Bukefalos 28 år!

Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Nytt försök med att föreviga lillkillen
20130705_165549_2_bestshot_resized2_zps855ac66c
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Vilken nacke på din gamling! Bliderna på den nya syns tyvärr inte:(.

*kl*

Detta är ju en urgammal tråd och min hästar är utbytta. Nu har jag två maror, helsyskon födda -07 och -09 e Juno Rory- Carnaby Patrick Hooligan. 09an är väl iofs mer talangfull i hoppningen så får se hur mycket han kommer ut på dressyrbanan. 07an är startad L:B-L:A i år bland stora hästar med placeringar i L:B. Hon har en fantastisk arbetsmoral och ridbarhet och rör sig trevlig. 09an rör sig okej, men arbetsmoralen lyser med sin frånvaro.

07an Barbie:
994512_10200798420754752_1654141778_n.jpg


09an Juno
943513_10200769581753795_1405980328_n.jpg
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Haha, rolig liknelse :D Jättefin häst tycker jag, älskar den där nacken!

Ser tyvärr inte bilden på Don Ferro.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Din 3åring va fin. Riktigt trevlig modell:)
Ja gammelmannen är en riktig eyecatcher:D
paxell_2.jpg


Tyvärr så får vi gå skildavägar då ekonomin bara tillåter en häst:(
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Jag förstod att han varit en liten räka innan:) Han är fortfarande en tunnis och ser mer ut som en 2åring. Behöver äta upp sig i sommar:D
Hoppas hitta en kamrat som han kan gå med eftersom dom andra hästarna i stallet tävlas och står inne nattetid.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Hej, rolig fråga!

Jag har 3 dressyrhästar.

1 storhäst 12 år e: Rubignon eu: Chirac, det är mest mammas häst men hon ska tävla div II till hösten, alltså LB/LA nivå :)

Sen har jag en D-ponny som är 15 som jag både tränar och tävlar på LB/LA nivå och ska också tävla div II till hösten. Han är e: Manitu och morfar jag tyvärr inte i huvudet...

Sen har jag en storhäst till, en 1 åring i som är född 14 maj 2012. Han är e: Zuidenwind och eu: Bellini han är en satsning för dom riktigt höga klasserna! :)

Hoppas du är nöjd med ett svar :P

Fast du skriver ju ingenting om hästarnas styrkor och svagheter? Det är ju det som är det intressanta!;)
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Har just nu 3 dressyrhästar, äger bara 2...eller 1+ 1/2 :p

Häst nr 1 (inte min häst) sto född -94 E Cortez U Zaffran E Pontus Diplom sto, gick på sin tid alla finaler i alla championat. Varit fölledig i nästan 10 år och igångsatt nu igen :) Hoppar mkt bra.
Fördelar: Extremt välutb, stor flashig gång, taktfast, vacker, minns förvånandsvärt mkt. arbetsmyra och stöpt i sin form. Vädligt självsäker. En riktigt läromästare som gör rätt om du gör rätt. Rids av en 10 åring utan problem.
Neg: Tittig, har inte riktigt kommit igång mentalt med arbetet än, stark i huvudet och självklart ganska svag i kroppen än men vi är på väg. :) 19 år så får man ha lite handikapp. skygg för hästmöte.

Häst nr 2 (min, dotter till ovanstående) Sto f 02 E Schwadroenur U Corint E Cortez. För tillfället i bebisboxen (se nedan). Utb tom MSV och hoppar mkt bra.
Förd: Evighetsmaskin, galet bra bakben, inte flashig som sin mor men rör sig mer dansande och lätt. Sätter sig väldigt lätt och har mkt lätt för att trampa. Muskla sig väldigt fort. Väldigt självsäker och orädd.
Neg: Tittig och mkt i huvudet, lätt uttråkad å blir då lite väl påhittig. Har än så länge svårt med takten i byten. Dåligt sadelgjordsläge, bra eller dåligt: titta på gräs å går upp 50 kg-> sadelgjordsläge. En häst man inte får vila på utan måste jobba varenda sekund annars har man tappat allt arbete och får börja om. Blir väldigt lätt alldeles för taggad och stutsig (piff o puff lite när och hur som helst) och har även hon svårt för hästmöten. väldigt lätt i framdelen emellanåt. Och emellan det väldigt lätt i alla fyra... :banghead:

Häst nr 3 (min lilla fölis som ska bli alldeles för bra för mig!!) Sto f 13 E BH Zack U Soya E Schwadroenur. Liten bebis av det extremt söta slaget :)
Förd: Än så länge vad jag kan se; väldigt ädel, högställd å långlinjerad. Rör sig lätt som sin mor men, om det nu är önsketänkande eller vad, lite mer gest i frambenen som sin far. Mors bakvagn. Verkar mjukare än sin mor bakom pannan. Väldigt självsäker och orädd, lekte med plastpåsar å IKEApåsar (inte oövervakat ;) ) innan 1 månad. Har fått mammas avslut, alltså inget sluttande kors.
Neg: Väldigt självsäker. Jag undrar jag hur stor hon blir... tror hon inte blir mer än 165 :(, mamma bara 160 efter sin mormor. Har inte sett de där flashiga gångarterna som jag drömde om--- än (hoppas jag).

I alla fall så himla kul att ha 3 generationer av detta lite galna stosläkte. Så häftigt att kunna jämföra å fundera på vad Spånkan tänker bli. :)
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Jag rider två hästar, en med hoppstam som jag är medryttare på, och en dressyrtant som går på den ridskola där jag rider.

Hoppstammade hästen Zalmiac är född 2004 e: Zeppelin – Cortez – Rote Boldt. Stor snygg svart kille med MYCKET hjärta. Han vill alltid göra rätt men är ibland lite bekväm hemma av sig så man måste be honom. På tävlingar är det en fantastisk häst att rida då han alltid gör sitt bästa (och ibland har jag klantat till det, därav några sämre resultat). Han har tidigare gått hoppning upp till 125 men nu är det dressyr som gäller och målet är inställt på MsvC under våren. Under hösten ska vi tävla LA är det tänkt, vi smygstartade lite i juni efter två tävlingar på dryga 70 % i LB. Eftersom han är hopphäst och har mycket lätt för byten har den förvända galoppen varit problemet men nu börjar den också sitta. Så här såg vi ut i April på vår första tävling:

6.JPG


Den andra hästen jag rider heter Fantasi och kommer troligen upp på bild om man googlar på ordet stabil. Hon är född -99 i Danmark, en Oldenburgare efter: Welt Hit II – Lebensmann. Som ung gjorde hon en del starter i Danmark, om jag har förstått rätt något liknande Breeders-kval men landade oftast runt 60-62 % och var väl inte någon stjärna.

Under våren har vi gjort 5 starter och blivit placerade i alla utom den första, då jag red alldeles för forcerat. Som mest har vi plockat ihop drygt 71 % i en LA:3 då domaren visserligen låg ganska högt, men vi brukar landa mellan 65-70 %. Precis som jag blir okoncentrerad om det inte händer så mkt i programmen så funkar hon bäst när hon kan glänsa med att hon är lyhörd. Hon har inga enorma gångarter direkt, men gillar att visa upp sig och är väldigt lyhörd och en fantastisk läromästare. Vi är anmälda till en MsvC i mitten av aug. Får se hur det går... Bild från maj i år:

DSC_0960.JPG
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Min Latin är e: Tamburin ue: Lansiär Gammal svensk halvblodsstam

Vi tävlar LB-LA men siktar mot de högre LA klasserna.

Hans styrka är att han är en stabil häst som inte jagar upp sig för småsaker.
Han är lydig och hittar oftast inte på bus.

Hans svaghet är först och främst att han är en "Erlichias" häst. Han är lite lat och har inget behov av att visa upp sig :p

2070011400059748183S600x600Q85.jpg

Känner att jag kan uppdatera mitt inlägg något (skrev visst detta 2008 :p)

Har fortfarande kvar den gamle Tamburinhästen.
Han är sjukpensionär pga pålagringar i halskotpelaren och framkotorna.
Förmodligen orsakat av Erlichainfektionen.
Innan han blev dålig hann vi med att debutera MSV i div I.

Köpte sommaren 2011 ett föl som jag hämtade hem vintern 2011.
Han är e: Warsteiner ue: Highligh och är tänkt att bli min nya dressyrkompis.
Nu är han lite mer än 2 år och börjar likna en riktig häst.
Hans styrka är steget och utstrålningen. Han är "alltid snygg" och rör sig väldigt trevligt.
Svagheten kan nog bli att han är ganska tittig och kvick i reaktionerna.
Jag hoppas att det går att vända det till en fördel istället för visst vill man ha en alert och vaken dressyrhäst ;)
Jag ska bara få bäbis i novemer sen ska han ridas in med sikte på 3 års testet.
Gammelhästen är till god hjälp i både uppfostran och utbildningen.
Han är lugn men bestämd och visar ynglingen vad man får och inte får göra!

920494_340873576015868_915182419_o.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

*kl

Min welsh cob är e: Henfynyw Tywysog RWC 3 som tävlar dressyr upp till FEI inledande för ponny, lag SM etc.
Stoet Vallas Ida är högt bedömd på utställning, premiering, kvalitets osv

Förhoppningsvis kravlar vi oss upp till MSV så småningom. Hon har mycket vilja och det går att rikta det mesta till arbete. Är lite framtung i sin byggnad och just nu är vi gräsligt ur form båda två. Så det närmsta året blir den mesta träningen på töm.

Den andra är en connemara e XL Broderick som har börjat placera sig LA/LA, han är ganska ung.
Stoet är ett rent fölsto, 14 avkommor tror jag.

Hon är född 11 och således "påläggskalv". Mättes till 145cm i hagen igår så hon kanske växer över. Mycket vilja, kommer nog bli rolig. Välbalanserad och ganska lätt i rörelserna.

MSV är väl ett troligt mål även med henne :)
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Jag har två hästar. Ena med ren dressyrstam och andra hoppstammad men rör sig bra.

08:an är e Don Crusador - Wittinger - Spitze
00:an är e Quattro B - Lord Liberty

styrkor 08:an: rör sig otroligt bra, modig, väldigt ridbar när han vill.
svagheter: blir lätt bekväm och ibland lite istadig, måste motiveras och lirkas med

styrkor 00:an: Fin att rida och ställer upp i alla lägen för mig. Välutbildad. Helt okomplicerad i all hantering.
svagheter: tråkig trav, känslig och kan lufthoppa om jag lägger på för mycket skänkel, kan stressa upp sig lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

KL.

Jag äger tre pållar, en liten familj med dressyrstam :)

sto -01 e. Sack-Solana-Flamingo

Moder till mina andra två och är idag dräktig med Luxus cml.

Styrkor; Lätt för samling, ambitiös och en god ridbarhet. Plus för skritt och traven. Snygg sida. Fina bakben.

Svagheter; ok galopp men inte mer. Kan bli stark och öppen i sin form. Önskvärt med bättre front. Hård i skallen.

65911_10151313107096344_1998720332_n.jpg

36632_10151313102626344_1791300470_n.jpg


Valack -11 e. Zuidenwind-Sack-Flamingo

Har tyvärr ataxi pga skada, men jag beskriver honom i friskt tillstånd.

Styrkor; fina bakben och en bra front! Rör sig naturligt i uppförsbacke.
Vacker med en snygg sida. Tre bra gångarter, svårt att säga som oinriden var hans verkliga styrkor och svagheter finns dock.

Svagheter; Hård och misstänksam.


526992_10151580411431344_1251917548_n.jpg

14090_10151316227821344_2129902353_n.jpg


Sto -12 e. Highcruiser-Sack-Flamingo

Styrkor; Trevligt huvud! Snygg och långbent, ser ut att bli ädlare än sin mor och bror. Också tre bra gångarter såhär långt.

Svagheter; Önskvärt med en bättre front, kan bli lång. Ser ut att bli väldigt stor! Bånglig på marken.

1016740_10151554518711344_1786500626_n.jpg

546844_10151554527021344_175346361_n.jpg
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

KL

Har tyvärr ingen bra bild att lägga ut ännu, men kan ju göra en snabbpresentation så länge. Tråden handlar ju främst om stammen... ;)

Nytillskottet heter Thornvretens Tundra och är född 2010.
Hon är e. Selims Goliat och u. min foderhäst Unique e. Engelstadbron.

En riktig godbit med ett positivt lynne som jag hoppas ska bli en fin dressyrhäst. :d
Hur det blir med tävlandet får vi väl se framöver, det är inte mitt största intresse. Men duktiga kan vi ju bli ändå. ;)
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Ja, ni kan ju fundera på vad det är för ras jag skaffat också. :cautious: :love:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 256
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 719
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp