Bukefalos 28 år!

Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tåla?

Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Men vad är det för konstigt med det? Fattar inte alls problematiken i det hela?

Jag tar hem hö när det är ytterst få balar kvar.. jag beställer hö , bonden pressar vid beställning.. det ligger löst i hans lada tills han pressar. Jag vill inte ha för mkt hö liggandes omkring åt gången eftersom dels har jag inte plats för mer än 40 och jag är glad om så många balar som möjligt är nypressade sas.

Har jag sagt att det är något problem?
Har man en sådan överenskommelse med sin bonde så får man. Mig passar det dock inte, andra får göra hur dom vill. Du behöver inte lägga mer värderingar i det. Jag var nyfiken på varför man har det upplägget istället för att inte ta hem ett större parti på en gång?
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag var nyfiken på varför man har det upplägget istället för att inte ta hem ett större parti på en gång?

Fast man kan ju köpa stora partier och ändå tajma in så att nästa kommer nära inpå när det första partiet är slut?
wink.gif


Hur som helst. Jag kan ju bara svara för min egen del, men för mig personligen har det främst att göra med praktiska bitar. Dels kan min huvudhöleverantör bara köra dit med släpvagn (ca 500-600 kg), och jag vill slippa be honom köra två gånger då han bor ett par mil bort. Dels har jag faktiskt inte plats för mer, 600 kg går med nöd och näppe in och det finns ingen annan smidig förvaring i stallet.
Sedan betalar jag hellre 1200 varannan månad än tar ett år i en stor klumpkostnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Som sagt.. få i mitt område där jag bor har möjlighet idag att lagra höet på ett bra hygieniskt sätt då vädret är så fuktigt.. jag skulle aldrig i dag med det väder vi har ta hem pressade höbalar i större partier. Då hade jag hellre kört hösilage.

För några år sedan gjorde vi det när jag stod i ett annat stall (annan bonde) det var ett aber att hålla på och täcka med halm och skit för det inte skulle mögla. Nu har jag inga sådana problem.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag får inget grepp om tidsrymden här, först trodde jag allt skett i nuvarande sstall men har blivit fundersam. Generellt får man räkna med lite tokigheter då och då problemen är om det sker jämt och ständigt. Vad som är utskällning är relativt, vad en anser vara en diskussion kan en annan anse vara värden utskällning, vi är alla olika. Är det enstaka påpekande från stallkamrater då och då är det bara att rycka på axlarna, blir man dagligen utskälld och i synnerhet av stallägaren så är det dags att flytta på studs.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Valde medvetet att inte skriva vad som hänt i vilket stall eller vilken person som står bakom vad, och när. Nämnda problem är dock uppdelade mellan två personer i två stall, varav det ena är mitt nuvarande, så det är inte tio olika i sju stall eller så.

Visst är det relativt vad som är en utskällning och inte, men i de här fallen tror jag att både jag och personerna ifråga är rörande överens om att meningen inte var att fråga eller diskutera. Jag tror/hoppas att de flesta förstår skillnaden på exempelvis "jag såg att höet börjar ta slut, får du mer snart?" i neutral ton, gentemot ett "du måste fixa hö åt din häst för så här kan vi inte ha det, du kan inte strunta i att ge henne mat!!!" i en allt annat än neutral ton.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Så om alla är rörande överrens pågår det en konflikt er emellan som ni diskuterar ? Eller ? Återigen så då blir bukefalos väldigt konstigt att välja att diskutera folk på ?
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Varför skulle jag annars ha tagit upp det som exempel?
Sedan vet jag inte om två-tre personer är detsamma som "alla" idioter i landet, även om det onekligen varit skönt.

Därför att, jag har själv sagt till en stallkompis. Snälla du använd inte svampen vi använder att torka ur krubborna, till att tvätta leran av hovarna på din häst. Då får man hålla med egen svamp när det kommer till omvårdnad av hästen. Det här fick människa till att det var en utskällning, så ibland tror jag att det även kan handla om en tolkningsfråga och därav min fråga.

Sedan vill jag poängtera att riks pucko inte är detsamma som idiot, för att uppnå den titeln krävs väldigt mycket i mina ögon.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Det blir lite konstigt att ge dig råd hur du ska göra när vi inte vet tidsrymden eller vad som hänt i det stall du nu står i. Ständiga konflikter är inget kul, enstaka utbrott av dåligt humör är inget att hänga upp sig på.

Tror du att du kommer trivas bättre på det erbjudna stället och du kan bli långvarig där så flytta, likaså om det är stallägaren konflikten är med.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Fast även om jag hade tolkat det fel så hade ju svaret på den frågan oavsett varit "ja, det var utskällningar".

Haha, okej, jag tror inte det är någon mening med att diskutera huruvida SAOL jämställer rikspucko med idiot men för mig är det same same. Så.
wink.gif
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Det var ju inte riktigt den sortens rådgivning jag var ute efter heller, utan bara att få veta hur andra sett på de nämnda exemplen, var för sig eller ihop eller vad som helst. Och det gav ju du precis ditt svar på.
smile.gif
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Det blir lite konstigt att ge dig råd hur du ska göra när vi inte vet tidsrymden eller vad som hänt i det stall du nu står i. Ständiga konflikter är inget kul, enstaka utbrott av dåligt humör är inget att hänga upp sig på.

Tror du att du kommer trivas bättre på det erbjudna stället och du kan bli långvarig där så flytta, likaså om det är stallägaren konflikten är med.

För min del kvittar det om det rört sig om veckor lr år. Samma folk -samma problematik. Går det att lösa, bra! Går det inte eller blir etter värre -flytta. Det finns toppenstall så varför stå i ett där det bara är tjafs? Har man alternativ löser man situationen. Innan man flyttat handlar det bara om att göra så bra som möjligt. I mitt fall tog jag över stallägarens uppgifter eftersom denne inte gick att lita på. Prio ett att hästarna mår bra. Prio två att jag mår bra. Hur andra mår, ja kan stötta och hjälpa men om någon vänder emot sig för att som "tigga vänskap". "gör som jag säger annars..." vem vill va vän med en sån?

Säger inte att det är så i TS fall men min uppfattning är att de som gormar mest är de med störst problem och inte alltför sällan har ett enormt bekräftelsebehov. Tillslut om det blir så att denna person blir en alltför tyng belastning. Inte bara inom stallet utan lägger näsan i blöt inom minsta lilla område. Man känner sig förföljd. Tillslut undviker man att vara i stallet mer än nödvändigt. Man tappar motivation. Man kämpar för att orka. Lägger upp stategier. Lyder order. Hittar ett annat stall som visar sig vara drömstallet nr 1 och då kan man se tillbax i tiden och tänka om jag inte blev terroriserad hade jag inte suttit framför diverse hästsidor och letat som en galning efter eget stall. Ett steg närmare drömmen. Så efter regn kommer solsken :).

Ts: hoppas du kan hitta något normalt ställe där både du och hästen kan trivas :).
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Tack!

Kan ju uppdatera lite lägligt med att stallägaren i det nuvarande stallet vill säga upp mig eftersom jag "inte tar några stallpass så h*n får ingen hjälp", det efter att vi har kommit överens om att h*n tar samtliga pass utöver två i månaden, vilket jag alltid gjort...
biggrin.gif
Så jag börjar ju ana att det ligger något annat bakom de här utskällningarna än kritiken i sig.

Så det ser ut som om jag flyttar tillbaka till tidigare nämnda bekanta där både häst och jag trivdes bra tidigare. Skönt för mig, så jag slipper vara på dåligt humör över gliringarna och påhoppen, och skönt för stallägaren, så får h*n reda sig själv och slippa inhyrningar, vad jag förstod var jag den första, så det kanske helt enkelt inte passade h*n.
smile.gif
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

+ Fio

Då förstår jag :)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Hej!

Jag hade flyttat om jag var du. Det ska vara kul med hästar och man ska inte behöva kämpa för det man tycker är rätt (så länge hästen inte mår dåligt av ens idéer såklart).

För din egen hälsas skull, leta rätt på bättre stall. Dom finns.

/Lavinia, som varit runt i flera stall i mitt närområde och nu har flyttat tillbaka där jag "började",det är inte perfekt, men människorna där är iaf vettiga.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Så du menar att det inte är skillnad om en person ställer till med bråk varje gång du är i stallet jämfört med om denne gör det bara ett par gånger om året? Två gånger kan man skylla på en dålig dag på jobbet eller att farsan dött etc. Varje dag är outhärdligt i mina ögon.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Klart det är betydligt mer påfrestande om det sker dagligen absolut men jag hade flyttat om jag fått utskällningar utan befogenhet. Visst att man kan ha olika åsikter men att folk skriker och gapar (och som det var i mitt fall blev förföljd) ja då är det allt annat än roligt. Dessutom beklaga sig över Facebook. Vet inte vad som skrevs men det ger en felaktig bild. Tex om denna skrev x ger inte sin häst nått hö. Dvs felaktigheter och folk tror ju på det om man inte kan försvara sig. Ja det finns sådanna människor som skriver sånt på fb. Dessa ska man inte ha nått att göra med.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Men ska man sticka så fort det blir hett lär man inte bli långvarig någonstans. Ibland blir det bara fel.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Så jag börjar ju ana att det ligger något annat bakom de här utskällningarna än kritiken i sig.

[/IMG]
förvånandevis ofta är det så. Folk talar inte ur skägget utan tydligen mår en del lättare av att hitta på andra anledningar.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Lycka till i nygamla stallet. Om man inte drar jämt med stallägaren och man är ensam hyresgäst kan det kanppast bli bra.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Men ska man sticka så fort det blir hett lär man inte bli långvarig någonstans. Ibland blir det bara fel.
detta för mig är inte samma som olika åsikter och heta disskutioner. Som jag uppfattar det i ts fall så går denna inte att disskutera med. Kanske har jag fel i detta men det låter så.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 548
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 955
Senast: Piaff
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 324
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 754
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp