Vad är en okomplicerad häst?

jag tänkte precis på samma fråga igår, och konstaterade att en av sakerna som kännetecknar en okompicerad häst är att man kan förstå och se varför den reagerar som den gör. en komplicerad häst är svårare att tolka. Om en okomplicerad häst blir rädd så finns det något som du kan förstå varför den reagerade och den reagerar på ett sätt som är hanterbart. en komplicerad häst kan blir rädd för saker som du inte kan förutse och kan få reaktioner som kan vara svåra att hantera, tex kastar sig i sken/bockar osv.

Sen liksom alla andra sagt så är en okomplicerad häst en sådan som är så väluppfostrad/lydig att du kan göra vardagliga ting utan större problem med. den står stilla när du borstar, när hovslagaren skor, du kan leda den utan att den försöker dra, du kan lasta och köra med den utan att den river transporten. du kan rida den utan att vara rädd för att den ska kasta av dig.
 
Jag anser mig ha en okomplicerad häst eftersom hon är snäll att sko, lasta, klippa, sticka och tvätta. Hon kan bära en nybörjare i skritt på uteritt om hon får gå som andrahäst och hon kan lämnas själv i hage/stall.

Med det sagt skulle en mindre trygg person inte se henne som okomplicerad då hon är i stort behov av en trygg och konsekvent människa för att fungera på detta sätt. Hon låter sig inte lastas av vem som helst och hon blir bufflig och respektlös vid hanteringen från marken om man inte har rätt timing. Hon är känslig vid ridning och kräver timing och finkänslighet även där.

I det fall jag skulle behöva sälja henne skulle jag filmat henne i alla ovanstående moment, beskrivit henne som okomplicerad och sålt henne till någon trygg person som förstått att hästen går att få fullständigt lätthanterlig men att det inte kommer hur snabbt som helst och definitivt inte gratis.
 
En okomplicerad häst är en sån som inte slänger av ryttare som rider dåligt. I och för sig slänger komplicerade hästar av rutinerade ryttare också.
 
För mig är det en häst som är sund och förstår grunderna. Gör man si så händer så. Lätt att hantera, sko, klippa, lasta men kan självklart ha vissa egenheter. Jag har en okomplicerad häst hemma och en som är som hon är.

Den okomplicerade kan jag slänga upp en ryttare på och när ryttaren gör rätt går hon rätt. Lätt i all hantering och jag kan släppa barn med henne och det värsta som skulle hända är att hoin passar på att äta lite gräs på vägen.

Den andra buffelfian har inte tålamod att stå still på stallgången vare sig hon är själv eller har sällskap.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 353
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 364
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp