Vad är rimligt att betala?

Sv: Vad är rimligt att betala?

Har TS ringt och frågat och han sa att balen kostade 250:- så ingick nog den korta sträckan också. De är ju nästan grannar.

Kan bara säga att om det är en normalstor fin halmbal så är 250:- bara det ett mycket bra pris här nere. Normalpriset för halm ligger på 300:- om man hämtar själv.
Så jag tycker verkligen att ditt sätt att resonera är mer än snålt nästan ogint istället.
Diesel är inte gratis och har bonden dessutom en stor traktor så drar de mycket. Ännu mer om det är kallt ute. Så jag misstänker att så som du resonerar så får man inte hjälp så många gånger av samma bonde.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Jag hade gett han 500 kr jämt och bjudit på kaffe för att öka chanserna till få mer hjälp om ngt krisar denna jävliga vinter!
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Jag hade gett han 500 kr jämt och bjudit på kaffe för att öka chanserna till få mer hjälp om ngt krisar denna jävliga vinter!

Indeed.

Kris är kris, och oavsett hur mycket man betalar i vanliga fall sas är det värt att lägga på lite då det verkligen verkligen behövs med kort varsel.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Kan bara säga att om det är en normalstor fin halmbal så är 250:- bara det ett mycket bra pris här nere. Normalpriset för halm ligger på 300:- om man hämtar själv.
Så jag tycker verkligen att ditt sätt att resonera är mer än snålt nästan ogint istället.
Diesel är inte gratis och har bonden dessutom en stor traktor så drar de mycket. Ännu mer om det är kallt ute. Så jag misstänker att så som du resonerar så får man inte hjälp så många gånger av samma bonde.


Jag har aldrig betalt 250:- för en halmbal så jag vet inte om jag håller med. Kan ju ha att göra med att jag inte krävt kvitto. Jag hoppas att inte TS kräver kvitto för en nödfallshalmbal, då kan jag tänka mig att det inte blir fler affärer. Bonden räknar nog med 250:- i handen. Jag klarar mig utan moralkakor, jag vet att detta är känsligt för många, men så funkar det i verkligheten.

Det är väl inget som är gratis. Om TS bjuder på några kanelbullar kan du ju gå in på närmaste fik och se vad det kostar så ser du att det täcker upp dieseln med råge.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Jag har aldrig betalt 250:- för en halmbal så jag vet inte om jag håller med. Kan ju ha att göra med att jag inte krävt kvitto. Jag hoppas att inte TS kräver kvitto för en nödfallshalmbal, då kan jag tänka mig att det inte blir fler affärer. Bonden räknar nog med 250:- i handen. Jag klarar mig utan moralkakor, jag vet att detta är känsligt för många, men så funkar det i verkligheten.

Det är väl inget som är gratis. Om TS bjuder på några kanelbullar kan du ju gå in på närmaste fik och se vad det kostar så ser du att det täcker upp dieseln med råge.
Jag tror att det är just moralkakor du behöver! Både för att du mest tänker på dig själv och för du snabbt drar alla över en kam när det gäller moms och svarta inkomster.

Sedan kan jag lugnt säga att om jag köper kanelbullar på närmsta fik, så kostar de betydligt mindre än den mängd diesel min traktor hade dragit för den sträckan det är tal om. Då har jag en traktor som är billig att köra för drar inte så mycket. Så jag blir nyfiken på vad sorts fik du handlar på?

Jag håller med de som hellre betalar lite för mycket och kan få hjälp fler gånger än att döma alla bönder som skattefuskare och anse att det räcker att betala balen och lite bullar. Bonden har ju faktiskt inte balen gratis och 250 kronor är nog väldigt nära vad det kostat att producera den, ta in den från fältet och lagra den tills nu.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

*kl*
Jag skulle nog också känna att jag gav en 500-lapp och hoppas på att kunna få mer hjälp i framtiden vid behov.

Det är ju inte riktigt 'normalt' läge just nu i stora delar av landet och som vägarna ser ut här så skulle jag vara evigt tacksam att någon gav sig ut på vägarna för att se till att jag har halm till mina hästar! Och det är väl inte en tjänst som kommer behövas regelbundet i framtiden, men det är alltid bra att ha goda relationer med de i närheten. :)

Sen hade kanske jag- om jag varit bonden- inte tagit pengarna. Men det är själva erbjudandet som är det viktiga, för mig. Att den andre tycker att hjälpen är värdefull.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Läste du vad jag skrev så tror jag att hemkörningen ingår i de 250:-.
Om någon som bor väldigt nära ringer och vill köpa 1 storbal p.g.a. att hon är insnöad och frågar vad det kostar så fattar nog bonden att hon inte kommer att hämta den själv och då lägger han väl på hemkörningspriset ifall han nu skulle ha tagit något. Vad hade du gett för pris i motsvarande situation?

Sen tror jag inte att man uppfattas som snål ifall man bjuder på fika, skulle väl vara om fikat är en kopp svagt kaffe plus ett mariekex.

Även om han skulle vilja ha betalt är 250:- ett rent ockerpris för att flytta en halmbal 2,5 km. Hade det gått att ta sådana priser lovar jag dig att det inte funnits några lönsamhetsproblem i jordbruket.

Ja och jag läste ursprungsinläggget där det tydligt framgår att det inte ingår. Och nej 250kr för en halvtimmes jobb är i underkant borde nog ligga på MINST 600-1000 kr i timmen inklusive verktyg (dvs traktor ell liknande).
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

är de någon som har en anning om vad de kostar för en bonde att producera fram hö/halm/hösilage??

Första ska bonden tröska av spanmålet, sen om han inte själv har en rundbalspress så måste han hyra in folk som gör de åt honom, och de kostar, tro mig!

Och att starta en traktor i det här kalla vädret kostar oxå, all disel som går åt.
Allt som bonden gör med halmen och vad de kostar för honom måste han lägga på priset för en halmbal. Han måste vinna något på att sälja halmen, de måste betala av "skulden" som han har för att ha hyrt in en maskinföre med maskin för att få ihop halmen.

Jag är bond unge och vet vad de mesta kostar..

Som tex: Vi hyr in en kille som kör skit åt oss, han trycker ner de i mraken på engång med en speciel maskin som är jätte dyr att köpa själv. han tar ca 3000:- i tim, om de äns stoppar. då är maskin kostnaden inräcknat.

Så 250kr för en halm bal är väldigt rimligt. sen kan man gott och väl slänga åt tvåhundra extra för att han ställde upp.. då har man ett plus hos bonden och dom kan tänka sig ställa upp och hjälpa till fler gånger!
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

det var dyra halmbuntar ni har därnere i skåne.jag betalar bara 60 kr för en storbal, hemkört och inkört i logen, bonnen har ca 2 km enkel tur.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Jag tror att det är just moralkakor du behöver! Både för att du mest tänker på dig själv och för du snabbt drar alla över en kam när det gäller moms och svarta inkomster.

Sedan kan jag lugnt säga att om jag köper kanelbullar på närmsta fik, så kostar de betydligt mindre än den mängd diesel min traktor hade dragit för den sträckan det är tal om. Då har jag en traktor som är billig att köra för drar inte så mycket. Så jag blir nyfiken på vad sorts fik du handlar på?

Skulle vara kul att höra hur mycket din traktor drar för att köra en halvmil.
En kanelbulle (modell större) på ett fik kostar kanske 16:-, säg att du bjuder på 2. Så hur långt kommer du på diesel för 32:-. Ta inga kallstarter, man kan ju förutsätta att bonden kör iväg balen i samband med något annat traktorjobb.

Angående kanlebullen är det ju bäst att bjuda hemgjorda, men i brist på det och ifall man inte vill ha konsumbullar så blir de ju lite dyra.

Vad menar du med att jag bara tänker på mig själv? Skulle jag köra ut balen till TS hade jag aldrig bett om pengar. Hade jag blivit erbjuden hade jag nekat. Om jag bara tänkt på mig själv hade jag ju försökt mjölka TS på pengar så jag förstår inte riktigt ditt lilla påhopp.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Rimligen bör man räkna in en timpenning på en halvtimme + övriga omkostnader för traktorn. Varför ska man förutsätta att en affärsbekant/okänd person vill jobba gratis?

Visst har personen sagt bestäm själv så får han skylla sig själv om 30 minuters (kanske mer) arbete inte värderas mer än max 50 kr, men det är ett billigt pris för att sortera bort de man helst undviker affärer med.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Rimligen bör man räkna in en timpenning på en halvtimme + övriga omkostnader för traktorn. Varför ska man förutsätta att en affärsbekant/okänd person vill jobba gratis?

Fast då lägger man väl in det i priset när en person ringer och akut måste ha hem en halmbal för att hon är insnöad. Det är ju lite fräckt att säga att halmbalen kostar 250:- och sen när man kommer fram lämnar man en faktura på 550:-.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Fast då lägger man väl in det i priset när en person ringer och akut måste ha hem en halmbal för att hon är insnöad. Det är ju lite fräckt att säga att halmbalen kostar 250:- och sen när man kommer fram lämnar man en faktura på 550:-.

Ja om man säljer med frakt men så är inte fallet.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

kl

När min syster köpte hö och halm i storbal, körde bonden hem med dem "gratis". Hon betalade lika mycket som de som hämtade själv, de var nästan grannar. (några hundra meter) Det var hösilage en gång i veckan, minst. Hon har nu inga hästar, men bodde i nv Skåne. Detta var för ca 1-1,5 år sedan.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Ja om man säljer med frakt men så är inte fallet.

Hur vet du att det inte var fallet i TS fall.

TS skrev så här om betalning för hemkörning.
---
Då jag frågade vad han ville ha så sa han att jag fick bestämma själv...
---

Det tolkar inte jag som att han hade planerat att ta betalt för frakten. Snarare som att han inte var beredd på frågan och gav ett lite svävande svar. Svarar man så är man nog mer än nöjd med en fika. Vill man inte bjuda på fika är nog 50:- tillräckligt för att visa att man uppskattade hemkörningen.
Många bönder jobbar ju mycket ensamma, så fikabjudningar har jag lärt mig att de ofta är väldigt uppskattade.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

*kl*

Bonden vi köpte hö av i förra stallet tog 2,50kr/kg (himla fint hö) inkl hemkörning. Vi köpte oftast 2 lass i taget, småbalar. Hade han inte möjlighet att komma till oss, fick vi hämta hos honom själva.
Han tyckte dock att vi var så bra att ha att göra med (var i regel 3-8 pers utöver honom + de 1-3 han hade med sig, som var där då han kom och hjälpte till) att han prioriterade att ha hö hemma till oss, så "risken" finns att han efter ett tag bjöd på hemkörningen för att han uppskattade att vi alltid såg till att det gick fort och smidigt. Samt att han alltid fick betalt fort.
Traktorfrakt.

Bonden vi köpte halm av, storbal, tog 250kr/balen (1000kr för 4st) inkl hemkörning. Då hjälpte även han till att rulla upp balarna på loftet från bilen. Vi fick välja mellan havre- eller vetehalm.
Frakt med mindre lastbil (större de gånger han ändå var ute och lämnade hos andra också).

Vi var väldigt regelbundna kunder hos båda, och båda hade väl nån mil tur-retur.
Jag hade dock inte varit emot att betala nån hundring extra för frakten iaf, om inte annat så för tiden de körde till och från oss.
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Svarar till alla

Bonden har nu varit här och lämnat balen, han fick femhundra och ett stort tack. Jag fick en stor fin halmbal (skulle tippa på 300kg), levererad genom djupsnö och placerad precis utanför öppningen till lösdriften. Jag fick även en mycket glad och tacksam bonde som sa "bara hör av dig igen om du behöver mer!" innan han åkte.

Han hade en stor "traktor/gul maskin" med en arm som gick att "fälla ut" så jag kan tänka mig att det kostar en del både att starta en sån och köra den.

Och eftersom jag i vanliga fall hämtar balarna själv så är det här inget som blir en rutin, jag hade inte haft råd att betala 500:- för varje halmbal.
Men som någon annan skrev, mitt alternativ hade varit att hyra en transport/släpvagn och köra och hämta själv, vilket hade resulterat i mycket mer arbete och mer tidskrävande för mig och förmodligen dyrare.
Desutom så är jag glad att slippa dra släp på det här väglaget.

Resultatet blev i alla fall: En glad bonde, en glad hästägare och glada hästar! :laugh:
Tack för alla åsikter!
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Ge honom en 500kr jämt och säger han emot (som de flesta brukar göra av ren artighet) så säger du bara att det blir bra så, jättesnällt av honom att åka ut! :laugh:

Hellre att man betalar lite i överkant och "får igen det en annan gång" än att man är snål och utnyttjar en snäll bonde tycker jag! :laugh:
 
Sv: Vad är rimligt att betala?

Min bonde tar 150 spänn för jobbet och samma sträcka. men då är det väl ca 10 balar / gång han kör hem. Han är ju glad att få sälja och jag är glad att få det hem kört och upptravat i stallet. Skönt att slippa rulla själv. Apropå att det var billig halm så kan jag säga att jag betalar 175kr i år för halmen och 300 för höt:)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 810
Senast: Cilla
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 657
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 490
Senast: Fiorano
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp