Vad är grejen med att byta däck?

... tja, maktmedel skulle man kunna säga, som jag var inne på så kan avsaknad av körkort vara ett väldigt effektivt sätt att skapa och behålla en osund balans i ett förhållande.
I know, jag är uppväxt i en sån familj. :down:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det har jag undrat länge. I jämställdhetstrådar på buke kommer alltid däckfrågan upp. I @stjarnhimmel s nuvarande tråd redan i #7.

Varför tar man så ofta upp något som görs två gånger om året? Varför verkar däckbytet vara något slags symbolfråga i jämställdhetssammanhang? Och inte minst - varje gång könsroller diskuteras så är det en bunt kvinnor som stolt deklarerar Jag är kvinna men byter däcken själv. Som om det var den högsta av kompetenser.

Varför?
Undrar också! Byta däck=dricka kaffe i 30 min. Det kostar 300 kronor... (och då har jag valt ett dyrt ställe) billiga gör det för 150.
(Pappa visade hur man gör :D)
 
Gud så fånig jag kände mig, så korkad som ens hade gett mig ut med sommardäcken, så fånig som inte bara bytte däcken där själv utan en man måste komma och rädda mig :grin: (var ju vännen som såg till, men ändå). Han bytte framdäcken så jag kom upp, sen bytte jag själv bakdäcken vid skolan.

Det är just ett sånt scenario jag vill undvika! Att stå hjälplös vid vägkanten och vänta på att en Man ska komma och Undsätta mig. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag stör mig fruktansvärt på bara tanken.

En kan väl ha assistansservice för sånt också. Det stör jag mig inte lika mycket på för det känns som en tjänst jag betalar för. Men just att det ska komma en privatperson och rädda mig med sina manliga skills, nä.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vad hindrar från att ta körkort, funktionshinder av olika grad?
Förstår inte riktigt frågan?
Menar du om någon inte kan/får ta körkort?
Gissningsvis nyttjar man bilen ändå. Oftast använder man ju den när man handlar och ska ha hem större tyngre grejer och det gynnar ju hela familjen?
 
Jag tycker alla som har körkort bör kunna byta däck, om man inte har någon skada eller annat hinder. När jag tog körkort skulle man ju kunna byta däck om man fick punktering under uppkörningen, så däckbyte lärde jag mig långt innan dess. Sedan kan man ju leja bort det om man vill det, men det är ju bra att kunna om man står i en vägkant med punktering oavsett om man är kvinna eller man.

Man kan dela upp sysslor bäst man vill, men det skadar inte om båda vet hur man gör när man tvättar, diskar eller byter däck ifall den ena tex blir sjuk.
Jag har tyvärr inget reservdäck att byta till utan ngt slags tub som de försöker inbilla mig ska få mig till verkstad. Jag borde i alla fall skaffa fälgkors. Jag trooor att jag ev kan byta däck, eller på två lura ut hur man gör. Jag brukade ju titta på när de bytte tidigare, innan de ville ha lugn och ro i verkstaden.

Sätta domkraft på ett stabilt ställe inunder, inte på lackade ytterskalet (vet inte hur de fungerar men det är ngn spak som höjer dem), Lossa "muttrarna" (svårt kanske iom att de är fastsatta med redskap), inte tappa bort dem, hasa ut hjulet, skjuta på nästa (det ska ha ngn pil om snurriktning men det är kanske inte så allvarligt på kort tid. Bytte man alla däck ska man byta H V och varv o skriva med vaxkrita och ha bäst fram (även om jag har bäst bak nu för så tyckte Vianor), skruva fast, köra, skruva fast.

Sedan betalar jag också extra för bärgningsförsäkring, dubbelt tyvärr för det kom med servicen med.
 
Jag ser väl två ingångar här.

De ovan nämnda körkortslösa personer jag tänkte på är (manliga,) medelålders lektorer och professorer i humaniora och samhällsvetenskap. Urbana nog att inte vara bilberoende.

Men du håller alltså med om att däckbytena som symbol för jämställdhet kan ha att göra med just bilen som frihetssymbol, snarare än med något om hur vi ser på jämställdhet?

Själv upplever jag bilen nästan enbart negativt. Jag tror att jag hade varit en av de körkortslösa akademikerna jag nämnde om jag inte hade ridit. För MIG är bilen motsatsen till frihetssymbol, nästan.

Bor man i stan och inte har något behov av bil så är bilen mer en belastning. Det är stor skillnad för den som inte bor på det viset - då är bilen oftast en nödvändighet och alltså en frihetssymbol.
 
Förstår inte riktigt frågan?
Menar du om någon inte kan/får ta körkort?
Gissningsvis nyttjar man bilen ändå. Oftast använder man ju den när man handlar och ska ha hem större tyngre grejer och det gynnar ju hela familjen?
Varför tar man inte körkort om man behöver ett? De flesta jag känner har tagit sitt redan som tonåring och jag betalade mitt eget till stor del när jag gick i gymnasiet, övningskörde sommartid med pappa som jobbade på annan ort 60 bort.
 
Varför tar man inte körkort om man behöver ett? De flesta jag känner har tagit sitt redan som tonåring och jag betalade mitt eget till stor del när jag gick i gymnasiet, övningskörde sommartid med pappa som jobbade på annan ort 60 bort.
Ja visst.
Jag svarade mer på att om man bor tillsammans och en har bil och den andra inte körkort så är det bara bilägaren som behöver bry sig på bilen typ som häst ägaren bryr sig om hästskorna.
Och de jag känner som inte har körkort kan ibland ha den inställningen att andra ska köra dom hit och dit och stå för kostnaden...

Finns många som inte har körkort för att de inte behövde då. Tycker det är dyrt osv. Särskilt om man växer upp med bra kollektivtrafik.
 
Ja visst.
Jag svarade mer på att om man bor tillsammans och en har bil och den andra inte körkort så är det bara bilägaren som behöver bry sig på bilen typ som häst ägaren bryr sig om hästskorna.
Och de jag känner som inte har körkort kan ibland ha den inställningen att andra ska köra dom hit och dit och stå för kostnaden...

Finns många som inte har körkort för att de inte behövde då. Tycker det är dyrt osv. Särskilt om man växer upp med bra kollektivtrafik.
Då är det ju som jag skrev, har man ingen bil behöver man inte bry sig om däcken, lika lite som någon annan behöver bry sig i om jag skor mina hästar eller inte.
 
Då är det ju som jag skrev, har man ingen bil behöver man inte bry sig om däcken, lika lite som någon annan behöver bry sig i om jag skor mina hästar eller inte.
Men om sambon har bil menar jag att den kommer nyttjas i familjen och då är det rättvist att båda bryr sig.
 
:eek:
Japp - stå med den du 11 resp 15 mil från närmaste assistans som dessutom inta kan ta uppdraget förens efter fullgjord dygnsvila. Lite klet på burk håller kanske, men du vet inte. Har man då tur kanske man kan ringa nån granne som kan komma och hämta en. Fast om vi lägger ner hela landsbygden i två tredjedelar av Sverige och inte tillåter vistelse eller gudbevars turistande där så försvinner problemet.
I de mindre glesbefolkade delarna funkar det och är rentav lämpligt med assistans mm. Men å andra sidan - har man kunskapen om och vetskapen att man klarar att byta hjul, lampa, ev kolla gnista mm enkla saker och har lite grejjer med till, så går det okå att ge korrekt information om man väljer att ringa efter hjälp. Ska de komma med bärgare direkt eller räcker det med en verkstadsarbetare i person bil, etc.

Sen om bilen låter konstigt och vibrerar, så kanske en kontroll på att hjulmuttrarna är åtdragna är en fullt tillräcklig åtgärd, och vanlig. Löjligt att stå där en timme och vänta på någon annan som kommer och gör det som tar högst fem minuter själv. Kunskapen ger möjligheten, möjligheten ger frihet - även att välja att kalla på hjälp.
Jo jag håller med, absolut. Men jag känner typ en man som kan göra det där ;) han är som en enhörning lite. Ni verkar alla ha män som är så hm aktiva med verkstadslådan.
 
Senast ändrad:
Varken min mormor eller farmor hade körkort. De bodde båda två hela sitt vuxna liv på landet där inga bussar gick. De tog sig ingenstans utan någon annans välvilja.

Så för mig är körkort (och bil) jätteviktigt för självständigheten. Det kanske ser annorlunda ut för någon som inte sett hur körkortslösas beroendeställning till andra? Jag antar helt fräckt att du inte sett det på nära håll eftersom du talar om det som en symbol. För mig är det inte bara symboliskt utan i allra högsta grad reellt.

(Sen finns det såklart väääääldigt mycket annat som skiljer mitt liv från mina mor- och farföräldrar som gör att jag är mer självständig men just körkortsaspekten blir väldigt tydlig och påtaglig.)
Det är klart att det finns konkreta och begripliga anledningar till att körkort och bil öht fungerar som och kan vara frihetssymboler.

Hur en körkorts- och bilfri tillvaro ser ut, beror ju på riktigt på många fler saker än körkortet och bilen. Många av mina vänner och kollegor har inget körkort, och det går hur bra som helst. Ingen ber någonsin mig om skjuts, de är fullt kapabla att cykla, åka spårvagn, åka tåg, ta taxi ibland.
 
Så långt vill jag inte ta det. Jag skulle vilja se däckbytesgrejen som en egen fråga, ganska frikopplad från frågan om bilen som frihetssymbol. Bilen som frihetssymbol (och de facto förutsättning för frihet) ser jag bl a som ett tydligt... tja, maktmedel skulle man kunna säga, som jag var inne på så kan avsaknad av körkort vara ett väldigt effektivt sätt att skapa och behålla en osund balans i ett förhållande. (För de av oss som bor utanför fungerande kollektivtrafik, och det är trots allt väldigt många människor.)

Bilen kostar en hel massa pengar, den innebär en skaderisk och den belastar miljön. De bitarna går ju inte att komma ifrån, och de innebär ju litet ofrihet i sig. Men det är ju bara att stämma av plus emot minus, om minus överväger netto så skall man nog inte ha bil, i omtanke om sitt eget välbefinnande. :)
Jag ser nog bilen som en sorts problemlösning när både jag och övrig infrastruktur är otillräckliga. Ganska långt från frihetssymbol, men (pga hästen) överväger fördelarna nackdelarna.

Men varför tror du då att de förbaskade däckbytena är en sådan symbolfråga i jämställdhetsdiskussioner på buke?
 
Det är just ett sånt scenario jag vill undvika! Att stå hjälplös vid vägkanten och vänta på att en Man ska komma och Undsätta mig. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag stör mig fruktansvärt på bara tanken.

En kan väl ha assistansservice för sånt också. Det stör jag mig inte lika mycket på för det känns som en tjänst jag betalar för. Men just att det ska komma en privatperson och rädda mig med sina manliga skills, nä.
Assistansförsäkringen är min favoriträkning, alla kategorier! Herregud vad det är skönt att veta att det bara är att ringa ett proffs vid behov!
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 844
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp