och "sliter sig lite fri". Hans styrka är hans otroligt bra gångarter och naturliga schwung.

Målet om ett halvår är att han ska göra MSV-rörelser stadigt.
Det långsiktiga målet är att han ska gå hela vägen.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Häst nr1
Tävlar MSVB/MSVA
Målet är att rida msva i höst och nästa år rida som YR och att debutera intermediere I innan han säljs
Fördelar: Mkt bra bakben, bra galopp, vacker
Nackdelar: Sämre skritt, Lite labil i psyket
Stam: Jazz- Darwin
DSC_0171.jpg


Häst nr2
Precis inriden
Målet är att han ska bli så bra det går. Unghästklasser och så.
Fördelar: Mjuk genom kroppen, tre bra jämna gångarter. Super temperament
Nackdelar: Inga än
Stam: Nobel-Cheer Guy-Jovial
arro4copy.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sto, 10 år E: Bellini - Chapman - Carnoustie xx

Tävlad upp tom Msv i dressyr. Mål att bli mer befästa i dom klasserna, tyvärr ska hon nog in i avelsboxen nästa år.

Fördel: Arbetsvillig, spänstig, bra trav och galopp. Underbart temperament och gudomlig i hantering..

Nackdel: Kan spänna sig när pressen bli för stor (Bellini...;)), passartad skritt emellanåt, dåligt sadelläge...

19479042.jpg
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Min häst är efter Ferro, eller Olympic Ferro som han kallas. När jag köpte min häst för snart två år sedan så hade jag ingen aning om vem Ferro var och vart rätt chockad när jag fick reda på, efter köpet, att det var värdens bästa dressyrhingst enligt BN world stallion ranking.
Morfar är Purioso.

Just nu är han utlånad på foder av ekonomiska skäl men jag hoppas på att komma upp i MVS på honom när jag tar tillbaka honom. Fodervärden tävlar på LA nivå

Hans styrkor är hans arbetsvilja, lätthet för samling, luftig galopp och otrolig mellantrav! :D
Svagheterna är när hans nerver spökar, hans svaga rygg och att han är svår att hålla ihop på tränsbett. (stark som satan när han sätter den sidan till. :angel: )
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Lady_S
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 157
Senast: Capybara
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp