Vad andvänder ni vid longering??

L

ladygin

Vad andvänder ni vid longering?? Hjälptyglar, kapson, träns etc..
 
Longerar sällan. Men när jag gör det använder jag mig av ett träns utan tyglar, en longerlina och en halsförlängare, då jag inte äger några inspänningstyglar. Det ska dock köpas snarast... Äger ingen kapson, och longerar så sällan att jag inte tycker jag behöver köpa en heller.
Har även en gjord, brukar ta däckeldelen på bröstselen, annars en vanlig.
 
Kapson (en riktig!!) och tyglar eller töm fäst i bara en ände. Allt som behövs... Oavsett vad man ska hitta på.
 
Hm...pisken glömde jag.

Fast den har jag inte börjat med än just i longeringen. Dock blir det vanlig dressyrpisk inte en allmänt otymplig och jobbig longerings pisk.
 
På stora hästen har jag kapson/träns, longergjord, inspänningstyglar och lina + pisk. På småttingarna har jag bara träns, lina och pisk eller så tömkör jag dom på volt.
 
På min häst har jag kapson/träns tömkörningsgjord och chambon, ibland använder jag istället en pessoa lonch :) longerpisken samt hjälm på huvudet...oftast :angel: och longerlina! :p
 
Träns
Inspänningstyglar
Longerlina
Pad
Skumgummi
Benskydd, runt om
Voltigegjord
Voltigepisk
samt en häst och dessutom gärna ett gäng voltigörer :D
 
Träns (med uppsnurrade tyglar fästa i käkremmen), inspänningstyglar med resår eller gummiring, longerlina samt longergjord. Då en gjord med sådana där ringar att fästa inspänningen i, vill INTE ha inspänningstyglarna glida omkring och hamna i fel höjd eller ojämt.

Longerar jag unghäst innan ridning, så har jag sadel i stället för longergjord. Och då sätter jag ALLTID inspänningarna i sadelgjorden ovanför öglan i vojlocken/schabraket, så de inte glider ner.
 
jag har tillgång till en "privat" ridbanna så jag löslongerar lite då och då (om man tillexempel har aldeles för mycket träningsverk efter en ridlektion någon gång ibland), jag släpper då henne med grimman på´en så länge tills dess att hon är van ordentligt vid kommandeon som stanna och stå kvar (vilket hon kan ha lite svårt för) och så använder jag en långpisk för att kunna hålla kvar henne i rätt varv och tempo.
Innan så använde jag ett träns utan tyglar, longerlina och longerspö.
 
* Häst (såklart)
* Träns/kapson
* Skydd på benen
* Longerlina
* Gummisnodd/inspänningstyglar
* Pisk
* Gjord att spänna hjälptyglarna i

...tror det var allt
 
Longerar heller inte så ofta. Använder träns, longerlina (såklart :D ) och inspänningar. Halvbloden har alltid skydd runt om, inte shettisarna.
 
Det är helt olika beroende på vad det är för häst och vad den hästen behöver, vad jag vill uppnå med longeringen vid det tillfället o.s.v
Det går inte att svara generellt på frågan.
 

Liknande trådar

Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 893
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 352
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 412
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
992
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp