Bukefalos 28 år!

Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tåla?

Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag kan förstå om du kunde fått frågan om varför du inte köper hem mer hö förens samma dag som det tar slut. Det hade fått mig att undra om det handlade om pengar, att du väntade in i det sista. Hade någon gjort så i mitt stall så hade jag bara varit intresserad av att veta varför, inte för att anklaga någon.

Jo, jag hade också förstått och inte haft problem med frågan, men jag tycker det är en annan sak att dyka på mig och skälla om att jag inte tar hand om min häst. Framför allt som i mitt fall, när jag faktiskt sa till personen ifråga tidigare samma dag att mer hö var på gång.

Är nästan mest nyfiken på varför kritiken inte kom öga mot öga där och då, utan först fem-sex timmar senare, om det liksom verkligen var mitt upplägg av spån- och hököp som var haken eller något annat.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Finns folk till allt... vet ett stall dar nagra tog for vana att stjala andras tacken, satta sin egen hasts namnlapp over den redan existerande markningen och havda att dom ju aaaaalltiiiiiid haft det tacket. :banghead:

Jag hade -inte- accepterat det du beskriver utan troligen blivit topp tunnor rasande over allt utom, som andra ocksa skrivit, span/ho grejen.. eller ja, hoet i synnerhet da. Skont att veta om man har delade fodringar att foder kommer finnas...

8 kilo for natten kanns vettigt for en stir hast imho, forstar inte varfor nan skulle klanka pa det?

Sla dovorat till, svara "jaja". Eller svara med samma mynt, i den man det gar. Ibland funkar det att ge tillbaka med samma skrap och sen, nar de ar stressade, saga "Ja, det var inte sa trevligt va? Jag gor inte om det, om du inte heller gor om det". Ibland fattar folk inte riktigt forran de fatt smaka pa samma skopa sjalva.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Det där pågår sällan i stora stall med hoppfolk.:D däremot i dressyrstall.

Peckingorder. duktig ryttare= hög status och v.v.

Stallägaren ska inte lägga sig i så länge hästen inte VERKLIGEN far illa.
Dvs ngt som en Vet. skulle anmärka på.

Inte vad gäller tycke o smak. Olika filosofier.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Angående fodringen i boxen har jag någon misstanke om att det såg mindre ut eftersom jag bara lade in "kakor" och struntade i att fluffa upp det, som jag brukar. Fast jag förstår ju fortfarande inte varför man går in i boxen och med ögats mått bestämmer sig för att den där hömängden minsann är mindre än annars och absolut inte tillräcklig för den hästen, och därtill bestämmer sig för att skälla på ägaren för det.

Kan angående höet väl även nämna att det inte är delade fodringar och ingen hanterar någon annans foder. Och som sagt, personen var väl medveten om att jag beställt mer och att det absolut inte skulle komma att stå tomt.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Hallå ? Du får jättegärna svara på min fråga ?
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Knappar mig själv och tackar för svaren. Det känns ju skönt att veta att det inte bara är jag som är ovan vid hur "riktiga" kollektiv- och privatstall fungerar.

En del av skälet till att jag undrar är även att jag blivit erbjuden boxplats hos en bekant som jag stått hos tidigare och vet till 100% att det är en vettig människa som jag har en totalt konfliktfri relation med, även i stallet. Jag tycker ju dock att det är jobbigt för både hästen och mig att flytta utan större anledning, så det är till rätt mycket hjälp att få andras ögon på de eventuella skälen till att jag vill byta stall.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Fast alltså, har du blivit utskälld helt utan förvarning, eller är det så att de ifrågasatt, du blivit sur och SEN har det blivit tjaffs??
Är ju rätt stor skillnad faktiskt.
Jag säger inte att det är så, men många tar ju på sig offerkoftan och säger att allt är den andras fel, när det i själva verket kanske är BÅDA som bråkar lika mycket (Även fast grundproblemet kanske är att de kritiserar dig).
Och är det bara du som har ett problem eller är det alla?

Jag ser själv inga problem i att någon ifrågasätter vad jag gör med min häst. Jag kan stå för allt jag gör och förklara varför jag gör det..
Håller inte någon annan med och det blir en diskussion om det så är det knappast hela världen.
Dock är jag väl mest van vid att folk håller sig på sin kant, så länge det inte är allvarliga saker som sker.

Sen tycker jag inte det är några konstiga saker folk har kommenterat ? (Det enda är ju om det är helt oprovocerade utskällningar som sagt, men själva sakerna de kommenterat är inte något konstigt att kommentera?)

1. Beroende på olat så är det inte så trevligt att stå i ett stall om häst+ryttare bråkar hela tiden.
2. Att skriva ut det på Fb känns ju onödigt, men i grund och botten håller jag med om att man ska ta fullt ansvar för de hästar man skaffar sig.
3. Spelar det någon roll om någon annan tycker det? :confused: Är väl bara att säga "Jag håller inte med".
4. Det håller jag med om att det inte är så smart. Tänk om du blir långvarigt sjuk eller liknande precis när hästen måste ha nytt? Det är ingen annan som ska behöva ta ansvar för din häst för att du inte kan ha lite framförhållning.
5. Nu är det ju en helt annan mängd det handlar om, men jag har sett MÅNGA hästar LIDA för att deras hästar stått med för lite mat över natten, och deras hästägare anser också att "Man inte ska lägga sig i" och att deras hästar minsann mår bra.
6. Skulle jag väl inte ens behöva kommentera. Det är ju självkalrt oviktigt vem som tar hand om hästen, så länge det blir gjort :p

Som du ser finns det olika tankar bakom saker och ting. Det gäller att undvika att ta folks åsikter personligt. ;)

Hur man tar saker är lika viktigt som hur man lägger fram saker...
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Ja, det har varit oprovocerade utskällningar. Inget av nämnda ämnen är något som personen själv tagit upp tidigare. För att ta exemplet med hököpet: Personen påpekade i normal samtalston att jag snart hade slut på hö, jag svarade i normal samtalston att mer hö skulle komma nästa dag, personen sa okej och inget mer om ämnet sades, några timmar senare kom citerade utskällning.

I det ena stallet var det endast jag och stallägaren, i det andra jag, stallansvariga och dennes bästa vän, varav den sistnämnda var personen med kommentarerna. Fanns således inga andra så det går inte riktigt att svara på om det bara var jag eller fler.
Jag håller mig på min kant i stall just för att hålla mig borta från konflikter, vilket personerna i det sistnämnda fallet själva höll med om (och ansåg även vara något negativt, eftersom jag enligt dem hade löst olaten om jag bara frågat dem om hjälp istället för att "skita i det", som min tränarhjälp ansågs vara).

1. Olaten rörde ridning under träning som skedde hos tränare, inte i stallet eller med någon i stallet på plats.

2. Att ta bort en häst är också att ta ansvar, men oavsett: Här var poängen inte vilken skild etisk syn man kan tänkas ha på det, utan att få kritik för det på ett ställe där man inte bett om det och där kritiklämnaren inte hade något med saken att göra. Igen: Inte deras häst, inte vanvård, inte olagligt.

3. Poängen var, åter, att det skapade dålig stämning, och frågan, åter, om andra anser att det är okej.

4. Eftersom jag inte behöver ombesörja att hämta foder eller strö själv, och även om den ordinarie höleverantören blivit akut sjuk hade haft möjlighet att få foder från en gård 300 meter bort, ser jag inte riktigt problemet, eller hur någon annan tar ansvar för mina inköp. Även om jag ligger i 40-gradig feber i en vecka kommer allt hästen behöver finnas på plats, och det är övriga som kan tänkas finnas i stallet väl medvetna om, eftersom inköpen aldrig är beroende av att jag finns på plats.

5. Igen: Jag anser att vanvård är en sak, dvs. något som veterinär eller djurskydd kunnat anmärka på, inte andras preferenser och val.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Så det handlar om folk eller typ två personer ? Och ingen stallägare .

Tycker mest det låter som ni är på kant med varandra över lag, om personerna skriver på FB också och du sett det är ni väl vänner där ?

Ta sånthär med personerna det berör . Blir inte bra att göra det på buke , blir ju samma som de som babblar på FB i mångt och mycket kan jag tycka som du tagit illa upp över.
Finns fö en tråd inne på hästmänniska just nu där diskussion om andra på internet visat sig vara en mkt dålig ide av den Ts , eftersom personerna som exempelgivits känt igen sig och svarat i tråden .
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Och mackan: Sluta tjata om svar, snälla. Jag ser för det första inte dina inlägg, och oavsett: Två gånger på tolv minuter trots att du ser att jag just där och just då har elva andra inlägg som jag besvarar just där och just då? Ledsen för att jag inte är en bläckfisk med tre datorer liksom men jag har inte möjlighet att svara tolv personer samtidigt, eller liksom bara skita i allt annat för att svara dig först av alla.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag hade nog flyttat om jag var du såsom den stallägaren håller på :crazy:. Blir som att leta fel och letar fel där det inte ens finns några fel. Ibland undrar jag hur någon orkar leva med en sådan människa. Jag har ju stått i lite olika stall där det funnits både fördelar och nackdelar. Men ett stall där jag inte ens skulle vilja att min värsta fiende stod på. Det började ganska lugnt. Sen vart hon sur på mig för att inte red då hon red och för att jag snodde hennes kompis (ja du hör ju vilken nivå det låg på). Och vadå snodde?? Vi kände varandra innan men mina hästar hade minsan dåligt inflytande på hennes. Sen slutade hon att fodra. Sa att ena hästen hade stegrat sig och nej det stämmer inte för var med vid det insläppet och ingen som hållt på med nått sånt. Detta sa hon först några veckor senare till mig. Repor på stallgolvet skulle jag betala. Hon tyckte att jag inte drog kranen rätt och var "okompitent med vattnet". Till min vän sa hon att hon måste slakta hästen för han har ingen tölt (vilket han för övrigt har). Osv osv. Tog ibland ut hästarna vid lunchtid. Sen vägrade hon ens gå i närheten av våra tillslut. Nej ett sådant ställe kan man bara inte stå på. Varken jag eller hästarna mådde bra där.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Hade aldrig accepterat att bli utskälld för det du blivit.

Jag kan förstå om du kunde fått frågan om varför du inte köper hem mer hö förens samma dag som det tar slut. Det hade fått mig att undra om det handlade om pengar, att du väntade in i det sista. Hade någon gjort så i mitt stall så hade jag bara varit intresserad av att veta varför, inte för att anklaga någon.

Varför hade du ens undrat om det? Spelar det någon roll? Så länge hästen har hö när den ska få hade jag inte ens märkt av situationen. Menar ni att ni håller koll på hur mkt hö alla har kvar eller inte har kvar?
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jaha, jag tyckte inte det var tjat utan jag undrade varför du inte svarade . Jag ställde frågan redan i em för första gången . Tolv personer är det ju inte direkt du svarat så därför frågade jag om svar då det kändes märkligt att frågan inte adresserades , ingen annan har heller ställt samma fråga som jag så relevant tycker jag frågan bör vara i högsta grad om du efterlyser olika synvinklar vilket jag tolkat dig som du gör och avsåg med tråden ?

Du skrev ju nu till mig för övrigt men ändå skippade du att svara på frågan ???
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Så kortfattat förklara en gång (om det behövs), därefter stänga av hörseln och använda "hmmm", "mmm", "jaså" och "jaha". Så hanterade jag de dryga människorna i mitt stall när "vi" hade halvtimmeslånga diskussioner om mina stackars arma hästar ;)
Men fungerar det i längden? Eller snarare: Hur gör man för att det ska fungera i längden?

Jag är extremt dålig på att stänga av hörseln, eller snarare att inte påverkas till ett extremt dåligt humör av sådant där. Stod tidigare i ett stall där det fanns en enstaka sådan person som klagade på allt och startade konflikter med alla, och det gick så långt att jag slutade rida bara för att kunna mocka och göra klart fort som faaan så jag hann därifrån innan h*n kom. (Och för alla som undrar, ja, det var verkligen bara den personen som skapade problem, eftersom densamma blev utslängd efter ett stallmöte där alla andra i stallet ville ha ut h*n).

Jag skulle ljuga om jag påstod att det inte gick ut över min häst, det märktes så väl att hon reagerade negativt när jag var irriterad (inte på henne, men ändock) så fort jag gjorde något med henne, och ska jag nu stå kvar vill jag ju att det ska kunna fungera för både hästen och mig. Ska man lära sig meditera kanske? :p
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag fattade det som du var på ignorelistan hahaha

;)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Ja tydligen men ändå läses det uppenbarligen ;)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

I övrigt: Jo, det är klart att man alltid får två olika historier från två olika parter, och skulle man fråga de andra berörda skulle de helt garanterat inte tycka att de varit otrevliga, alternativt att det var befogat. Frågar man en mobbare i högstadiet får man nog inte direkt heller några erkännanden om att "jo, men det är ju inte ett trevligt beteende vi håller på med".

Som nämnt i senare inlägg, poängen var att inte skriva med en massa detaljer i ursprungsinlägget; Hade jag vinklat ex. hö/spångrejen åt mitt håll redan där hade ju svaren här blivit färgade av det, nu ville jag ha andras syn på det med bara grundinfon till godo utan att gå närmare in på vad varken jag och h*n gör och varför, och det fick jag ju. :)

Men det verkar ju som om de flesta är överens om att majoriteten av påhoppen inte är befogade, eller åtminstone över gränsen, så jag känner mig väl lite stärkt i beslutet om att eventuellt flytta på hästen.

Tack för era åsikter!
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Varför hade du ens undrat om det? Spelar det någon roll? Så länge hästen har hö när den ska få hade jag inte ens märkt av situationen. Menar ni att ni håller koll på hur mkt hö alla har kvar eller inte har kvar?

Nej, jag har inte koll på andras hö men det är ju faktiskt lite konstigt att ta hem hö när det är en bal kvar. Kanske gör du själv så?
I mitt stall hade nog alla undrat, av nyfikenhet. Inget annat.
Jag är väl en nyfiken person helt enkelt. Lägger dock inga värderingar i hur andra gör, och sköter sina hästar så länge det inte är djurplågeri eller annan misskötsel.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Men vad är det för konstigt med det? Fattar inte alls problematiken i det hela?

Jag tar hem hö när det är ytterst få balar kvar.. jag beställer hö , bonden pressar vid beställning.. det ligger löst i hans lada tills han pressar. Jag vill inte ha för mkt hö liggandes omkring åt gången eftersom dels har jag inte plats för mer än 40 och jag är glad om så många balar som möjligt är nypressade sas.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jo, jag hade också förstått och inte haft problem med frågan, men jag tycker det är en annan sak att dyka på mig och skälla om att jag inte tar hand om min häst. Framför allt som i mitt fall, när jag faktiskt sa till personen ifråga tidigare samma dag att mer hö var på gång.

Är nästan mest nyfiken på varför kritiken inte kom öga mot öga där och då, utan först fem-sex timmar senare, om det liksom verkligen var mitt upplägg av spån- och hököp som var haken eller något annat.

Ja, det är konstigt att utskällningen kom först flera timmar senare. Kanske var personens humör inte allmänt uppåt den dagen och tog ut det över dig?

Eftersom mer hö var på ingång så var utskällningen inte berättigad. Det hade varit annat om du bara struntade i att köpa mer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 282
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 947
Senast: Piaff
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 247
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 752
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp