Vad är rimligt att betala?

aida

Trådstartare
Min transport är fullständigt insnöad och jag kan inte hämta halm själv som jag brukar. Nu har jag pratat med en bonde i närheten som ska köra hem en stor rundbal till mig med traktor.
Då jag frågade vad han ville ha så sa han att jag fick bestämma själv...
Men, jag har ingen som helst aning om vad som är rimligt.
Jag vill inte betala för lite, för det är jättemycket värt för mig och jag gärna att han ställer upp igen!
Men jag vill heller inte betala aldeles för mycket, jag är ju trots allt student och har inte allt för mycket pengar att slänga runt mig.

Det är en rätt stor rundbal som kostar 250:- och han bor ca 2,5km härifrån.

Hjälp, vad tycker ni är rimligt att betala?
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Ge honom en femhundring jämnt (balens värde plus 250) och en påse bullar. :) Väldigt snällt av honom att hjälpa till! :bow:
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

det kanske är dags att skotta fram transporten ändå? så den är åtkomlig om hästen skulle drutta i hagen?

men 1-2hundra spänn och en påse nybakade bullar skulle han nog uppskatta :)
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Jag hade gladeligen betalat en 500lapp för bal och hemkörning! Är man generös kan man räkna med att få hjälp flera gånger om det krisar!
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Håller med, eftersom det är en nödsituation för dig och betydligt dyrare och krångligare att hyra annat släp/skotta fram din egen så hade jag gett honom 500 kr och ett varmt tack.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Tack till alla!
Det får bli en femhundring. Som sagt så är det mycket värt att han ställer upp och det är kris. (och han kommer redan imorgon, så han är snabb med!)
Jag var inne på det själv med innan, men eftersom jag inte hade någon som helst aning om vad som är brukligt så kände jag att jag ville ha flera åsikter.

Och druttar hästen i hagen så hyr jag en transport. Min får stå där den står tills den har tinat fram.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

"Min" höbonde tog 25 kr gången när han körde hem en rundbal till mig. Det gjorde han var 14:e dag. Han sade själv priset. Nu hade han visserligen en pickup han körde ut med, men han hade också ca 4-5 km.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Oj, det var billigt! I jämförelse med det så ger jag kanske "för mycket".
Men samtidigt så är jag ju en osäker kund med, jag har bara köpt av honom en gång tidigare och det var förra vintern.
Så jag kan tänka mig att det skulle gå att deala till sig ett bra pris om man köper löpande av samma bonde.
(det går dock inte åt så mycket halm hos mig, så jag vet inte om det skulle vara möjligt för min del)

Hur som helst så får jag väl hoppas att han protesterar om det är tokmycket betalt för jobbet. Annars så tänker jag le och vara glad och tacka så hjärtligt!
Sen ska jag halma upp ordentligt till mina pållar och göra fluffmysigt i ligghallen! :laugh:
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

För sådana tjänster brukar jag betala i överkant, vill de inte ha så mycket betalt brukar jag istället säga "vi drar av det en annan gång". På så sätt brukar jag ha en tjänst innestående någon gång när det krisar.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Eller ge honom lite till mot att han röjer undan den värsta snön också så du kan komma ut ;)
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Gissningsvis kommer det totalt, med telefonkontakt, ställtider och körning att ta uppemot en timme så jag tycker nog att 250:- för traktor med förare + drivmedel är rätt rimligt för en enstaka affär. Då förutsätter jag att priset på själva balen är normalt.

Det finns faktiskt en alternativkostnad att jämföra med, nämligen att hyra en transport och köra själv! (Dottern tentade företagsekonomi häromdagen, har förhört henne på instuderingsfrågor!)
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Gissningsvis kommer det totalt, med telefonkontakt, ställtider och körning att ta uppemot en timme så jag tycker nog att 250:- för traktor med förare + drivmedel är rätt rimligt för en enstaka affär. Då förutsätter jag att priset på själva balen är normalt.

Det finns faktiskt en alternativkostnad att jämföra med, nämligen att hyra en transport och köra själv! (Dottern tentade företagsekonomi häromdagen, har förhört henne på instuderingsfrågor!)


Allvarligt, 250:- för att köra en halmbal 2,5 km. De enda bönder jag känner som skulle ta emot den summan är sådana jag helst inte umgås med. Så för en student som TS är det nog att ge lite konstiga signaler att betala ett sådant överpris.

Har TS ringt och frågat och han sa att balen kostade 250:- så ingick nog den korta sträckan också. De är ju nästan grannar.

Till TS. Se till att bjud honom på en god fika när han kommer så tror jag det blir bra. Är bara kaffet, bullarna och sällskapet gott så är det nog inga problem att köpa en till bal ifall behovet skulle uppstå.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Tycker nog som föregående talare bjud på en god fika och trevligt sällskap och kanske en mindre slant för att han körde hem den åt dig.

Jag tycker också det är knepigt det här med ersättningar till en generös person, självklart ska de ha ersättning för arbetet dem gör men samtidigt ska man inte ge för mycket för då kommer dem att förvänta sig lika mycket till nästa gång och man hela tiden höjer ribban vilket inte heller blir bra.

Jag personligen brukar ge i ersättning när det är såna här bekanta tjänster typ "en lunch, en öl på krogen" och är det ingen jag umgås med så ja då blir det 100kr för det är ju vad en öl eller lunch ute kostar. Jag tycker 250 kr är förmycket för en hemkörning som är såpass nära.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Gör jag affärer med folk med "småsaker" och folk verkar snåla och inte villiga att betala så är jag snäll och trevlig vid nästa tillfälle när jag avböjer. 0 kronor för en halvtimmes arbete räknar jag som snålt så där skulle det bli nej nästa gång. Sedan kan jag mycket väl vifta bort betalningen och bjuda på det men det är en annan sak.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Gissningsvis kommer det totalt, med telefonkontakt, ställtider och körning att ta uppemot en timme så jag tycker nog att 250:- för traktor med förare + drivmedel är rätt rimligt för en enstaka affär. Då förutsätter jag att priset på själva balen är normalt.

Det finns faktiskt en alternativkostnad att jämföra med, nämligen att hyra en transport och köra själv! (Dottern tentade företagsekonomi häromdagen, har förhört henne på instuderingsfrågor!)

Fast ställ- och telefontider hade det blivit även om hon hämtat balen själv och då har jag mycket svårt att tro att han tagit extra betalt för det..
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Gör jag affärer med folk med "småsaker" och folk verkar snåla och inte villiga att betala så är jag snäll och trevlig vid nästa tillfälle när jag avböjer. 0 kronor för en halvtimmes arbete räknar jag som snålt så där skulle det bli nej nästa gång. Sedan kan jag mycket väl vifta bort betalningen och bjuda på det men det är en annan sak.


Läste du vad jag skrev så tror jag att hemkörningen ingår i de 250:-.
Om någon som bor väldigt nära ringer och vill köpa 1 storbal p.g.a. att hon är insnöad och frågar vad det kostar så fattar nog bonden att hon inte kommer att hämta den själv och då lägger han väl på hemkörningspriset ifall han nu skulle ha tagit något. Vad hade du gett för pris i motsvarande situation?

Sen tror jag inte att man uppfattas som snål ifall man bjuder på fika, skulle väl vara om fikat är en kopp svagt kaffe plus ett mariekex.

Även om han skulle vilja ha betalt är 250:- ett rent ockerpris för att flytta en halmbal 2,5 km. Hade det gått att ta sådana priser lovar jag dig att det inte funnits några lönsamhetsproblem i jordbruket.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 810
Senast: Cilla
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 657
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 490
Senast: Fiorano
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp