Vad är egentligen processad mat?

Ramona

Trådstartare
Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara hälsosam?

För enligt Livsmedelsverket är processad mat mat som tillagats. Och man menar väl inte att alla måste äta raw food för att vara hälsosam?

Halvfabrikat, läsk och godis förstår jag givetvis, det är inte denna diskussionen handlar om, men är all tillagad mat processad mat jag borde undvika? Ultraprocessad mat är ännu värre enligt de som kan hälsa och jag förstår poängen med vissa, men här räknas också fullkornsbröd in ifall det är bakat i fabrik. Men vad är skillnaden på min bakteknik hemma och den på storbageri?

Vi har ju samtidigt lärt oss att tillagad mat gör att vi kan ta upp näringsämnen bättre. Samt varm mat känns bra i själen.

Vad är det jag inte förstår?
 
Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara hälsosam?

För enligt Livsmedelsverket är processad mat mat som tillagats. Och man menar väl inte att alla måste äta raw food för att vara hälsosam?

Halvfabrikat, läsk och godis förstår jag givetvis, det är inte denna diskussionen handlar om, men är all tillagad mat processad mat jag borde undvika? Ultraprocessad mat är ännu värre enligt de som kan hälsa och jag förstår poängen med vissa, men här räknas också fullkornsbröd in ifall det är bakat i fabrik. Men vad är skillnaden på min bakteknik hemma och den på storbageri?

Vi har ju samtidigt lärt oss att tillagad mat gör att vi kan ta upp näringsämnen bättre. Samt varm mat känns bra i själen.

Vad är det jag inte förstår?

Det finns en del mat där själva den omständliga tillverkningsprocessen tillför risker.

Som Lätta, där man tvättar orangefärgad palmolja i bensin för att få den transparent och sedan lägger på gul färg för att få den smörlik. Men det är ju en rejäl avart och "skräck"-exempel.

Jag tycker också det är jättesvårt och tycker att processning av mat inte är ett dugg entydigt negativt. Tvärtom livsnödvändigt.
 
Jag tror att ordet processad har fått lite dubbla betydelser. Dels den ursprungliga betydelsen som är en neutral beskrivning av tillagningen och inte värderar nyttighetsfaktorn alls. Dels en negativt laddad betydelse av ohälsosam tillagning, vilket kanske är den betydelse som vi hör och använder mest i samhällsdiskussionen idag.
 
Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara hälsosam?

För enligt Livsmedelsverket är processad mat mat som tillagats. Och man menar väl inte att alla måste äta raw food för att vara hälsosam?

Halvfabrikat, läsk och godis förstår jag givetvis, det är inte denna diskussionen handlar om, men är all tillagad mat processad mat jag borde undvika? Ultraprocessad mat är ännu värre enligt de som kan hälsa och jag förstår poängen med vissa, men här räknas också fullkornsbröd in ifall det är bakat i fabrik. Men vad är skillnaden på min bakteknik hemma och den på storbageri?

Vi har ju samtidigt lärt oss att tillagad mat gör att vi kan ta upp näringsämnen bättre. Samt varm mat känns bra i själen.

Vad är det jag inte förstår?

Och för att göra det ännu krångligare så ställer jag mig frågande till "halvfabrikat, läskt och godis förstår jag givetvis". Gör du och varför då? Exempel på halvfabrikat är ju exempelvis pasta, ris, köttfärs, mjöl, eller havregryn.
 
Jag tror att ordet processad har fått lite dubbla betydelser. Dels den ursprungliga betydelsen som är en neutral beskrivning av tillagningen och inte värderar nyttighetsfaktorn alls. Dels en negativt laddad betydelse av ohälsosam tillagning, vilket kanske är den betydelse som vi hör och använder mest i samhällsdiskussionen idag.

Den negativt laddade verkar höra ihop med ultraprocessad.

Annars är beskrivningen av processningen ganska positiv.
"Maten bearbetas för att den ska hålla längre, bli säkrare, smakligare och lättare att äta."
 
Från livsmedelsverkets hemsida: ”Med processad mat menas att maten har bearbetats. Bearbetad mat är tydligt förändrad från den ursprungliga produkten. Några exempel på hur mat kan bearbetas är värmebehandling, rökning, rimning, mognadslagring, torkning och marinering”

”Ultraprocessad mat är ett begrepp som syftar på livsmedel som har bearbetats ”mycket” eller på ett sätt som är negativt för hälsan. Begreppet är mycket svårt att definiera på ett enhetligt vetenskapligt sätt. Det finns, till skillnad från begreppet bearbetad mat, inte heller beskrivet i lagstiftningen.”

”Mycket kortfattat är ultraprocessad mat, enligt Nova-definitionen, industriellt tillverkad mat som ofta innehåller tillsatt socker, fett och salt. Ultraprocessad mat innehåller också ingredienser som inte används vid matlagning i hemmet och uppmuntrar ofta till överkonsumtion.”

Källa:
https://www.livsmedelsverket.se/liv...g-och-forvaring/tillagning/ultraprocessad-mat

Vad är det som du tycker är oklart mer specifikt? :) Eller, vad är källan till trådstartens definition av processad mat?

Edit: det står mycket mer i länken, bland annat om varför ”nyttig” mat ibland kan klassas som ultraprocessad och varför. Tycker det är mycket tydligt på hemsidan vad som avses.
 
Källa:
https://www.livsmedelsverket.se/liv...g-och-forvaring/tillagning/ultraprocessad-mat

Vad är det som du tycker är oklart mer specifikt? :) Eller, vad är källan till trådstartens definition av processad mat?
Det du länkar till är en av anledningarna till att jag blev mer förvirrad. Jag tycker inte alls att det är så självklart såsom du beskriver att det är.
Tex:
"Till exempel klassas bröd och söta bakverk som tillverkats industriellt i fabriker annorlunda från det som bakas i hemmet eller i ett hantverksbageri." Vad är skillnaden?

Nova har heller ingenting med att göra hur mycket näring vi får i oss. Så egentligen kan det vara så att skitmat är bra enligt nova och tvärtom?? Eftersom detta kommer senare: "Exempelvis är allt bröd köpt i butik, färdiga sallader och smörgåsar samt färdiga eller frysta rätter ultraprocessad mat enligt definitionen." Men vad är det i en färdiga salladen som gör att den blir ultraprocessad?

Sen kommer "alla" kostexperter och folkhälsomänniskor och säger att vi inte ska äta processad mat om vi vill vara hälsosamma och/eller gå ner i vikt. Verkligen alla säger att vi ska undvika halvfabrikaten, men om man kollar vad som är halvfabrikat så är ju inte allt dåligt.
 
Och för att göra det ännu krångligare så ställer jag mig frågande till "halvfabrikat, läskt och godis förstår jag givetvis". Gör du och varför då? Exempel på halvfabrikat är ju exempelvis pasta, ris, köttfärs, mjöl, eller havregryn.
Köttfärs är ju malt kött. Det har väl inga tillsatser till sig?

Mjöl är ju också malt, men det är ju malt till sådan förbannelse att i det vita mjölet saknas mycket av den näringen som finns i fullkornet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När jag tänker på den processade maten (ultraprocessad) som man ska undvika så är det oftast mat som innehåller en massa tillsatser och ”onödigheter” mot om man skulle laga något liknande hemma själv. Med processer där man tar bort och lägger till saker från ursprungsprodukten på ett betydligt mer avancerat sätt än vad man kan åstadkomma själv i köket, t ex när ärtorna processas på ett sånt vis att man bara har proteinet kvar och sen tillsätter man en massa konsistens- och smakgivare för att få en ätbar boll av ärtprotein. Gör man ärtbullar hemma behåller man det mesta av ursprungsprodukten (som innehåller fibrer, mineraler och annat kroppen också behöver) och tillsätter rätt sällan ett gäng e-nummer för att få rätt konsistens, smak, färg osv. Vissa e-nummer är så klart nödvändiga för att garantera livsmedelssäkerheten, men väldigt långt ifrån alla som används är nödvändiga.

När det gäller bröd som är industribakat så ja, många gånger är det betydligt sämre än det du bakar själv eller köper på ett hantverksbageri. Det finns så klart undantag åt båda håll. Men det används extra gluten och mono- och diglycerider av fettsyror, mono- och diacetylvinsyraestrar, stabiliseringsmedel, konserveringsmedel och betydligt större mängder socker än man ofta använder hemma till exempel. Ett bröd går att baka på 3 ingredienser: mjöl, vatten och salt. Merparten av bröden i affären har rätt långa ingredienslistor och skulle jag göra samma variant hemma skulle jag i de flesta fall använda färre ingredienser. Industribakat bröd jäser betydligt kortare tid än surdegsbröd (även om de har surdeg i ingredienslistan) och det är under den långa jäsningen som många näringsämnen frigörs och görs tillgängliga för oss att ta upp, det hinns inte i en fabrik. Om man jämför ett bröd bakat på jäst man gör hemma med ett man gör på fabrik så är jag osäker på om skillnaden är så stor när det gäller tillgängligheten på näring dock.
 
Det finns en del mat där själva den omständliga tillverkningsprocessen tillför risker.

Som Lätta, där man tvättar orangefärgad palmolja i bensin för att få den transparent och sedan lägger på gul färg för att få den smörlik. Men det är ju en rejäl avart och "skräck"-exempel.

Jag tycker också det är jättesvårt och tycker att processning av mat inte är ett dugg entydigt negativt. Tvärtom livsnödvändigt.
Åh snälla har du en länk om Lätta?
Jag AVSKYR Lätta men sambon tar chansen att köpa hem det om bordssmör står på handlarlistan när han handlar.
Tror inte han vill äta skiten om han viste 😈
 
Det du länkar till är en av anledningarna till att jag blev mer förvirrad. Jag tycker inte alls att det är så självklart såsom du beskriver att det är.
Tex:
"Till exempel klassas bröd och söta bakverk som tillverkats industriellt i fabriker annorlunda från det som bakas i hemmet eller i ett hantverksbageri." Vad är skillnaden?

Nova har heller ingenting med att göra hur mycket näring vi får i oss. Så egentligen kan det vara så att skitmat är bra enligt nova och tvärtom?? Eftersom detta kommer senare: "Exempelvis är allt bröd köpt i butik, färdiga sallader och smörgåsar samt färdiga eller frysta rätter ultraprocessad mat enligt definitionen." Men vad är det i en färdiga salladen som gör att den blir ultraprocessad?

Sen kommer "alla" kostexperter och folkhälsomänniskor och säger att vi inte ska äta processad mat om vi vill vara hälsosamma och/eller gå ner i vikt. Verkligen alla säger att vi ska undvika halvfabrikaten, men om man kollar vad som är halvfabrikat så är ju inte allt dåligt.
Jag tänker att det är hysteriskt trams det där hetsandet, det råkar vara inne. Ett tag var fett livsfarligt, ett annat socker och nu är "processad" mat fast som du säger så verkar det vara sjukt godtyckligt. Jag vet en jag såg häromdagen som levde SÅ nyttigt och naturligt utan processad mat - hen åt minsann nyttiga bars och smoothies gjorda på pulver på massa olika saker från något hippt wellnessföretag...
 
Det du länkar till är en av anledningarna till att jag blev mer förvirrad. Jag tycker inte alls att det är så självklart såsom du beskriver att det är.
Tex:
"Till exempel klassas bröd och söta bakverk som tillverkats industriellt i fabriker annorlunda från det som bakas i hemmet eller i ett hantverksbageri." Vad är skillnaden?

Nova har heller ingenting med att göra hur mycket näring vi får i oss. Så egentligen kan det vara så att skitmat är bra enligt nova och tvärtom?? Eftersom detta kommer senare: "Exempelvis är allt bröd köpt i butik, färdiga sallader och smörgåsar samt färdiga eller frysta rätter ultraprocessad mat enligt definitionen." Men vad är det i en färdiga salladen som gör att den blir ultraprocessad?

Sen kommer "alla" kostexperter och folkhälsomänniskor och säger att vi inte ska äta processad mat om vi vill vara hälsosamma och/eller gå ner i vikt. Verkligen alla säger att vi ska undvika halvfabrikaten, men om man kollar vad som är halvfabrikat så är ju inte allt dåligt.
Det står ju också att begreppet Nova inte går att använda på ett vettigt vetenskapligt sätt eftersom det inte är framtaget riktigt för det, och att Nova inte är ett mått på hur nyttig mat är. Om du läser hela texten i länken så framgår det varför en färdigsallad klassas som ultraprocessad enligt Nova.

Längre ner i texten sammanfattar Livsmedelsverket det ganska bra, att man ska sträva efter att följa deras kostråd istället: ”Kostråden uppmuntrar sedan länge till att äta mer fisk, fullkorn, grönsaker, frukt och till att äta mindre processat kött, läsk, godis, glass, bakverk och chips. Att följa råden är alltså ett sätt att själv minska mängden ultraprocessad mat”.
 
Tyvärr är det alltid så polariserat sedan om "naturligt" smör som inte riktigt har med Lättas sjuka process att göra, men där finns mycket av processen beskriven.
Och på Livsmedelsverkets hemsida står det:
"Margarin är lite förenklat en blandning av olja och vatten eller mjölk. För att oljan ska bli bredbar och blanda sig med övriga ingredienser behövs tillsatser. Alla tillsatser som används i Sverige är kontrollerade och godkända. Du behöver inte välja bort margarin av rädsla för tillsatser."

Är min rädsla befogad eller obefogad??
 
Men vad är din rädsla? Att det är dåligt att äta processad mat?
Frågan är väl vem man ska lita på? Ska man lita på Livsmedelsverket eller ska man lita på att den processen som @sjoberga länkar till är rätt?

Det känns som att allting som har med mat att göra är en stor scam. Hästköttsskandalen för några år sedan som verkligen chockerade hela Europa. Det var hästkött i lasagne, och i en lasagne på Island som skulle innehålla nötkött fanns det inget animaliskt protein alls. Det var känggrukött i någon färdigrätt från Frankrike etc.

Jag blir så trött.
Jag jag är trött. Jag har problem med trötthet som jag försöker stäva. Och har lagt på mig en massa bukfett som jag vill bli av med. Men det känns ju inte som att det går att lita på någon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp